Küng was goed voorbereid: “Had deze etappe verkend”
vrijdag 1 mei 2015 om 18:52

Küng was goed voorbereid: “Had deze etappe verkend”

Stefan Küng kon zijn geluk niet op na de zege in etappe vier van de Ronde van Romandië. De jonge Zwitser boekte een indrukwekkende zege in Fribourg en dit succes dankt hij mede aan een gedegen voorbereiding.

“Ik had de etappe eerder al verkend”, aldus Küng na de finish. “Ik kende zodoende de laatste kilometers goed en ik hou van de regen en kou, dus vanmorgen probeerde ik al iets te bedenken waarmee ik kon winnen.”

“In de kopgroep heb ik zo min mogelijk energie verspeeld en toen het moment daar was, ben ik vertrokken. De achtervolgers konden me niet meer bijhalen en ik ben heel blij met deze zege.”

RIDE Magazine
17 Reacties
Sorteer op:
1 mei 2015 19:07
Ja de halve klim aan een auto hangen zo verspil je inderdaad zo min mogelijk energie.

Is natuurlijk een klasbak maar dit moet hij niet meer doen.
1 mei 2015 20:04
Beste resultaat ooit van TLJ, Lindeman 3e! Proficiat.Ploeg rijdt overal rond als een dweil , ver onder WT niveau en zelfs slechter nog dan Pro-Continental. Nu ook weer in de 1e etappe in de Tour of Yorkshire. Je kan niet blijven klagen over pech, weer pech en nog eens pech.Je moet je ook eens afvragen hoe dat komt.Ik heb totaal niet de indruk dat deze ploeg gestructureerd wordt geleid.De resultaten zijn er niet (daar is overigens ook een beetje geluk bij nodig) maar vooral het gewoon afwezig zijn en niet mee kunnen komen als het er echt omgaat, is tenenkrommend voor een WT ploeg. Hooguit 1-2 mannetjes in overblijvende groepen van 30/40 man.Het imago ,dat aanvankelijk vrij positief was (Nederlandse sponsoren) is inmiddels in een paar maanden sterk verslechterd.Dat zou de sponsoren Lotto/Jumbo zorgen moeten baren.Niet te lang wachten met actie.Ps Ik raad Kelderman en VanMarcke aan zo snel mogelijk te verkassen als ze beter willen worden en iets willen winnen.
1 mei 2015 20:13
Tja, als u hier naar links kijkt, ziet u rechts niets.

In het geval van Kelderman, Vanmarcke en ook Gesink kun je het net zo makkelijk omdraaien. Kelderman twee keer ziek en een keer op de grond, Vanmarcke rijdt overal zijn materiaal aan gort, Gesink met een waaier aan malheur.

Een ploeg is zo sterk als zijn kopmannen. Hoe meer geld, des te meer kopmannen, dus des te groter de mogelijkheid om kansen en risico's te spreiden. De kracht van een ploeg zit tegenwoordig in principe niet meer in de herstelcocktail die renners direct na een koers geïnjecteerd krijgen...
1 mei 2015 20:15
Dat was een lang off-topic bericht zeg, ik ben halverwege afgehaakt.. Sorry.

Dit is echt een hele grote in wording hè, de nieuwe Cancellara is een gevaarlijke term maar hij kan precies dezelfde dingen. Wil ook de kasseiklassiekers gaan winnen, rijdt vreselijk hard tegen de klok en ik zag m dalen vandaag en dacht echt aan der Fabian.
1 mei 2015 21:11
@peervaneynthoven

Kom jongen niet zo depressief. Je hebt je waarschijnlijk niet echt verdiept in de redenen voor het matige presteren en blijft zo maar ronddraaien in je kringetje van vooringenomen stellingen en pessimisme. Nee het is geen top team dat weten we allemaal. Maar als de pech en ziekte een keer ophouden zullen ze heus hun partijtje wel weer meeblazen. Maar dat gaat niet van de ene op de andere dag. Dus houd moed, wees optimistisch als het een keer tegenzit en dan ziet de wereld er al heel anders uit.
1 mei 2015 21:11
Off topic: wat een leegloper, Peer.

