dinsdag 2 mei 2017 om 10:32

“Prijs voor beste daler in Giro d’Italia slaat nergens op”

In WielerFlits Live werd met verbazing gereageerd op het klassement voor de snelste daler in de Giro d’Italia. De Italiaanse rittenkoers start een nieuw klassement waarbij op tien segmenten de tijd van de renners tijdens een afdaling wordt bijgehouden. “Dit slaat echt nergens op”, zei Theo Bos.

“Wat ik me afvraag is of renners hier voor gaan”, zegt Boogerd. “Ik geloof niet dat er nu renners zijn die zeggen: ‘Eindelijk, hier ga ik me eens even op richten.'” Ook Léon van Bon zet zijn vraagtekens bij dit klassement: “Dit is toch een beetje gekkigheid. Ik vind dit hetzelfde als een finish leggen direct na een afdaling.”

Wie het klassement wint, verdient een premie van vijfduizend euro. Bos: “En daarvoor moet je je leven riskeren. Dit slaat nergens op.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
33 Reacties
Sorteer op:
2 mei 2017 13:16
@Gebruikersnaam

Dan ga je er dus vanuit dat het vanzelfsprekend gevaarlijker gaat worden. Dat is nog maar de vraag.
2 mei 2017 13:19
@SolitaryShell dat hoeft natuurlijk niet, maar het lijkt me niet verstandig dat je als organisatie nog wat extra olie op het vuur gooit. Het is natuurlijk vragen om moeilijkheden.
2 mei 2017 13:29
Tenzij iemand de valpartijen in de afdalingen van de afgelopen 10 a 20 jaar geanalyseerd heeft blijft het allemaal koffiedik kijken. Valt men vaker in een groep of alleen? Valt men vaker voor tijdwinst of om tijdverlies te beperken? Valt men vaker tijdens eten/drinken of is materiaal pech de voornaamste reden? Enzovoorts. Zonder dit te weten blijft het een onderbuik gevoel. Mijn gevoel zegt dat geconcentreerd afdalen door een capabele renner niet perse gevaarlijker is dan bijv. rustig dalen terwijl je wat eet/drinkt of oververmoeid naar beneden knalt om tijdverlies te beperken.
2 mei 2017 13:33
@SolitaryShell
Een Bergklassement kun je thuis voor de buis of als renner in de koers nog volgen. De passages over de top komen altijd in beeld, je weet hoeveel punten je pakt en dat de renners die na je komen minder punten zullen pakken.
Zo'n daalklassement kun je onmogelijk volgen. Als je een afdaling rijdt, dan heb je er geen idee van hoe snel de renners die 2 minuten voor of achter je rijden dat zullen doen. Bovendien kun je bergop gewoon elkaar zonder risico voorbijrijden, maar bergaf is dit razend gevaarlijk. Voorsteken is echt levensgevaarlijk. Je rijdt dan naast elkaar, je kent de bocht niet, je weet niet wat er achter ligt, hoe breed de weg daar is, als er meteen een nieuwe bocht is... Als je dan op 2 verschillende lijnen fiets, lig je zo tegen het asfalt. Daar zit het echte probleem.

Is er trouwens een regel dat wie valt in de laatste drie kilometer van de afdaling de tijd krijgt van de groep waarin hij reed?
2 mei 2017 13:37
@flashke de 3-km regel geldt alleen voor vlakke etappes. Bij bergetappes is die er nooit.
2 mei 2017 13:47
Quote:
rahimns - 2 mei 2017 om 13:19   

@SolitaryShell dat hoeft natuurlijk niet, maar het lijkt me niet verstandig dat je als organisatie nog wat extra olie op het vuur gooit. Het is natuurlijk vragen om moeilijkheden.


Het is vooral hypocriet. Als de klassementsrenners olie op het vuur gooien in hun strijd om het klassement in een afdaling staat iedereen op de banken. Mensen als Samuel Sánchez en Vincenzo Nibali worden bewierookt om hun daalkunsten.

Maar nu er een klassementje aan vastzit zou het opeens te gevaarlijk zijn. Als je dat dalen dan echt te gevaarlijk vindt, zou je moeten pleiten om elke afdaling geneutraliseerd te rijden. Anders slaat het gewoon nergens op om hier op voorhand tegen te zijn.

Quote:
flashke - 2 mei 2017 om 13:33
Zo’n daalklassement kun je onmogelijk volgen.


Misschien is het wel niks ja, maar dat gaan we dan wel uitvinden. Geen reden om op het voorhand te verbieden.

Voor de rest van je opmerkingen over lijnen en voorsteken en dergelijke: dat gaat ook op voor de strijd tussen klassementsrenners en voor etappeoverwinningen. Waarom wil niemand dat verbieden?

En als je bergop gelost bent of net pech hebt gehad, heeft iemand er dan ooit een probleem mee gehad dat deze renners in de afdaling proberen terug te komen? Ook maar afschaffen, want veel te gevaarlijk met dat voorsteken en al die lijnen. Gebeuren dagelijks ongelukken mee en zo. Oh nee, toch niet.
2 mei 2017 14:22
Quote:
Voor de rest van je opmerkingen over lijnen en voorsteken en dergelijke: dat gaat ook op voor de strijd tussen klassementsrenners en voor etappeoverwinningen. Waarom wil niemand dat verbieden?

In een afdaling zal je altijd het peloton op een lint zien. Er is namelijk een bepaalde weg in de afdaling waardoor je ideaal de bochten kunt aansnijden en uitkomen. Dit heb je veel minder op een recht stuk weg en al helemaal niet bergop. Wie de snelste daler wil zijn, zal renners moeten voorbijsteken, tenzij hij boven op de top even wacht tot hij vrij spel krijgt. Net daar in dat voorbijsteken zit voor mij het grote probleem. Een daaltijdrit? Geen probleem, iedereen kan zelf zijn eigen lijn kiezen, en de ploegwagen achter hem kan perfect roepen hoe de volgende bocht eruitziet. Als je dit in groep wil doen, kan de ploegleiding geen negen renners aanspreken.
2 mei 2017 19:16
Je hoeft echt geen talent te hebben om risico's te nemen. Sterker nog hoe minder rationeel vermogen, te meer kans dat iemand onbezonnen gedrag vertoond. Zo ook sommige reacties in dit draadje. Het is blijkbaar heel stoer om onverschillig te zijn en je openlijk af te vragen waar die azijnpissers over zeuren. En het is blijkbaar heel moeilijk voor te stellen dat menig thuisblijver vaders liever heelhuids thuis zien komen, dat net iets hoger waarderen als een spannende Giro. Het staat mij in ieder geval niet aan dat mensen die zelf die berg niet af hoeven het nodig achten om renners aan te sporen nog wat meer risico te nemen.
Voor zover nodig tussen alle intellectuelen hier; iedereen begrijpt hopelijk dat Newton je de winnaar vooraf aan kan wijzen. Dat deze prijs helemaal niks met wielrennen van doen heeft. Dat goed dalen neerkomt op het sparen van krachten met zo min mogelijk snelheids-
en dus tijdverlies, door goed te sturen en weinig te remmen. Dat twee renners in dezelfde groep beneden kunnen komen terwijl de een krachten gespaard heeft en de ander niet.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.