Geen rondemissen meer in Tour Down Under
foto: Sirotti
vrijdag 2 december 2016 om 14:50

Geen rondemissen meer in Tour Down Under

De Tour Down Under zal geen vrouwen meer inzetten als rondemis. De eerste meerdaagse WorldTour-wedstrijd van het jaar vervangt de rondemissen vanuit een maatschappelijk oogpunt. In plaats van modellen zullen vanaf 2017 junioren wielrensters de leiderstruien uitdelen. De Australische minister van sport, Leo Bignell, heeft dat vandaag bekendgemaakt.

“De overheid huurt de rondemissen in terwijl wij op hetzelfde moment geld uitgeven aan de geestelijke gezondheid van jonge vrouwen met een negatief zelfbeeld”, zegt Bignell tegen ABC.

Eerder verving hij al de vrouwen op de grid bij de autoracewedstrijd Adelaide’s Clipsal 500. Met het besluit om ook de rondemissen te vervangen wil de Australische overheid, die de Tour Down Under sponsort, een eenduidig verhaal en een boost aan het thema ‘positief zelfbeeld’ geven. “Wat we eigenlijk willen doen is meisjes en jonge vrouwen die naar een autoracewedstrijd (of wielerwedstrijd, red.) komen inspireren om een coureur of mechanieker te worden.”

Het modellenbureau betreurt het overheidsbesluit en zegt dat de rondemissen het werk met plezier en enthousiasme deden.

[poll id=”370″]

De rol van vrouwen in de wielersport is al langer een maatschappelijk thema. Eerder dit jaar werd de ongelijkheid in prijzengeld tussen mannen- en vrouwenwedstrijden aan de kaak gesteld.

De KNWU maakte deze week bekend een onderzoek te starten naar intimidatie in de wielersport. Onder andere het CIRC-rapport, waarin staat beschreven dat er binnen het vrouwenwielrennen sprake is van intimidatie, is aanleiding geweest voor de nationale bond om in Nederland dit traject op te starten.

RIDE Magazine
150 Reacties
Sorteer op:
3 december 2016 11:55
edit redactie: niet doen
3 december 2016 12:02
Rondemissen, knechten, wedstrijden die te lang zijn om in een tv-format te passen: wielrennen is sowieso niet van deze tijd. That's why I love it.
3 december 2016 12:53
Voor Tom Boonen een paar jaar te laat! ;)
3 december 2016 13:07
Bij van alles en nog wat kun je vragen stellen, zo ook bij de noodzaak van rondemissen. Missen op hoge hakken die ver boven kleine klimmertjes uitsteken - wat is de minimum lengte eigenlijk? - is ook wel een beetje genant altijd, overigens net als die kinderen die aan het handje van voetballers het veld oplopen: kan dat nog wel in deze tijd? Zo heeft elke praktijk ergens zijn grens. Maar om nu van bovenaf allerlei gedragsregels op te leggen vind ik ook ver gaan (vergelijk zwarte piet).
3 december 2016 13:41
Klootje, het gaat mij om de reacties, niet om of je voor of tegen bent.
Zo gaat dat in 2016, als je ergens voor of tegen bent, dan moet je ook meteen de andere partij beledigen. En dat vind ik misselijkmakend.
3 december 2016 14:06
Het meest vervelende van dit soort discussies vind ik nog wel dat als ik nadenk wat ik hiervan vind dat ik _deels_ in een hoek zit waar mensen zijn met opvattingen waar ik me absoluut niet bij thuis voel.

Als ik een reactie lees met "politiek correct" erin als een soort van scheldwoord dan scroll ik meteen door. Dat soort reacties kan ik niet serieus nemen. Wat wil je dan denk ik? Politiek incorrect zijn als een vrijbrief om te kunnen schelden en tieren?

