Clement over Poels: “Allergrootste klassieker prestatie ooit van een Nederlander”
foto: Marcel Koch
woensdag 27 april 2016 om 09:25

Clement over Poels: “Allergrootste klassieker prestatie ooit van een Nederlander”

Stef Clement vindt de prestatie die Wout Poels zondag afleverde in Luik-Bastenaken-Luik van dermate hoog niveau, dat hij het betitelt als ‘de allergrootste klassieker prestatie ooit van een Nederlander in het wielrennen’. Dat vertelde de IAM Cycling-renner in WielerFlits Live, naar aanleiding van een uitspraak van Adrie van der Poel.

Voorafgaand aan Luik-Bastenaken-Luik verwachtte Van der Poel niet dat dit jaar een Nederlander hem op zou volgen. De oud-prof wist in 1988 La Doyenne te winnen en was tot afgelopen weekend de laatste landgenoot die dat lukte. “De Nederlanders zijn wel vaste waardes, maar eindigen altijd tussen de vijfde en de tiende plaats. Sport is winnen en niet vijfde of tiende worden”, stelde de inmiddels 56-jarige Van der Poel.

‘Niet te vergelijken’
Clement vond de uitspraken van Van der Poel over de wielrenners van tegenwoordig ongenuanceerd, zo liet hij al in een bericht op Twitter weten. “Dat is heel tekenend voor die generatie renners. Je kunt het bijna niet meer met elkaar vergelijken”, licht de viervoudig Nederlands kampioen tijdrijden zijn uitspraak toe. “In het jaar dat Adrie van der Poel won, toen hadden we met een ander peloton, andere sport, andere snelheid en ander materiaal te maken. Het decor was helemaal anders. De samenstelling en de klasse van het peloton was helemaal anders.”

‘Niveau in het wielrennen is nog nooit zo hoog geweest’
“Ik denk echt dat we afgelopen zondag – verwacht of onverwacht – de allergrootste klassieker prestatie ooit van een Nederlander in het wielrennen hebben gezien”, zegt de Brabander. “Het niveau van het wielrennen is nog nooit zo hoog geweest, in de breedte sowieso. De mate waarin alle concurrenten aan elkaar gewaagd zijn, dat is nog nooit zo goed geweest als nu.”

Bekijk hieronder het volledige gesprek met Clement, waarin hij zijn uitgesproken mening ook uit over oplossingen om ‘saaie’ koersen attractiever te maken. Daarnaast vertelt hij over zijn revalidatie van de dubbele sleutelbeenbreuk die hij opliep in de Amstel Gold Race, en zijn ambities voor later dit seizoen.

[poll id=”226″]

RIDE Magazine
79 Reacties
Sorteer op:
27 april 2016 13:43
De stelling getuigt van weinig respect voor verleden prestaties. Heeft Stef ze allemaal bekeken, van begin tot eind? Nee, vast niet.
Het is ook moeilijk vergelijken.
Maar om maar een vergelijking te maken, alleen de overwinning van een piepjonge Rooks in LBL vond ik al indrukwekkender dan die van Poels.
Maar... Eigenlijk kun je het niet vergelijken. En, Poels WAS indrukwekkend - zullen we het daarbij houden?
27 april 2016 13:44
Stef is inconsequent. Hij zegt "je kunt de prestaties van vroeger nauwelijks met doe van nu vergelijken" en doet dat vervolgens toch door de prestatie van Poels de allergrootste ooit te noemen.
Met de eerste stelling ben ik het eens, met de tweede niet.
27 april 2016 13:45
Nog eentje om het belachelijke van Stefs uitspraak in 1 klap aan te tonen:
"De overwinning van Gasparotto in de AGR was de meest indrukwekkende zege van een klassieker door een Italiaan ooit"
27 april 2016 14:07
Dat is natuurlijk niet te vergelijken he. De overwinningen van wielerland NL tov wielerland Italië zetten. Dan snap je niet helemaal wat er gezegd wordt door Clement.
27 april 2016 14:09
In absolute zin heeft Clement wellicht gelijk. Maar als je het relatief bekijkt (rekening houdend met de eigen context van een periode) kun je dat niet zo stellen. Is de prestatie van Poels in 2016 groter dan die van Geldermans in 1960? Die reed nota bene solo naar de meet. Ik zou het niet weten, en daarom schat ik ze veiligheidshalve even hoog in. Er zijn twee manieren van vergelijken van prestaties waar een tijd tussen zit. Die van Clement heeft zijn waarde; die laat zien dat de sport vooruitgaat, maar is zeker niet de enig juiste. Ander mooi voorbeeld: wie is beter: Piet Moeskops of Theo Bos?
27 april 2016 14:26
Precies Girardengo, als ik de verhalen (daar heb je hem) mag geloven dan was dat behoorlijk indrukwekkend:
'Geldermans kwam uit de Ronde van Duitsland en startte met 'dikke benen' in Luik. Daardoor miste de renner uit Beverwijk de slag in het begin van de koers. Met een solo reed Geldermans twee minuten dicht naar de kopgroep om die vervolgens achter te laten en alleen over de meet te komen in Luik, na zes uur en meer dan veertig minuten koersen. De concurrentie werd op meer dan twee minuten gereden.'
En met alle respect, buiten de weersomstandigheden was het verloop van deze LBL verre van heroisch.
27 april 2016 15:01
Met alle respect voor Poels maar die van Kuiper in '83 was toch wat intenser. Man, ik zie em nog staan met zijn wiel omhoog.

