Noors toptalent Leknessund loopt vrijwel ongetraind een marathon
foto: Giro Valle d'Aosta 2018
woensdag 28 november 2018 om 13:37

Noors toptalent Leknessund loopt vrijwel ongetraind een marathon

Andreas Leknessund heeft onlangs zijn racefiets ingeruild voor hardloopschoenen. Samen met een ploeggenoot bedacht de 19-jarige Noor van Uno-X om mee te doen aan een marathon. “Het enige probleem: de marathon was al binnen negen dagen. Wat kan er verkeerd gaan?”, schrijft hij in een blog op De Velo.

De getalenteerde ronderenner dacht dat het leuk was om te zien hoe snel ze konden gaan. “Sommige mensen noemden het idioot. Daar was ik het wel mee eens, het is ook niet slim. Maar je bent maar één keer jong. Tijdens de marathon begonnen we meteen te denken aan wielrennen. Er was een groepje bij ons weggelopen en kop over kop hebben we ze weer teruggehaald. Ik heb geen idee of dat werkt bij hardlopen, maar dat was onze tactiek”, lacht de jonge Noor. Eindtijd: drie uur, één minuut en dertig seconden.

Offers
Leknessund kon na zijn marathon-uitstapje een week niet fietsen vanwege de spierpijn. Hij houdt het in de toekomst toch maar bij wielrennen, als is het alleen maar om zijn ouders blij te kunnen maken. Op zijn zestiende vertrok Leknessund namelijk uit het ouderlijk huis om zich beter te kunnen focussen op het wielrennen. “Ik was de enige sporter thuis”, legt hij uit. “Er waren altijd pizza’s. Nu ik op mezelf woon, kan ik me meer focussen, gezond eten, goed trainen en herstellen. Mijn familie steunt me daarin.”

“Ik weet niet wat voor loopbaan mij te wachten staat, maar ik wil mijn familie eren”, gaat Leknessund verder. “Er is bij mijn vader dit jaar kanker ontdekt. Dat is verreweg de grootste uitdaging die nu op ons pad ligt. Het is moeilijker dan de zwaarste dag op de fiets. Mijn familie stond het toe om uit huis te gaan op zo’n jonge leeftijd. Ze zijn mijn grootste supporters en daarvoor wil ik hen bedanken met deze opoffering.” De Noor werd afgelopen seizoen als eerstejaars belofte onder andere achtste in de Vredeskoers.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.