Aan de andere kant heb ik een hartgrondige hekel aan de zeur- en klaagmentaliteit van mensen als Marijn de Vries. In de topsport zijn er donderpreken en komen masseurs in de buurt vann je schaamstreek ja. Zeik daar niet over en ga anders iets doen buiten de topsport. Het is die pamper mentaliteit die er voor zorgt dat we allemaal brave- en voorgefabriceerde jonge sport(st)ers krijgen zonder enige persoonlijkheid. Wat verlang ik terug naar Bettine Vriesekoop. En iedereen die haar carriëre kent die weet ook hoe groot de invloed is van bullebak Theo Bakker. Tegenwoordig is dat zielig. En snue. En moeten ze beschermd worden tegen zulke gemene mensen. Ik krijg echt kromme tenen van die fluwelen handschoentjes aanpak.

Ik weet echter ook dat het een maatschappelijke tendens is die niet te stoppen is. Net zoals dit onderwerp waarbij er idd een aantal goede punten gemaakt worden en daardoor zal het op termijn via de bekende kaas schaaf methode ook wel ingeburgerd raken. Onvermijdelijk. En dan kunnen de politiek incorrecte mensen daar weer over klagen. Dat alles wat ze leuk vinden wordt afgepakt.

Had je maar niet tegen doping moeten zijn denk ik dan. Dat is pas politiek correct! Als bonus krijg je er dan allemaal andere zaken bij cadeau die eveneens politiek correct zijn. Dat is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Of Weather protocols. Ook al zoiets politiek corrects. Of kleine ploegen anders is het zo gevaarlijk voor die zielige renners. Of kortere etappes. En zo is de lijst eindeloos, maar helaas doen de politiek incorrecte medemensen vooral aan cherry picking en dan is dit het gevolg. Eigen schuld dikke bult.
3 december 2016 14:19
WTF is er mis met welke reacties, OscarV? Of scheer je iedereen over 1 kam, als zijnde boze, blanke mannen die hun witte, in dit geval seksistische, gepriviligeerde muil moeten houden?

Frappant, als mannen zeggen een vrouw een lekker wijf te vinden, is hij een seksist. Als een vrouw hetzelfde over een man zegt (lekkere kerel) is er niks aan het handje.

Al die missverkiezingen waar vrouwen en meisjes aan meedoen, ook maar afschaffen? Zodat we ons moreel verheven kunnen voelen boven anderen? Laat die vrouwen, laat die meiden. Als zij het fijn vinden te paraderen op hun hoge hakken, be my guest. Ik houd ervan.
3 december 2016 14:35
OscarV, kan ik me voorstellen. Daarom moet je anderen ook niet zomaar seksistisch noemen. Maar excuus, mijn opmerking was helemaal niet nodig.

Krijg alleen wat jeuk van die zware noemers. Terwijl het tegenovergestelde eerder waar is. Meeste mannen hier zullen juist een product van de opvoeding van vooral moeders zijn en al van kleins af aan vrouwen op hun wenken bedienen.
Maar je kunt je afvragen of de gemiddelde Nederlandse vrouw nog wel 'kwetsbaar' is, het zwakkere geslacht. I beg to differ.

3 december 2016 14:45
volgens mij zijn alle mannen in meer of mindere mate seksist. of je moet nooit naar vrouwen (maar ook mannen) hebben gekeken en heel je leven seksloos door het leven gaan. dit geldt overigens ook voor vrouwen.
3 december 2016 14:54
OscarV beweert met droge ogen: 'De reactie van meerdere personen geeft aan dat seksisme nog zeer wijdverspreid is.'