Om over het rondewerk maar te zwijgen.
27 april 2016 15:23
Helemaal niet akkoord hoor. Voor de jongere generatie hier waarschijnlijk wel, omdat ze die anderen nooit zien koersen hebben. Maar je gaat bv. Poels toch niet vergelijken met Adrie Van der Poel? Dan moet Wout nog heel wat winnen hoor.
27 april 2016 15:25
De aller grootste klassieker prestatie...dan heeft Stef de jaren 60,70 en 80 aan zich voorbij laten gaan
27 april 2016 15:26
Ik ga ook niet akkoord hoor. Adri Van der Poel,Hennie Kuiper, zelfs Terpstra...zijn nog andere kleppers hoor. En Poels heeft zich ook de hele dag verstopt, bijna niet op kop geweest. Een sleper dus, zoals men wel eens zegt.Neen, noem het eerder een toevalszege. Voor mij moet hij nog heel wat meer tonen om op gelijke hoogte te plaatsen van voornoemden.
27 april 2016 15:45
Die van Kuiper uit 83 zegt me niks aangezien ik toen nog een zaadcel was. Wat betreft die NL overwinningen die ik me kan herinneren is dit wel de sterkste prestatie. Deze overwinning staat twee trappen hoger dan die van Terpstra in Roubaix. Enkel de weersomstandigheden al dragen hier in grote mate toe bij. Poels heeft dit ook grotendeels zelf afgedwongen en reed een ijzersterke sprint...en dat na die koude .
27 april 2016 15:51
De beste man clement is in de jaren 80 geboren en heeft de jaren 70 en 80 gemist. Hij heeft een punt dat nu het wielrennen een stuk breder en mondialer is. Maar Hennie Kuiper Roubaix 1983 heeft mijn liefde als 10-jarig knaapje voor het wielrennen geopend, die spanning met die lekke band https://www.youtube.com/watch?v=UTbqWbTr5Io , en het volgende moment was de tour de france van 1983 met het heroische optreden van Pascal Simon die met zijn gebroken sleutelbeen in de gele trui bleef vechten. :-)
27 april 2016 15:52
De Nederlanders die een grote klassieker hebben gewonnen hebben allen iets unieks
gepresteerd , zonder uitzondering.
Wout Poels heeft dit jaar de grootste Nederlandse overwinning behaald en
staat dus verder in het rijtje met Jo de Roo , Peter Post en al die anderen .
27 april 2016 18:27
Een beetje domme uitspraken en vergelijkingen van Clement.
Natuurlijk een grootse prestatie van Wout Poels, die nu pas de gevolgen van zijn opgelopen ernstige letsels ten gevolge van de zware val definitief achter zich lijkt gelaten.
Klasse Wout!
Om nu flink uit te halen naar Adri van der Poel slaat echt nergens op.
Adri gaf alleen maar een antwoord op de vraag of er dit jaar een Nederlandse winnaar van LBL zou kunnen komen. Logisch, dat hij dit niet direct verwachtte, gezien de uitslagen van de afgelopen jaren. Hij tipte echter wel de opvallende prestaties van Wout Poels aan en hoopte, dat hij met zijn voorspelling er helemaal naast zou zitten.
Duidelijk, dat Clement, gezien z´n uitspraken de renner Adri van der Poel niet actief heeft mee gemaakt.
Adri was iemand, die vanaf z´n jeugd tot op de laatste dag als actief renner geleefd heeft voor zijn vak en altijd strijd liet zien.
Het seizoen begon al met het veldrijden, direct hierna de klassiekers en natuurlijk de kleine en grote rittenkoersen en nog een serie najaarsklassieker en weer naar het veldrijden.
Adri van der Poel was een topper in de klassiekers, de vlakke en heuvelachtige etappes in de Tour de France, jaarlijks een echte kanshebber op het WK op de weg en natuurlijk in het veldrijden. Misschien iets voor de eeuwige Nederlandse wielertalenten uit de voormalige Rabobank-stal om hier in de winterperiode net zo als Adri een degelijke basis te leggen voor de rest van het seizoen.
Elk wielertijdperk heeft zijn toprenners en mooie klassieke wedstrijden, maar Adri was er een, die goud waard was voor z´n sponsors en vooral respect af dwong door zijn eeuwige strijdlust en vele trainingsarbeid in een tijd, dat de renners, dat vooral zelf moesten uit zoeken hoe hier mee om te gaan.
Dat fanatiek met z´n vak bezig zijn, zie je overigens vooral weer terug bij z´n talentvolle zoon Mathieu, waar in je veel terug herkent in de manier hoe Adri zelf als renner bezig was. Fanatiek, nooit af geven en vooral geen vedette-gedrag.
27 april 2016 18:47
Wat een babbels van Clement,van der Poel heeft gelijk ook hij is geen helderziende maar Clement moet de laatste zijn zelf weinig gepresteerd in grote wedstrijden en tjonge ,tjonge mag het 1xkeer dat er in grote wedstrijd wordt gewonnen ook van der Poel is blij met de overwinning van Poels ik ook en wie niet maar de huidige generatie is veel minder dan de oude generatie en dat is feit en Clement moet leren jong tegen oud zetten dat wordt al veel teveel gedaan.
27 april 2016 18:59
@Adrianus

