‘Schijfremmen al vanaf januari toegestaan in WorldTour’
dinsdag 24 november 2015 om 16:50

‘Schijfremmen al vanaf januari toegestaan in WorldTour’

Schijfremmen worden mogelijk veel eerder dan verwacht officieel geïntroduceerd in het peloton. Het gebruik ervan wordt al vanaf januari toegestaan in WorldTour-wedstrijden, beweert althans CyclingTips op basis van bronnen uit de industrie.

Afgelopen seizoen mochten alle ploegen al twee keer testen met fietsen waarop schijfremmen gemonteerd waren. De UCI kondigde eerder aan dat de tests in 2016 een vervolg zouden krijgen en dat de formele introductie in de WorldTour in januari 2017 zou volgen. Die plannen zijn nu dus mogelijk vervroegd, al heeft de UCI daar nog niets over naar buiten gebracht.

Het voordeel van schijfremmen is dat de remkracht groter is dan bij conventionele velgremmen. Bij mountainbikewedstrijden worden al schijfremmen gebruikt. Ook in het veldrijden zijn schijfremmen al ingevoerd.

RIDE Magazine
26 Reacties
Sorteer op:
24 november 2015 17:00
Alea jacta est. Ik heb amper evaluatie gezien van de wielerploegen die er al mee bezig waren in koersen dit jaar. Maar het zal vast lekker zijn geweest. Ik ken het remverschil zelf van MTB en racer. Met name in natheid en steile afdaling zijn de schijfremmen absoluut beter.
Ben benieuwd naar nieuwe remsituaties (andere remafstanden), wielwissels in koers, en wil niet denken aan het extra verminkingsgevaar.
24 november 2015 17:38
Maar moet dan niet iedereen meteen met schijfremmen rijden? Als iemand met schijfremmen opeens hard remt, en diegene daar achter heeft geen schijfremmen dan knalt die daar toch vol op? Of is het verschil niet zo groot op een 'normale' weg?
24 november 2015 17:46
Denk dat het vooral wennen is voor de renners. De remafstand is wel kleiner.
24 november 2015 17:55
Ik ben benieuwd naar wat het doet bij lange afdalingen in de hitte. Zeker omdat de diameter van de schijven 140mm is, hetgeen veel kleiner is dan de 180-200 schijven in de mtb wereld die meer koelopppervlak hebben. Als die al oververhit kunnen raken, dan vraag ik me af of we bij 40 graden geen jongens 'over de rand' zien gaan. Zelf 1x een Shimano XTR rem oververhit gehad in de Alpen...en dan sta je toch raar te kijken....
24 november 2015 17:59
Voor amateurs zijn schijven vanaf 2017 toegestaan.
24 november 2015 18:24
Zit zelf niet zo in die wereld, maar wat gebeurd er dan har77? Verlies je remkracht of ontploft je remschijf? Ik fiets sinds kort met schijfremmen op de mtb, maar ik vind ze echt wel super fijn.
24 november 2015 18:34
In Jip en Janneke taal de korte versie: Door de wrijving tussen blokken en schijven warmt alles op, dus ook je remklauw inclusief de zich daarin bevindende remvloeistof. Als die zn 'kookpunt' bereikt verliest die vloeistof zn hydraulische eigenschappen, is dan opeens wél samendrukbaar en leidt dus tot het totaal verdwijnen van remkracht. Hoe groter de schijf, hoe meer warmte deze kwijt kan aan de buitenlucht. Echter, 140mm is in extreme hitte gewoon te klein om dat naar behoren te doen en daarnaast ook te klein om veel remkracht te genereren bij snelheden van 80-100. Zelfs 160mm is al twijfachtig.
24 november 2015 19:56
Oke, duidelijk . En een grotere schijf is natuurlijk weer teveel gewicht.
24 november 2015 20:08
@har77
Koelen ze bij hoge snelheid niet meer af dan bij mtb? Als ze allemaal afdalen als Nibali, Delgado en Cancellara kunnen ze volstaan met een baanfiets, die mannen hebben hun remmen nog zelden gebruikt.
24 november 2015 20:50
@schipperaar Snelle dalers remmen niet per se weinig. Ze zijn vooral goed in het juist inschatten van de punten waarop geremd moet worden en van de optimale intensiteit van het remmen. Ze remmen dus niet te vroeg, niet te laat en met de optimale intensiteit.
24 november 2015 21:36
Ik mag er toch vanuit gaan dat er voldoende getest is. Ik bedoel @Har77 als jij dit kan bedenken dan zullen de bedenkers hiervan hier toch ook wel over nagedacht hebben. Ik ben ook niet zo in deze materie thuis. Maar ze gaan de renners toch niet zomaar hiermee laten rijden zonder dat aan alle veiligheidseisen gedacht is. Zou ook niet echt goede reclame zijn voor je product.
24 november 2015 22:25
De bedenkers hebben niets anders gedaan dan simpeler en lichtere versies van bestaande systemen te presenteren. Werking exact hetzelfde: 2 zuigersystemen met blokken. Echter nog minder materiaal in blokken, klauwen en schijven.
Google maar eens op brake fade voor meer info.
25 november 2015 07:36
Remklauwen en blokken zijn hetzelfde als de XC remmen op mountainbikes. Shimano gebruikt inderdaad 140mm schijven, SRAM adviseert een 160 aan de voorzijde.
Over de profs hoef je je echt geen zorgen te maken wat betreft fading, die rijden niet met dichtgeknepen remmen naar beneden.
Je kunt je inderdaad afvragen wat er gebeurd met een amateur met angst voor snelheid, die de remmen constant laat slepen. Overigens is een oververhitte velg met een klapband of loslatende tube ook geen pretje.
Het remgedrag van schijfremmen is trouwens fantastisch, zelf getest in de Alpen en ik ben overtuigd.
25 november 2015 08:55
@ Har77, minder materiaal is juist een voordeel, want dan is er relatief meer warmte uitwisselend oppervlak aanwezig ten opzichte van volume, waardoor koeling sneller gaat. Snelheid tijdens afdalen heeft zeker invloed op de koeling, beschouw het als een ventilator die harder of zachter blaast.
Uiteraard moet je de juiste remvloeistof gebruiken die bestand is tegen wat hogere temperaturen, maar dat zal neem ik aan een van de design eisen zijn.
25 november 2015 09:02
ben zelf enorm sceptisch, vooral gerelateerd aan snijd-schade. De vallende renner zal zelden zijn eigen wiel raken, maar een stuiterende fiets 'op de hoop'...

