Review: Nimbl Ultimate fietsschoenen, waar alles om performance draait
Materiaalzone De afgelopen jaren was aan de voeten van steeds meer profs een nieuw merk wielerschoenen te zien: Nimbl. Door de sponsoring van Jumbo-Visma maakte ook het grote publiek kennis met de schoenen van Italiaanse makelij. WielerFlits onderwierp de hoogwaardige schoenen aan een test.
In 2020 begon Nimbl met de verkoop van wielerschoenen en sindsdien maakt het bedrijf een stormachtige ontwikkeling door. Zo maken al meer dan 100 profs gebruik van de schoenen van Nimbl en zijn ze leverancier van Jumbo-Visma. Los van de samenwerking met Jumbo-Visma heeft het bedrijf nog een Nederlands tintje.
Een van de drie gezichten achter Nimbl is namelijk oud Cervélo-directeur Robert Reijers, die ons vertelt over het jonge schoenenmerk. “Al enkele jaren voor we met de verkoop begonnen, ben ik samen met een zakenpartner gestart met de ontwikkeling van het bedrijf. Tegenwoordig geven we met z’n drieën leiding aan het bedrijf.”
“Een van die jongens maakte al langer schoenen, maar op kleine schaal en dat kon technisch ook beter. Die fabriek hebben we overgenomen en dat product hebben we getransformeerd. We hebben het design aangepakt, de schoenen sterker en lichter gemaakt en de productiemethodiek gewijzigd.” Het resultaat? Een schoen die lichter én stijver is dan andere fietsschoenen, zo stelt Robert. “Dat voel je gelijk als je wegrijdt met Nimbl’s”
De productie vindt voor de volle 100% plaats in Italië, in een klein kustdorpje in de Marken. “Het allerbelangrijkste is dat we daar alles zelf doen. We hebben één locatie waar carbonproductie plaatsvindt en enkele straten verder een assemblagefabriek. Dat is een groot woord, want alles bij elkaar genomen werken we op zo’n 1.100 vierkante meter. “
De schoenen die Nimbl daar produceert, richten zich allemaal op het hoogste segment. Mede omdat het gehele productieproces in eigen beheer van Nimbl is, liggen de productiekosten hoog. “We maken dan ook geen compromissen. Dat begint al bij de doos, want wij geloven dat een premium product een hele beleving moet zijn. We zouden kunnen besparen door bijvoorbeeld productie naar China te verplaatsen of niet voor de meest chique draaiknop te kiezen, maar dat past niet bij ons. We willen echt alleen een race- en performancemerk zijn.”
Opvallende kuipzool
Aanvoerder van de productlijn van Nimbl, is de Ultimate. Die schoen is het resultaat van talloze maanden ontwikkeling om krachtoverdracht, comfort en pasvorm van de wielerschoen te optimaliseren. Verschillende profs waren betrokken bij de ontwikkeling van de Ultimate, waaronder Greg Van Avermaet.
De schoenen bestaan uit een carbon kuipzool. Daarmee verschilt het gelijk al significant van veel andere wielerschoenen. Kort gezegd bestaan veel fietsschoenen uit een nagenoeg vlakke zool, waar vervolgens bovenwerk op wordt geplaatst om de schoen te vervolledigen. Nimbl heeft gekozen voor een zool die niet enkel de onderzijde van de schoen beslaat, maar voor een kuipje, waardoor de zool dus ook de zijkanten van je voet omsluit.
Dat kan een nadeel zijn, omdat de schoen dus niet in de breedte nog kan uitzetten. Dat mogelijke probleem wordt door Nimbl ondervangen door de schoen te voorzien van een brede toe box (voorzijde van de schoen), wat voor extra comfort en ontspanning in de voet moet zorgen. Toch heeft dat kuipje nog voor weinig gebruikers problemen opgeleverd, stelt Nimbl, afgaande op de retouren en klachten. Dat zou mede komen doordat ze de breedte van de toe box expliciet in millimeters benoemen op de website. De kans is wel dat als je erg smalle voeten hebt, Nimbl’s niet ideaal voor je zijn.
Alhoewel er een coating overheen zit, is het carbon van de zool aan de buitenkant zichtbaar. Dat levert een mooi uiterlijk op, maar komt natuurlijk ook met enige kwetsbaarheid. Om de zool wat extra te beschermen, is er aan de achterzijde een rubberen hakje geplaatst. Deze is los te halen en te vervangen, om de levensduur van de schoen te vergroten.
De bovenzijde van de Ultimate is gemaakt van het hoogwaardige microfiber leder (een synthetische ledersoort), welke direct op de kuipzool is bevestigd. Aan de binnenzijde is een kousje in de schoen geplaatst maar dat is erg dun, waardoor de binnenzijde erg hard aanvoelt.
Tegelijkertijd komt dit volgens Nimbl de stijfheid van de schoen significant ten goede. Doordat de zool kuipvormig is, is het contactoppervlak tussen de bovenschoen en de zool groter dan bij ‘traditionele’, vlakke zolen – door overlap van de bovenschoen en de zool. Dit effect wordt nog verder versterkt doordat de bovenzijde van de schoen zowel aan de buitenkant als binnenkant van de zool is bevestigd.
