Hoe de bierindustrie in Frankfurt een eeuwige strijd tussen sprinters en voorjaarsspecialisten voortbracht
Fabian Wegmann (nu de koersdirecteur) won in 2009 zelf de koers - foto: Cor Vos
vrijdag 26 april 2024 om 11:42

Hoe de bierindustrie in Frankfurt een eeuwige strijd tussen sprinters en voorjaarsspecialisten voortbracht

Al sinds 1962 wordt op 1 mei, de Dag van de Arbeid, in Duitsland ‘der Radklassiker’ verreden. De koers, die hedendaags bekend staat als Eschborn-Frankfurt, kent ieder jaar eenzelfde spanning. Worden het de sprinters of de vluchters? Dit alles hebben we te danken aan de gebroeders Moos, die hun nieuwste aanwinst in de bierindustrie in de schijnwerpers wilden zetten. WielerFlits neemt je mee in de historie van deze wedstrijd.

De familie Moos zaten in de jaren ’60 van de vorige eeuw met de handen in het haar. De broers Hermann en Erwin Moos hadden namelijk net een nieuwe graansilo laten bouwen in Frankfurt am Main voor hun Henninger brouwerij. De silo was een ware blikvanger en gold tot 1974 als het hoogste gebouw in de stad. Maar hoe konden zij deze innovatie promoten? U raadt het al: een wielerkoers. Zo ontstond in 1962 – een jaar na de oplevering van de Henninger Turm – de koers Rund um den Henninger Turm Frankfurt.

De koers kende in deze beginjaren zeker geen grootste status. Toch wisten ook grote namen in de loop der jaren steeds vaker de weg richting dat rondje om de graansilo te vinden. Zo bevat de erelijst een aantal bekende namen, waaronder Eddy Beugels (1968), Eddy Merckx (1971), Freddy Maertens (1976), Gerrie Knetemann (1977), Michele Bartoli (1997) en Erik Zabel (1999, 2002, 2005). Het ene jaar kwam de winnaar na een machtige solo met ruime voorsprong over de streep, het andere jaar zagen we een sprint met een grote groep in Frankfurt. De gebroeders Moos zagen de commerciële inspanningen zijn vruchten afwerpen.

Erik Zabel won driemaal Rund um den Henniger Turm Frankfurt – foto: Cor Vos

Henninger bleef dan ook jarenlang hoofdsponsor van het evenement, maar in 2008 moest het bedrijf vanwege financiële problemen afhaken. In 2001 was het bedrijf namelijk al opgenomen in de grootste Duitse brouwerijgroep Radeberger Gruppe. De koers ging vervolgens door het leven als de Eschborn-Frankfurt City Loop om een jaar later alweer te veranderen in de Rund um den Finanzplatz Eschborn-Frankfurt. Er werd dus flink stuivertje gewisseld, terwijl in 2013 het toonbeeld van de koers tegen de grond ging. De graansilo werd vervangen door een appartementencomplex, dat wel nog altijd de naam ‘Henninger Turm’ draagt.

Veel verschillende namen dus. Iemand die de Duitse taal niet beheerst zou er überhaupt geen Bratwurst van kunnen maken. Met dank aan koersdirecteur Fabian Wegmann, tevens oud-wielrenner en tweevoudig winnaar van deze wedstrijd, werd de naam in 2018 iets simpeler gemaakt: Eschborn-Frankfurt. Met deze naam wilde Wegmann een internationaler publiek aanspreken.

Slechts één jaar daarvoor was de koers namelijk gepromoveerd. In 2017 ontving de organisatie de hoogste status, waardoor het sindsdien tot de WorldTour behoorde. Een traditie van de koers voorkwam dat deze promotie eerder had plaatsgevonden. Eschborn-Frankfurt wordt al sinds de eerste editie in 1962 verreden op 1 mei. De organisatie hield altijd vast aan deze datum, ook al ging dat bij de oprichting van de vroegere Wereldbeker ten koste van promotie op de kalender. In 2017 kwam daar dan toch de prestigieuze status.

In 2018 was Kristoff de beste in de Europese kampioenstrui – foto: Cor Vos

De promotie kwam in een tijd waarin vooral de sprinters het voor het zeggen hadden in de koers. Zo was vier jaar lang Alexander Kristoff heer en meester in de Duitse eendagskoers. Onderbroken door een jaar waarin de koers niet werd verreden door terroristische dreiging, was de Noor van 2014 tot en met 2018 de concurrentie de baas. Mannen als Pascal Ackermann, Jasper Philipsen en Sam Bennett volgden hem op. De eeuwige strijd tussen de sprinters en de klassieke types kwam in gevaar.

Reden genoeg voor de organisatie om in te grijpen. “Het is tien jaar geleden dat de toeschouwers een kleine groep of een solist zagen winnen. Om de wedstrijd wat meer open te maken, hebben we nieuwe hindernissen gevonden”, legde koersdirecteur Fabian Wegmann in 2023 uit. De Feldberg en Mammolshain kregen een prominente rol in de koers, waardoor in 2023 weer een vluchter – Søren Kragh Andersen – wist te winnen. Tot genoegen van de organisatie. Die strijd mag van hen nog wel even voortduren.

Laatste tien winnaars Eschborn-Frankfurt
2023: flag-dk Søren Kragh Andersen
2022: flag-ie Sam Bennett
2021: flag-be Jasper Philipsen
2020: Niet verreden vanwege de coronacrisis
2019: flag-de Pascal Ackermann
2018: flag-no Alexander Kristof
2017: flag-no Alexander Kristoff
2016: flag-no Alexander Kristoff
2015: Niet verreden vanwege terroristische dreiging
2014: flag-no Alexander Kristoff

In het wielerseizoen 2024 wordt Eschborn-Frankfurt verreden op woensdag 1 mei.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.