Stelling van de Week: Vermogensmeters moeten verboden worden in koers
Iedere week poneren we in WielerFlits Live de Stelling van de Week. Deze keer richten we ons op de vermogensmeters. Regelmatig is de vermogensmeters weer onderwerp van gesprek en ook deze week bespreken wij dit onderwerp, dankzij de opmerking van Mario Cipollini tegenover Cyclingnews: “Renners lijken allemaal geprogrammeerd door technologie.” De stelling luidt dan ook: Vermogensmeters moeten verboden worden in koers.
“We weten alles van hun wattages, hun hartslagen, maar waarvoor?”, vraagt Mooie Mario zich af. “Dat vertelt niets over henzelf. Als we weten dat een renner niet meer dan 450 watt kan produceren, dan wel, dan kan het interessant zijn om te zien op tv dat hij zijn limiet bereikt. Maar dan nog is het slechts data, onnodige gadgets die Formule 1 imiteren en alleen interessant is voor mensen die niets van koers begrijpen.”
In 2013 kaartte Vincenzo Nibali de werking van de SRM-meter al aan. “Voor een attractievere koers is het misschien beter om de SRM te verbieden”, zei de Italiaan destijds. Dat was een jaar nadat hij derde werd achter de Sky-renners Bradley Wiggins en Chris Froome. Hebben deze apparaten een negatieve invloed op het algemene koersgedrag?
Vorig jaar kwam de fietscomputer ‘in het nieuws‘ toen Primož Roglič deze kwijtraakte tijdens de Giro-tijdrit, waarna hij op gevoel de chrono alsnog wist te winnen.
[poll id=”510″]
Stem en laat je reactie op de Stelling van de Week achter onder dit bericht, of op Twitter met #WFLive.
WielerFlits Live, iedere maandag om 20:30 uur live op YouTube, Facebook en WielerFlits.nl. Wil je meepraten? Gebruik dan #WFLive op Twitter.
al is het maar omdat het er niet uit ziet, al die knikkebollende wielrenners.
En ik ben zeker dat de koers niet attractiever zou worden, zonder vermogensmeter. Froome is de enige die er echt gebruik van maakt tijdens cruciale momenten. Als een topper begop aanvalt dan reageren de anderen direct, Froome is de enige die via zijn vermogensmeter op een constant tempo terug keert. En dat vind ik juist mooi, die verschillende tactieken.
Gilbert vertelde na Vlaanderen nog dat hij de Kwaremont en Patersberg op 450 (volgens mij) watt naar boven was gereden omdat hij wist dat de achtervolgers dan niet heel veel dichterbij zouden komen.
Tijdrijders delen hun tijdrit altijd op wattage in.
Ik ben het eens dat het het wielrennen misschien minder aantrekkelijk maakt maar ontwikkelingen ga je niet tegen. Wattage-meters zijn over een paar jaar ook weer minder interessant want dan zijn er lactaat-meters op de markt zodat iedereen precies binnen hun fysieke grenzen kan blijven rijden. Wat je eigenlijk zou moeten doen is een verbod op head-unit maar dat zou belachelijk zijn.
Ik denk dat men moet kijken naar andere manieren om de koers interessanter te maken.
Zonder te wijzen naar de mannen uit het artikel kan ik mij voorstellen dat dopinggebruikers wel eens tegen de vermogensmeters en livedata kunnen zijn. Het gaat dan ineens opvallen dat iemand meer watt/kg trapt dan mogelijk is.
Ik gooi de stelling om: gooi de data van de vermogensmeters live beschikbaar, zodat het publiek en fans het kunnen zien.
Ja, de koers was misschien spectaculairder vroegen, maar ik heb liever renners nu die hun koers baseren op hun metertje en zo inspanningen schuwen om niet helemaal te ontploffen, dan renners vroeger die niet op een inspanning meer of minder moesten kijken, met het idee dat de spuit en het zakje vers bloed toch al klaar lagen in de frigo van het hotel.
ik denk niet dat dit de koers per se interessanter maakt. Wat hierboven al eens gezegd is, het is wel mooi, al die verschillende tactieken.
Die laatste zin daar ben ik het helemaal mee eens.
Het zou echt super sick zijn als er in een grote ronde een aantal etappes van 50 kilometer zijn.
Dan krijg je een soort nieuwelingen koers, gewoon vol gas vanaf het begin van de etappe tot de finish.
Niet alle etappes, maar een paar. Dat zou super mooi zijn om te zien. Na de eerste 4 kilometer doet toch 120 kilometer niemand wat. Dan kan je die er toch net zo goed uithalen.
Sloop je de renners ook wat minder waardoor ze met meer energie aan de lange klimritten beginnen en daar eerder aan kunnen vallen.
Verboden die je toch niet gaat handhaven, moet je imo ook niet instellen.
Dus, als het het beschikbaar is en we komen er niet onderuit dat het bestaat dan moet de data maar openbaar live voor iedereen om te zien, en zo zouden ploegen de data van hun concurenten tactisch kunnen gebruiken.