Tiental Belgische wedstrijden slaat handen ineen

Door , maandag 18 januari 2016 om 19:40
Tiental Belgische wedstrijden slaat handen ineen

foto: Sirotti

In België is een nieuwe wielercompetitie geïntroduceerd, de Belgian Cycling Cup. Tien koersen bundelen de krachten. Napoleon Games sponsort het geheel. Alle wedstrijden worden uitgezonden door de commerciële zender VTM.


De races zijn verspreid over de hele kalender. De eerste koers is begin maart, de laatste is in oktober. De organisatie staat onder leiding van oud-renner Nick Nuyens en Jeroen Lerouge. Rondom de live-uitzendingen van de wedstrijden maakt VTM ook voor- en nabeschouwingen en alle ploegen mogen deelnemen aan het klassement.

In Frankrijk (Coupe de France) en Italië (Coppa Italia) bestaat eenzelfde soort competitie al enige tijd. De Nederlandse Topcompetitie is ook te vergelijken met dit nieuwe regelmatigheidsklassement, al kiest men daar voor voornamelijk nationale koersen.

Napoleon Games Cycling Cup
Kalender

  • GP Samyn (1.1), 3 maart
  • Handzame Classic (1.1), 18 maart
  • Heistse Pijl (1.1), 4 juni
  • Halle-Ingooigem (1.1), 22 juni
  • Dwars door Hageland (1.1), 5 augustus
  • GP Jef Scherens (1.1), 21 augustus
  • Kampioenschap van Vlaanderen (1.1), 16 september
  • Tour de l’Eurométropole (1.HC), 2 oktober
  • Binche-Chimay-Binche (1.1), 4 oktober
  • Sluitingsprijs Putte-Kapellen (1.1), 11 oktober

Dit artikel delen:

8 Reacties

Daan° 18 januari 2016 om 19:42

Leuk! Ik ben benieuwd wat het gaat toevoegen!

Borsje 18 januari 2016 om 19:48

Als er al die keren een goed werkende livestream beschikbaar is hoor je mij niet klagen….

Laatste man 18 januari 2016 om 19:52

Leuk idee. Kleine koersen met meer aandacht. Goed voor de sponsors en onze ‘maffe’ zuiderburen gaan nog meer koers uitzenden!

Dank daarvoor :)

Quintenri 18 januari 2016 om 19:53

Woehoew! Nog meer koers! :D

Voorgeborchte 18 januari 2016 om 19:58

Heel mooi initiatief! Hier hebben de kleinere koersen echt wat aan!

Lothlòrien 18 januari 2016 om 21:17

Top initiatief van Nuyens en vtm. Niet alleen voor de kijker maar ook voor de organisatoren van de wedstrijden die het al moeilijk hebben zoals Tour de l’Eurométropole

Leukefans 18 januari 2016 om 21:20

Denk toch ook dat dit een positieve invloed kan hebben op de uitstraling voor deze koersen, kan me gemakkelijk voorstellen dat enkele toppers ui het Belgische (Pro)continentale circuit zich dit als doel gaan stellen, wat meteen een mooie startlijst garandeert.
Daarnaast is het feit dat dit tv-koersen worden alleen al natuurlijk al een stevige motivatie voor renners om zich te gaan tonen, dus vooral als dit een vaste waarde wordt en meerdere jaren meegaat zie ik dit op termijn een serieuze boost worden voor het Belgische wielrennen (voor zover we dit nog nodig hadden ;) )!

billi 19 januari 2016 om 12:58

Dit soort initiatieven is goed voor cont. en pct ploegen om wat makkelijker aan sponsoren te geraken, tevens een mooie opstap voor renners die zich willen bewijzen.