Intxausti geveld door Ziekte van Pfeiffer
donderdag 10 maart 2016 om 17:21

Intxausti geveld door Ziekte van Pfeiffer

Beñat Intxausti is voorlopig uitgeschakeld door klierkoorts. De 29-jarige Bask maakte de voorbije winter de overstap van Movistar naar Sky, maar zijn nieuwe werkgever zal het voorlopig zonder hem moeten doen.

Intxausti vreest zelfs de Giro d’Italia in mei te moeten missen. “Er zijn nog minder dan twee maanden te gaan en op dit moment heb ik zelfs al een maand mijn fiets niet aangeraakt”, vertelt hij aan Baskische media. “Ik weet nog niet of ik ga starten, maar ik wil niet dat het een obsessie wordt”, geeft hij aan.

De Spaanse klimmer was het seizoen nochtans goed begonnen. In de Ronde van Valencia eindigde hij als tweede in het eindklassement, alvorens hij ziek forfait gaf voor de Ruta del Sol.

Intxausti denkt hardop na over mogelijke alternatieven. “Ik rij graag de Giro, maar dan moet ik wel in goede conditie zijn. Misschien moet ik daarom een alternatief programma overwegen”, aldus Intxausti. “Binnen zes of zeven dagen wil ik opnieuw op de rollers rijden. We zullen zien hoe mijn lichaam zal reageren.”

De mogelijke afwezigheid van Intxausti betekent een nieuwe tegenslag voor Team Sky richting de Giro. Beoogd kopman Mikel Landa moet namelijk nog steeds zijn seizoensdebuut maken. Landa heeft nog steeds geen datum voor zijn rentree gecommuniceerd, maar vandaag maakte de organisatie van de Settimana Internazionale Coppi e Bartali bekend dat hij op 24 maart aan de start staat van de Italiaanse etappekoers.

RIDE Magazine
25 Reacties
Sorteer op:
10 maart 2016 17:42
:(
Geen Beñat in de Itzulia en de Giro. Dat... dat kan niet!
10 maart 2016 17:47
Of puur toeval of een uitgekookt plan door team SKY voor die 2, Intxausti en Landa. Ook van Poppel zit het nog niet helemaal mee op dit moment.
10 maart 2016 17:48
Het Giroteam van Sky krijgt klappen. Landa, Intxausti... Ze hadden een voorselectie van 10 man, dus ze zullen misschien toch moeten schuiven met het programma. En dan wel met een kopman, of ze moeten Henao of Konig naar voren schuiven. Dit was de voorselectie: Mikel Landa, Beñat Intxausti, Leopold Konig, Sergio Henao, Sebastian Henao, Vasil Kiryienka, Ian Boswell, David Lopez, Christian Knees en Elia Viviani.
10 maart 2016 17:58
Henao en Konig lijken me voor de Giro betere kopmannen dan de 'kopman' waarmee ze nog zouden kunnen schuiven (Thomas? Kwaitkowski?).
10 maart 2016 18:04
Het woord klierkoorts weer eens opgepoetst. Bij de meeste mensen bekend als de ziekte van pfeiffer
10 maart 2016 18:08
Dank aan Max voor het uitleggen van deze koorts. Ik dacht al dat hij iets Afrikaans had. Pfeiffer ook waardeloos.
10 maart 2016 18:09
@vlek: Thomas, Kwiatkowski, Nieve, Roche of toch Poels...
10 maart 2016 18:50
Ja, dat vind ik allemaal niet significant betere kopmannen voor de Giro dan de renners die daar al klaar voor staan.
10 maart 2016 18:55
@vlek: ik bedoelde ook meer: of een nieuwe kopman (Thomas zou wat mij betreft wel een betere kopman zijn dan Henao of Konig), of Henao kopman en dan een extra meesterknecht. Zoals Nieve, die zelf natuurlijk ook wel top 8 kan rijden.
10 maart 2016 19:07
Nieve, Roche of Poels zou best kunnen, maar dan schuiven die renners die vanaf de winter naar de Giro werken inderdaad wat op naar voren. Thomas heeft een zwaartepunt in het voorjaar liggen, die gaat daardoor in de Giro echt niet beter uit de voeten kunnen dan die andere mannen (als hij dat met het Italiaanse klimwerk al zou kunnen met een afgemeten voorbereiding).
10 maart 2016 19:20
Ik lees dit en mijn tenen krommen direct, waarom krijgt die jongen geen betere begeleiding? Uberhaupt het feit om deelname van Giro te overwegen is uit den boze! Ik kijk nog steeds nieuwsgierig naar Alaphillipe, die ging ook redelijk snel terug op de fiets. Ik ben pas vorige week op de racert gestapt na een Pfeiffer in oktober.
10 maart 2016 20:01
@vlek: Thomas heeft dit jaar toch helemaal geen piek in het voorjaar? Van alle kasseiwedstrijden rijdt hij alleen de RvV en volgens mij rijdt hij verder alleen LBL. Samen met het geplande Catalunya en de hoogtestage na de RvV die al in de planning staat kan dat best redelijk zijn richting de Giro.
10 maart 2016 20:08
Thomas heeft momenteel toch al een vormpiek die hij door moet trekken tot Vlaanderen? Welke klassementsrenner heeft verder zo'n voorbereiding op de Giro? Behalve als ze 'best redelijk' willen zijn inderdaad, maar dat lijkt me niet een plan waar veel kopmannen mee starten.
10 maart 2016 20:14
@vlek: ik denk niet dat het het plan is te pieken van nu tot aan Vlaanderen. Catalunya rijdt hij gewoon in dienst van Froome, daar hoeft hij niet te pieken. En aangezien de Ronde van Vlaanderen de enige kasseiwedstrijd is, zal daar ook geen piek liggen. Zeker niet omdat hij de klassiekers eigenlijk al vaarwel heeft gezegd en hij dus te licht is voor de kasseien. Volgens mij rijdt hij daar eerder als knecht of met een idee van 'we zien wel wat het gaat worden'.

