Jungels doet emotionele oproep: “We moeten de weg delen”
foto: Sirotti (archief)
zondag 28 januari 2018 om 18:42

Jungels doet emotionele oproep: “We moeten de weg delen”

Afgelopen week zijn Laurens De Plus en Petr Vakoč op trainingskamp in Zuid-Afrika aangereden door een vrachtwagen. Ploegenoot Bob Jungels was getuige van de aanrijding en deelt in een emotionele video op Youtube zijn visie op de gebeurtenis. “Ik hoop dat niemand ooit hetzelfde moet meemaken.” 

In een video reageert Jungels uitgebreid op het voorval. “Het ene moment ben je aan het lachen met je beste vriend. Niet veel later ren je schreeuwend om hulp rond terwijl je geen idee hebt wat je moet doen. Naderhand heb je hem dan in je armen, terwijl je geen idee hebt of hij ooit nog kan fietsen of lopen”, vertelt hij.

Voor de Luxemburgse klassementsrenner is het vooral een wake-up call. “Naar omstandigheden loopt het dan redelijk positief af, maar het is jammer dat zoiets moet gebeuren voordat we wakker geschud worden. We zijn zonder twijfel de meest kwetsbare objecten op de weg, vergeleken met een truck, auto of motor. We moeten onszelf afvragen of het die ene minuut tijdswinst wel waard is als je ons inhaalt”, stelt hij.

De Luxemburgs kampioen draagt zijn boodschap overduidelijk uit naar alle weggebruikers, ook fietsers zelf.  “Ik zeg niet dat wij wielrenners alles goed doen. Wij respecteren ook niet altijd alle regels. Ik wil gewoon zeggen dat ik het niemand gun hetzelfde mee te maken als wat ik heb ervaren met mijn twee ploegmaats. Ik raad iedereen sterk aan écht samen weg te delen. Geef het aan als iemand iets fout doet ofzo, ik weet het ook niet. Laten we proberen dit soort situaties te voorkomen”, sluit hij de emotionele video af.

RIDE Magazine
43 Reacties
Sorteer op:
28 januari 2018 18:46
Altijd die wielrenners.
Altijd die gasten op hun brommertjes.
Altijd die ouderen op hun elektrische fietsen.
Altijd die taxi's.
Altijd die auto's.
Altijd die scholieren.

Inderdaad, we moeten het met z'n allen doen, wat meer geduld met elkaar hebben.
28 januari 2018 18:47
Zolang 90% van de populatie op een racefiets zich als debielen gedraagt, is zo'n oproep kansloos.
28 januari 2018 18:57
@xistnc
Lekker feitenvrij ranten. Hoe kom je aan dat getal?
28 januari 2018 19:05
@TykkeThor,

laat ik het zo zeggen. 90% van de wielrenners die ik tegenkom als ik zelf naar werk ga. rood licht? geldt niet voor hun, op fietspad fietsen? geld niet voor hun als de gewone weg sneller is (is het die ene minuut tijdwinst waard?)
28 januari 2018 19:06
@tykkethor
Wetenschappelijk onderzoek van Cambridge en Harvard in samenwerking met Isaac Newton en de Peruviaanse overheid. De cijfers kloppen.
28 januari 2018 19:14
@mocca
90% van de wielrenners negeert een rood licht? Dat kan ik maar moeilijk geloven.
28 januari 2018 19:21
Die grote groepen in het weekend zijn wel echt gevaarlijk. De helft kan vaak niet sturen en ze denken allemaal dat ze in de tour de france zitten. Bejaarden met elektrische fietsjes zouden verboden moeten worden, gaan veel te snel voor hun lage reactievermogen. Uiteindelijk is er over elke weggebruiker wel iets negatiefs te zeggen.
28 januari 2018 19:25
"maar het is jammer dat zoiets moet gebeuren voordat we wakker geschud worden."
Pas wakker worden wanneer het je eigen ploeggenoten betreft...?!
28 januari 2018 19:39
Het is triest maar misschien is Zuid-Afrikaanse snelweg ook niet zo'n goede trainingslocatie. Zelf fietste ik wel op Mallorca waar je soms een stuk langs de snelweg terechtkwam. Levensgevaarlijk!! Geen enkel mededogen met fietsers. Er zijn zo veel mooie trainingsparcoursen in bv. Frankrijk of desnoods Tsjechië waar alleen heel af en toe een hond oversteekt. Maar ja, zul je net zien, lig je er toch bij...
28 januari 2018 20:22
Eensch met Extince. Vooral al die mooi weer fietsers die als de zon schijnt uit hun holen komen gekropen fietsen alsof de weg alleen van hun is.
28 januari 2018 21:13
Gisteren nog mee gemaakt , boven op de Cauberg is een rijwielpad maar nee die gasten met een krom stuur die denken dat ze professionele fietsers zijn moeten de rij baan gebruiken en niet het rijwielpad
28 januari 2018 21:26
Fietspad is lang niet altijd veiliger dan een 50-weg. Vaak nog hogere snelheidsverschillen
28 januari 2018 21:38
@TomDJ

