Daniel Martínez slachtoffer van verkeersagressie, blessures onbekend
foto: Sirotti
dinsdag 27 maart 2018 om 17:12

Daniel Martínez slachtoffer van verkeersagressie, blessures onbekend

Daniel Felipe Martínez, de jonge Colombiaanse klimmer van EF Education First-Drapac, verblijft momenteel in een ziekenhuis in Toscane. De reden voor zijn opname: de 21-jarige renner zou vanochtend tijdens training op brutale wijze zijn aangevallen door een automobilist.

Martinez was samen met zijn landgenoten Julián Cardona, Miguel Eduardo Florez en Kristian Yustre aan het trainen in de buurt van Pistoia, toen een auto langs het viertal scheerde. Volgens het Italiaanse Cicloweb zou Martínez vervolgens iets hebben geroepen naar de automobilist. De bestuurder zou – na uit de auto te zijn gestapt – de renner daarop ernstig hebben mishandeld.

De Colombiaan zou zich naar verluidt niks meer kunnen herinneren van het voorval. Het is nog niet bekend of Martínez breuken heeft opgelopen. De jonge klimmer – die recent nog knap als zevende wist te finishen in de Ronde van Catalonië – staat op de voorlopige deelnemerslijst van de Ronde van het Baskenland (2-7 april).

Ploegleider Gárate: “Bestuurder viel hem meteen aan”
Oud-renner en ploegleider Juan Manuel Gárate geeft tegenover El Tiempo tekst en uitleg. “Daniel is in orde. Ik heb met hem gesproken, en hij herkent me ook. De bestuurder gaf hem geen tijd, en viel hem meteen aan”, aldus de Spanjaard.

Trainingsgenoot Yustre blijkt ook niet ongeschonden uit de strijd te zijn gekomen. De 24-jarige Colombiaan heeft aan de vechtpartij een gescheurde lip overgehouden.

RIDE Magazine
33 Reacties
Sorteer op:
28 maart 2018 09:34
@mattje
het voorbeeld dat jij hier geeft geeft perfect aan dat de automobilisten de asociale mensen zijn in het verkeer...

Ik ben een onzettende amateurwielrenner, maar ik fiets wel redelijk veel. En hoe vaak ik wel niet in de problemen gebracht wordt door autos die in de afdaling perse 70 per uur moeten rijden terwijl ik 60 ga... Dus dan pakken ze gewoon de blinde bocht buitenom, moet geen probleem opleveren natuurlijk, want die 20s die ze ermee winnen is essentieel!!

Ik ben zelf ook geen fan van groepen racefietsers, of racefietsers die alles als een race zien en zich aan 0 regels houden. Maar kan je toch verzekeren dat er genoeg sociale racefietsers bij zijn en dat de het gedrag van automobilisten (en de constante haat, zelfs als je niets verkeerd doet vinden de meeste automobilisten je al een klootzak puur omdat je een racefietser bent... We delen de weg mensen wat vriendelijkheid kan nooit kwaad :)) vaak iig 100x gevaarlijker (miss niet asocialer, wel gevaarlijker) dan dat van de racefietsers...
28 maart 2018 12:26
Wat een luxe problemen hebben we toch in ons land als ik alle persoonlijke anekdotes zo eens doorsnuffel. Het is jammer dat er zoveel mensen zo opgefokt aan het verkeer deelnemen.

Overigens kom ik (bijna) geen auto tegen als ik op de Drentsche heide aan het fietsen ben. Zeer rustgevend. Bijna meditatief. Bijna.
28 maart 2018 13:19
Ik kom ze ook tegen, van die groepen mafketels die niet eens de moeite nemen op een groot fietspad te rijden omdat ze misschien bij het oprijden ervan even de remmen moeten aantikken. Vervolgens blokkeren ze het verkeer, doen geen moeite snel opzij te gaan en zijn dan nog verongelijkt als dat een reactie uitlokt van de automobilist.

Maar in zijn algemeenheid is het probleem dat sommige gasten, met name de rijders in groepen, doen alsof het er toe doet hoe snel ze overal rijden. Op een zeer klein percentage na zijn het allemaal amateurs die best even kunnen inhouden. Rare is dat ze het benaderen alsof ze profs zijn en alles moet wijken voor hun prestatie. Die paar tienden aan gemiddelde snelheid doet er totaal niet toe. En net alsof het slecht is voor je training om even een 20 seconden minder intens te rijden.
28 maart 2018 22:23
@Djoop Romans en Jacco
Je rijdt met de auto, radiotje op, raamjes dicht, kan dat dan?
28 maart 2018 22:28
Ja, dat is absoluut mogelijk.
28 maart 2018 22:31
Auto's bemoei ik me niet mee maar op de fiets moet en zal ik gewoon altijd weten wat er om me heen gebeurt en daar heb ik mijn gehoor voor nodig.
28 maart 2018 23:15
@Samlambeej
Ja, dat kan, in de auto heb ik beschikking over 2 buitenspiegels en een achteruitkijkspiegel. Op de fiets wil ik graag achteropkomend verkeer horen aankomen omdat ik bij voorkeur rij op smalle, bochtige weggetjes. Ik koester mijn eigen veiligheid en wil ook geen medeweggebruikers hinderen. Heuvelop/-af, zeker bij onoverzichtelijke bochten, kan het gehoor ook een raadgever zijn bij tegemoetkomend verkeer. Bovendien ben je op de fiets veel kwetsbaarder dan in een auto.

Hoewel ik geen voorstander ben om van alles maar te verbieden zou ik het niet erg vinden als net als in België het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets in Nederland strafbaar wordt gesteld. Fietspaden zijn al zeer riskant tegenwoordig maar helemaal met die slingerende whatsappende en snapchattende middelbare scholieren.
29 maart 2018 00:07
@Jacco Dove mensen mogen ook met de fiets rijden of per auto. Frequent achteromkijken kan ook zonder spiegel. Bij een blinde bocht naar rechts snij je aan vanaf links. Een afdalende fietser hoor je niet aankomen maar zo zie je hem wel. 'Je bent als fietser veel kwetsbaarder' houdt dus in dat je als fietser nog meer moet oppassen dan als autorijder. Dat is ook fout. Wat krijg je meestal bij een ongeval:"Ik had hem niet gezien" ipv ik had hem niet gehoord. Je kan wel zeggen dat je het er niet gevaarlijker moet op maken maar ik kijk om me heen en gebruik gewoon de hele weg. Dat ze dan schelden, toeteren en dat ik hun reistijd naar den beenhouwer met 6 seconden verleng. Mij hebben ze altijd gezien en van zijn of haar overdreven reactie trek ik me niks aan. Tegelijk als ik zo een groepje zie zoals jij beschrijft ga ik zelf ook geen onnodige poging doen om wat speelse jongeren de les te lezen. Je remt gewoon, roept even hey en gaat door met het leven.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.