Prudhomme pleit opnieuw voor kleinere ploegen in Tour
Foto: Sirotti
zondag 24 juli 2016 om 08:37

Prudhomme pleit opnieuw voor kleinere ploegen in Tour

Tourbaas Christian Prudhomme heeft nog maar eens herhaald graag kleinere ploegen te zien in de Tour de France. Nu mogen de deelnemende formaties nog negen renners opstellen, maar hij wil daar acht van maken. Dit zou de dominantie van een ploeg als Sky moeten verminderen.

“Meer dan ooit is het gewenst dat teams met een renner minder aan de start verschijnen”, stelt Prudhomme tegenover l’Équipe. “De meeste grote teams willen het waarschijnlijk niet horen, maar misschien zullen ze begrijpen dat het in het belang is van de wielersport.”

In december van vorig jaar pleitte Prudhomme ook al voor minder renners per ploeg. Toen was het zorgen voor meer veiligheid in het peloton zijn belangrijkste argument. Met een kleiner peloton zou er minder kans zijn op valpartijen.

RIDE Magazine
50 Reacties
Sorteer op:
24 juli 2016 08:45
Ook met 1 renner minder breek je niet de dominantie van Sky, kijk even met hoeveel man ze over de finish kwamen gisteren in de kopgroep. Daarnaast hebben andere teams nu ook 9 renners waar ze geen potten mee kunnen breken, dat zal met 8 al helemaal een sky optocht worden. De budgetten van de teams zijn van dien aard dat er niks aan te veranderen is. Daarnaast gooit Sky ook echt alles op de tour, in de giro of vuelta rijden ze voor "spek en bonen" meestal mee, en zo ook de klassiekers (Poels eerste van Sky die een eendag klassieker wint).

Soms gaat het dan helemaal mis zoals de Tour die Nibali won.
24 juli 2016 08:47
6 renners per ploeg!?
24 juli 2016 08:49
Ik zie er niets in. Van 9 naar 8 schiet maar weinig op denk ik. Kleinere teams hoeven daarmee wel minder renners onder contract te hebben dus het zal wel iets nivelleren maar een minder saaie tour (wat betreft Sky tov de rest) gaan we er niet door krijgen.

Je zou echt draconische maatregelen moeten nemen. Zoals per team max 4 renners uit de uci top 100, salarisplafond plus een regel als 1 renner uit categorie 1 miljoen plus, 1 renner uit categorie 500.000 tot 1 miljoen etc. Een type als Poels zou dan bij Sky max 500.000 kunnen verdienen en als kopman bij LTJ 1.000.000. Ik noem maar wat hoor!

Het lastige met dit soort dingen is: je maakt met deze regels zoveel mazen dat het waarschijnlijk toch niet gaan werken.

Andere optie: gewoon accepteren dat topsport topsport is. Eten of gegeten worden. De wet van de sterkste.
24 juli 2016 08:51
Laten we 10 voetballers per team opstellen. Misschien dat Barcelona dan minder wint. En het is veiliger, want er zullen minder blessures zijn.

Dit voorstel is van een zo ongelooflijke domheid dat ik me afvraag wat het echte motief is om deze proefballon op te laten.
24 juli 2016 08:54
Leg eens uit waarom dit dom is, Kingstown?
24 juli 2016 08:59
Idd, leg dat eens uit, Kingstown...
24 juli 2016 09:02
@Kingstown
Reken maar dat je boeiender spel krijgt met minder spelers hoor.

Ik ben voor minder renners per team, doe maar meteen 7 ook wil ik minder ploegen, kortere ritten en meer heuvel etappes.
24 juli 2016 09:04
Eens met teunster. Dit gaat geen verschil maken. Of je moet alleen Sky met 6 renners laten starten en de rest met 9. Een salarisplafond is het enige dat kan helpen.
En als tourbaas zou hij misschien ook wat aan het parcours kunnen doen. Ik denk dan b.v. aan meer korte explosieve etappes, die zijn vaak toch lastiger te controleren. Of eens een jaar geen tijdit?
24 juli 2016 09:05
En leg ook uit waarom je voetbal als vergelijk gebruikt, Kingstown.

