Wielertransfers 2016: Mark Cavendish, Sacha Modolo, Richie Porte…
De Tour de France is inmiddels in al zijn hevigheid losgebarsten en dat betekent ook dat de transfermarkt langzaam weer op gang komt. De geruchtmolen maalt dan ook op volle toeren: welke renners blijven waar ze nu zitten en wie wisselt van ploeg? WielerFlits zet de heetste geruchten en definitieve overstappen op een rijtje.
Mark Cavendish
In Fougères boekte Cavendish zijn 26e etappeoverwinning in de Tour de France. De 30-jarige Brit loopt uit zijn contract bij Etixx-Quick-Step en vertelde in Vive le Vélo nog dat hij wilde blijven bij de ploeg van Patrick Lefevere, maar de mannen van The Cycling Podcast weten beter. MTN-Qhubeka en Trek Factory Racing liggen op de loer.
Lefevere heeft de onderhandelingen over een nieuw contract van zijn Britse raspaardje nog niet geopend, en daar probeert MTN-Qhubeka gebruik van te maken. Om de transfer van Cavendish te bekostigen zal de Afrikaanse formatie meer geld moeten vrijmaken. De ploeg verwacht echter dat zijn komst nieuwe renners, stafleden en een co-sponsor op zal leveren. Een vertrek van Matthew Goss bij MTN-Qhubeka ligt ook voor de hand, volgens TCP.
Zdenek Stybar
Het is nog onzeker of Cavendish bij Etixx-Quick-Step blijft, maar Zdenek Stybar lijkt de Belgische formatie wél trouw te blijven. Volgens Het Laatste Nieuws heeft de Tsjech, die eerder deze Tour al een etappe op zijn naam schreef, een mondelinge overeenkomst met Etixx-Quick-Step.
Sacha Modolo en Niccolo Bonifazio
Volgens The Cycling Podcast zou Etixx-Quick-Step bovendien wel oren hebben naar de diensten van Sacha Modolo. De spurter van Lampre-Merida, wiens contract eind dit seizoen afloopt, is volgens zijn manager Alex Carera echter enkel in gesprek met zijn huidige werkgever over een verlenging van het contract. Een eventuele verbintenis bij de Belgische equipe noemt Carera ‘voorbarig’. Ook een mogelijke overstap van Niccolo Bonifazio naar Trek Factory Racing ontkent Carera voorlopig tegenover TuttobiciWeb.
Richie Porte
BMC heeft beet. De Amerikaanse ploeg zal – zodra dat mag – bekendmaken dat Richie Porte zich verbonden heeft aan het team. Ook dit wordt gemeld door The Cycling Podcast. De vraag is niet óf, maar wanneer naar buiten wordt gebracht dat Sky en de Australiër de samenwerking beëindigen. Porte is ongelukkig geweest in zijn rol als klassementskopman bij de Britse ploeg en wil uit de schaduw stappen van Chris Froome. BMC is op haar beurt op zoek naar een extra klimkopman naast de huidige leider, Tejay van Garderen.
John Gadret
Het huwelijk tussen Movistar en John Gadret zal niet langer dan twee seizoenen duren. De Fransman krijgt geen contractverlenging bij zijn Spaanse werkgever, aldus L’Équipe. De 36-jarige coureur kwam voor zijn Movistar-periode acht jaar uit voor AG2R La Mondiale.
Jérôme Pineau
In navolging van zijn vriend en landgenoot Sylvain Chavanel zal ook Jérôme Pineau zijn koffers pakken bij IAM Cycling na dit seizoen. De Fransman meldt dit zelf op zijn Twitter-pagina. De ervaren renner maakte twee jaar deel uit van de selectie van de Zwitserse formatie.
Au même titre que mon ami @chava_sylvain et pour les même raisons je ne suis pas conservé dans l équipe @IAM_Cycling l année prochaine
— jerome pineau (@jejeroule44) July 7, 2015
Arnold Jeannesson
Na zes jaar gaat FDJ niet verder met Arnold Jeannesson. De Franse krant L’Équipe weet te melden dat ook hij geen handtekening zal zetten onder een nieuw contract. De 29-jarige renner wacht nog altijd op zijn eerste profzege in acht jaar profwielrennen.
Mochten Cavendish, Uran en Kwiatkowski weggaan bij Etixx, wordt de ploeg opeens wel een stukje minder (en goedkoper). Benieuwd wie Etixx dan voor hun in de plaats haalt.
Als Cav naar Trek zou gaan wordt wel de kans groter dat de broertjes van Poppel naar TLJ komen.
Beetje een Spilak!
En Porte is voorlopig degene die dit jaar het meeste rondjes gewonnen heeft, op WT niveau ook, dus geen klassementsrenner..?
Die Franse renners zie ik wel ergens onder contract komen, desnoods bij Bretagne. Wat zou het gaaf zijn moest Cavendish naar MTN vertrekken.
Omdat hij bij Sky uitgemergeld rondrijdt. In de Giro waar hij zevende werd, stond hij juist een paar kilo te zwaar, wat hem meer weerstand en herstel opleverde. Dit jaar was hij al in januari in vorm, en won hij 'even' Catalonië en Parijs-Nice.(sowieso al een topprestatie) Om dan nog een hele Giro goed te zijn is te veel gevraagd. Het hele podium van die wedstrijd bestond uit renners voor wie dat de eerste piek was.
http://www.procyclingstats.com/race.php?id=107242
Dacht dat ze juist zo op hun plekken waren daar.
Degenkolb lijkt mij nog twijfelachtig. Hij is de onbetwiste man voor de klassiekers, bij Lefevere moet hij het maar afwachten, daarnaast telt natuurlijk ook dat hij nu in een Duits team zit.
Ik heb wel het gevoel dat Kittel op een breuk aanstuurt...!
Dan kunnen ze in alle koersen voor Boonen rijden
Ik denk wel dat een eventuele komst van Cavendisch naar MTN een hindernis zou kunnen zijn voor het Afrikaanse talent, wat toch een beetje het punt van de ploeg is.
Kittel en Degenkolb liggen nog vast tot eind 2016 dus die kans is echt nihil. Ik denk eerder dan Martin in 2017 voor Giant rijdt dan Kittel en Degenkolb voor EQS. Alle drie de renners willen heel graag het wielrennen weer op de Duitse kaart zetten.
EQS heeft natuurlijk al die Colombiaanse sprinter aangetrokken voor volgend seizoen.
Kittel kan dan wel gefrustreerd zijn dat hij niet mee mocht naar de Tour maar zal achteraf misschien wel inzien dat het beter was. Hij had alleen gisteren een kans gehad op een overwinning. Op Neeltje Jans was hij er allang afgereden.