Te mooi om waar te zijn? Met deze app verdien je geld door te fietsen
Materiaalzone Spring op je fiets, zet de applicatie aan en begin met het verdienen van geld. Dat is kort door de bocht hoe Imatra werkt. Alhoewel je het geld niet direct op je bankrekening gestort krijgt maar in plaats daarvan een virtuele munteenheid krijgt, lijkt de applicatie die belofte wel waar te maken.
Je verdient niet voor iedere 25 kilometer evenveel Imatra coins; hoogteverschillen worden meegerekend om uit te rekenen hoeveel kilometer je op perfect vlakke wegen had kunnen afwerken met ongeveer een gelijke inspanning. Een beklimming én afdaling van de Alpe d’Huez (iets minder dan 25 kilometer) staan dus niet gelijk aan één Imatra-munt, maar zal hoger uitvallen dan een gelijke afstand in de polder.
Die Imatra-munt is overigens geen cryptocurrency, maar eerder een soort kortingsbon in hun eigen webshop. Want die munten kan je enkel uitgeven in een webwinkel van Imatra, waar tal van verschillende producten met kortingen te koop zijn. Je kan niet je droomfiets geheel bij elkaar fietsen met Imatra coins – je moet altijd een deel met ‘echt geld’ betalen – maar er zijn wel fikse kortingen te behalen, tot enkele duizenden euro’s op afgemonteerde fietsen. Er zijn producten van onder andere Pinarello, Campagnolo en Oakley te verkrijgen in de webshop van Imatra.
Dataverzameling
Dat klinkt natuurlijk allemaal te mooi om waar te zijn, maar het lijkt er wel op dat Imatra doet wat het belooft. Volgens Imatra draait het hen vooral om duurzaamheid en gezondheid – zo is ook per afgelegde kilometer de CO2-besparing zichtbaar – maar desalniettemin zal er een verdienmodel achter zitten. Dat zit vermoedelijk in dataverzameling en mogelijk ook in de opkoop van oude partijen producten.
In de Privacy Policy van de applicatie valt te lezen dat ze onder meer persoonsgegevens, geografische data tijdens je fietsrit en informatie over je aankopen en online browse-gedrag opslaan. Deze zouden ze vooral gebruiken om de gebruikerservaring in de applicatie te verbeteren, maar er wordt niet uitgesloten dat ze deze delen met externe partijen, zoals “aanbieders van marketingdiensten” en “de verschillende merken waarmee wij samenwerken.”
Mogelijk verdient Imatra ook nog aan de tactische opkoop en verkoop van oude partijen producten. Door oude producten te kopen waar handelaren of merken vanaf willen, zullen ze deze ondanks hoge kortingen wellicht alsnog met enige winst kunnen verkopen. Het valt op dat veel producten in beperkte mate beschikbaar zijn, dus daar lijkt al sprake te zijn van een atypische inkoopstrategie.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.