Ik bedoelde vooral dat het best een redelijke voorbereiding is (een perfecte voorbereiding bestaat niet, volgens mij). De voorbereiding zoals beschreven lijkt me prima om te pieken in de Giro.
10 maart 2016 20:17
Als het plan was om wel te zien wat het ging worden dit voorjaar, ja, dan kan hij best naar de Giro.
10 maart 2016 20:24
Het plan was in elk geval om zich dit jaar 100% te richten op ronderenner worden en de klassiekers eigenlijk te negeren. Daar kan een kopmanschap in de Giro natuurlijk heel goed bij passen.

Al vrees ik dat Froome hem aan zijn zijde wil houden in de Tour. Jammer, want zo'n topper moet eigenlijk kopman zijn.
10 maart 2016 20:33
Je denkt dat hij zich toch 100% aan het richten is op een bepaald doel? Maar dat doen van Algarve t/m Catalunya kan geen vormpiek genoemd worden? Oké.
10 maart 2016 20:42
@vlek: jawel, maar een piek tot aan Parijs-Nice (dat was zijn eerste doel) botst toch niet met pieken in de Giro? Nibali piekt toch ook nu?
10 maart 2016 20:52
Ja, maar Nibali trekt die piek dus niet door tot aan Catalunya. Sky heeft met Thomas in de winter niet zomaar een piek in het voorjaar gelegd, daar is over nagedacht in combinatie met hetgeen hij verder in het jaar gaat koersen. Wanneer je plannen anders worden, dan moet je op tijd bij kunnen sturen. De planning bij Sky lijkt me er niet eentje die ruimte biedt aan zulke beslissingen. Zeker niet bij iemand die zichzelf nog moet omturnen.

Besluiten om Kelderman, iemand met een vergelijkbaar programma, naar de Giro te sturen zou ook niemand op dit moment nog als serieuze overweging zien.
10 maart 2016 21:43
Zonde, de Basken beide ziek van de methodes van Sky.
Intxausti werd in Valencia wel natuurlijk 3e ipv 2e achter Poels en LL Sanchez ;)
10 maart 2016 22:11
Dat Beñat nu Pfeiffer heeft betekent natuurlijk nog niet meteen einde Giro van Landa (of ze moeten het aan elkaar hebben overgedragen ;)). Ik denk dat hij op zich best voldoende kan herstellen, op voorwaarde dat hij ook echt start in de Settimana. Vorig jaar begon hij het seizoen ook met relatief weinig training, startte hij met koersen in Catalunya en kwam de vorm pas vanaf Itzulia. Da's nog een maand, dus dan pas kunnen we echt zien of het wat wordt met deze knakker. Ik denk dat hij er nog wel gaat staan.

Voor Beñat zit het seizoen er al zo'n beetje op vrees ik, een beetje mazzel en hij pakt de Vuelta en misschien Polen nog mee.
11 maart 2016 09:22
@Vlek. Voor zover ik weet gaat Thomas helemaal niet pieken in het voorjaar naar de Klassiekers. Hij gaat zich helemaal richten op het rondewerk. Dus ik zou niet weten waarom dan de Giro geen goed alternatief is om als kopman uitverkoren te worden. Als Thomas nu piekt in Parijs-Nice, kan hij volgens mij mooi toewerken naar de GIRO. Daar zitten nog 6 weken tussen dacht ik.
11 maart 2016 09:41
Thomas heeft echt niet toe gewerkt naar enkel een korte piek rond Parijs-Nice. Wanneer dat wel het geval was, dan kon hij vervolgens inderdaad uitstekend toewerken naar de Giro als hoofddoel van je seizoen. Maar hij is een veel te belangrijke renner om zo'n onbeduidende voorjaarsplanning te hebben, dus mag je er vanuit gaan dat zijn werk in de winter gericht was op een eerste vormpiek in het voorjaar, gevolgd door een volgende in de zomer tijdens de Tour en Rio. Daar bestaat toch geen twijfel over?

Daar nu iets aan veranderen door zijn piekperiode af te breken om in zes weken toe te werken naar een vervroegde volgende piek in de Giro is vast mogelijk (echter absoluut niet ideaal). Waarom hij dan geen goed alternatief is om als kopman boven Henao en Konig uitverkoren te worden? Omdat het dus een gemankeerde oplossing is (en Sky een ploeg die daar niet bekend om staat), met een renner die zichzelf nog helemaal moet ontdekken als ronderenner (en Sky een ploeg die beschikt over uitstekende alternatieven). Een renner die daarnaast ook nog eens geschikter lijkt voor de beklimmingen in Frankrijk. Dat bij elkaar zou hem niet de uitgesproken kopman maken van de selectie die er nu staat en daarmee is hij wat mij betreft dus geen alternatief voor Landa.
11 maart 2016 10:39
Misschien wel een kans voor Poels om het kopmanschap op te eisen.
11 maart 2016 11:16
Echt vervelend voor Benat. Maar Sky heeft zoveel toppers in huis dat ze altijd wel een goed team kunnen opstellen. Alleen iets minder op elkaar ingespeeld dan in een ideaal scenario.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.