Organisator baalt: “WB Veldrijden is niet langer toonaangevend”
zaterdag 18 oktober 2014 om 12:57

Organisator baalt: “WB Veldrijden is niet langer toonaangevend”

Zondag staat in Valkenburg de eerste wedstrijd in de UCI Wereldbeker Veldrijden op het programma. Het regelmatigheidscriterium kan op weinig interesse rekenen van potentiële organisatoren. Er zijn amper zes crossen in maar drie verschillende landen. “De Wereldbeker zou toonaangevend moeten zijn, maar is het niet”, stelt UCI-coördinator veldrijden én organisator van de Wereldbeker Peter Van den Abeele.

“Twee jaar geleden telden we nog acht wedstrijden, vorig jaar zeven en nu opnieuw één minder”, zucht Van den Abeele tegenover het Het Nieuwsblad. “En dat in steeds minder landen. Hoe dat komt? Het heeft allemaal met centen te maken. In België staan de tv-zenders te springen om het veldrijden te kunnen uitzenden. Maar dat is in het buitenland anders. Daar moeten de organisatoren zelf voor de tv-productie instaan, wat het heel duur maakt. Plus: inkomgeld kunnen ze in het buitenland ook al niet vragen. De belangstelling is nu al vaak minimaal. Dan zou er helemaal niemand meer komen. En omdat het publiek zo schaars is, haken vaak ook de sponsors af. Gevolg: de organisatoren kunnen het simpelweg niet meer betalen.”

De Belg vervolgt: “Dan kan je als UCI nog een hand toesteken. Wat al gebeurd is. Vorig jaar in Rome hebben we een flink deel van de organisatiekosten op ons genomen. Maar het enige wat we in ruil kregen, was kritiek: er was geen volk, geen sfeer, moeilijke verplaatsing… Dan wordt het moeilijk natuurlijk. Het enige positieve aan deze jaargang is dat we met het Engelse Milton Keynes tenminste nog een nieuwe organisator hebben gevonden.”

Van den Abeele baalt van de huidige situatie. “Omdat een Wereldbekercross echt niet zo duur hoeft te zijn. Goed, het prijzengeld is best hoog. Maar daartegenover staat dat je geen startgelden moet betalen. Met een budget van 150.000 euro kan je perfect zo’n cross organiseren. Alleen: zelfs dat bedrag is nog te hoog.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.