Volledig met je eens. Heb Adrie zelden onzin horen praten en hij heeft een scherpe en heldere kijk op zaken en allerminst ingegeven door ‘het betere vroeger’.
Behalve noeste trainingsarbeid (“het mag best een beetje zeer doen, hoor!”, kan je hem wel eens zijn pupillen horen toeroepen in de Brabantse bossen) benadrukt hij vooral het plezier dat een junior maar ook belofte en eliterenner moet hebben in het fietsen.
27 april 2016 19:49
Weer zo'n prachtige uitspraak vandaag van Clement op twitter:
'Wielrennen is alleen saai geworden doordat het ouderwets in beeld wordt gebracht. Er gebeurt juist meer dan ooit, wat we moeten leren zien.'

Zuinig op zijn die man. Zeer goede kijk op zaken.
27 april 2016 20:07
Parijs Tours. Dekker in de kopgroep, jagend peloton, iedereen ingelopen en Dekker nog maar eens op de pedalen en winnen. Vond ik een sterker staaltje wielrennen!
27 april 2016 20:20
@klootje

Merkwaardig. Heb je gehoord wat Clement dinsdagavond heeft gezegd? : “… alles wordt nu zo goed in beeld gebracht en herhaald dat, ja, er nooit iets verrassends gebeurt en je kunt er ook geen sterk verhaal over vertellen”.

Nee, de tijd dat Theo Koomen een sprankelend en sappig verhaal kon verzinnen bij een wandeletappe en de ether in kon gooien is voorbij. Maar volgens Clement wordt wielrennen nog steeds ouderwets in beeld gebracht.
Hoezo dan? En wat stelt hij dan voor?
27 april 2016 20:21
Knetemann - 1985 - Amstel Gold... dat was voor mij de mooiste ooit... maar goed ik was denk ik ook wel erg fan van Knetemann vroeger en dat hij zo terugkwam was natuurlijk idioot goed en mooi. Misschien dus heleaal niet objectief gezien de grootste klassieker prestatie ooit, maar daar worden we het toch nooit over eens met z'n allen :)
27 april 2016 20:26
@EdEnd
In ieder geval na afloop één van de mooiste interviews ooit.
27 april 2016 21:07
Smeets met een snikkende Knetemann, staat echt op je netvlies gebrand he.

Jacco, ik heb ook naar hem zitten luisteren ja. Onder die tweet verklaart hij zichzelf nader, misschien kan je daar wat mee? https://twitter.com/Stefclement/status/725247879774883840
27 april 2016 21:52
Nee, eerlijk gezegd niet, veel verder dan wat stuurcameraatjes/ multimedia en meer info (gaap) komt men niet met die tweets.
27 april 2016 22:08
Maar Jacco jij bent dan ook een sport-romanticus, am I wrong? Van mij hoeft die onzin met cameraatjes en gouden kilometers namelijk ook niet. Lekker houden zoals het is alles, rete-conservatief.

Clement zegt denk ik aan de ene kant vroeger werd alles aangedikt en uitvergroot, dus die verhalen waar die ene generatie zo prat op gaat en waardoor hun heldenstatus zo groot is moeten we nogal vaak met een behoorlijke berg aan zout nemen. En aan de andere kant zegt hij dat wat er wel in beeld is naar waarde ingeschat en 'vertaald' moet worden maar tevens ook aangepast worden aan de mogelijkheden van tegenwoordig en uiteindelijk ook beter afgestemd moet worden op de wens van de huidige kijker.

Dat is wat ik er uit haal, maar om zeker te zijn moet je dat aan Vlek Clement zelf vragen. ;)
27 april 2016 22:26
@klootje

Nee, je hebt gelijk.

Ik kan er geen touw aan vast knopen wat Clement bedoelt, hoezeer ik ook mijn best doe. Maar er lijkt iets hem flink dwars te zitten.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.