Andy Rihs spreekt van langetermijnproject met BMC
Eerder vandaag kwam L’Équipe naar buiten met het nieuws dat BMC na het seizoen 2017 ophoudt te bestaan. In gesprek met Cycling Tips zegt BMC-eigenaar Andy Rihs dat dat niet het geval is. De Zwitser is bezig met een langetermijnproject, waarbij de komst van een extra sponsor niet uitgesloten is.
“Het gaat niet om de hoeveelheid geld, maar om iets aan BMC toe te voegen, moet het echt een belangrijke partij zijn, die op een dag wellicht zonder BMC door kan”, zegt Rihs, die al vele gesprekken gevoerd heeft, maar nog nergens mee heeft ingestemd. “Het is niet uitgesloten dat er iets bijkomt. We kijken om ons heen, maar we willen er geen half werk van maken, want BMC is zelf een groot fietsbedrijf.”
“Ik ben redelijk flexibel als iemand nu komt. Als Apple komt en zegt: ‘we willen volgend jaar instappen’, dan zullen we er alles aan doen om dat mogelijk te maken”, kijkt Rihs vooruit. Wel vindt de ploegbaas dat een eventuele nieuwe sponsor goed bij het merk BMC moet passen. Rihs zet hoog in, naast Apple droomt hij van bedrijven als Google en Tesla.
Het schone imago van het wielrennen is er inderdaad niet, maar eindelijk is het langzaam duidelijk dat alle andere in sporten er net zo veel of meer doping gebruikt wordt. (level playing field) Bovendien is wielrennen no altijd relatief goedkoop om te sponsoren.
Rihs kan wel dromen van zo'n sponsor maar als die er niet komt houd de ploeg waarschijnlijk toch gewoon op en wordt BMC elders materiaal sponsor.
BMC can beter een voorbeeld nemen aan Trek wat dat betreft, die hebben een goedkopere ploeg en gaan nu met het extra budget van Segafredo pas wat extra investeren.
Het verdienmodel in het wielrennen is inderdaad achterhaald en ook al vaak bekritiseerd (zeker door Tinkov). Daarnaast is de media interesse in het wielrennen (en dus ook die van het publiek) voor het overgrote deel gefocust op de Tour waardoor andere koersen moeite hebben het hoofd boven water te houden.
Toch valt niet te ontkennen dat er geen sport is die zo gebukt is gegaan onder de dopingproblematiek. Langzamerhand gaat ook bij andere sporten de beerput open (voor zowel doping als corruptie en gokpraktijken) maar een aantrekkelijk reclameobject is de sport nog altijd niet.
@KnightBiker
Dat wielrennen een goedkope manier van sponsoring is zal grote bedrijven minder interesseren dan de (ingeschatte) kans op imagoschade.
Absoluut @ tutu888, er zit idd een ontzettend grote smet op het wielrennen en misschien is dat voor grote sponsoren nog een gegronde reden om er niet in te stappen. Voor mij echter niet. Als ik (zo objectief mogelijk) naar de sportwereld in het algemeen kijk, zie ik heel veel smetten op heel veel sporten.
Ballan en bijvoorbeeld Hincapie allemaal voordat ze daar tekenden. Als amerikaanse sponsor lijkt me dit een mooie ploeg. Google lijkt me te ambitieus, maar waarom inderdaad geen Tesla of bijvoorbeeld Herbalife?