Giro 2024: Toch weer een paarse broek voor Pogacar, nieuwe uitleg zorgt voor goedkeuring UCI
foto: Cor Vos
vrijdag 10 mei 2024 om 16:09

Giro 2024: Toch weer een paarse broek voor Pogacar, nieuwe uitleg zorgt voor goedkeuring UCI

Het is een modieuze soap, die vanaf de start van de Giro speelt. De kleur van de broek van Tadej Pogacar blijft een thema. Van zwart naar paars naar roze, iedere dag is het afwachten welke kleur de Sloveen zal dragen. In de tijdrit is de paarse broek weer terug, nadat de UCI eerder in de Giro een stokje stak voor de paarse kleur. De klassementsleider is vandaag namelijk verplicht de kleding van de truiensponsor van de Giro te dragen.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Het roze-paars is een combinatie geleverd door Giro-truiensponsor Castelli. Deze combinatie werd eerst verboden door de UCI, maar is vandaag dus wel toegestaan. In de tijdrit is de leider van het klassement namelijk verplicht om het snelpak van Castelli te dragen. Dit aangeleverde pak bevat de paarse broek.

De UCI lijkt dus besloten te hebben hier niet tegenin te gaan. Dit alles heeft te maken met een nieuwe uitleg van de organisatie van de Giro, meldt Eurosport. De kleur van de broek wordt niet langer omschreven als granata (granaatappel), maar als marrone (kastanjebruin). Deze wijziging heeft de UCI overtuigd dat de broek wél is toegestaan.

Zo zien we vandaag dus niet de ‘Pink Panther’ of ‘Peppa Pogi’ op de fiets, zoals Pogacar grappend wordt genoemd. In de tijdrit naar Perugia kan de kopman van UAE Emirates een grote slag slaan. De Sloveen kan zeer goed uit de voeten op de tijdritfiets en kan zo de concurrentie op een grotere achterstand zetten.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.