Giro 2018: Voorbeschouwing op de tijdrit naar Rovereto
dinsdag 22 mei 2018 om 09:00

Giro 2018: Voorbeschouwing op de tijdrit naar Rovereto

Na battaglia in de Karnische Alpen en Dolomieten én een welverdiende rustdag, staat de dinsdagetappe in het teken van het rijden tegen de klok. Al sinds het begin van La Corsa Rosa wordt er uitgekeken naar deze rit; het is dinsdag dat Tom Dumoulin de basis moet leggen voor zijn tweede Girowinst. De vraag is echter of de Sunweb-kopman met een gezonde dosis zelfvertrouwen aan de start staat, nadat hij enkele tikken heeft moeten incasseren van een vliegende Simon Yates.

Parcours
De voorsprong van de Brit – inmiddels opgelopen naar een comfortabel ogende 2:11 – kan onderweg naar Rovereto zomaar verdampen. “Het is een mooi gat, maar ik denk dat hij twee minuten van mij terug kan pakken in de tijdrit”, zo gaf Yates zelf aan na zijn demonstratie onderweg naar Sappada. Een verre van boude uitspraak, gezien het reliëf van de 34,2 kilometer lange tijdrit. Op het oog is het een chrono die de wereldkampioen tijdrijden op het lijf is geschreven, met vlakke passages die worden afgewisseld met heuvelachtige stroken.

Het historische centrum van startplaats Trento – foto: Sirotti

Voordat de renners aankomen in Rovereto, rollen de coureurs op het Piazza Duomo in Trento van het startpodium. Trento was een van de Italiaanse steden die aan het begin van de negentiende eeuw werden opgeslokt in de welhaast neurotische veroveringsdrang van Napoleon Bonaparte. In 1809, vijf jaar na de kroning van de Corsicaan tot l’Empereur in de Notre Dame, ging Trento – als onderdeel van de Vrede van Schönbrunn – onderdeel uitmaken van het Koninkrijk Italië, een vazalstaat van het Franse keizerrijk.

Het was een tijd waarin Napoleon zich op het toppunt van zijn roem bevond, als trotse opperbevelhebber van ‘zijn’ Grande Armee. Amper vijf jaar later stortte alles als een kaartenhuis in elkaar, met Waterloo als laatste stuiptrekking. Het betekende dat Trento in 1814 werd geannexeerd door het Habsburgse Rijk, om in 1919 te worden opgenomen als onderdeel van het nieuwe Italië.

Met deze geschiedenis in het achterhoofd, vertrekken de renners voor hun beproeving tegen de klok. Het parcours langs de Adige rivier kent twee gezichten. De eerste vijftien kilometer zijn, buiten enkele stroken vals plat, geschikt voor de grote plaat. Na 12,7 kilometer over brede wegen wordt er in het plaatsje Aldeno voor het eerst een tussentijd opgenomen. Eenmaal uit Aldeno loopt het parcours meer heuvelop, vooral als de renners Piazza doorkruisen. Net voor het tweede tussenpunt – in Nogaredo – doemt er een 500 meter lang klimmetje op aan 6%. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft de organisatie ook nog een pittige aankomststrook uitgetekend. De laatste honderden meters lopen nog gevoelig bergop, genoeg om een secondespel nog nagelbijtender te maken.

De Giro del Trentino brengt in 1989 een bezoek aan Rovereto en zijn beroemde herinneringsklok – foto: Sirotti

Finishplaats Rovereto koestert een ambigue relatie met de Eerste Wereldoorlog. Rondom deze – in de provincie Trente gelegen – industriestad joegen ruim twintigduizend Italiaanse en Oostenrijkse soldaten elkaar aan het begin van de twintigste eeuw de dood in. De op de top van de heuvel gebouwde Ossario di Castel Dante – vernoemd naar de zich hier vestigende Italiaanse dichter, schrijver en filosoof Dante Alighieri – eert nog dagelijks de slachtoffers. De Rai zal in zijn tv-registratie ongetwijfeld aandacht besteden aan deze geschiedenis. Een ander interessant gegeven: de finish is bij het kasteel van Rovereto, pal voor de Campana dei Caduti (Klok van de gevallenen). Deze klok luidt – als eerbetoon aan de gesneuvelden tijdens de Eerste Wereldoorlog – dagelijks om 21:30.

