Tony Martin: “Was toe aan nieuwe prikkels”
foto: ASO
zondag 19 februari 2017 om 09:00

Tony Martin: “Was toe aan nieuwe prikkels”

Het was een van de meest opmerkelijke wielertransfers van het jaar: het vertrek van Tony Martin bij Etixx-Quick-Step voor een nieuw avontuur bij Katusha-Alpecin. Na vijf jaar in Belgische dienst wil de 31-jarige Duitser meer voor eigen kansen gaan. In het Weekendinterview vertelt hij over zijn overstap.

“Ik was op een punt in mijn carrière gekomen waarop ik voelde dat ik moest veranderen. Na negen jaar als prof, waarvan vijf bij hetzelfde team, was ik toe aan nieuwe prikkels. Zeker als sportman moet je sleur proberen te voorkomen, dat je elke dag, week en maand hetzelfde gaat doen. Soms voelt het dan alsof je stilstaat en misschien ben je dan toch iets minder geconcentreerd en gemotiveerd. En natuurlijk: afgelopen jaar was het succes niet zo groot.”

De Duitser kende in 2016 voor zijn begrippen een matig seizoen. In de belangrijke wedstrijden moest hij genoegen nemen met een dienende rol of hij kwam er niet aan te pas. In de tijdritten, zijn specialiteit, was hij zeer wisselvallig. Van de negen internationale tijdritten die hij reed, won hij er twee.

Tony Martin wint in Doha zijn vierde wereldtitel tijdrijden – foto: Sirotti

Vergeleken met de andere jaren een relatief laag gemiddelde, maar een van die twee zeges was wel op het wereldkampioenschap in Doha. Daar versloeg hij in oktober enigszins verrassend zijn kwelgeesten (Dumoulin, Dennis, Castroviejo) die hij eerder in het seizoen geen weerstand kon bieden. En samen met zijn teamgenoten van Etixx-Quick-Step won hij een paar dagen eerder een nieuwe wereldtitel op de ploegentijdrit. Het sloot daarmee het seizoen met groot succes af, maar dat kon de bittere smaak van de maanden daarvoor niet volledig wegspoelen.

Het is altijd lastig om na een teleurstellend jaar naar een nieuwe ploeg te gaan.

“Die overwinningen gaven me vooral een motivatieboost en zelfvertrouwen om de overstap te maken naar Katusha-Alpecin. Het is altijd lastig om na een teleurstellend jaar naar een nieuwe ploeg te gaan. Je weet niet waar je staat, wat je kunt verwachten en hoe je nieuwe ploeg over je denkt.”

“Natuurlijk, twee gouden medailles maken mijn leven een stukje makkelijker. Ik voel dat iedereen hier heel blij is om een wereldkampioen in het team te hebben. En dat is natuurlijk goed voor mijn moraal en motivatie. Het heeft ervoor gezorgd dat ik weer terug ben bij mijn oude tijdritstrategie. Ik weet weer wat ik moet doen om hard te gaan in tijdritten, dat was ik afgelopen jaar een beetje kwijt.”

Eerste overwinning
Dat de Duitser zich weer goed voelt, bewees hij twee weken geleden voor het eerst. In zijn eerste wedstrijd in het shirt van zijn nieuwe ploeg soleerde hij meteen naar de zege in de tweede rit van de Ronde van Valencia. Hoewel hij zeer gelukkig is met zijn overstap, koestert hij vooral goede herinneringen aan zijn tijd bij Quick-Step.

“Toen ik vertelde dat ik ging vertrekken, waren ze wel teleurgesteld, net als ik. De renners bij Etixx zijn meer dan teamgenoten, ze zijn voor mij vrienden. Onze relatie gaat verder dan alleen hetzelfde shirtje dragen of een contract bij hetzelfde team. We hebben zoveel hoogtepunten gedeeld en zo vaak samen gestreden om onze doelen te halen. Dat maakte het niet makkelijk om afscheid te nemen. Maar ik ben er zeker van dat deze relatie zal blijven. Wat dat betreft maakt het niet uit welk shirtje we dragen.”

