Koersdirecteur Rob Discart: “Morgen in principe weer koersen”
zaterdag 28 mei 2016 om 15:16

Koersdirecteur Rob Discart: “Morgen in principe weer koersen”

De organisatie van de Baloise Belgium Tour rekent erop dat de slotetappe van morgen gewoon doorgaat. “Er is na het ongeluk overleg geweest met enkele ploegleiders en een aantal ervaren renners”, vertelde koersdirecteur Rob Discart aan Sporza. “Toen is besloten om de rit van vandaag te annuleren, maar morgen in principe weer aan de start te staan voor een nieuwe competitiedag.”

De koninginnenrit van vandaag eindigde abrupt toen twee motoren in het peloton terecht kwamen. “Alle doktoren waren druk bezig, dus we konden geen andere beslissing nemen dan de koers te annuleren”, legt Discart uit. Ook merkte hij weinig animo meer bij de renners om weer op de fiets te stappen. “Het voorval veroorzaakte een golf van emotie bij de renners.”

In de Baloise Belgium Tour waren juist extra regels opgesteld om motards goed in het gareel te houden. “En dan blijkt dat er toch nog een ongeluk kan gebeuren”, zei de zichtbaar aangeslagen koersdirecteur. “Het was echt een ongeluk, geen roekeloos gedrag. Tot aan vandaag hadden we nog geen klacht gehad. Al zullen we de situatie na vandaag opnieuw moeten analyseren.”

Gasparotto: “Ik ga het liefst meteen naar huis”
Enrico Gasparotto was een van de ervaren renners die na het incident het voortouw nam. Als het aan de Italiaan van Wanty-Groupe Gobert ligt, wordt er morgen ook niet meer gekoerst. “Het liefst zou ik meteen naar huis gaan. Al weet ik niet hoe mijn Belgische sponsor daarover denkt. Maar wij weten hoe het is om een ploegmaat te verliezen.”

De winnaar van de Amstel Gold Race refereerde daarmee aan het overlijden van zijn ploeggenoot Antoine Demoitié na een aanrijding met een motor in Gent-Wevelgem. “Het is nu echt tijd om een signaal af te geven. Wij zijn vaders, we hebben familie. Er zijn momenten dat je niet aan een overwinning moet denken, of aan een nieuw contract. De veiligheid is het allerbelangrijkste.”

RIDE Magazine
25 Reacties
Sorteer op:
28 mei 2016 15:17
Gasparotto toont zich een ware leider, goed om te zien en goed initiatief!!! Het is tijd dat er wat aan gedaan word, dit kan zo niet langer!
28 mei 2016 15:21
Belgie loopt vooraan met het toestaan van veel te veel motoren in de koers waarbij ik het gevoel heb dat het om gevoelige deals met invloedrijke partijen gaat, dring dat maar eens terug.
28 mei 2016 15:29
Waren blijkbaar de signaalaangever die snel naar volgende punt moesten.
28 mei 2016 15:35
@ John Bidon:
nou dat lijkt me makkelijk op te lossen. wat meer vrijwilligers zodat de signaalgevers niet honderd keer per koers langs het peloton hoeven te scheuren.
28 mei 2016 15:35
Seingevers zijn altijd schaars en stellen als voorwaarde, dat ze zoveel mogelijk koers mogen zien. De koers zie je het best door langs de renners in te halen, met alle risico's van dien.

Veiliger is, om ze buiten de koers om te loodsen maar dan zien ze niks. Dan moet je met betaalde krachten gaan werken en tja, dat kost geld.

Er zullen nu wel weer allerlei types gaan roepen dat de koers niet zonder motoren kan en daarin hebben ze gelijk. Maar de koers kan wel zonder motoren die met inhaalacties de renners in gevaar brengen.

Meneer Discart kijkt me iets te makkelijk naar morgen.
28 mei 2016 15:40
@8.6: Als je seingever wil zijn, bijvoorbeeld op zo'n gevaarlijk ding bij zo'n rotonde wil staan, heb je minstens een EHBO diploma nodig en er waren nog wat papieren en formulieren die nodig waren voordat je daar met je vlaggetje mag zwaaien.
28 mei 2016 15:40
Wat als er vanavond slecht nieuws komt mbt Stig Broeckx, gaan ze morgen dan gewoon starten met 1 minuut stilte bijvoorbeeld.
28 mei 2016 15:43
@Pirazzi
Het lijkt er op dat de renners weigeren morgen nog te starten.
28 mei 2016 15:48
Dat moeten dan wel alle renners doen dan, als er bijvoorbeeld 10 renners wel starten gaat het dan nog door?
28 mei 2016 15:56
Lees pas net dat Broeckx in coma ligt.
28 mei 2016 15:59
Hij heeft gelijk.
Ze hebben allemaal familie, een boel zijn vader... veiligheid boven alles.
Dat het animo compleet weg is is natuurlijk meer dan logisch.
28 mei 2016 16:03
'het was echt een ongeluk'
een horde motards die een peloton voorbijscheuren over nota bene een fietspad dat dan opeens ophoudt een 'ongeluk' noemen. lijkt mij ongeoorloofd risico nemen, maar laat de instanties zich er maar over uitspreken in plaats van de koersdirecteur die het niet eens gezien heeft.
28 mei 2016 16:14
Volgens mij is dat coma niet helemaal waar. Sporza meldt dat hij niet gebroken heeft, alleen op dit moment last van geheugenverlies.