Ik denk dat zeven renners per ploeg, minder renners per ploeg en een Salarismaximum goede stappen zijn richting spannendere koersen. Bovendien zullen meerdere sponsoren durven in te stappen, omdat die kosten minder drukken. De overige kosten zullen natuurlijk een onderdeel van het verschil kunnen uitmaken, zoals onderzoek En materiaal.
24 juli 2016 09:08
Al doe je maar 3 renners per ploeg. Alsof de quintana's en Portjes dan wel gaan aanvallen en dan ook nog eens de Froompjes van deze wereld er af rijden.

Zowel BMC als Movistar hadden 2 man kort in het klassement. Het is nou niet zo dat ze daar mee aan de slag gingen en 1 vd 2 van ver lieten aanvallen om sky op te roken
24 juli 2016 09:10
Nou Prudhomme, wat houdt je tegen?! Ik zeg doen.

@musvandemaasstad.
Ik denk wel dat je eerder geneigd ben tot aanvallen als er 1 man van sky op kop rijdt in plaats van 3. Denk jij niet? Nu kan Sky elke dag een paar man rust geven, om die dan de volgende dag in te zetten. Dat zal met minder renners niet meer gaan en dus zal er minder controle zijn.

8 renners zal weinig zoden aan de dijk zetten. 7 lijkt me voor een grote ronde een mooi aantal en dan 6 voor de eendagswedstrijden.
24 juli 2016 09:20
Als hij een significant resultaat wil bereiken met het verminderen van het aantal renners per ploeg, dan moet hij ook een significante aanpassing maken. 1 renner minder is een nuance en levert feitelijk te weinig op. Iedere ploeg kan zonder problemen met 1 renner minder opereren. Kijk maar naar ploegen die 1 uitvaller hebben in de eerste tourweek in de afgelopen jaren(uitval van de kopman daargelaten). Het experiment van Zonneveld is een voorbeeld hoe het wel kan.

De tourorganisatie is koning, keizer en admiraal ineen. Als zij willen kunnen en doen ze het ook. Het lijkt dus weer meer op een opstap naar een conflict met de UCI.
24 juli 2016 09:25
Naar mijn mening is dat salarisplafond belachelijk , een beetje goede voetballer verdient al meer als de betere prof wielrenner.Je kunt niemand verbieden een goed salaris te geven of te ontvangen of het moet in Nederland bij de publieke sector zijn.

Komt de oude man weer aan , vroeger had je als verplichting bij het voetballen en wielrennen een verplichting die inhield dat bij wieler ploegen van 10 opgestelde renners een verhouding was van 7 uit je eigenland en 3 buitenlandse renners , bij voetbalpoloegen lag die verhouding 8 tot 3 .
Sepp Blatter heeft die verhouding een beetje sportief gezien recht proberen te breien met een verhouding bij het voetballen van 6 tot 5 bij een opstelling.

Uit Wikipedia ;
Helaas is alle ellende begonnen dankzij de EU en het Bosmarrest en voortgezet door vooral grote Premiershipclubs als Liverpool en Arsenal. Blatters plannen roepen bij een aantal clubs veel weerstand op, omdat het voor hen op korte termijn onmogelijk is aan de plannen te voldoen.

Uit Wikipedia ;
Tegenstand ;
Blatters plannen roepen bij een aantal clubs veel weerstand op, omdat het voor hen op korte termijn onmogelijk is aan de plannen te voldoen. Het gaat hier vooral om grote Premiershipclubs als Liverpool en Arsenal. Laatstgenoemde had op het moment dat de regeling werd voorgesteld met Theo Walcott slechts één Engelsman in de gelederen. Het argument dat competities weer spannender worden als rijke clubs geen buitenlandse topspelers meer kunnen kopen gaat volgens sommigen ook amper op, omdat deze teams nog steeds de beste spelers uit de eigen competitie kunnen kopen.