Start eerste rennerflag-it Giuseppe Fonzi  – 13:20
Start laatste rennerflag-gb Simon Yates – 16:30

Onderstaande beelden geven een korte impressie wat de renners te wachten staat.

Favorieten
Vorig jaar besloot hij de Giro d’Italia in zijn voordeel in de afsluitende tijdrit. Dan hebben we het natuurlijk over wereldkampioen tijdrijden Tom Dumoulin. De Limburger van Sunweb is uitmuntend tegen de klok en alleen pech kan hem weerhouden van het (terug)pakken van tijd op zijn concurrentie. Vorig jaar schreef hij geschiedenis door als eerste Nederlander de Giro d’Italia te winnen. Wat kan de Nederlander dit jaar?

foto: Massimo Paolone – LaPresse

De concurrentie voor de dagzege is niet mals. Met Rohan Dennis staat er een zeer geduchte tegenstander van Dumoulin aan de start van de tijdrit. In de 24 tijdritten waarin ze beiden plaatsnamen, won Dennis er elf. De Australiër van BMC richt zich deze Giro voor het eerst op het rijden van een klassement. Dit doet Dennis vooralsnog niet onaardig, met een voorlopige elfde plaats in het algemeen klassement. In de openingsrit moest hij Dumoulin nog nipt voorlaten, neemt de Australiër revanche in Rovereto?

Chris Froome werd voorafgaand aan de Giro d’Italia door velen als dé grootste concurrent van Dumoulin gezien in de strijd om de roze trui. Mede door een valpartij voorafgaand aan de openingsrit wil het bij Froome allemaal nog niet echt lukken deze ronde. Op de flanken van de Zoncolan toonde de Brit weer enige glimpen van zijn talent, maar zondag verloor hij juist weer tijd op de concurrentie. Als begenadigd tijdrijder moet het parcours voor de renner van Sky geen probleem zijn. Het is alleen de vraag hoe het met de benen zit op dinsdag.

foto: Sirotti

Zijn grote doel was de eerste roze trui, maar in deze opzet slaagde Victor Campenaerts net niet. Hij strandde in de eerste etappe van de Giro d’Italia op het laagste schavotje van het podium, achter Dumoulin en Dennis. Ook in de tweede rit lukte het hem niet om het roze over te nemen, BMC stak hier een stokje voor en schoof vervolgens zelf met Dennis een plekje op in het klassement. Voor de Belg is het met de tijdrit wellicht zijn laatste kans op dagsucces deze Giro, kan hij boven zichzelf uitstijgen?

Voorheen was het bij een tijdrit uitgemaakte zaak dat Tony Martin bij de beste drie zou eindigen. Tegenwoordig presteert Der Panzerwagen wisselvalliger in zijn tijdritten. Zo dateert de laatste podiumplaats van Martin alweer van bijna een jaar geleden. Toch kan de Duitser niet zomaar uitgevlakt worden, vooral de lengte spreekt in het voordeel van Martin. Ditzelfde valt te zeggen voor Vasil Kiryienka. De teamgenoot van Froome gedijt het beste in een langere tijdrit, getuige ook zijn zege in de Giro-tijdrit van 2015 die bijna 60(!!) kilometer lang was.

Simon Yates

foto: LaPresse

Hij lijkt momenteel in de vorm van zijn leven te zijn en in de openingstijdrit reed hij ook al een indrukwekkende tijd, Simon Yates kan momenteel alles aan. De Brit van Mitchelton-Scott verdedigt een voorsprong van 2 minuten en 11 seconden op Dumoulin. Normaliter zou Dumoulin dit over zo’n afstand wel goed kunnen maken, maar met de huidige vorm van Yates is het nog maar de vraag of hij echt zoveel tijd gaat verliezen.