Daarnaast lijkt het me dat je juist in de regen veel eerder in de slip raakt.
25 november 2015 09:18
@Iedereen die zich hier zo druk maakt over veiligheid van de renners; is het uberhaupt verstandig om met snelheden boven de 90km op een fietsje van 6,5 kg, met hele smalle bandjes, geen lichaamsbecherming, alleen een helmpje, over smeltend asfalt, tussen auto's door, totaal uitgeput na 2,5 week afzien, 10 km af te dalen op het scherpst van de snede?

I rest my case.
25 november 2015 09:30
Bij de snijd-schade zou je je ook even kunnen bedenken dat er ook gewoon tandwielen op een fiets zitten. Ik heb nog niet vaak renners gehoord die hier een ongeluk mee hebben gehad.
25 november 2015 10:16
@Scotty waarschijnlijk niet heel verstandig, maar behoeft wel nuancering: snelheden boven 90 worden gehaald op lange rechte stukken. Zo'n enorme circuskunst is dat niet. Wordt overdreven over gedaan in de verslaggeving. Mijn eigen hartslag is superlaag in dergelijke afdaling. Geen onveilig opgewonden gevoel en ben verre van pro level.
Sterker pro kunstje daarentegen is de 60+++km/u afdaling op druk, smal, onoverzichtelijk, bochtig traject.

@Nick. Inderdaad, maar de remschijven voor en achter vormen wel 2 extra risico's, en er loopt geen ketting over zoals over het buitenblad (hoewel die er uiteraard af kan schieten).
25 november 2015 10:23
@ikbenprocycling, 60+++ km/h, 90km/h, whatever, m'n punt is toch duidelijk? Jezelf vergelijken met een profrenner is redelijk hilarisch. Op eigen tempo dalen is heel wat anders dan na elke bocht vol trekken en mensen ten koste van je AK bij proberen te houden die nét even iets beter dalen dan jij.
25 november 2015 10:28
Scotty, O sorry je bent beledigd omdat ik je wielerautoriteit niet erkende en je case niet liet rusten :-) Hilarische vergelijking ? Nee hoor. Bovendien zeg ik 'verre van pro level' ?
En 90=90, maar misschien leerde jij wiskunde anders.
25 november 2015 11:06
Sorry, maar hier kan ik geen touw aan vast knopen. Ik had er niet op in moeten gaan, mijn fout.
25 november 2015 12:11
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is een langzamere wielwissel.
Voor de rest alleen maar plussen.
Voor de hobbyrenner (zoals ik) echt een aanrader.
25 november 2015 12:31
Langzamere wielwissel? Vanwege?
25 november 2015 15:16
@ibpc
Helemaal eens, om met 90 af te dalen, hoef je geen prof te zijn, sommigen leren t nooit en halen de voet al uit pedaal voor de bocht. De remmen gebruik je eigenlijk t vaakst om een afdaling zoals alpe d'huez maar zelfs dan nog alleen lichtjes voor de haarspeldbocht die zo dicht op elkaar liggen, totaal niet te vergelijken dus met mtb. De smalle bandjes zijn inmiddels vervangen door 25mm neem ik aan. Bij de ventoux naar malaucene is er eigenlijk maar een bocht waar je niet moet vergeten te remmen, na het stukje loodrecht 1,5 km aan 13%, daar kan je de 100 overschrijden. Motoren met brede banden schuiven eerder onderuit trouwens dan die smalle bandjes die menig leek zo angstaanjagend vind.
25 november 2015 19:21
Enige opmerking. Als de eerste keihard remt, dan ligt de rest er bovenop. Reactietijd wordt sterk ingekort door kortere remafstand.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.