Giro 2024: Bardet en Jakobsen voeren ambitieus dsm-firmenich PostNL aan
De selecties voor de Giro d’Italia (4-26 mei) volgen elkaar nu in rap tempo op. Team dsm-firmenich PostNL heeft inmiddels ook bekendgemaakt met welke acht renners het zal starten in de Giro d’Italia. De selectie kleurt behoorlijk Nederlands.
In de sprintetappes gaat de formatie met Fabio Jakobsen voor het allerhoogste. De teller van de 27-jarige Nederlander staat dit seizoen pas op één overwinning. En op die zege moest hij lang wachten. Pas eind april, in de Ronde van Turkije, was het raak voor de Nederlander. In de openingsrit van de achtdaagse rittenkoers sprintte hij met overmacht naar de zege. Dit zal een hoop vraagtekens hebben weggenomen.
Al zal Jakobsen wellicht met gemengde gevoelens terugkijken op de Ronde van Turkije, want in de overige sprintetappes verliep het positioneren voor de sprint vaak niet perfect. Opvallend genoeg profiteerde zijn ploeggenoot Tobias Lund Andresen – die er ook bij is in de Ronde van Italië – daar het meeste van. De Deen won maar liefst drie ritten en overklaste zo zijn kopman. Wat zegt dit over de waardeverhoudingen met het oog op de Giro?
Bram Welten (als vervanger van de geblesseerde Timo Roosen) en Julius van den Berg zijn twee cruciale schakels in de sprinttrein van dsm-firmenich PostNL, Chris Hamilton en Kevin Vermaerke kunnen zich op meerdere terreinen nuttig maken en Gijs Leemreize (stond ook niet op de voorlopige deelnemerslijst) zal Bardet bergop zo lang mogelijk moeten bijstaan. Die laatste gaat resoluut voor een goed klassement.
“Zoals gewoonlijk staat ons weer een uitdagende drieweekse route door Italië te wachten. We gaan naar de Giro met een ploeg die in recente wedstrijden heeft laten zien dat ze in goede vorm is”, schetst ploegleider Matt Winston. “We hebben ambities voor mooie podiumresultaten in de sprints met Fabio. We willen ook een zo goed mogelijk klassement rijden met Romain, terwijl we daarnaast inzetten op de kansen om mee te strijden voor etappezeges en topresultaten op het heuvelachtige en bergachtige terrein.”
“Om deze doelen te bereiken, moeten we als groep goed samenwerken tijdens de koers, rijden als eenheid en alles voor elkaar overhebben gedurende deze drie weken, zodat we steeds vooraan zichtbaar zijn”, is Winston van mening.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.