edit Het werd gemeld tijdens de giro, maar Renaat neemt daarna zijn woorden terug en heeft waarschijnlijk een tweet verkeerd begrepen!
28 mei 2016 16:25
@ Mooie Mario
nieuwsgierig als ik was ben ik zelf op Sporza wezen kijken, en daar staat toch echt het volgende:

Stig Broeckx was het zwaarste slachtoffer van de massale valpartij in de Baloise Belgium Tour. Broeckx (Lotto-Soudal) is naar het ziekenhuis van Aken afgevoerd met een vermoedelijke schedelbreuk. Hij zou voorlopig in een coma gehouden worden en zijn toestand zou heel ernstig zijn.
28 mei 2016 16:37
Het wordt tijd voor Gasparotto om te stoppen met wielrennen.
Logisch als je een zekere leeftijd bereikt dat je bang(er) wordt.

Als veiligheid echt het allerbelangrijkste zou zijn, dan werden er nooit meer wielerwedstrijden georganiseerd. Het is altijd een prachtig politiek correcte uitspraak om te zeggen dat veiligheid boven alles gaat, maar het is niets meer dan een holle rethoriek.

Of we nu renners, volgers, sponsoren of mediamensen zijn we willen allemaal dat er wielerwedstrijden zijn en dus stelt niemand veiligheid boven alles, want wielrennen is onveilig. Als je daar niet mee kunt leven, dan moet je er geen deel meer van uit maken.
28 mei 2016 17:52
@Kingstown
Heb jij überhaupt gehoord wat Gasparotto heeft gezegd... schandalige opmerking!
28 mei 2016 18:14
Ik ben wel eens met kingstown. Wielrennen is een gevaarlijke sport. En alle wielrenners willen op tv gezien worden. Daar komen moters bij en autos. Die worden bestuurd door mensen.
Zelfs de helicopter kan in het peloton neerstorten. Laten we hopen dat dit goed afloopt.
28 mei 2016 18:25
Allemaal goed en wel Kingstown maar je moet toegeven dat het aantal accidenten met motards de laatste twee jaar toch toegenomen is.
En ik versta de emotionele reactie van Gasparotto wel dat hij liefst van al wil kappen na hetgene hij met zijn ploeg al meegemaakt heeft met Demoitié
28 mei 2016 19:21
Ik zou wel eens statistieken over (dodelijke en andere) ongevallen willen zien. Vroeger gebeurden die ook (Stan Ockers, Jempi Monseré om een paar Belgische wereldkampioenen te noemen). Is er een toename of niet? En hoe komt dat? Verder is elk zwaar ongeval dat te voorkomen is, er een te veel. Dit lijkt in die categorie te vallen (zorg dat die motoren niet langs het peloton moeten - meer vrijwilligers werven, routes afsnijden, meer technische middelen ontwikkelen voor seingeving).
28 mei 2016 19:54
Morgen uit protest alleen koersen zonder motoren in koers.
28 mei 2016 21:16
Met alle begrip voor hetgeen vandaag gebeurd is, lijkt het mij toch logisch dat er morgen weer gewoon gekoerst wordt. Al blijft er zo van deze ronde qua wedstrijd niet veel meer over en zal de animo morgen ook niet bijster groot zijn.
28 mei 2016 22:44
Ik snap dat er weer gekoerst gaat worden. Morgen, of overmorgen, of de dag erna. En dat 100% veiligheid niet te garanderen is.
Maar de gretigheid waarmee meneer Discard roept dat er morgen weer gekoerst wordt, zonder aan te geven welke maatregelen hij neemt om het gebeurde te voorkomen, deugt niet. Ook roept hij dat er van roekeloosheid geen sprake was, waar ik andere berichten hoor dat de motoren bezig waren het peloton in te halen over een fietspad in een afdaling.
Lijkt er allemaal op dat meneer de koersdirecteur zijn koers belangrijker vindt dan de gezondheid van de renners.
28 mei 2016 22:59
Verschrikkelijk dit. En weer in België. Leren ze het daar nou nooit.
29 mei 2016 09:32
Misschien is het Belgische landschap met al die smalle wegen, obstakels, publiek, motards, media en een vol peloton hier niet meer voor gemaakt. Ze moeten echt eens kritisch gaan kijken naar al deze dingen.

Verschrikkelijk nieuws.
29 mei 2016 10:08
Verschrikkelijk wat er gisteren is gebeurd.
Mogelijk is het een oplossing om toch op "gesloten" circuits van pak hem beet maximaal 40 kilometer rondjes te gaan fietsen. Weet dat het de charme van het wielrennen doet verliezen. Vind de finale van de RvV ook niks, maar het biedt wel mogelijkheden tot minder motoren en verplaatsen van vrijwilligers rond de koers.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.