Geen rondemissen meer in Tour Down Under
foto: Sirotti
vrijdag 2 december 2016 om 14:50

Geen rondemissen meer in Tour Down Under

De Tour Down Under zal geen vrouwen meer inzetten als rondemis. De eerste meerdaagse WorldTour-wedstrijd van het jaar vervangt de rondemissen vanuit een maatschappelijk oogpunt. In plaats van modellen zullen vanaf 2017 junioren wielrensters de leiderstruien uitdelen. De Australische minister van sport, Leo Bignell, heeft dat vandaag bekendgemaakt.

“De overheid huurt de rondemissen in terwijl wij op hetzelfde moment geld uitgeven aan de geestelijke gezondheid van jonge vrouwen met een negatief zelfbeeld”, zegt Bignell tegen ABC.

Eerder verving hij al de vrouwen op de grid bij de autoracewedstrijd Adelaide’s Clipsal 500. Met het besluit om ook de rondemissen te vervangen wil de Australische overheid, die de Tour Down Under sponsort, een eenduidig verhaal en een boost aan het thema ‘positief zelfbeeld’ geven. “Wat we eigenlijk willen doen is meisjes en jonge vrouwen die naar een autoracewedstrijd (of wielerwedstrijd, red.) komen inspireren om een coureur of mechanieker te worden.”

Het modellenbureau betreurt het overheidsbesluit en zegt dat de rondemissen het werk met plezier en enthousiasme deden.

[poll id=”370″]

De rol van vrouwen in de wielersport is al langer een maatschappelijk thema. Eerder dit jaar werd de ongelijkheid in prijzengeld tussen mannen- en vrouwenwedstrijden aan de kaak gesteld.

De KNWU maakte deze week bekend een onderzoek te starten naar intimidatie in de wielersport. Onder andere het CIRC-rapport, waarin staat beschreven dat er binnen het vrouwenwielrennen sprake is van intimidatie, is aanleiding geweest voor de nationale bond om in Nederland dit traject op te starten.

RIDE Magazine
150 Reacties
Sorteer op:
1 4 5 6
4 december 2016 11:07
@ Gregje:
zullen we politieke voorkeur gewoon uit de discussie houden? zo off-topic als het maar zijn kan en het verpest de sfeer hier.
4 december 2016 11:13
Graag 8.6! Ik wilde gisteren nog een opmerking maken hoe fijn het is dat je hier ook gewoon over maatschappelijke issues/politiek kan praten, itt bv op Facebook. Maar at the end blijkt niks minder waar. Ben het compleet met je eens. Dit was voor mij eens maar nooit weer. Jammer dat sommigen het niet aankunnen.
4 december 2016 11:36
Nee, ik ga er nog wat over zeggen.

Niks diverser dan dan de PVV-aanhang (zowel hardcore conservatieven als teleurgestelde ex-linkstemmers te vinden daar alsmede weglopers bij CDA) maar hoe die zich voor het karretje laten spannen van een ijdele demagoog die alleen voor zichzelf in de politiek zit, niks constructiefs bieden kan en enkel goedkoop scoort met beledigende oneliners ?

Ik snap dat niet, stem dan gewoon VVD, pragmatisch rechts zat. PVV kan helemaal niet regeren want die hebben geen ministerwaardige achtergrond, krijg je weer zo'n debielenstoet als toen met LPF.
4 december 2016 11:47
Nou, dan ik ook RV. Ik laat me door niemand voor z'n karretje spannen. En ja, Wilders is een grofgebekte bullebak. Het zou kunnen dat het VVD wordt, maar hoe vaker er denigrerend over de PVV aanhang gesproken wordt hoe meer ik geneigd ben toch PVV te stemmen. Call it what you want. Ministers kan je van buiten halen, het probleem is dat geen enkele partij met de PVV wil regeren, al zet je er een ronde miss als lijstrekster tegenover.

Van mij mag iedereen stemmen hoe zij/hij wenst. Al stem je op die Erdogandwepers van DENK. Normaalgesproken stem ik de partij die me het minste tegenstaat. We zullen zien in maart hoe de vlag erbij hangt.
4 december 2016 11:50
Mooi besluit! Voegt niks toe en altijd die zgn perfectie
4 december 2016 11:56
Waar kan ik een klacht indienen dat er te weinig mannelijke directiesecretaresse's zijn? Of dat er enkel vrouwen in de fijne assemblage werkzaam zijn? Enz.

