Giro 2024: Voorbeschouwing etappe 15 over de Mortirolo – Pogacar voor zijn vierde in monsterrit?
De vijftiende etappe van de Giro d’Italia 2024 gaat een cruciale rol spelen in de vorming van het eindklassement. Ondanks een noodgedwongen parcourswijziging, stelt de route naar Livigno (Mottolino) niet teleur. Wie kan excelleren boven de grens van de 2.000 meter? WielerFlits blikt vooruit.
De 222 kilometer lange vijftiende etappe telt maar liefst 5.400 hoogtemeters. Door een beslissing van het Ministerie van Infrastructuur, Energie en Mobiliteit van de Zwitserse regio Graubünden moest de route aangepast worden. Het schoonhouden van de oorspronkelijke bergpassen werd te duur geacht. De beklimmingen naar Aprica en Forcola di Livigno zijn uit het parcours verdwenen, maar daar zijn de Mortirolo en Passo di Foscagno voor teruggekeerd.
De startplaats van rit vijftien is Manerba del Garda. Het is voor het eerst dat de gemeente opgenomen wordt in het Giro-parcours. Vanaf het Gardameer trekt het peloton richting de Alpen. De eerste gecategoriseerde beklimming van de dag is de Lodrino (7,3 km aan 4,5%). De beklimming werd al tweemaal eerder in het parcours van de Ronde van Italië opgenomen. De laatste keer was in 2018, die etappe werd gewonnen door Elia Viviani. Dat we dit jaar een ander type winnaar krijgen, lijkt een zekerheid.
Direct na de afdaling van deze heuvel van derde categorie, beklimt het peloton de Colle San Zeno (13,9 km aan 6,6%). De berg van tweede categorie bevat gedeelten met stijgingspercentages tot 14 procent. Na het passeren van deze col, trekken de renners via een afdaling en door een vallei richting de eerste tussensprint van de dag.
Direct nadat er punten zijn uitgedeeld voor de Maglia Ciclamino begint het serieuze klimwerk. Op 67 kilometer van de finishlijn ligt de top van de Passo del Mortirolo (12,6 km aan 7,6%). Deze beklimming werd elf keer eerder opgenomen in het parcours van een Ronde van Italië, de laatste keer was tijdens de editie van 2022. Toen wist Jan Hirt te winnen, voor Thymen Arensman en de latere eindwinnaar Jai Hindley. Opvallend is dat de Mortirolo nooit een finish organiseerde in de Giro, elfmaal diende de beklimming als passage.
Na de afdaling van de Mortirolo staan er nog 53 voornamelijk stijgende kilometers op het programma. Officieel begint de Passo di Foscagno (15 km aan 6,4%) pas na de tweede tussensprint van de dag op 25 kilometer van de streep, maar in de aanloop naar de voet overbruggen de renners al een hoogteverschil van meer dan 600 meter.
De Passo di Foscagno brengt het peloton tot een hoogte van 2.291 meter en is de vierde beklimming van de dag. Toch ligt de finish niet op de top van deze berg. Na een korte afdaling van vier kilometer volgt namelijk nog een korte slotklim naar de finishlijn. Via de Passo di Eira (4,7 km aan 7,7%) finisht de etappe namelijk op 2.385 meter hoogte in het skigebied Mottolino, bij Livigno. In de laatste kilometers lopen de stijgingspercentages op tot maar liefst 19 procent.
Deze twee laatste beklimmingen waren al eens eerder onderdeel van een Giro-parcours. In 2010 werden de bergpassen namelijk in tegengestelde volgorde gepasseerd door het toenmalige peloton. Toen diende de passage door Mottolino niet als finale, maar werden de beklimmingen halverwege de etappe gepasseerd. Die rit werd gewonnen door Johann Tschopp, voor Cadel Evans en Ivan Basso (op onderstaande foto in de roze trui).
Zondag 19 mei, Etappe 15: Manerba del Garda – Livigno (220 km)
Start: 10.25 uur
Finish: tussen 16.45 en 17.40 uur
Hoe laat zijn de belangrijke passages?
Top Lodrino (3e categorie): tussen 11.35 en 11.45 uur
Top Colle San Zeno (2e categorie): tussen 12.30 en 12.50 uur
Tussensprint Malonno: tussen 14.00 en 14.30 uur
Top Passo di Mortirolo (1e categorie): tussen 14.55 uur en 15.35 uur
Tussensprint bonificatieseconden: tussen 15.50 en 16.35 uur
Top Passo di Foscagno: tussen 16.30 en 17.25 uur
Favorieten
De bijzonder zware etappe van zondag is er zonder twijfel eentje voor de klimmers. Dan is het de vraag of we de klassementsrenners gaan zien strijden voor de zege of dat we de vroege vluchters tot het einde in actie gaan zien. Normaal gezien zouden we neigen naar de aanvallers, maar Tadej Pogacar heeft al meerder keren aangegeven uit te kijken naar de vijftiende etappe.