Maximilian Schachmann wist dit jaar reeds zijn eerste profzege te boeken in Ronde van Catalonië en heeft vooral in de eerste week van de Giro indruk gemaakt. In de etappes voor puncheurs is hij steeds op de voorposten van het peloton te vinden, maar hij kan hiernaast ook nog zeer aardig tijdrijden. Zo besloot hij de eerste etappe van de Giro op plaats acht, nog voor landgenoot en tijdritkanon Martin. In deze rit viel Ryan Mullen extreem tegen. De Iers kampioen tijdrijden keek na dag één al tegen een achterstand van bijna een minuut aan. In de tijdrit in Vuelta a San Juan verpulverde hij de (mindere) tegenstand nog in de tijdrit. Deze was echter wel volledig vlak. Overleeft de renner van Trek-Segafredo de heuvels?

foto: Sirotti

Vorig jaar wist Jos van Emden de laatste rit in de Giro d’Italia te winnen door het bijna dertig kilometer lange parcours als snelste af te leggen. De eerste tijdrit van deze Giro was te lastig voor Van Emden, maar in deze chrono zijn zijn kansen wat groter, al moet hij dan wel de schade beperken op de klimmetjes onderweg. Kan de renner van LottoNL-Jumbo voor een tweede dagsucces zorgen in deze Giro d’Italia?

Outsiders
Als alles meezit dan kan Luis León Sánchez een prima potje tijdrijden. De meervoudig Spaans kampioen tijdrijden heeft echter al een tijdje geen tijdrit meer gewonnen. Zijn specialisme schuift langzaam op richting het kapen van etappes, zoals hij dit jaar al eerder deed in de Tour of the Alps. Landgenoot David De la Cruz  rijdt sinds zijn overstap naar Sky ook steeds sterkere tijdritten, vooral de heuvels in het parcours spreken in het voordeel van de Spanjaard.

De la Cruz is niet enige outsider bij Sky. Ook onze landgenoot Wout Poels wordt steeds beter in het tijdrijden. In Parijs-Nice lag hij op koers om de wedstrijd te winnen na zijn victorie in de tijdrit, zij het niet dat een valpartij anders besloot. Ook in de Ruta del Sol was zijn tijdrit erg goed, met een zesde plaats als resultaat. In de door Poels gewonnen tijdrit in Frankrijk reed ook Felix Grossschartner (vierde) een erg sterke tijdrit.

Bij Katusha-Alpecin brengen ze een heel blik hardrijders aan de start. Naast Der Panzerwagen mogen ook Alex Dowsett en Mads Würtz Schmidt als kanshebbers beschouwd worden. Bij de klassementsmannen kan Thibaut Pinot wellicht wat opschuiven. Bij Trek-Segafredo rekenen ze naast Mullen op Mads Pedersen. Bij Sunweb is het naast Dumoulin uitkijken naar Chad Haga. Quick Step-Floors kan met Rémi Cavagna ook hoge ogen gooien in de tijdrit.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Tom Dumoulin
*** Rohan Dennis, Chris Froome
** Victor Campenaerts, Vasil Kiryienka, Tony Martin
* Jos van Emden, Simon Yates, Ryan Mullen, Maximilian Schachmann

Weer en TV
De renners krijgen tijdens de tijdrit van dinsdag slecht weer te verduren. Het zal gedurende de hele dag regenen in de omgeving van Rovereto. Oppassen voor natte afdalingen dus. De temperatuur zal rond de twintig graden Celsius hangen.

Eurosport is er op Eurosport 1 en de Eurosport Player vanaf 13:00 bij en zendt de tijdrit dus integraal uit. WielerFlits is er eveneens vanaf 13:00 bij met een Volg Hier.

