Tour 2013: Voorbeschouwing etappe 18
woensdag 17 juli 2013 om 18:05

Tour 2013: Voorbeschouwing etappe 18

Alpe d\' Huez

foto: Sirotti

De organisatie van de Tour de France heeft tijdens de achttiende etappe iets bijzonders voor de volgers in het verschiet: Een dubbele passage van de beroemde Alpe d’Huez. Komt er lange aanval op de gele trui van Chris Froome of staat de Brit op eenzame hoogte? WielerFlits blikt vooruit.

Parcours
De rit met de start in Gap is niet erg lang met 172.5 kilometer. Gelijk vanuit de start mag het peloton weer de Col de Manse op, dezelfde als de slotklim in rit 16. Ditmaal niet dezelfde beklimming als twee dagen terug, en ook niet de afdaling omgekeerd. Hetzelfde is wel dat hij van tweede categorie is. Het wordt nooit in de rit en na 45 kilometer ligt er het tweede bergje, de Rampe du Motty van derde categorie.

Tour etappe 18

Na dik zeventig kilometer begint de slotfase eigenlijk al als de Col d’Ornon beklommen moet worden. Deze tweede categorie-berg is officieel 5.1 kilometer lang aan 6,7 procent stijging, maar de aanloop is al een stuk langer en kan al in de koude kleren gaan zitten. Na een snelle, bochtige afdaling naar Le Bourg-d’Oisans volgt de tussensprint, bijna aan de voet van de eerste keer Alpe d’Huez.

Alpe d' Huez

foto: Sirotti

De eerste keer gaat het peloton niet helemaal naar de absolute top van de Alpe, maar de beklimming is nog altijd 12.3 kilometer lang en heeft een gemiddelde stijging van 8,4 procent. Na de top gaat men echter na een heel korte afdaling naar de Col de Sarenne. Het wegdek is hier slecht en ook smal. En de Sarenne is eigenlijk constant steil. De beklimming is drie kilometer lang aan gemiddeld 7,8 procent.

Na de top volgt er een lange afdaling naar het stuwmeer aan de voet van bekende beklimmingen als Les Deux Alpes en Col du Lautaret (Galibier). Het begin van de afdaling, tot het dorpje Mizoën is erg gevaarlijk met moeilijke bochten en opnieuw een slecht wegdek. Deel twee van de afdaling is een stuk sneller en makkelijker.

Tour Alpe dHuez

Er volgt daar nog een relatief vlak stuk van ruim tien kilometer, opnieuw naar de voet van de Alpe d’Huez in Le Bourg-d’Oisans. Nu wordt er wel gereden naar de finish die al jaren geldt als de aankomst in de Ronde van Frankrijk. Dit maakt de klim 13.8 kilometer is langer, maar het gemiddelde stijgingspercentage met 8,1 iets minder.

Favorieten
Een berg als de Alpe d’Huez heeft vele grote namen op het palmares staan, en de naam van klassementsleider Chris Froome zal zeker niet misstaan hierbij. Zal de renner met behulp van superknecht Richie Porte zijn suprematie nogmaals bevestigen of wil hij misschien wel een vluchtersgroep laten gaan in het begin van de etappe.

Chris Froome

foto: Sirotti

De grootste uitdagers van Froome komen voornamelijk uit de Spaanstalige hoek. Alberto Contador probeerde herhaaldelijk aan te vallen in de rit naar Gap en Nairo Quintana probeerde het al op de Mont Ventoux. Maar ook Jaoquin Rodriguez of Alejandro Valverde zullen een gooi willen doen naar de ritzege op de Alpe.

Joaquin Rodriguez

foto: Sirotti

Er zijn echter ook wat Nederlanders die eindelijk wel weer eens een etappezege willen pakken op zogenoemde Nederlandse berg. Bauke Mollema staat er nog steeds erg goed voor in het algemeen klassement en het is algemeen bekend dat als hij er in de slotkilometer er nog bij is dat hij een snel is in een lastige slotfase. Bij Laurens ten Dam zal het waarschijnlijk van een iets langere aanval op de slotklim moeten komen en hij zal de ruimte moeten krijgen van de favorieten voor het eindpodium. En misschien gaan er wel wat renners op pad in een langere ontsnapping, zoals Robert Gesink of Wout Poels.

Gesink Belkin

foto: Sirotti

De kans dat er misschien een klassementsrenner in de marge ten aanval trekt of dat er een andere vluchter ten aanval trekt. Voorbeelden van dit soort mensen zijn Daniel Martin of Mikel Nieve.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Chris Froome
*** Alberto Contador, Nairo Quintana
** Bauke Mollema, Joaquin Rodriguez, Alejandro Valverde
* Laurens Ten Dam, Robert Gesink, Daniel Martin, Mikel Nieve

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.