‘Mathieu van der Poel vond het moeilijk om onderscheid te maken, minder goed nieuws voor mijn verhaal’
dinsdag 2 april 2024 om 13:45

‘Mathieu van der Poel vond het moeilijk om onderscheid te maken, minder goed nieuws voor mijn verhaal’

Om jullie als lezers van WielerFlits een blik achter de schermen te bieden bij RIDE Magazine, kruipen de makers van ons wielerblad in de pen om hun bijzonderste verhalen te delen over het maakproces. Hoe is een interview tot stand gekomen? Wat zijn schrijvers en fotografen tegengekomen in het proces? Wat zien jullie als lezers niet, maar wij wel? Dit keer: Youri IJnsen met zijn achtergrondverhaal over de adjudanten van Mathieu van der Poel.


“Een uniek verhaal maken over Mathieu van der Poel is tegenwoordig een hele beproeving. Dagelijks verschijnen over hem vele artikelen in de wereldwijde wielermedia. In de voorjaarseditie van RIDE Magazine wilden we daarom graag een verhaal maken over zijn voornaamste helpers in de klassiekers en wat zij voor Mathieu betekenen. Ook wilden we online die vertaling maken naar stand alone interview met die helpers, om hen ook zelf over dit onderwerp in de schijnwerpers te zetten.”

“Daarvoor waren drie ingrediënten nodig: quotes van MVDP, van de door hem uitgekozen belangrijkste vier tot zes helpers en ik wilde graag wat meer achtergrondinformatie van de architect van Alpecin-Deceunincks voorjaarssucces in 2023, Christoph Roodhooft. Begin opdracht: medio december. Deadline: 17 februari.”

“Omdat we moesten beginnen met de input van Mathieu, probeerden we daar zo snel mogelijk overeenstemming voor te vinden met zijn ploeg. Dat is lastig, want de wereldkampioen zat middenin zijn crosswinter en sprak alleen op wedstrijddagen en dan ook enkel en alleen over de wedstrijden zelf. Niets geks, simpelweg de mediastrategie van Alpecin-Deceuninck.”

“Uiteindelijk vonden we een mooi compromis: ik kreeg exclusiviteit om mijn vragen te stellen. Dat was in Benidorm, derde week januari. Een van de redenen om die kant op te gaan. Ik was op zoek naar wat er voor hem belangrijk is in koers en wat hij zijn ploeggenoten vaak meegeeft. Ik kreeg de input die ik zocht, op één na.”

“Mathieu vond het namelijk moeilijk om onderscheid in zijn collega’s te maken en wilde dat uiteindelijk ook niet doen. Dat siert de mens Mathieu van de Poel. Het is een superster in zijn sport, maar na lang wikken en wegen wilde hij vooral niemand van zijn ploeggenoten en tevens vrienden tekort doen. Dat vind ik mooi, anderen denken daar wellicht zakelijker over.”

‘Mijn dank aan Christoph is nog altijd groot’
“Minder goed nieuws was het voor mijn artikel, want ik had nog geen namen van helpers. Toch de essentie van het verhaal. In samenspraak met zijn ploeg kwamen we uiteindelijk tot Søren Kragh Andersen, Silvan Dillier, Michael Gogl en Gianni Vermeersch. Omdat de focus van de Belgische ploeg op het WK veldrijden lag en er geen centraal trainingskamp was, vonden we uiteindelijk een datum.”

“Dat was op… 12 februari! Exact, vijf dagen voor de deadline. Gelukkig had ik al mijn andere RIDE-verhalen medio januari opgeleverd, waardoor ik in de laatste dagen me vol op dit verhaal kon focussen. Mijn dank aan Christoph is nog altijd groot, omdat hij zijn vakantie onderbrak om mij ook zijn kijk op de zaken mee te delen.”

“Uiteindelijk heb ik mijn best gedaan om tot een zo’n goed mogelijk achtergrondartikel te komen. Met dank aan grafisch vormgever Arnoud Beekman en het passend maken door eindredacteur Arjen van Vliet, ben ikzelf in ieder geval heel blij met het eindresultaat. Ook de losse thematische interviews die op WielerFlits te lezen zijn, maken daar onderdeel van uit. Dat is de manier waarop we met RIDE Magazine onderscheidend willen zijn: een sterk printverhaal met daaromheen online producties. Dat komt hier goed naar voren.”

Geschreven door: Youri IJnsen

Geplaatst als onderdeel van:

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.