Maar over wielrennen: Peter Sagan, zou die voortaan niet meer bronstige gebaren kunnen maken bij winst? Dat doet teveel denken aan gorilla's en mannen zijn geen apen. Die wheelie's kunnen trouwens ook als heel vervelend worden ervaren door acrobaten, die met het verdwijnen van de circussen toch al genoeg te verduren hebben. En dat podium, zullen we voortaan de eerste 3 op gelijke hoogte laten staan ipv op trapjes? In het kader van gelijke behandeling van de mens maar vooral dat jonge kinderen kunnen zien dat er alleen maar winnaars en geen verliezers zijn in de wielersport.

Alcoholmerken als sponsor, alcohol spuiten bij winst, uitdelen van flessen aan de winnaar.. Überhaupt drankgebruik van fans tijdens de koers. Wat denk je zelf? Weg!!

Ook die strakke broeken moeten verdwijnen want het is voor veel mannen seksistisch en denigrerend dat het mannelijke geslacht zo pontificaal te zien is.

Al het reclame-materiaal en merchandise moet weg! Het is nogal mixed message dat er enerzijds geld wordt uitgegeven voor een beter milieu, dat we bidons maken die biologisch afbreekbaar zijn maar wel kilo's plastic shit en prullaria met plastic verpakkingen het publiek in smijten. Renners moeten voortaan ook hun afval bij zich houden tot ze een afvalbak zien.

In België wordt het verboden voor oude mannen om vlak na de finish als wethouder Hekking achter renners te gaan staan wanneer zij op tv zijn. De sport wil een ander signaal gaan uitzenden naar jonge mannelijke fans, die zich daarin totaal niet herkennen. Gehoopt wordt dat er met de maatregel meer jonge mannen een baan als PR-dame, begeleidster of reclamecaravaan-meisje willen zullen ambiëren.

Tot slot is het vanaf 2017 verboden voor Cees Maas om nog commentaar bij koersen te verzorgen. Hij mag dan wel afgevallen zijn, nog steeds is hij met zijn omvang geen voorbeeld voor sporters.
4 december 2016 11:57
Ach, misschien is het wel goed als de PVV een keer de grootste wordt. We zijn blijkbaar op een punt in de geschiedenis (Brexit, Trump, Duterte, Erdogan, Le Pen, etc. ) dat we een grove afslag links of rechts moeten maken om weer op het rechte pad te komen. Men is vergeten hoe goed we het nu hebben (denk aan de achterlijke retoriek van 50 plussen Henk Krol) en mensen zijn boos! (Op wie en waarom is de vraag). Het moet weer eens echt kut gaan in de wereld en bij mensen thuis in de wijken en woonkamers, zodat iedereen weer kan zien wat nou echt goed en belangrijk is.
4 december 2016 11:59
Ik ben niet boos, ik ben teleurgesteld. Zo, en nu Buitenhof kijken.
4 december 2016 12:04
Drogredenen deluxe Vol II - The Stromannen Sessies
4 december 2016 12:05
@gregje: dat zei mijn moeder ook altijd als ik weer iets stuk had gemaakt :p Veel plezier!
4 december 2016 12:08
Nadeel van dit soort discussies - en dat merk ik regelmatig: ik ben op zich tegen, of iig niet vóór. Maar ik ga dusdanig over mijn nek van de argumenten en de manier van discussiëren van het 'tegenkamp', dat ik haast ertoe neig om alsnog vóór te zijn.
4 december 2016 12:12
@ klootje:
haha, spot on!

@ Gregje:
ik ben bang dat ook de PVV je straks teleurstelt als ze gaan regeren. inspelen op de onvrede is wat anders dan een land regeren, en onze grote geblondeerde verlosser heeft geen enkele oplossing voor de problemen die er zijn.