On: sterke gozer, mooie overwinning, dat auto hangen heb ik gemist in de rechtstreekse uitzending. Hoe is dat dan getoond/gezien?
1 mei 2015 22:13
De leiding zei toch dat het niet om de resultaten gaat maar om het plezier in het fietsen, de teamspirit.

Kung is origineel als fietser, en hem vergelijken of zeggen dat is de nieuwe .... doet hem te kort. Als je dat doet dan zie je Kung zelf niet meer.
1 mei 2015 22:20
Aan de auto hangen is m.i. wat overdreven. In de voorlaatste klim had hij aan het einde moeite bij de andere drie te blijven, en riep hij de ploegleider. Die gaf hem eerst een reep chocola ("een hele grote kleefreep", zei Renaat, want het overhandigen ging tergend langzaam terwijl de snelheid omhoog ging). Daarna nog een "plakbidon", die ook maar moeilijk van eigenaar wisselde, en nog zo'n bidon, en toen was de top bereikt en de renner weer aangesloten bij zijn maatjes.
Hij heeft niet aan het portier gehangen, maar het effect was niet veel anders.

In de afdaling die volgde reed hij weg van het drietal (en maakte het vervolgens knap af). Voor een zware straf vond ik het vergrijp te licht, maar ik vind het wel een overwinning met een bijsmaakje...
1 mei 2015 22:37
Ideefiks +1
2 mei 2015 00:35
@alsjewint. Ik ben verre van depressief, integendeel, maar vindt TLJ niet alleen slecht omdat ze niet presteren maar omdat ik ze (bijna)nooit in kansrijke posities zie komen. Stop met dat gezeur over ze hebben zoveel pech etc. want dat excuus houdt een keer op, zeker in topsport. Je weet dat pas als je zelf aan topsport hebt gedaan.Het gebeurt te vaak en te veel om niet te spreken van een trend. Vergelijk het ook eens met andere ploegen. Gevallen van materiaalpech zijn te minimaliseren door beter materiaal, ziektes zijn te voorkomen door een betere medische begeleiding, vallen heeft (vaak) te maken met alertheid en je conditionele toestand, net zo goed als voorin rijden. Ik ben niet vooringenomen en ook niet pessimistisch. Ik constateer slechts de feiten over een langere periode.
2 mei 2015 01:27
Wauw Küng! Dit is echt fenomenaal, op zijn Cancellara's! Het is natuurlijk afwachten, maar hij heeft zoveel potentie. Niet vergeten dat hij ook nog 2e werd in de tijdrit van De Panne, alleen achter Wiggens in zijn laatste tijdrit. Schrijf hem maar op voor zondag.
2 mei 2015 08:59
@peervaneynthoven

De moderne mens is geevolueerd van een wezen met een uiterst onzeker bestaan naar een wezen die heel graag dingen onder controle heeft. Dat geldt voor mij even goed als voor ieder ander. We hebben als mensheid ook heel veel dingen tot stand gebracht waardoor ons leven er een stuk minder onzeker uitziet. Dat neemt niet weg dat er altijd dingen zullen blijven die je niet in de hand hebt en waarvan je zult moeten accepteren dat zoiets gewoon gebeurt. Er zijn mensen die dat niet accepteren of willen geloven en die denken dat je wel degelijk alles in de hand hebt. Uit jouw reactie concludeer ik dat je ook tot die groep mensen hoort. Je stelt dat je bepaald onheil kunt voorkomen door beter materiaal door betere medische begeleiding etc. Ik denk dat je het daarmee niet bij het rechte eind hebt. Je kunt de kansen dat jouw onheil overkomt daarmee verkleinen, absoluut. Maar helemaal voorkomen nee. Kijk maar naar toppers. Boonen, Cancellara ook zij hebben wel eens af te rekenen met pech. En ja iedereen wil van voren rijden en juist daardoor wordt er meer gevallen, dus daarmee ga je ook geen garanties krijgen. Wat denk je van Cannondale Garmin, die zitten ook in de hoek waar de klappen vallen. Daar deugt dan ook ineens niks meer? Nee het gaat erom dat je de nuance verliest als de ploeg die je kennelijk toch graag goede resultaten ziet halen niet aan jouw verwachtingen voldoet. En als TLJ jouw ploeggie niet is hoef je jezelf er ook niet zo over op te winden.

