WK-organisatie geeft plannen voor ‘Cauberg van het Noorden’ nog niet op
vrijdag 21 november 2014 om 10:30

WK-organisatie geeft plannen voor ‘Cauberg van het Noorden’ nog niet op

De initiatiefnemers die – onder aanvoering van oud-sportjournalist Dick Heuvelman – het WK wielrennen in 2020 naar Groningen en Drenthe willen halen, hebben vergevorderde plannen om een berg nabij het TT Circuit in Assen te creëren.

Dit idee werd in oktober 2013 nog afgewezen door het College van Burgemeesters en Wethouders van de Gemeente Assen, maar de voorstanders van het plan willen na de Provinciale Statenverkiezingen van 18 maart 2015 een nieuwe poging te ondernemen. WielerFlits is in het bezit van de marktconsultatie die de haalbaarheid van de ambitieuze plannen moest uitwijzen.

“Plan geen luchtkasteel, in tegenstelling tot idee Thijs Zonneveld”
De berg moet er komen om het toerisme in de Drentse stad een impuls te geven en bovendien de geluidshinder doen afnemen die ontstaat rondom wedstrijden op het TT Circuit. Volgens Dick Heuvelman biedt het kansen voor het mogelijke WK-parcours: “De berg moet zo’n tachtig meter hoog worden, met van de voet tot de top een afstand van ongeveer 1200 meter. In dat geval zou het stijgingspercentage uitkomen op zo’n zeven tot acht procent. In tegenstelling tot het idee van Thijs Zonneveld (die een Alpencol van 1500 tot 2000 meter hoog wilde realiseren, red.), is dit geen luchtkasteel.” Mocht het plan daadwerkelijk doorgang vinden, dan wordt de berg het nieuwe hoogtepunt van de provincie Drenthe. Ook zou het hoger worden dan de Politietoren (grootste gebouw van de stad) in Assen.

“Na het WK zouden toerfietsers uit het Noorden van het land de berg kunnen beklimmen, waardoor ze niet meer speciaal naar Limburg hoeven te reizen. Daarbij denk ik aan een verdienmodel wat vergelijkbaar is met de Cauberg.” In het Limburgse heuvelland kunnen wielertoeristen 365 dagen per jaar over (gedeeltes van) het parcours van de Amstel Gold Race fietsen, waarbij zij hun tijd op de verschillende beklimmingen kunnen klokken met een chip waarvoor zij betalen. “Daarnaast zou je een uitkijkpunt kunnen maken, die een uitzicht biedt over de gehele regio”, kijkt de gepensioneerde sportliefhebber vooruit.

“Enorm veel kansen voor verschillende partijen”
Volgens de voormalig verslaggever van het Dagblad van het Noorden zijn er nog meer voordelen: “In de ruimte die ontstaat onder de berg, zou men parkeervoorzieningen kunnen creëren en zou je op de berg bijvoorbeeld ook een skischans kunnen maken, waardoor we ook in die tak van sport talenten op kunnen leiden. Die voorzieningen zijn er in Nederland nog niet. Maar je zou ook kunnen denken aan downhill (discipline binnen het mountainbike, red.) parcoursen of een soort adventurepark. Zo’n berg biedt enorm veel kansen voor verschillende partijen.”

Voor de aanleg van de berg moet bodemas uit afvalverbrandingsovens gebruikt worden. De vraag is echter of er een ondernemer is die de exploitatie van de berg zou willen doen, alsmede de aanwezige kans op milieuschade en of er wel voldoende as geleverd kan worden om de ‘Cauberg van het Noorden’ mee te bouwen. Redenen die het zittende college vorig jaar aanvoerde om de plannen in eerste instantie niet verder uit te werken, mede ook omdat de financiering voor het plan onzeker was.

“Maar ik heb de berg nog niet opgegeven. Onder meer Sieger Dijkstra (eigenaar van de Koninklijke Sjouke Dijkstra, een bedrijf dat al zes generaties lang gespecialiseerd is in wegenbouw, red.) zei me laatst: ‘Die berg gaat er hoe dan ook ooit komen’. Ook Arjan Bos, bestuursvoorzitter van transportverzekeraar TVM en voorzitter van het TT Circuit, is nog altijd erg enthousiast over het plan. Volgende week spreek ik weer met hem, het zijn mensen die de berg ook zien zitten en daar hou ik me aan vast”, vertelt Heuvelman hoopvol. De semi-natuurlijke berg zou volgens de voorstanders tussen het TT Circuit en de A28 moeten komen, zoals hierboven te zien is. “Die grond is echter bij diverse mensen in bezit en je bent nu eenmaal een paar vierkante kilometers nodig voor zo’n berg”, legt de oud-sportjournalist uit.

Lees morgen meer over de plannen omtrent het WK wielrennen van 2020 in Groningen en Drenthe in het Weekendinterview met Dick Heuvelman.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.