Of het een goede of slechte beslissing is, kan je pas na één of twee jaar weten.

“Etixx was het perfecte team voor mij, maar zoals ik eerder zei: ik was toe aan verandering. Toen we op zoek gingen naar een nieuwe ploeg raakten we al snel in gesprek met Katusha. Zij vertelden over hun nieuwe internationale aanpak en hoe zij de toekomst zien. Dat sprak mij erg aan. Met de komst van cosponsor Alpecin heeft de ploeg nu ook een Duitse invloed.”

“En Canyon is een fietsmerk dat ik al lange tijd in de gaten houd. Ze doen goed werk en ik denk dat ze een belangrijke partner voor de toekomst kunnen zijn. Dit zijn allemaal redenen waarom ik dit project wilde uitproberen. Of het een goede of slechte beslissing is, kan je pas na één of twee jaar weten, maar voor dit moment voelt het goed en ik ben heel blij om onderdeel te kunnen zijn van deze ploeg.”

foto: Sirotti

Kopmanschap
Waar het bij Quick-Step Floors dringen is voor het kopmanschap, is de spoeling bij Katusha-Alpecin dunner. Het was voor Martin een zwaar meewegende factor in zijn besluit om over te stappen. Bij zijn nieuwe ploeg is hij vaker in de gelegenheid de gewenste rol als kopman op zich te nemen.

“Bij Etixx was de groep ‘grote renners’ misschien wat groter. Bij Katusha focussen ze zich op vier of vijf renners. En ik ben me ervan bewust dat een aantal renners naar mij zal opkijken. Daar deins ik niet voor terug. Ik ben een renner die zijn verantwoordelijkheid neemt en de jonge renners in de selectie een beetje coacht. Je helpt het team daarmee vooruit en mij geeft het extra motivatie.”

Der Panzerwagen zal dit jaar grotendeels tot aan de Tour de France hetzelfde wedstrijdprogramma rijden als vorig seizoen. In zijn koersplan heeft hij drie ankerpunten aangestipt: de voorjaarsklassiekers, de openingstijdrit in de Tour en het wereldkampioenschap in Bergen, Noorwegen. In de Vlaamse voorjaarswedstrijden hoopt hij voor het eerst voor eigen kansen te strijden.

Ik heb me toen goed vermaakt op de Vlaamse kasseien, maar ik mis daar nog ervaring.

Vorig jaar heb ik voor het eerst echt de Belgische klassiekers gereden en daar wil ik mee doorgaan. Ik heb me toen goed vermaakt op de Vlaamse kasseien, maar ik mis daar nog ervaring.”

“Je moet het verschil in koerswijze in deze wedstrijden niet onderschatten. De tactiek is volledig anders. In een Tourrit weet je vaak vooraf of de eerste kilometers belangrijk zijn of dat bijvoorbeeld de slotklim belangrijk gaat zijn. In een klassieker heb je zoveel belangrijke punten waar je vooraan moet zitten of juíst niet, om energie te sparen. Het beslissende moment kan zomaar op honderd kilometer van de finish zijn, op een punt waar je het nooit zou verwachten. Je moet dus altijd alert zijn en dat soort zaken moet je leren.”

Katusha-Alpecin heeft met Alexander Kristoff al een vaste waarde in het voorjaar. De Noor ziet zijn nieuwe Duitse ploegmaat niet direct als een bedreiging, omdat hij een ander type renner is. Martin is een meer offensieve renner, terwijl Kristoff afwachtender koerst vanwege zijn sterke eindsprint.

Tony Martin

foto: Sirotti

Gele trui
Het tweede belangrijke doel van het jaar is de openingstijdrit van de Tour in Dusseldorf. Winst in de tijdrit in zijn thuisland betekent een nieuwe gele trui. “Het gebeurt niet vaak dat de Tour naar Duitsland komt en dan ook nog eens begint met een korte tijdrit.”

