Niet alleen de chicane: ASO overwoog drie opties in aanloop naar Bos van Wallers
vrijdag 5 april 2024 om 09:29

Niet alleen de chicane: ASO overwoog drie opties in aanloop naar Bos van Wallers

De nieuwe aanloop richting de Trouée d’Arenberg is er gekomen na overleg tussen de renners, de rennersvakbond CPA en ASO. De partijen bekeken de afgelopen weken verschillende opties, waar de chicane als beste uitkwam.

De belangrijkste optie is een weg die parallel ligt met de hoofdbaan waarlangs de renners in het verleden altijd richting de Trouée d’Arenberg reden. Het betreft de favoriete optie van Adam Hansen, de voorzitter van de rennersvakbond, omdat de snelheid wel wordt gedempt, maar zonder een al even gevaarlijke haarspeldbocht. “Daar moet het peloton dan eerst een links-rechts- en dan vlak voor de kasseistrook een rechts-links-combinatie maken”, aldus Hansen in gesprek met Sporza. Deze optie kon dit jaar nog niet worden gebruikt vanwege een gat in het wegdek. “Maar het is wel de beste optie voor de toekomst.”

Optie twee is te vinden aan de andere kant van de hoofdbaan, maar ook die optie is niet ideaal. Het betreft een privéweg in een residentiële zone. “Niet ideaal met goten die uitsteken. Het baantje is trouwens ook te smal volgens de reglementen om het peloton en volgwagens te laten passeren”, merkt Hansen op, en dus ging ook deze mogelijke oplossing voor de bijl.

Tóch de chicane
Toch bleef men zoeken naar een meer veilige optie om de kasseienzone aan te vatten, waar de bewuste chicane als beste alternatief uit de bus kwam. “We wilden zeker niet dat dit een groot verhaal zou worden tot alles afgeklopt werd. Daarom heb ik gespreksrondes met elke teamverantwoordelijke op de startlijst gevoerd. Iedereen kreeg de kans om zijn bedenkingen over de drie opties te delen en mocht zelfs nog opteren voor de bestaande rechte aanloop. De meningen waren verdeeld over de beste optie, maar iedereen was er wel van overtuigd dat alles beter was dan het originele parcours.”

“Toen de derde optie voorgelegd werd bij ASO, waren ze ervan overtuigd dat het de beste en makkelijkste optie was voor dit jaar”, geeft Hansen nog aan. “Ik was erdoor verrast, want ik verwachtte meer weerstand. Maar ik merkte dat de mensen in de organisatie ook absoluut valpartijen willen vermijden.”

En wat dan met de mening van wereldkampioen Mathieu van der Poel, die de chicane eerder ‘a joke’ noemde op X? “Ach, ik denk dat hij vooral verrast is. De waarheid is: de rennersvakbond vertegenwoordigt alle renners, niet alleen de toppers. We kunnen zijn wil niet volgen. De grote meerderheid ging akkoord met een chicane. Ik heb aan de teams laten weten dat als er klachten waren, ze me altijd konden bereiken. Die heb ik niet gehoord. Deze chicane kan misschien wel de perceptie veranderen van hoe gevaarlijk de strook is, dankzij een veilige doortocht. Het kan een game changer zijn.”

ASO
Ook bij organisator ASO wil men blijven zoeken naar de beste oplossing. “Ik heb vorige vrijdag een gesprek gehad met CPA”, zegt parcoursbouwer Thierry Gouvenou aan Sporza. “Ze vroegen ons om na te denken over hoe we de snelheid voor het Bos zouden kunnen verlagen. Door de beperkte tijd konden we niet te veel doen. Dit is dus een tijdelijke ingreep die we kunnen verbeteren. We kennen de beste oplossing, maar daar zijn wegwerkzaamheden voor nodig en dat kan je niet in 3 à 4 dagen. We weten dat dit niet de beste optie is en ik deel die mening. Ik zal nu een jaar werken om een beter alternatief te vinden.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.