RIDE Magazine
99 Reacties
Sorteer op:
22 mei 2018 08:44
@mark
Hij heeft sinds 2016 (heb niet langer teruggekeken) 2x top 10 gereden in +- 10 tijdritten. Een daarvan was de proloog van deze Giro, die door de bochten en klimmetjes perfect was voor pocketklimmers en puncheurs.

Top 10 voor Pozzo is statistisch gezien dus wel echt een uitzondering. Het zou kunnen maar ik zie het ‘m niet doen. Er staan in mijn ogen ook wel minstens 10 renners aan de start die normaal harder rijden dan Pozzo.
22 mei 2018 09:10
Had verwacht dat de klimmetjes iets zwaarder zouden zijn, dus eens dat top 10 te hoog gegrepen gaat zijn voor Pozzovivo. Normaal gesproken gaat het tussen Dumoulin en Dennis voor deze zege. Froome, Martin, Kiryienka daarachter. Van Emden, Campenaerts en Mullen daar weer achter.
22 mei 2018 09:34
BestBikeSplits denkt dat het mogelijk is, zij het net aan:

"But if you look at Watts/kg and they hold ~ same at 5.8 Dumoulin should put a few of seconds into Yates heading into the final stages."

Simulatie Dumoulin 41:25, Yates 43:52.
https://twitter.com/BestBikeSplit/status/998733499627687937
22 mei 2018 09:48
@Sprintmaster: Dumoulin ondervindt toch ook meer (lucht)weerstand dan de kleine Yates? Moet dat niet in de berekening verwerkt, naast watt per kilo, of zeg ik nu iets heel doms?
22 mei 2018 10:00
Ik denk dat Dumoulin aerodymamischer zit dan Yates. In de tabel staat een avg yaw (afwijking van richting, geen idee of ze daarmee de lichaamshouding bedoelen) die bij Yates hoger is.
22 mei 2018 10:14
Wat zeggen de weergoden vandaag? Piet Paulusma's van het forum?
22 mei 2018 10:14
Kan Dumoulin een voordeel hebben aan het feit dat Pozzovivo voor hem start, weliswaar 3 minuten eerder. Maar hoeveel sneller gaat hij rijden dan Pozzovivo? Op een gegeven moment aan het einde van deze TT zou hij Pozzovivo wellicht voor zich uit kunnen zien... rode lap... stier? #hetismaareenidee

Giro 2017 : Etappe 10 (39,8 KM) = verschil tussen Dumoulin & Pozzovivo = 3.07 // Etappe 21 (29,3 KM) = verschil tussen Dumoulin & Pozzovivo = 2.49 #hetzoumoetkunnen
22 mei 2018 10:39
@Sprintmaster yaw is de hoek waaronder de berekening gemaakt is, als je iets zijwind hebt komt de luchtstroom niet recht van voren. cda is hoe aerodynamisch je bent die is voor beiden gelijk genomen dus.
22 mei 2018 10:55
@Sprintmaster Ik weet er niet veel van, maar is het logisch om er van uit te gaan dat beide hetzelfde aantal watt per kg kunnen trappen? Buiten de logische trainings factoren etc, als je alleen naar gewicht en daarmee spierkracht kijkt, zou de kracht volgens mij niet linear toenemen met elke kg meer die je hebt? Ze hebben een basis gewicht en dus zou niet elke extra kg hetzelfde aan extra kracht opleveren?
Geen idee, maar vond het interessante data dus nieuwschierig naar de gedachte er achter!
22 mei 2018 11:03
kan george bennett en beetje tijdrijden
22 mei 2018 11:30
Ik heb in een ander topic geprobeerd om een eerste orde afschatting te maken van hoeveel TD kan winnen gebaseerd op bepaalde aannames als hoeveel vermogen zal men trappen (dat weten we niet zeker), een correctie voor frontaal oppervlak bepalend voor de luchtweerstand die bij TD wat grote zal zijn.

