Stelling van de Week: Vermogensmeters moeten verboden worden in koers
foto: Sirotti (archief)
maandag 15 mei 2017 om 11:00

Stelling van de Week: Vermogensmeters moeten verboden worden in koers

Iedere week poneren we in WielerFlits Live de Stelling van de Week. Deze keer richten we ons op de vermogensmeters. Regelmatig is de vermogensmeters weer onderwerp van gesprek en ook deze week bespreken wij dit onderwerp, dankzij de opmerking van Mario Cipollini tegenover Cyclingnews: “Renners lijken allemaal geprogrammeerd door technologie.” De stelling luidt dan ook: Vermogensmeters moeten verboden worden in koers.

“We weten alles van hun wattages, hun hartslagen, maar waarvoor?”, vraagt Mooie Mario zich af. “Dat vertelt niets over henzelf. Als we weten dat een renner niet meer dan 450 watt kan produceren, dan wel, dan kan het interessant zijn om te zien op tv dat hij zijn limiet bereikt. Maar dan nog is het slechts data, onnodige gadgets die Formule 1 imiteren en alleen interessant is voor mensen die niets van koers begrijpen.”

In 2013 kaartte Vincenzo Nibali de werking van de SRM-meter al aan. “Voor een attractievere koers is het misschien beter om de SRM te verbieden”, zei de Italiaan destijds. Dat was een jaar nadat hij derde werd achter de Sky-renners Bradley Wiggins en Chris Froome. Hebben deze apparaten een negatieve invloed op het algemene koersgedrag?

Vorig jaar kwam de fietscomputer ‘in het nieuws‘ toen Primož Roglič deze kwijtraakte tijdens de Giro-tijdrit, waarna hij op gevoel de chrono alsnog wist te winnen.

[poll id=”510″]

Stem en laat je reactie op de Stelling van de Week achter onder dit bericht, of op Twitter met #WFLive.


WielerFlits Live, iedere maandag om 20:30 uur live op YouTubeFacebook en WielerFlits.nl. Wil je meepraten? Gebruik dan #WFLive op Twitter.

RIDE Magazine
41 Reacties
Sorteer op:
14 mei 2017 13:14
Ik denk dat een tussenvorm mooi zou zijn. Dan doel ik op dat er geen live-resultaten zijn, maar dat er nadien wel gekeken kan worden naar de inspanning door de trainers/doktoren.
14 mei 2017 13:14
ja, schaf maar af die zooi.
al is het maar omdat het er niet uit ziet, al die knikkebollende wielrenners.
14 mei 2017 13:20
Zou het fietsen wel leuker maken in de zin van dat het koersen dan veel meer op het gevoel gaat dan op cijfers. Lijkt me interessante ontwikkeling
14 mei 2017 13:21
Weg ermee , we zitten hier niet een PC spel te spelen . Oortjes , vermogensmeters etc. het heeft niets meer met sport te maken.
14 mei 2017 13:21
Hopelijk gaan een aantal renners, noodgedwongen, wat meer op gevoel koersen
14 mei 2017 13:24
Ja en laten we ook opnieuw op ijzeren fietsen met een vaste pion gaan koersen. Komaan we leven toch niet meer in de Middeleeuwen. Het is toch logisch dat ook het wielrennen evolueert met de technologische evolutie.

En ik ben zeker dat de koers niet attractiever zou worden, zonder vermogensmeter. Froome is de enige die er echt gebruik van maakt tijdens cruciale momenten. Als een topper begop aanvalt dan reageren de anderen direct, Froome is de enige die via zijn vermogensmeter op een constant tempo terug keert. En dat vind ik juist mooi, die verschillende tactieken.
14 mei 2017 13:29
Oneens, denk niet dat de koers er attractiever van wordt. Een koers wordt misschien in mindere mate gecontroleerd, maar de finale blijft hetzelfde. Weinig renners, een Contador of Nibali uitgezonderd doen verrassende dingen, koers vroeg openbreken. Als je dan met z'n allen naar een slotklim rijdt dan is het man tegen man, de slimste of sterkste wint dan vaak wel. Met wattage meter verspeel je in aanloop misschien wat minder energie.
14 mei 2017 13:32
Froome is absoluut niet de enige die er gebruik van maakt. Kijk op Strava de klimtijdrit van Kruiswijk terug van vorig jaar. Dat is een perfect voorbeeld van hoe men op wattage rijdt. Helemaal vlak de gehele klim en de laatste paar minuten nog effe alles eruit.
Gilbert vertelde na Vlaanderen nog dat hij de Kwaremont en Patersberg op 450 (volgens mij) watt naar boven was gereden omdat hij wist dat de achtervolgers dan niet heel veel dichterbij zouden komen.
Tijdrijders delen hun tijdrit altijd op wattage in.

Ik ben het eens dat het het wielrennen misschien minder aantrekkelijk maakt maar ontwikkelingen ga je niet tegen. Wattage-meters zijn over een paar jaar ook weer minder interessant want dan zijn er lactaat-meters op de markt zodat iedereen precies binnen hun fysieke grenzen kan blijven rijden. Wat je eigenlijk zou moeten doen is een verbod op head-unit maar dat zou belachelijk zijn.

Ik denk dat men moet kijken naar andere manieren om de koers interessanter te maken.
14 mei 2017 13:36
Wat een onzin stelling. Er zijn maar weinig renners die puur op de vermogensmeter fietsen hoor. Het gevoel van de dag is nog steeds belangrijk aangezien je soms langer dan anders een bepaald vermogen kunt volhouden. Het is een mooi hulpmiddel maar niet meer dan dat. In de koers zul je toch mee moeten. Sky is toch ook regelmatig door de mand gevallen door puur op vermogen te rijden.