“Maar ik wil niet te veel druk op mezelf leggen, want er zijn meer gegadigden, zoals Dennis. Zij zullen ook sterk en gemotiveerd zijn voor deze dag. Maar wat zeker is: na de klassiekers zal ik me voor honderd procent focussen op deze dag.”


[poll id=”436″]

RIDE Magazine
20 Reacties
Sorteer op:
18 februari 2017 12:20
Schrijf hem maar op voor volgende week
18 februari 2017 13:35
Netjes hoor WF. Mooie naam voor het weekendinterview!
18 februari 2017 13:46
hij was nochthans een geweldige knecht. maar groot gelijk heeft hij.
18 februari 2017 15:50
Voor de klassiekers zie ik echt geen winnaar in hem. Die kleine Vlaamse hellingen verteert hij niet goed genoeg en op de kasseien is hij niet zo sterk als Sagan, Boonen, Degenkolb... Met zijn 'verstandige' keuze om voor de centen van Katusha te kiezen heeft hij het zichzelf misschien nog moeilijker gemaakt, want Quick Step rijdt nu niet meer met hem, maar tegen. Als Martin nu in de aanval gaat, zullen Terpstra, tybar, Boonen, Gilbert, Trentin... de benen niet meer stilhouden. Wat de tijdritten betreft, moet het parcours (afstand, hoogtemeters,...) perfect op zijn maat zijn om nog te winnen. De Tourtijdrit is volgens mij te kort om Dumoulin én Dennis én Castroviejo te kloppen. Op het WK zal hij zichzelf allicht niet opvolgen, wegens te veel bergop. Maar blijft natuurlijk wel een steengoede renner om in rittenkoersen etappes te kapen met een lange aanval en om te knechten.
18 februari 2017 16:20
zoals chavanelfan hier aanhaalt denk ik ook dat hij nu net moeilijker gaat winnen dan bij Quick-Step, toch zeker in de klassiekers. Hij had perfect de rol van Stijn Vandenbergh kunnen invullen nu die is vertrokken. Martin heeft nog een grotere motor en lijkt me een betere afwerker dan Stijn. Nu gaat hij uiteindelijk de boel moeten samen rijden voor Kristoff of van ver aanvallen en dan op een sterk blok botsen als Quick-Step of Lotto.
18 februari 2017 19:46
Leuk interview :) en ik ben het niet helemaal eens met chavanelfan en lorenzvdg. Tony martin heeft toch vaak zat laten zien prima over zowel heuvels als bergen te komen. Enkel heeft hij meestal een knechten rol.
19 februari 2017 01:11
Denk dat hij heeft laten dat hij niet goed genoeg over beklimmingen enigszins van formaat komt om ergens een klassement te rijden. Goede keuze dus om zich te richten op kasseien. Hij kan anticiperen als Hayman/Erviti/Gougard/Kuznetsov hebben gedaan op kasseien vorig jaar of winnen met een late demarrage zoals in de Tour of zoals Stuyven in KBK.
19 februari 2017 09:22
Als Martin met zijn grote motor vertrokken is, dan halen ze hem maar moeilijk terug of vaak helemaal niet. Er moet al een heel sterk blok achter hem rijden om het gat dan te dichten. Ik zie dus wel mogelijkheden voor hem als hij meer voor eigen kans mag gaan. Wat ik wel verbazend vond om te lezen was dat hij weer weet wat je moet doen om hard te rijden in een tijdrit. Dat komt mij zeer vreemd voor. Als je eenmaal weet hoe je het hardst gaat in een tijdrit, dan vergeet je dat toch nooit meer. Uiteraard is de vorm een belangrijke factor die ook sterk bepaald hoe hard je gaat, en die factor is iets moeilijker op bestelling leverbaar.
19 februari 2017 09:24
@Sephiroth
Vlaamse heuvels zijn nog wel wat anders dan Franse cols van derde en tweede categorie. Die explosiviteit die daar voor nodig is, heeft Martin niet. Dat zie je zelfs in tijdritten. Bij het eerste tussenpunt verliest hij altijd tijd op zijn concurrenten die iets explosiever van start kunnen gaan. Pas daarna komt Martin op stoom en kan hij zijn verloren tijd inhalen.
19 februari 2017 10:13
@alsjewint de marges tov de tegenstanders zijn zo klein dat zelfs geweldenaars als Martin 100% gefocust moeten zijn om te winnen, zowel in de wedstrijd als de weken en maanden daarvoor.
19 februari 2017 11:44
Hij heeft in feite 9 jaar bij hetzelfde team gereden, Quickstep nam naast veel renners ook een deel van de begeleiding van Highroad over. Is hij niet gewoon over z'n hoogtepunt heen? Ok, de wereldtitel doet anders vermoeden, maar hij is niet meer de beste tijdrijder ter wereld. Dat monsterverzet kun je niet eeuwig blijven ronddraaien, natuurlijk.
19 februari 2017 12:17
@Brummel