Altijd die Autodrop.
28 januari 2018 21:42
@john
Is daar serieus een fietspad? ;)
28 januari 2018 23:17
Ik heb recent een dodelijk ongeluk meegemaakt. Achteraf kun je elk ongeluk voorkomen. Maar soms is een ongeluk gewoon echt een ongeluk. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden die je niemand kunt aanrekenen. Het enige wat we kunnen doen is inderdaad: rekening met elkaar houden.
28 januari 2018 23:32
Precies meneer Jungels, de weg delen (Wat dus ook betekent achter elkaar rijden ipv 2 aan 2, want dan blokkeer je de helft van de rijbaan).
29 januari 2018 00:01
Of deze oproep veel zin heeft weet ik niet maar de oprechtheid van Jungels trek ik niet in twijfel. Laten we in hemelsnaam wat meer rekening met elkaar houden is zijn pleidooi en ik kan alleen maar instemmend knikken.
Jungels wijst terecht niet naar één bepaalde groep; er zitten immers hufters tussen stadsfietsers, racefietsers, snorfietsers, automobilisten en voetgangers. Als stadsfietser, racefietser, voetganger en automobilist maak ik het bijna dagelijks mee.
Appen op of in je twee- of vierwieler is het eerste dat bij wet verboden zou moeten worden, en dan strijk ik nog zeer ruim over mijn hart gezien de voetgangers die op het fietspad, hun hond uitlatend, verdiept in hun smartphone, het overig verkeer, henzelf en de hond in gevaar brengen.
Maar goed, rij een toertocht en zie wat voor ellendelingen tussen de racefietsers zitten.
Onlangs nog afgesneden door een auto op de Bemelerberg: moest mij per sé inhalen voordat hij geheel naar rechts moest om een tegenligger te laten passeren.
Waarom?, vraag je je dan af.
29 januari 2018 00:48
Ach.....tis toch onze maatschappij die daar debet aan is. Opzij opzij opzij ! (Herman van Veen).
29 januari 2018 01:31
@Jacco van Stierop
Eens met je pleidooi. Echter is appen natuurlijk al verboden in de auto. Op de fiets mag dit ook snel ingevoerd worden, eens. Zelf ben ik een voorstander van telefoon in de tas laten tijdens het autorijden. Gewoon niet in de buurt houden, kun je je ook niet laten afleiden door een binnenkomend berichtje.
29 januari 2018 01:57
Trainende wielrenners en het overige verkeer zal altijd een probleem blijven, zeker als je in een groep(je) rijdt en het niet zo nauw neemt met de regels.
Het is geven en nemen in het verkeer maar primair toch de regels respecteren.