De schoen is voorzien van twee BOA Li2-draaiknoppen, de meest hoogwaardige draaiknoppen van BOA. Dat komt onder andere omdat de Li2-dials gemaakt zijn van hoogwaardige materialen die lang mee gaan, de draaiknop een anti-sliplaag heeft en bovenal omdat de draaiknop met erg kleine stapjes strakker of losser komt te zitten en je zodoende de schoen precies zo strak kan draaien als je zelf wil.
Een fraai detail is een kleine klittenband-bevestiging van de tong van de schoen aan de binnenkant van het binnenwerk. Ter hoogte van de voetboog kan je de tong van de schoen hierdoor vastzetten, waardoor deze niet gaat schuiven. Dat is een minimaal detail, maar zorgt er wel voor dat de schoen niet ongemakkelijk gaat zitten door de vele bewegingen van je voet.
Performance tot en met
De uitspraak dat het premium gevoel van het product begint bij de doos, daar is geen woord aan gelogen. De chique verpakking zet de toon voor wat komen gaat. Een detail, want het gaat natuurlijk om de schoenen. Als ik die voor het eerst uit de doos haal, ben ik gelukkig ook gelijk enthousiast.
Het simpele design, het zichtbare carbon kuipje, de elegante witte bovenzijde; de schoenen zien er bijzonder fraai uit. Niet alleen dat, ze voelen ook hoogwaardig. Zo valt vooral het lage gewicht enorm op. Met slechts 203 gram (zonder schoenplaatjes) zijn ze ook érg licht.
Ik heb de toch wat eigenaardige gewoonte om bij een nieuw paar schoenen eens flink aan de neus te duwen en de zool te draaien, om te kijken hoe de stijfheid van de zool voelt. Daar kan ik bij de Nimbl Ultimate’s heel simpel over zijn: in het kuipzooltje zit werkelijk geen millimeter flex. Eerlijk is eerlijk: mijn biceps zijn niet de grootste, maar hoeveel kracht ik ook zet; bewegen doet de zool niet.
Als ik de schoenen aantrek, ben ik positief verrast door de breedte van de toe box. Met mijn vrij brede voeten was ik erg bang dat de schoenen te strak zouden zitten en daardoor ook enorm oncomfortabel. Dat blijkt eigenlijk amper het geval te zijn. Het uiterst stijve kuipje dat direct tegen de zijde van mijn voet drukt is wel even wennen, maar het zit zeker niet te strak.
Ok, ik zou liegen als ik zou zeggen dat de schoenen vanaf het eerste moment perfect zitten; ze leveren tijdens de eerste ritjes wel wat vermoeidheid in de voeten op. Na verloop van tijd wordt dat overigens snel minder, mede doordat de lederen bovenzijde zich wel nog enigszins naar de voet vormt. De druk die ik in het begin wat voel op de wreef van mijn voet, verdwijnt daardoor geleidelijk.
In de rechterschoen heb ik in het begin nog wat last van een minuscuul plooitje in het binnenwerk van de schoen, die wat op mijn huid drukt. Maar als ook dat wat soepeler wordt na de schoenen een paar keer gedragen te hebben, voel ik dat niet meer. Ondanks het stijve kuipzooltje wordt de schoen na een paar keer dragen dus nog wel degelijk wat comfortabeler.
En dat stijve kuipzooltje, dat is ook écht stijf. Ik durf met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat dit de stijfste schoenen zijn die ik ooit droeg. De kracht wordt perfect over de hele voet verdeeld en er lijkt werkelijk geen milligram energie te verdwijnen in de schoen.
Dat is niet alleen goed voor de krachtoverdracht, maar ook voor het rijgevoel dat de schoenen opleveren. Op slecht wegdek kan het dan wel tot enig discomfort leiden, overwegend zorgt het juist voor een heel aangenaam, direct rijgevoel. De schoenen voelen echt als een verlengstuk van de fiets, waardoor elke trap en elke beweging die je met de fiets maakt veel directer aanvoelt.
Met ventilatiegaten aan de onderzijde van de schoen en tientallen ventilatiegaatjes in het bovenwerk verkoelt de schoen ook meer dan prima. Slechts één verbeterpuntje zie ik: de heel cup (achterzijde) zou wat mij betreft iets smaller mogen, bijvoorbeeld door de kraag wat te vernauwen. Dat wil niet zeggen dat hij nu slecht is; mijn voet zit hartstikke vast namelijk, maar het voelt wel wat minder strak dan de rest van de schoen. Natuurlijk is dat ook een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Dat al ruim 100 profs met de schoenen van Nimbl rijden, verbaast me eerlijk gezegd niet. Wie op zoek is naar een schoen die het maximale te bieden heeft op het gebied van prestatie is bij de Nederlands-Italiaanse schoenenproducten namelijk aan het juiste adres. Dat mag ook wel, want de schoenen kosten – schrik niet – €500,-. Geen alledaagse prijs, maar het zijn dan ook absoluut geen alledaagse schoenen.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.