Quote:

TD is een relatief grote en zware kerel, trapt dus absoluut gezien ook hogere wattages dan Yates. Dat moet ook om bergop in de buurt van Yates te komen waar het gaat om W/kg, daar zijn de verschillen niet zo groot, al kan Yates en daar speelt gewicht ook een rol wat makkelijker versnellen, zo bleek ook.

Grote vraag is nu hoeveel gaat TD terugwinnen in de tijdrit, dan kun je en dat is al gedaan naar resultaten uit het verleden kijken (maar ja dat zegt niet alles) maar ook naar de tijdrit in Jeruzalem.
Je kunt ook een schatting maken gebaseerd op verschil in het vermogen dat men gemiddeld in de tijdrit zal trappen en dan wetende hoe snelheid en vermogen samenhangen een afschatting maken.

Maar das allemaal theorie, we weten niet zeker wat TD gaat trappen, 420W of 440W? Wat ook een rol speelt is frontaal oppervlak dus hoe aerodynamisch je op een fiets zit, das een lastige maar wel heel belangrijke.
Maak ik dan toch het sommetje gebaseerd op redelijke aannames (luchtweerstand is dominant en rolweerstand en interne aandrijfverliezen minder relevant) dan kom ik op een verschil van iets van 3 sec/km uit met natuurlijk een bepaalde onzekerheid. Dat matcht ook goed met resultaten uit het verleden.

Wat zegt dat? In theorie als alles meezit zou TD 1m45sec goed moeten kunnen maken, maar de dagvorm etc. zit hier dan niet in.
Zit het mee voor Yates praten we eerder over 1m15sec, zit het mee voor TD praten we eerder over 2m15sec.

Kortom zit alles mee dan kan TD redelijk wat van zijn achterstand goed maken, dan is de vraag hoe sterk Yates en Dumoulin de derde week zijn.
Als Yates niet terugvalt maar dat weten we niet, zal TD nog wat meer marge nodig hebben gelet op wat nog komt, dan moet ie > 3 minuten gaan terugpakken, dat zie ik niet zo snel gebeuren.


Ik ben er vanuit gegaan dat TD 1/6 meer aan gemiddeld vermogen tijdens de tijdrit zal trappen dan Yates, dat is ook maar een aanname.
Start je te snel raak je in de verzuring is het weer een heel anders verhaal. Een mens is geen machine.

Nogmaals bergop gaat het primair om W/kg en daar schelen Yates en TD elkaar niet zo veel maar zal Yates net wat hoger scoren, logisch want bergop is hij net wat beter.

Op het vlakke gaat het vooral (zeker bij hoge snelheden) om luchtweerstand te overwinnen, dan telt primair het Wattage (= Vermogen) dat je kan trappen, daar is TD in het voordeel al moet je daar dan wel compenseren voor frontaal oppervlak, Yates zal net wat makkelijker door de wind snijden, ook daar moet je bepaalde aannames doen.





22 mei 2018 11:34
@carloZ ik denk dat ze er van zijn uitgegaan dat ze behoorlijk gelijkwaardig klimmen. Yates explosiever, maar daarna behoorlijk gelijk. Bij een beklimming gaat het voornamelijk om watt/kg en dus lijkt gelijke w/kg een redelijke aanname.
22 mei 2018 11:51
@CeRo: Vind je dat opvallend na vorig jaar op bijvoorbeeld Oropa? Heeft TD niet gewoon een heel grote motor, zoals Indurain, dat veel compenseert?

@Geit in mijn Kelderman: Goede theoretische opvatting, vergeet echter de magie van de roze trui niet. Zou zo maar kunnen dat Yates niet 2 sec per km verliest, maar 1 a 1,5.