Met je maatje met 2 naast elkaar rijden is gebruikelijk maar op een B-weg als een auto wil passeren kan dat tot irritatie rijden.
Soms je zie je ook niet officiële trainingskoersen in landelijke gebieden waar een peloton zich zo gedraagt dat de weg van hen is. Dat kan irritatie opwekken bij de andere weggebruikers en bewoners.
Ik reed jarenlang zo mijn trainingsrondjes net over de grens bij Valkenswaard in Belgie, jarenlang werd het gedoogd al vond de buurt het niet zo leuk en controleerde de politie wel eens, uiteindelijk na veel protesten kwamen er allerlei sluizen en versmallingen dat het niet meer mogelijk was, ofschoon op kleine schaal het nog steeds wel wordt gedaan maar dan zonder mij.
Koersen op de openbare weg hoort natuurlijk niet al gebeurt dit vaak in een trainingsclubje, zolang je het andere verkeer niet stoort moet dat kunnen.
Ander typisch probleem is "twee oudjes passeren" op een fietspad die naast elkaar rijden. Natuurlijk heb je geen bel op je fiets en pas-op roepen werkt dan weer irritatie op dus ik zeg dan maar niets en passeer soms door de berm.
Zeg je wat of bel je, kijkt men om wijkt men vaak uit naar links.

Fietspad ook met een klein trainingsgroepje is eigenlijk verplicht, gebeurt ook niet altijd.
29 januari 2018 07:16
Eigenlijk is het vrij simpel. Respecteer de regels, wees hoffelijk, ook jegens hen die de regels niet respecteren, kies altijd voor de risicomijdende optie. En bereid je er vast op voor, van het fietspad tot de snelweg: overal sterft het van de irrationele verkeersdeelnemers die dat niet doen en een gevaar zijn voor zichzelf en anderen. En dus ook voor jou. En daar moet je dus niet boos om worden want anders word je een van hen.

Natuurlijk wil je op je racefiets het liefst hard knallen. Maar als je dat doet op plaatsen met druk verkeer, ben je kennelijk niet in staat een geschikte route voor je rit uit te stippelen. Al dan niet in combinatie met een luie aard die je belet om op tijd op te staan. Er zijn genoeg rustige fietspaden en wegen waar je je naar hartelust kunt uitleven. En dan woon ik nog in de Randstad.
29 januari 2018 10:22
@col du bramont; ik vind je reactie mooi om te lezen, alleen 1 ding snap ik niet; waarom schrijf je 'natuurlijk heb je geen bel op je fiets'? Ik vind het heel natuurlijk dat je wel een bel op je racefiets hebt en die ook gebruikt. Als oudere mensen niet zo snel reageren of het niet meteen horen dan ga je er toch rustig achter fietsen totdat ze je er langs laten? Dat zou je op een 'gewone' fiets toch ook doen?
29 januari 2018 10:51
Laten de wielrenners eerst maar eens goed naar hun eigen rijden kijken. Ik zie ze altijd met zijn 2en naast elkaar soms in groepen van 30. Niet aan de kant willen gaan en dat op een 80km/hr weg. Levensgevaarlijk. Ik zou eigenlijk veel meer ongelukken verwachten.
Bel op je racefiets is een must.
29 januari 2018 11:41
@nickdt, coenj

Daar komt mijn haar nu van recht. Inderdaad de rijweg delen, je zegt het zelf! Jij bekijkt het duidelijk enkel vanuit het standpunt van koning auto. Ik fiets veel en ik rijd veel kilometers met de wagen ook. Respect en hoffelijkheid van beide kanten is nodig. Respect dwing je niet af omdat je voertuig 1.5 ton zwaarder is.

En volgens jou betekent dat fietsers geen plaats mogen innemen? Als je met twee naast elkaar mag rijden, dan mag dat. Een auto hoeft daar niet over te walsen. Hij mag inhalen als de situatie veilig is.

Je moet de fietser niet alleen voldoende ruimte geven om te rijden, ook om te vallen.

Vervang fietser door tientonner, ik denk niet dat je dan nog een close pass zou doen, of net ervoor rechts afslaan, of nog snel opdraaien... het is toch maar een fietser...
29 januari 2018 13:30
Wel of geen bel vind ik een non-discussie. Net alsof het wel netjes is om tig keer te bellen omdat je er langs wil.

Als we nou eens beginnen met 'dankjewel' te zeggen als iemand je er langs laat, dan is de bel secundair. Want die bel kan dat namelijk niet.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.