“De etappe naar Livigno is echt een monsterlijke rit”, vertelde Pogacar eerder deze Giro aan Eurosport. “Daar gaan we grote verschillen krijgen. Zeker als het weer zijn rol speelt. Het wordt een van de zwaarste ritten die we al gedaan hebben, als ik kijk naar de afstand en de hoogtemeters. Ik voel me klaar, de ploeg is ook klaar. En vorige keer heb ik bewezen dat ik daags na de tijdrit goede benen heb.” Eerder zei hij het volgende: “De Livigno-etappe gaat ook supermooi worden.”
Het is met andere woorden duidelijk dat de Sloveense klimmer zijn zinnen heeft gezet op de monsterrit van zondag. Zijn team UAE Emirates heeft ook al meerdere keren bewezen dat controleren geen probleem is voor hen. Enige probleem: de rit van zondag is wel bijzonder lang. De etappe telt namelijk maar liefst 222 kilometer. De manschappen van Pogacar zullen dus zeer lang op kop moeten rijden om een mogelijke vroege vlucht niet te veel ruimte te geven.
Mocht het effectief uitdraaien op een strijd tussen de klassementsrenners, kijken we na Pogacar naar Daniel Felipe Martínez. De Colombiaan staat tweede in het algemeen klassement en gaf in de tweede week een goede indruk. Martínez heeft ook een sterk eindschot in de benen, waardoor hij een gevaarlijke klant is om mee te nemen naar de laatste kilometer. Dat bewees het speerpunt van BORA-hansgrohe dit seizoen al door de vinnige Remco Evenepoel te kloppen in de sprint in de Algarve.
Ben O’Connor toonde paar dagen geleden ook dat hij snel kan zijn in de laatste honderden meters. In de rit naar Bocca della Selva was hij de rapste van de klassementsmannen, al deden Pogacar en Martínez ook niet echt moeite. Maar toch, O’Connor – de nummer vier in het klassement – voelt zich duidelijk goed. Het podium is momenteel niet al te ver weg voor de kopman van Decathlon AG2R. De rit van zondag is ideaal om tijd goed te maken.
Geraint Thomas is de man die O’Connor wil bedreigen. Thomas deed het in de eerste week goed, faalde in de eerste individuele tijdrit, maar lijkt er nu toch weer door te komen met een prima tweede rit tegen de klok. Zijn ploeggenoot bij INEOS Grenadiers Thymen Arensman deed het in beide ritten tegen de klok voortreffelijk en lijkt steeds beter te worden. Andere klassementsrenners waar we iets van verwachten zijn Antonio Tiberi (Bahrain Victorious) en Romain Bardet (dsm-firmenich PostNL). Zeker Tiberi gaf al goede signalen en durft aanvallend te rijden.
Bardet zou zondag misschien liever in de vroege vlucht meeglippen, maar het valt nog af te wachten of hij ruimte zal krijgen. Iemand als Valentin Paret-Peintre zal die vrijheid wel kunnen krijgen. De ritwinnaar van Bocca della Selva zal het zondag zeker nog eens proberen.
Andere aanvallers (of renners die ver staan in de top-10) waar we iets van verwachten zijn Alex Baudin, Aurélien Paret-Peintre (beiden Decathlon AG2R La Mondiale), Filippo Zana (Jayco-AlUla), Domenico Pozzovivo (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè), Damiano Caruso (Bahrain Victorious), Esteban Chaves (EF Education-EasyPost), Juan Pedro López (Lidl-Trek), Jan Hirt (Soudal Quick-Step), Michael Storer (Tudor), Nairo Quintana en Einer Rubio (beiden Movistar).
Favorieten volgens WielerFlits
**** Tadej Pogacar
*** Daniel Felipe Martínez, Ben O’Connor
** Antonio Tiberi, Geraint Thomas, Thymen Arensman
* Romain Bardet, Valentin Paret-Peintre, Einer Rubio, Esteban Chaves
Weer en TV
Het zal zondag niet warm zijn onderweg naar Livigno. De temperaturen zullen maar net boven de 10 graden Celsius komen. De zon zal in principe wel schijnen, waardoor het toch wat warmer zal aanvoelen. Regen en sterke wind moeten de renners niet verwachten.
De vijftiende rit van de Giro d’Italia is van start tot finish live te zien bij Eurosport 1 en de online kanalen van Eurosport.nl en Discovery+. Bekijk alle tv-zenders en precieze uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.