On- topic: Het sterretje voor Schachmann kan geschrapt worden, die heeft een luchtweginfectie. Voor mij is daarnaast de 5* favoriet Dennis en niet Tom.
22 mei 2018 12:07
Volgens Tom zelf scheelt de vorm van de dag nog eens 40-60 seconden voor zo'n tijdrit (riep ie vorig jaar geloof ik).
22 mei 2018 12:10
Waarom vergelijken mensen een etappe of koers van 150+ kilometer met een tijdrit?

Ik verwacht 'gewoon'een verlies van Yates van tussen de 1,5 en 2,5 minuut. Maar deze Giro zijn al zoveel verassingen geweest, dat het echt een inschatting is op basis van hoop en het verleden.
22 mei 2018 12:16
De berekeningen zijn op zich mooi maar 1 essentiële variabele is niet meegenomen. En dat is de astma van Yates. Hij heeft door langdurig gebruik van verschillende middelen extra kracht opgebouwd. Daarom is al hij 6 weken in bloedvorm. Hierdoor zal hij de tijdrit sneller kunnen rijden dan in de berekeningen weergegeven.
Je zag het heel goed aan zijn versnelling zondag. In 300 meter won hij liefst 100 meter op de rest. En de rest? Dat zijn allemaal wereldtoppers. En dat was zijn derde versnelling al. Ongekend. Volgens Ducrot kan dat helemaal niet meer in het moderne wielrennen. En volgens mij ook niet. We zullen het gaan zien zo.
22 mei 2018 12:42
Wie weet is Yates wel bloednerveus en loopt het voor geen meter. Ik kan me een Rasmussen herinneren in de Tour... Druk op Yates moet toch ook aanzienlijk zijn. Mogelijk z'n eerste grote ronde winnen als hij vandaag fatsoenlijk presteert... Zullen zien, heb er zin in.
22 mei 2018 12:51
@boomie, de magie van de roze trui waarmee quintana vorig jaar in de tijdrit 2.53min verloor bedoel je die magie?
En vergeet de magie van de regenboogtrui niet ;)
22 mei 2018 13:07
Wegdek schijnt er nat bij te liggen (Sporza). Kan nog wel gevolgen hebben.
22 mei 2018 13:09
Nog even over aerodynamica: Yates heeft hoogstwaarschijnlijk nadeel van zijn roze skinsuit.
Deze is namelijk niet van Mitchelton-Scott (en hun kledingfabrikant) maar van de Giro organisatie zelf. Normaal gesproken is deze niet 100% op maat gemaakt en over het algemeen iets lagere kwaliteit dan die van de teams zelf. Hier kan je 3 tot 25(!) watt op verliezen.

Meer info:
http://www.cyclingweekly.com/group-tests/best-skinsuits-for-cycling-360975
22 mei 2018 13:34
@Jannibal oei oei oei die Rasmussen. Die viel bij elke bocht! Dat zag er toen ook droevig uit, hoor.
22 mei 2018 13:56
Vermogen en aerodynamica. Er zijn eerste en tweede orde factoren om rekening mee te houden. De hoofdlijn is m.i. simpel: lichaamsgewicht en daarmee spiermassa en daarmee vermogen om voorwaarts te versnellen nemen toe met de derde macht van karakteristieke lichaamsafmetingen. Luchtweerstand neemt toe met lichaamsoppervlak, dus het kwadraat van karakteristieke lichaamsafmetingen. Een grote wielrenner die even goed getraind en tanig is als een kleine (ruwweg zelfde vetpercentage, souplesse en W/kg, allemaal aannames) heeft in de individuele vlakke tijdrit altijd voordeel: evenwicht van krachten treedt op bij een hogere snelheid. Wat hij met dat voordeel doet en hoeveel secundaire factoren er meespelen ...
22 mei 2018 13:56
https://www.youtube.com/watch?v=q3OQAX90sFA
22 mei 2018 13:59
Nou, nog eentje dan. Om in de stemming te komen;

https://www.youtube.com/watch?v=7DCe4QVO0PE

Om te reageren moet je ingelogd zijn.