Review: Selle Italia SLR Boost TI 316 Superflow racefietszadel
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
dinsdag 25 juli 2023 om 19:30

Review: Selle Italia SLR Boost TI 316 Superflow racefietszadel

Materiaalzone Weinig dingen kunnen het plezier op de racefiets zó verminderen als pijntjes aan het zitvlak. Een goed zadel mag je dus gerust rekenen tot de essentials voor de wielrenner. Om iedereen te voorzien van een passend zadel, ontwikkelt Selle Italia talloze typen zadels voor talloze verschillende zitvlakken. WielerFlits test de SLR Boost TI 316 Superflow.

In 1897 wordt net in het dorpje Corsico, net buiten Milaan, Selle Italia opgericht. Het bedrijf richt zich op het ontwikkelen van zadels voor ‘alledaagse’ fietsen. Dat deed het tientallen jaren lang, tot het bedrijf in 1970 een verbeterslag inzetten en zich ook op de sportieve sector begon te richten.

Spoel nog eens enkele tientallen jaren door en Selle Italia is niet meer weg te denken uit de wielersport; het is al jaren lang één van de meest toonaangevende en meest bekende producenten van zadels. Daarnaast produceert het bedrijf ook stuurlinten en enkele andere accessoires, maar ze staan vooral bekend om de zadels, die ze voor bijna iedere wielerdiscipline produceren.

Selle Italia heeft verschillende lijnen zadels, voor verschillende toepassingen en van verschillende kwaliteitsniveaus. Eén van die lijnen is de SLR-lijn, die al enkele jaren meegaat en verschillende zadels met eenzelfde zitprofiel omhelst. Van instapmodellen rond de honderd euro, tot volledig carbon zadels; de SLR-lijn heeft een breed assortiment van maar liefst negentien zadels.

Ik test de SLR Boost TI 316 Superflow; afgaande op de prijs van €229,90 nog niet de aanvoerder, maar wel een zadel uit het hogere segment. Het zadel bestaat volgens Selle Italia uit het klassieke SLR-ontwerp, terwijl hoogwaardige materialen zijn gebruikt om een premium zadel te ontwikkelen.

Die hoogwaardige materialen beginnen bij de TI 316 titanium zadelrails. Deze zijn volgens Selle Italia 25% sterker maar tegelijkertijd 15% lichter dan ‘traditionele’ zadelrails. Daarnaast zouden deze zadelrails ook nog voor enig comfort moeten zorgen, door vibraties van het wegdek uit te filteren. Win-win-win dus, op papier.

Om de levensduur van het zadel te verbeteren, is het zitvlak voorzien van zogenaamd Fibra-Tek materiaal. Dit is een type materiaal wat comfortabel is, maar langer mee moet gaan dan conventionele materialen voor zadels, zo stelt Selle Italia. Daarnaast is er carbon in de schaal van het zadel verwerkt, wat voor verbeterde stijfheid moet zorgen.

Het zadel is in twee maten beschikbaar: de S3 met een breedte van 130 millimeter en de L3 met een breedte van 145 millimeter. Die breedte slaat niet op de absolute breedte, maar verwijst naar de breedte van de contactpunten; de punten waar je daadwerkelijk óp het zadel zit. De S3 weegt 158 gram, terwijl de L3 164 gram weegt.

Het moge duidelijk zijn na deze opsomming van technische specificaties: de SLR Boost TI 316 Superflow is ontwikkeld als alleskunner. Het zadel combineert op papier comfort, een lange levensduur, stijfheid en een niet al te hoog gewicht. Tijd om te testen of dat daadwerkelijk zo is.

Strakke houding
Montage van het zadel gaat net zoals ieder ander zadel. Handig is dat op de rechterzijde van de zadelrails een meetlintje gedrukt is, waardoor je makkelijk het zadel op de juiste positie kan plaatsen. Natuurlijk verschilt de positie van dat meetlintje per merk zadel, maar je kan zo in ieder geval de positie van je zadel met precisie wijzigen én makkelijk wisselen tussen verschillende Selle Italia zadels.

De eerste keer dat ik op het zadel ga zitten, voelt het eigenlijk gelijk goed. Het zadel voelt in eerste instantie wat zacht, maar dit blijkt uiteindelijk heel erg mee te vallen. Het is zoals gebruikelijk even wennen na een zadel-overstap, maar al gauw voelt het zadel gewoon meer dan goed.

De breedte is natuurlijk iets heel erg persoonlijks, maar ik merk dat ik vrij gemakkelijk een natuurlijke positie aanneem op het zadel en mijn zitbotjes goed op de drukpunten zitten. De opening in het middel van het zadel zorgt dan weer voor wat welkome drukverlichting, waardoor het zadel erg comfortabel is.

Eerder heb ik al eens gefietst met een Selle Italia SLR C59; het compleet carbon broertje van de SLR Boost TI 316 Superflow. Alhoewel ik op dat zadel eigenlijk best fijn zat, kan ik wel nog goed herinneren dat er weinig bewegingsvrijheid was; zodra ik een beetje schoof op het zadel of iets veranderde van positie, kon hij toch wat ongemakkelijk worden. Zodoende let ik vanaf het begin op of dat nu ook zo is.

Dat blijkt niet zo te zijn. Om te beginnen komt dat doordat het zadel een wat stugge stof aan de buitenzijde heeft, waardoor ik veelal in dezelfde positie blijf zitten. En als ik dan al wat verschuif, blijft het zadel comfortabel en heb ik geen last van drukpunten of irritatie op mijn zitvlak.

Ook de stijfheid van het zadel is méér dan goed. Tijdens zware inspanningen op slecht wegdek merk ik wel degelijk dat het zadel wat meegeeft, maar dat beetje comfort is voor het leeuwendeel van de wielrenners meer waard dan die paar procent extra stijfheid. Een dikke voldoende dus.

Toch vind ik dat er één nadeel aan het zadel kleeft: de titanium zadelrails. Als je het zadel op een titanium-fiets monteert, zal het er erg mooi uitzien, maar bij een fiets met een meer neutrale kleur – en vooral bij een zwarte zadelpen – vind ik dat de zilverkleurige rails net wat uit de toon vallen.

Dat maakt de kwaliteit van het zadel er niet minder op. Regelmatig vergeet ik dat ik het zadel aan het testen ben omdat het gewoon héél comfortabel zit. Daarmee is de test van de Selle Italia SLR Boost TI 316 Superflow wat mij betreft geslaagd, want als je tijdens het fietsen niet bewust bezig bent met het zadel of je zitvlak, weet je zeker dat je goed zit.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.