Kan je ook voorbeelden noemen, want ik alle reacties gelezen en er staan 0 seksistische reacties hier
3 december 2016 14:56
OscarV, wat vind jij van het feit dat de meeste vrouwen hun vrouwelijke eigenschappen in hun voordeel gebruiken? Wat vind je bijv. van decolletés, die je bij de meerderheid van de vrouwen mag aanschouwen (nou ja kijken mag je er bij de meesten dan weer niet naar gek genoeg)?
3 december 2016 15:01
+ 1 Klootje. Bij mijn vorige werkgever liepen ze massaal te paraderen op hun hoge hakken, korte rokken en decolletés. Mannen zijn daar toch gevoelig voor. Op social media zie je massa's meiden zichzelf halfnaakt fotograferen voor een spiegel. En de gemiddelde muziekclip zit vol met halfnaakte chicks. En Klootjes opmerking over je zo kleden maar er niet naar mogen kijken is spot on. Hoe vaak gebeurd het niet dat je een prachtig schaars geklede dame voorbij ziet trekken, je er toch een blik op werpt, waarna de dame in kwestie nors kijkend haar rokje onder haar knieën probeert te krijgen. Trek dan een tuinbroek aan, vind ik ook geil.
3 december 2016 15:07
Gezond seksisme is niks is mee, zo'n ongelofelijke onzin om dat proberen uit te bannen.
3 december 2016 15:07
Begrijpelijke beslissing vanuit het perspectief van de beleidsbepalers daar en voor de wielervolgers interessant om eens een andere invulling te zien van de huldigingen dan de wat vastgeroeste standaard.
3 december 2016 15:09
Quote:
Hoe vaak gebeurd het niet dat je een prachtig schaars geklede dame voorbij ziet trekken, je er toch een blik op werpt, waarna de dame in kwestie nors kijkend haar rokje onder haar knieën probeert te krijgen.

Dan deed ze het dus niet voor jou. Ook daar is niets mis mee..
3 december 2016 15:15
Het grappige aan feministen en aanverwante typen 'hoe kan het nou dat anno 2017 ..bla..bla..' denken dat het denkvermogen sterker is dan hardcore biologie icm sociale psychologie. Tenenkrommende onzin.
3 december 2016 15:20
Eens! Zoals de rationalisaties hier natuurlijk ook niet kunnen verbloemen dat er eigenlijk een hoop 'onzekere mannetjes' achter schuil gaan.
3 december 2016 15:27
Sterke zelfverzekerde vrouwen hoor je er dan ook niet over.
3 december 2016 15:32
'Dan deed ze het dus niet voor jou. Ook daar is niets mis mee..' Goed verhaal Vlek. Maar je mist duidelijk de essentie. Daarnaast, je opmerking over onzekere mannetjes is kwalijke psychologie van de koude grond die je niet zou moeten bedrijven.

Ik zag Trump en Zwarte Piet ook al voorbijkomen hier, dus ja, laten we het breder trekken. Een prachtige gequote volzin hieronder.

'Terwijl het verlangen van minderheden om hun cultuur te behouden en aan volgende generaties door te geven door de politieke en culturele elites als hoogst legitiem en begrijpelijk wordt gezien, worden dezelfde verlangens van nationale meerderheden met begrippen als spruitjeslucht, tokkies, populisme of racisme in het verdomhoekje geplaatst.'
3 december 2016 15:41
Quote:
Maar je mist duidelijk de essentie.

Ik vertel je alleen dat het 'stel je niet aan' niet alleen voor de vrouwen uit je verhaaltje op gaat. Deal with it..
3 december 2016 15:59
Deal zelf met het gegeven dat je duidelijk de essentie mist. Plus je bedrijft kwalijke psychologie van de koude grond. Gelukkig heb je meer verstand van wielrennen.
3 december 2016 16:05
Stel je niet zo aan...
3 december 2016 16:06
Dat zei je net ook al ;)
3 december 2016 16:08
Ik vraag me af hoeveel mensen in deze discussie over racisme/seksisme/feminisme/populisme nou feitelijk hetzelfde bedoelen, maar door emotie en interpretatie tegenover elkaar lijken te staan...
De beste discussies zijn vaak als 2 mensen hetzelfde bedoelen maar elkaar niet begrijpen.

Ga lekker samen aan de bar staan met een biertje, lul er nog wat over, haal nog een ppar biertjes, geef elkaar een knuffel en vergeet gewoon waar deze hele discussie over ging ;)
3 december 2016 16:14
Quote:
Dat zei je net ook al ;)

Ja, reeds drie maal; meer had ik namelijk niet te zeggen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.