jij mag natuurlijk jouw mening hebben, maar ik zie dat duidelijk anders. Pessimisme en doemdenken brengt geen oplosssing. Positief ingesteld blijven werkt beter en op een keer valt het kwartje de andere kant op. Ons geduld wordt dan wel op de proef gesteld omdat het al mei is, en er nog geen aansprekende resultaten zijn behaald, maar ik hou de moed erin.
2 mei 2015 09:10
Hij won de Volta Limburg Classic, en na afloop werd hem gevraagd of hij de nieuwe Cancellara ging worden. Bescheiden, maar ook ietwat geïrriteerd antwoordde hij toen: "Mijn naam is Stefan Küng…"
2 mei 2015 09:51
Denk niet dat Kung erbij gebaat is om overal het predikaat 'Cancellara' op zijn voorhoofd gestempeld te krijgen maar de geest lijkt de fles uit dus nu moet hij het maar waarmaken
2 mei 2015 23:56
@alsjewint. Hoe profetisch om de moed erin te houden. Eerste winst voor TLJ, een team dat ik overigens een warm hart toedraag. Neemt niet weg dat ik blijf staan achter mijn mening. Een controle van alle elementen van topsport is nodig om succesvol te zijn. Hierdoor minimaliseer je pech/ziekte/vallen/materiaalpech. Daaraan heeft tot nu toe TLJ , naar mijn mening, niet voldaan. Gevolg niet alleen geen resultaten, maar ook op geen enkele manier in alle koersen tot nu toe aanwezig als het er echt toe doet. Leuk meerijden, niet meer niet minder. Hopelijk is vandaag met Yorkshire de eerste stap gezet.Maar ik denk dat er veel mis is in de begeleiding/sturing. On topic, wat een geweldig talent Küng maar inderdaad wel iets meer dan "gewoon" geholpen door de auto.
2 mei 2015 23:56
Hij rijdt ook de Giro. Mogen we weer spektakel van verwachten. Er is alvast een tijdrit waarin hij zich kan uitleven. Maar hij zal zich, op de manier van Tony Martin, in andere ritten ook verder willen uittesten. Deze knaap is nog volop op zoek naar zijn eigen mogelijkheden. Maar dat dit een grote wordt, twijfel ik al lang niet aan.
3 mei 2015 09:20
@peervaneynthoven

Wees gerust, ik heb geen profetische gaven hoor. We hebben in elk geval de overeenkomst dat we beiden TLJ een warm hart toedragen. Ik zie wel dat je nu al nuanceert dat je tegenslagen minimaliseert in plaats van tegenslagen vermijd. Daarin zijn we het dan ook eens. Blijft wel dat met dezelfde ploegleiders en omkadering er gisteren mooie resultaten zijn neergezet. Waarmee ik wil zeggen dat het soms gewoon een kwestie is dat het kwartje de goede kant op valt. Verder ben ik het ook met jou eens dat Kung een heel groot talent is. Zo zie je maar dat een goede discussie met inhoudelijke argumenten niet hoeft te ontaarden in een ruzie met scheldpartijen zoals je soms ziet, maar een nader begrip voor elkaars standpunten waar de scherpste kantjes er vanaf gehaaldworden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.