@ xistnc:
ehh, ben je tegen rondemissen, tegen het besluit om te stoppen met rondemissen of doel je op de PVV kwestie?
4 december 2016 13:24
Zes pagina's verder en twee dagen later toch nog maar een reactie - was ik niet van plan... Op zich snap ik volkomen dat de manier waarop vrouwen (lees: modellen, al dan niet ge-photoshopt) in media, in reclames, bij evenementen enz. er toe leidt dat veel vrouwen zich onzeker voelen over hun uiterlijk. Ik zie dat ook als een serieus probleem, dat overigens lekker versterkt wordt door de dwangmatige zelfpromotie die de norm is op facebook, instagram e.d. Als man voel ik me soms bijna beledigd dat men er van uitgaat dat een plaatje van een 'lekker wijf' de beste manier is om mij iets te laten kopen. Dat je daar als overheid iets aan wilt doen juich ik toe, en ik realiseer me dat dat niet eenvoudig is. Maar. Ik heb 'oneens' gestemd omdat ik denk dat het afschaffen van rondemissen (evt. vervangen door ronde missen?) een futiele vorm van symboolpolitiek is. In vergelijking met de praktijken in de reclame- en filmbusiness zijn rondemissen m.i. een onschuldige vorm van folklore. Je zou het anno nu niet invoeren, maar het is er nu eenmaal en veel mensen vinden het leuk.
Om er een gevaarlijke analogie bij te halen: Ja, je kunt zwarte Piet afschaffen, maar of dat helpt om er voor te zorgen dat Achmed wel op sollicitatiegesprek mag komen? Ook voor die discussie geldt dat ik soms zo kots op de ideeën van mijn 'medestanders' dat ik geneigd ben m'n standpunt te herzien.
4 december 2016 13:29
@Baukema: Ja, en dan voelde je je nog schuldiger, hahaha.

@8.6. Paul Scheffer net in Buitenhof gehoord? Hij herhaalde eigenlijk wat ik zei...stop eens met het psycholiseren van de 'populistische stemmer'(Frankrijk, Nederland etc). Praat niet zo minachtend over ze. PVV gaat niet regeren, niemand wil met ze dansen en jwz...it takes 2 to tango. Ze spreken zich wel als enige uit mbt een onderwerp die me na aan het hart ligt. Wellicht krijgen we dan een bizar landschap, met een grootste partij met plusminus 30-35 zetels waar niemand mee wil regeren (en ruim 2 miljoen teleurgestelde kiezers) waarna er 5,6 misschien wel 7 partijen nodig zijn voor een meerderheid. Conclusie, helemaal niemand tevreden. Grinnik. Oh sorry, das niet aardig van me.
4 december 2016 13:30
@achtpuntzes
Is dat onderscheid relevant om mijn bijdrage te begrijpen?

@jooprioolpijp
Jouw laatste alinea is een goed voorbeeld van wat ik bedoel.
4 december 2016 13:32
@Jopie. Zoals dit?
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/12/het_valt_te_proberen_tietrapie.html#comments

xistnc is een boze blanke man, I guess.
4 december 2016 13:54
@gregje
Vermoedelijk zal ik voor velen binnen die definitie vallen, al is het niet mijn keuze. Want ik kan me niet identificeren met / conformeren aan de manier waarop veel bozeblankemannen en hun -clubjes zich menen te moeten profileren in de media - traditioneel noch modern.
4 december 2016 13:55
@Gregje. Dit voorbeeld was nogal over the top, er zijn veel vervelendere. Ik geloof niet dat ik je mening over xistnc deel.
4 december 2016 13:55
@ xistnc:
er liepen verschillende discussies door elkaar hen, maar nu begrijp ik je bijdrage.
4 december 2016 14:01
@ Gregje:
ik denk echt dat Wilders niet zelf wil regeren, het bevalt hem veel te goed in de oppositie.
4 december 2016 14:26
Ik heb meestal iets met taal. "De TDU zal geen vrouwen meer inzetten als rondemiss maar junioren wielrensters zullen de truien uitdelen" !!!!!!! Euh zijn dat dan geen vrouwen????
4 december 2016 14:38
@8.6 Los van z'n wil of onwil, niemand wil met hem regeren. Dus kan hij altijd volhouden dat hij wél wil regeren. Mijn moeder is van Joodse afkomst, een bepaalde groep zit vol met Jodenhaat. En nog veel meer nare kanten. Mss begrijp je wat meer over mijn achtergrond waarom ik wellicht PVV ga stemmen. Ik geef toe, het is een combinatie van factoren.
4 december 2016 15:45
Wilders lacht iedereen uit inclusief degenen die op hem stemmen.
4 december 2016 16:33
Dat noem je nou een gulle lach.
5 december 2016 15:42
prachtige (doch foute) redeneringen: de maatregel heeft geen zin omdat het niet meteen het hele probleem oplost. Of: de maatregel heeft geen zin want anderen doen het nog erger.

Ongelofelijk dat mensen zelf niet zien wat daar niet aan klopt
1 4 5 6

Om te reageren moet je ingelogd zijn.