Dat snap ik, maar ook voor focussen geldt dat als je dat eenmaal weet dan vergeet je dat niet meer. Alleen als je in je hoofd met andere dingen bezig bent kun je niet focussen, maar iemand die daar op een bepaald moment last van heeft weet dat ook van zichzelf. Vandaar mijn verbazing om te lezen dan hij weer weet wat je moet doen om hard te rijden. Misschien had hij moeten zeggen dat hij door minder focus of minder motivatie of door indutten niet altijd het beste uit zichzelf kon halen vorig jaar.
19 februari 2017 12:26
@alsjewint Martin heeft gewoon wat anders geprobeerd, maar blijkbaar is dat niet goed uitgepakt. Als tijdrijder ben je toch constant bezig verbeterpunten te zoeken. Nu blijkt dat wat hij voorheen deed, beter werkt.
19 februari 2017 12:53
Katusha heeft dit interview ondertussen ook gedeeld via twitter, leuk voor WF!
19 februari 2017 14:14
@tendam over de top? Nee ik denk het niet. Er zijn nu wel tijdrijders bijgekomen die op een iets lastiger terrein en in het kortere werk hem evenaren zoals Dumoulin en Dennis, maar geef Tony een tijdrit op een vlak parcours over 40 a 50 km en hij rijdt iedereen op een hoop. En wat hij onlangs in Valencia liet zien was ook gewoon zeer sterk.
19 februari 2017 15:11
@maklukzat

Ik weet niet of dat zo is. In dat geval zou ik zeggen never change a winning team. Martin was de beste tijdrijder, en won veel tijdritten, dan ga je toch niet wat anders proberen om jezelf op dat gebied te verbeteren. Als je net tegen de top aan zit, wil je misschien nieuwe dingen proberen om die laatste stap te maken om wel te winnen, maar niet als je al de beste bent. Maar goed, ikben wel benieuwd hoe de verhoudingen in het tijdrijden dit jaar liggen. Er zijn weer een aantal veelbelovende renners die nog groeien, zoals Castroviejo en Campenaerts. We gaan zien hoe de gevestigde orde ze nog kan afhouden van zeges.
19 februari 2017 18:12
Nieuwe prikkels, ben benieuwd wat ie nu op zijn zadel gaat plakken maar als tijdrijder zie ik hem niet meer verbeteren, mist een beetje errordynamica en souplesse.
19 februari 2017 22:50
Samen met Boom (comeback kid) een Outsider voor RVV
20 februari 2017 20:06
T.Martin heeft zijn potentie verknalt door proberen ala Ullrich een grote ronde te winnen.
Terwijl hij het postuur had voor de Vlaamse koersen.
3 maart 2017 12:41
@Wielerbier: outsider voor de RVV lol, je maakt een grapje hoop ik.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.