Zonder te wijzen naar de mannen uit het artikel kan ik mij voorstellen dat dopinggebruikers wel eens tegen de vermogensmeters en livedata kunnen zijn. Het gaat dan ineens opvallen dat iemand meer watt/kg trapt dan mogelijk is.
14 mei 2017 13:37
Dan verbied je die lactaat meters toch ook gewoon? Verder eens met fvtende. Gewoon geen live data zodat er op gevoel wordt gekoerst. Data achteraf is wat mij betreft niks mis mee. Vooruitgang is geen vooruitgang als de sport er onder te lijden heeft.
14 mei 2017 13:38
Kansloos. Verbied dan ook maar meteen hartslagmeters, snelheidsmeters en alle andere soorten meters.

Ik gooi de stelling om: gooi de data van de vermogensmeters live beschikbaar, zodat het publiek en fans het kunnen zien.
14 mei 2017 13:38
Ik snap echt niet waarom ze verboden moeten worden. Cipollini met zijn grote mond altijd, hij stapte er altijd uit als hij een bergrit zag aankomen, heeft geen enkel idee hoe het voelt om daar te moeten strijden, en nu wil hij de klimmers van deze generatie terug in de tijd sturen? Hij zou zichzelf beter gewoon gedragen als een normale vertegenwoordiger van de sport (ondanks "verleden"), dan zichzelf de laatste jaren te profileren als de mooiste en beste halfgod die het wielrennen ooit gekend heeft.
Ja, de koers was misschien spectaculairder vroegen, maar ik heb liever renners nu die hun koers baseren op hun metertje en zo inspanningen schuwen om niet helemaal te ontploffen, dan renners vroeger die niet op een inspanning meer of minder moesten kijken, met het idee dat de spuit en het zakje vers bloed toch al klaar lagen in de frigo van het hotel.
14 mei 2017 13:40
dan kan de hartslagmeter er ook gelijk uit. daar kan je in bepaalde mate hetzelfde op meten maar is het wat minder precies en met wat meer variabelen.

ik denk niet dat dit de koers per se interessanter maakt. Wat hierboven al eens gezegd is, het is wel mooi, al die verschillende tactieken.
14 mei 2017 13:43
@baswallet
Die laatste zin daar ben ik het helemaal mee eens.
Het zou echt super sick zijn als er in een grote ronde een aantal etappes van 50 kilometer zijn.
Dan krijg je een soort nieuwelingen koers, gewoon vol gas vanaf het begin van de etappe tot de finish.
Niet alle etappes, maar een paar. Dat zou super mooi zijn om te zien. Na de eerste 4 kilometer doet toch 120 kilometer niemand wat. Dan kan je die er toch net zo goed uithalen.
Sloop je de renners ook wat minder waardoor ze met meer energie aan de lange klimritten beginnen en daar eerder aan kunnen vallen.
14 mei 2017 13:45
En dan? Wordt iemand geschorst als hij betrapt wordt op het gebruik van een wattagemeter?
Verboden die je toch niet gaat handhaven, moet je imo ook niet instellen.
14 mei 2017 13:53
Het probleem is hoe er met de meters wordt omgegaan; de renners laten zich in een keurslijf wringen opgelegd door de ploegleiding (die deze data heilig hebben verklaard) waardoor het koersen als robot meer regel dan uitzondering is. Ik ben het wel eens met de eerste reactie (van fvtende), prima data voor analyses en trainingsdoeleinde maar zorg ervoor dat de data niet realtime beschikbaar is tijdens een race zodat er weer op gevoel/intuïtie gekoerst moet worden ipv met de blik op je computertje.
14 mei 2017 14:06
Wat een onzinstelling, weet WF echt niks beters te verzinnen?
14 mei 2017 14:28
Oneens, ze moeten nog steeds gewoon zelf trappen.
14 mei 2017 14:30
Een stelling met als doel "de stelling"! Gaap!
14 mei 2017 14:39
Opzouten met die powermeters in koers. Verder vind ik het leuk trainingsspul die gadgets.
14 mei 2017 14:47
Nee hahaha tuurlijk niet. Zo een achterhoede gevecht dit. Lekker inovantie verbieden, en een derde rangs sport blijven.
14 mei 2017 14:52
Opzich handig voor training etc, maar er valt veel te zeggen voor afschaffen. Alleen, als je verwacht dat het ooit gaat gebeuren heb je het mis: de gadgets moeten verkocht worden en gebruiken in koers is dan de beste reclame.

Dus, als het het beschikbaar is en we komen er niet onderuit dat het bestaat dan moet de data maar openbaar live voor iedereen om te zien, en zo zouden ploegen de data van hun concurenten tactisch kunnen gebruiken.
14 mei 2017 14:57
Lijkt me een beetje gezochte stelling. De consensus lijkt toch te zijn dat we een lekker attractief voorjaar gehad hebben met aanvallen die lonen etc. Dus wat is nu precies het symptoom? Verder kan verbieden net zo goed een averechts effect hebben als renners dan maar 'op gevoel' een veiligheidsmarge inbouwen.
14 mei 2017 15:23
Vroeger was het ook niet op gevoel maar verkenden renners het parcours beter. Dan wisten ze precies op welk stuk ze iets meer moesten (of kunnen) geven. Nu wordt het vaak via zo'n computer bepaald en indirect waar op het parcours jij je bevindt. Tsja, dat is gewoon de tijd, je kan de computer of je omgeving volgen maar in allebei de gevallen wint toch vaak degene die zijn race het beste indeelt. In principe verandert er dus weinig.
14 mei 2017 15:32
dat internet zou ook eens afgeschaft moeten worden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.