Juridische problemen ;
De 6+5-regel stuit daarnaast binnen de Europese Unie op juridische problemen, omdat het volgens de Europese wetgeving verboden is te discrimineren tussen werknemers uit eigen land en buitenlandse arbeidskrachten. Ook geldt er sinds het Bosman-arrest uit 1995 vrij werknemersverkeer binnen de EU. Blatter heeft getracht de Europese Commissie ervan te overtuigen een uitzondering te maken voor transfers binnen de voetbalwereld, maar deze toonde zich niet onder de indruk. Een woordvoerder meldde: "Het invoeren door de FIFA van de 6+5 regeling zou in strijd zijn met de wetten van de Europese Unie. De Europese Commissie geeft de FIFA geen toestemming en de wereldvoetbalbond is daar al van op de hoogte."[4] Het Europees Parlement ziet meer in de homegrown-regel die bedacht is door de UEFA.[5] Blatter wilde desondanks op de conferentie in mei de mogelijkheden onderzoeken van een beperking van het aantal buitenlandse spelers. Hij gaf aan dit voorstel desnoods door te zullen drukken. Wel zegde het Europees Parlement in april 2009 toe, dat ze de regel zullen bespreken bij de vergadering op 30 april 2009.[6]

De clubs van de European Club Association hebben zich in juli 2008 tegen de regel uitgesproken, in navolging van woordvoerder Karl-Heinz Rummenigge, die al eerder had geprotesteerd. De 103 ECA-clubs zouden meer zien in de UEFA-variant, waarbij men verplicht werd minimaal acht spelers uit de eigen jeugdopleiding in de selectie op te nemen.[7]
Bron bovenstaande artikel Wikipedia ; https://nl.wikipedia.org/wiki/6%2B5-regel
24 juli 2016 09:28
Valverde heeft wel aangevallen trouwens; de etappe waarin Contador afstapte waren ze samen in de aanval. Sky liet het niet toe. Daarnaast prikken bergop die rap door de sky-bots werden dichtgereden.
24 juli 2016 09:33
Oplossing lijkt mij om meer typen parcours in de Tour te gebruiken. Zodat ploegen niet 6 man voor de bergen en 3 man voor het vlakke kunnen opstellen. Denk aan ploegentijdrit langs de zee, een rit vol kasseien, een rondje van 15 km vol steile korte klimmen en scherpe bochten (explosiviteit, soort mini-WK). Je zou zelfs out of the box kunnen denken door iedere renner van een ploeg te belonen voor een ritzege (met 10 seconden bijvoorbeeld). Zodoende moet een team als Sky ook een sprinter met aantrekker meenemen, of renners mee in de aanval sturen.
24 juli 2016 09:37
Doe dan meteen 2 renners per ploeg minder. Sky heeft nu 3 man voor het vlakke en 5 voor de bergen mee. Dan zullen ze ofwel minder man voor de bergen mee kunnen nemen ofwel klimmers moeten aan de bak op het vlakke.
24 juli 2016 09:42
@urbansteel: Je kan ook een salarisplafond doen voor de totale budget aan salarissen. Soort tourspel wordt het dan, als je Froome en Sagan hebt, hou je weinig over voor de andere renners.
24 juli 2016 09:50
@Poeksel

