Jumbo-Visma en AGU stomen zich klaar voor Tour: “Enorme sprongen gemaakt op vlak van kledij”
foto: Team-Jumbo-Visma
zondag 2 juli 2023 om 07:45

Jumbo-Visma en AGU stomen zich klaar voor Tour: “Enorme sprongen gemaakt op vlak van kledij”

Materiaalzone Jumbo-Visma heeft er alles aan gedaan om te schitteren in de Tour de France 2023. De sportieve voorbereidingen van de renners zijn natuurlijk cruciaal, maar ook op extra-sportief vlak is er minutieus gewerkt. Lotte Heijnis van AGU legt aan WielerFlits uit welke stappen ze hebben gemaakt op vlak van kledij. “Het is zaak om continu te blijven innoveren. Dat is een belangrijke peiler voor ons, maar ook voor Jumbo-Visma.”

Het Nederlandse WorldTour-Team zal in de komende Tour de France met een speciaal tenue rijden. De ‘Vélodrome’ komt ook met een boodschap, zo geeft Heijnis aan: “Het design is
gebaseerd op de kracht van dromen en op het shirt is een sterrenhemel vol dromen te zien. Op
de achterkant van het shirt staat een sterrenhemel. We hebben aan elke renner gevraagd wat
hun droom is. We hebben de sterrenstand van de dag en locatie genomen dat hun droom
uitkwam en hebben die dan op de achterkant van het shirt gezet. Zo rijdt elke renner met zijn eigen sterrenstand rond.”

Jonas Vingegaard, de kopman van Jumbo-Visma, rijdt bijvoorbeeld rond met de sterrenstand van de dag waarop hij vader werd. Wout van Aert koos dan weer voor zijn overwinning op het BK veldrijden in 2016. Dylan van Baarle ging voor zijn knappe solo op de kasseien van Parijs-Roubaix. “Zo willen we niet alleen onze renners, maar ook andere mensen inspireren. Als je ergens in gelooft, kan het uitkomen.”

“Tot 2,5 graad Celsius koeler”
Het verhaal achter het tenue is een ding, maar de technologie is het allerbelangrijkste. AGU, de kledingpartner van Jumbo-Visma, is zeer intens bezig met het ontwikkelen van de best mogelijke kledij voor de renners. Dit doen ze door continu onderzoek te doen naar bepaalde stoffen en meer dan honderd uur per jaar in de windtunnel te duiken om hun materiaal te testen. Een inspanning van de lange adem dus.

“Een van de belangrijkste aspecten in ons shirt is de technologie die ervoor zorgt dat de renners koel kunnen blijven tijdens de etappes. Het tenue is zwart, maar dat zorgt er niet voor dat ze het warmer krijgen door de zonnestralen. Integendeel zelfs. In het shirt zit een HeiQ Smart Temp Solution technologie”, aldus Heijnis. “Dat is een bepaalde behandeling waardoor de stofkan afkoelen, tot zelfs 2,5 graad Celsius. Hierdoor loopt de lichaamstemperatuur van de renners gereduceerd op.”

“Er is ook aan een ander aspect van warmte gedacht. Zo hebben we een soort UV-protectie in het shirt gestoken, waardoor je het kan vergelijken met het insmeren met een factor 50.” Ook bij de bib shorts is er gedacht aan het effect van de warmte. “Die zijn dan weer voorzien van een cold black technologie. Hierdoor worden de zonnestralen simpelweg weerkaatst.”

Tijdrijden: “Enorme sprong gemaakt”
De strijd tegen de klok, het tijdrijden, is een van de voornaamste onderdelen van een grote ronde. Dit jaar mogen er dan wel weinig tijdritkilometers zijn, het heeft AGU en Jumbo-Visma in ieder geval niet tegengehouden om ook op dat vlak te innoveren. “We hebben een pak ontwikkeld dat grotendeels uit rubber bestaat. Dit heeft een groot effect op vlak van aerodynamica. Het tijdritpak is minder comfortabel, want tijdrijden draait echt puur om aerodynamica en snelheid.”

Vingegaard in actie tijdens de tijdrit in Kopenhagen vorig jaar – foto: Cor Vos

“De tijdritpakken zijn natuurlijk aangemeten op maat van de renners, maar we hebben ook dubbele fitting sessies met hen georganiseerd. Zo hadden we direct contact met de renners van Jumbo-Visma en konden ze ons feedback geven.” Een ander facet van het optimaliseren van de aerodynamica is de plaatsing van de rugnummers. AGU heeft ontdekt dat als je het rugnummer wat lager op de rug plaatst, dit een positief effect heeft op de aerodynamica. “Dat levert ook tijdwinst. We hebben echt enorme sprongen gemaakt.”

Mannequins van Van Aert en Roglic
Heijnis haalde het al aan, maar feedback is een belangrijke pijler om de outfits zo goed mogelijk te maken. AGU staat voornamelijk in contact met Mathieu Heijboer, Head of Performance bij Jumbo-Visma. “We hebben bijna dagelijks contact met elkaar. We zijn innovatiepartners, dus we zijn continu bezig om verder te ontwikkelen. Met de renners kunnen we ook niet elke dag samenwerken om bijvoorbeeld testen te doen.”

Wout van Aert, maar dan de echte – foto: Team-Jumbo-Visma

“Dat hebben we dan weer opgelost door mannequins te maken. We hebben exacte mannequins gemaakt van Wout van Aert en Primoz Roglic. Zo kunnen we heel veel verschillende en accurate testen doen, zonder dat we de renners daarmee belasten.” Dit gebeurt in samenwerking met TU Eindhoven. Daar doet AGU de testen in de windtunnel.

Veiligheid: “Vraag hangt af van renner tot renner”
Tot slot is er ook nog het gegeven veiligheid. Hier en daar wordt er commentaar gegeven op de huidige tenues van de wielerploegen, die echt honderd procent gericht zijn op snelheid. Heijnis legt uit: “Naast aerodynamica is veiligheid ook belangrijk in onze productontwikkeling. De bibshorts zijn ook voorzien van valprotectie. Of de renners deze dragen, hangt het echt af van renner tot renner. We adviseren ze en bieden de verschillende mogelijkheden aan, maar wat ze uiteindelijk kiezen, is volledig aan hen. Sommige renners gaan niet van huis zonder die valprotectie, anderen gebruiken het juist amper”

“We hebben bijvoorbeeld verschillende soorten zemen ontwikkeld. Daarnaast hebben we ook een bepaalde stof die we gebruiken, cordura, heeft een heel hoge wrijvingscoëfficiënt, wat ervoor zorgt dat als er gevallen en gegleden wordt, de stofstructuur zo lang mogelijk intact blijft. Zo worden de schaafwonden beperkt. Die stof biedt daarnaast ook ondersteuning aan de spieren en ademt ook goed”, sloot Heijnis af.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.