Gaat de EU nooit mee instemmen zolang je in de vrijesector werkzaam bent .
Edit ; 09:54 uur. Waarom zou voetballer 40 miljoen per jaar mogen verdienen en een wielrenner niet ?
24 juli 2016 09:56
1 renner minder zal de sky-hegemonie niet doorbreken. Maar misschien volgende eens proberen : teams starten in TDF met 6 tot 8 renners. 6 voor iedereen en 1 tot 2 meer op basis van bvb eerste 100 uit de WT. Hierdoor zullen meer renners verplicht worden om meer wedstrijden te rijden en te winnen in de aanloop van. Het moeten ook die renners zijn die starten , dus teamgenoten mogen hun plaats niet innemen. Te proberen ?
24 juli 2016 10:09
Slaat nergens, sky domineert niet, sky organiseert waar anderen de grootste moeite mee hebben. Vallen ligt voor een groot deel bij de renners zelf en te licht materiaal.
24 juli 2016 10:12
Van 9 naar 8 is soweiso een verbetering! Waarschijnlijk niet genoeg om dominantie te verbreken, maar WELeen verbetering. Echter, als dit wordt gecompenseerd door extra deelname van twee of drie waardeloze Franse ploegen, dan ben ik tegen.
24 juli 2016 10:26
De kleinere ploegen zullen geen oplossing bieden omdat alle teams dan kleiner zijn. Ik denk dat we ermee moeten leren leven. In elk geval was er nu wel vaak loon naar werken voor de aanvallers, waardoor de etappes minder saai waren dan wanneer Sky in een straks tempo omhoog rijdt en er niemand wegkomt. Dat was nu wel zo in de achtergrond tussen de toppers, maar voorop was er wel strijd. De etappe van gisteren vond ik daarom qua amusementswaarde best heel goed, als je er rekening mee houdt dat dit misschien welt het best mogelijke was gegeven de omstandigheden.
24 juli 2016 10:28
"sky domineert niet"

Dat slaat nergens.
24 juli 2016 10:35
Natuurlijk levert kleinere teams altijd wat op. Het team effect zwakt af, óók als andere teams eveneens met een kleiner team moeten opereren. Denk maar eens andersom. 1 persoon per team betekent het minste controle, right? Zo betekent ook 2 personen per team ook minder controle. Enzovoort. Waarom? Laten we het voorbeeld van 2 nemen. Omdat iemand die probeert te ontsnappen niet meteen tegen een georganiseerde 9 man rijdt met gelijke belangen maar tegen 2. Nou kan dat team van 2 wel bondgenoten proberen te vinden bij andere teams van 2, maar dat is nog altijd een stuk lastiger om voor elkaar te krijgen en de teams van 2 krijgen ook allemaal orders van verschillende ploegleiders. De eenling heeft dus meer kans. Dit kan je ook opschalen naar "bij een ploeg van 5 man heeft een groepje vluchters van 3 meer kans". Etc etc. Het is echt geen hogere wiskunde. Als meerdere kleinere groepen met ieder hun eigen belangen vechten dan maakt het individu meer kans dan wanneer enkele grote partijen de lakens uitdelen. Vraag dat maar aan de grote veldheren uit het verleden. Dus ja, 8 is een verbetering, want er is minder mogelijkheid vanuit de ploegwagen / vanaf de tekentafel de koers te bepalen. Of het genoeg is, dat is een andere vraag.
24 juli 2016 10:40
Froome
Thomas
Landa
Poels
Nieve
Henao
Rowe
Stannard
Kyrienka

Haal hier twee man vanaf en er veranderd wel iets. Achteraf kies je de renners die het minste hebben kunnen doen deze tour, maar dat weet je natuurlijk niet van te voren. Deze tour had Sky geen uitvallers, maar zelfs dan. Geen Nieve en Henao geeft in de bergetappes toch een ander beeld.

Sky zou toch makkelijker te bestoken zijn geweest en de kans dat Froome in een paar etappes geïsoleerd zou raken zou groter zijn. Zowel fysiek als psychogisch. Stel dat sky wel één of twee uitvallers zou hebben, dan zou dat bijna met zekerheid een keer gebeuren.

Ten slotte zou Sky voor minder renners aantrekkelijk zijn. Nu hebben ze 27 plekken in grote rondes te verdelen. Dan maar 21. De ronderenners zouden zich over meer ploegen verdelen. Er zullen dus relatief meer ploegen een sterke selectie van 7 renners op kunnen stellen, want het aantal goede renners blijft gelijk.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom er mensen tegen een experiment met kleinere ploegen zijn. Als het betekent dat er iets meer ploegen meedoen, 3 of 4 wat mij betreft (dus van 198 naar 175-182 renners), dan zie ik eigenlijk weinig nadelen. Is toch het experiment waard?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.