Tour 2018: Voorbeschouwing bergetappe naar Alpe d’Huez
foto: Sirotti
donderdag 19 juli 2018 om 08:00

Tour 2018: Voorbeschouwing bergetappe naar Alpe d’Huez

Donderdag wordt het drieluik in de Alpen afgesloten met een klassieke Alpenrit. Onderweg moeten de renners maar liefst 71 kilometer bergop met als afsluiter een bezoek aan ‘de Nederlandse Berg’ – Alpe d’Huez. WielerFlits blikt vooruit.

Parcours
Het hart van menig wielerliefhebber in Nederland gaat sneller kloppen bij het lezen van de naam Alpe d’Huez in het routeschema. We hebben de berg immers geadopteerd sinds de ritzeges van Joop Zoetemelk, Hennie Kuiper, Peter Winnen, Steven Rooks en Gert-Jan Theunisse. Een nieuw dagsucces van onze landgenoten zal zéér goed smaken, want de laatste overwinning dateert alweer van 29 jaar geleden.

Alpe d’Huez, dat is de serie haarspeldbochten (liefst 21!) die je haast kan uittellen vanaf de rotonde aan de voet van de klim. Dat is de lastige beginfase waarin iedere renner het ‘ff’ zwaar heeft. Dat is het bordje langs de kant met oud-winnaars erop, dat is het kampeertentje in een bocht waar dat eigenlijk niet past en dat is de Nederlandse Bocht waar de renners een haag van oranjesupporters tegemoet zullen rijden.

Maar voor het zover is, moeten er eerst nog wat kilometers worden gemaakt. De derde Alpenetappe begint in Bourg-Saint-Maurice, dat ’s winters een populair gebied is om te wintersporten. Sylvère Maes was in 1939 de eerste ritwinnaar in deze plaats en zou dat jaar de Tour de France voor de tweede keer op zijn naam schrijven. Mikel Astarloza was er in 2009 de beste, maar hij werd later uit de uitslag geschrapt.

Vanuit Bourg-Saint-Maurice rijden de renners in zuidwestelijke richting naar de Col de la Madeleine (25,3 km à 6,2%), de eerste klim van de dag. De Madeleine keert na vijf jaar weer terug in het parcours van de Tour, nadat Pierre Rolland er in 2013 voor het laatst als eerste de top rondde. De col is flink steil in het begin, maar vlakte daarna wat af. Na zestien kilometer klimmen wordt het dan weer steiler met stijgingspercentages tot 9,5%.

Als de top gerond is, volgt een afdaling naar La Chambre. Na 79 kilometer beginnen de renners aan de beeldschone Lacets de Montvernier (letterlijk: de Veters van Montvernier), waarvan je de tientallen haarspeldbochten vanaf de rijksweg A43 goed kunt zien liggen. De klim werd in de Tour van 2015 voor het eerst beklommen en Romain Bardet had de eer om als eerste de top (782 meter hoogte) te bereiken.

Met 3,4 kilometer is de spectaculaire klim dicht bij Saint-Jean-de Maurienne niet lang en de stijgingspercentages schommelen rond het gemiddelde, 8,2%. De wegen zijn er echter zo smal, dat tijdens de vorige passage in 2015 geen publiek werd toegelaten. Aan de voet van de klim hielden agenten nieuwsgierige fans op afstand. Grote kans dat dit in 2018 opnieuw het geval is.

In Saint-Jean-de-Maurienne is vervolgens de tussensprint. Deze wordt vrijwel direct gevolgd door de beklimming van de Croix de Fer (29 km à 5,2%), de tweede Alpenreus van de dag. Deze col is liefst 29 kilometer lang aan 5,2% gemiddeld en bestaat eigenlijk uit drie delen. Na vijf en dertien kilometer zijn er namelijk twee korte afdalingen. De laatste zes kilometer is aan 7,6%.

Daarna wachten de fameuze 21 haarspeldbochten richting Alpe d’Huez (13,8 km à 8,1%), waar de Tour voor de dertigste keer finisht. De Nederlandse wielerfan bewaart met acht zeges goede herinneringen aan de Alpenreus. De laatste jaren waren het met Pierre Rolland (2011), Christophe Riblon (2013) en Thibaut Pinot (2015) echter vooral de Fransen die hier het zegegebaar maakten.

Nederlandse ritwinnaars op Alpe d’Huez
1976: flag-nl Joop Zoetemelk
1977: flag-nl Hennie Kuiper
1978: flag-nl Hennie Kuiper
1979: flag-nl Joop Zoetemelk
1981: flag-nl Peter Winnen
1983: flag-nl Peter Winnen
1988: flag-nl Steven Rooks
1989: flag-nl Gert-Jan Theunisse

Start: 12.25 uur
Finish: tussen 17.34 en 18.16 uur

Favorieten
Ook voor deze bergrit is het de grote vraag of de favorieten het onderling uit gaan vechten, of dat een vluchtersgroep een vrijgeleide krijgt. In de rit naar La Rosière kregen de vluchters aardig wat ruimte, maar werd de strijd om de dagwinst uiteindelijk uitgevochten door de klassementsmannen. Sunweb en Movistar probeerden Sky op de pijnbank te leggen, maar het resultaat was dat de Sky-kopmannen nu op 1 en 2 staan. De aankomst op Alpe d’Huez is nog zwaarder dan La Rosière, waardoor er ook meer verschillen gemaakt kunnen gaan worden.

Geraint Thomas – Foto: ASO

Sky zit in pole position, zoals ze al vaker hebben gestaan. Mede-kopman Geraint Thomas sloeg de dubbelslag op La Rosière, waar hij over ijzersterke benen beschikte en alle concurrenten op een hoop reed. De ploeg is natuurlijk van het allerhoogste niveau, waardoor hij tot aan de slotklim zich geen zorgen hoeft te maken. Opmerkelijk was dat Wout Poels en Egan Arley Bernal slechts weinig kopwerk konden verrichten. Verbeteren zij om de kopmannen nog langer bij te staan?

Want Chris Froome behoort ook tot sterkste renners bergop. Ondanks dat hij in de rug van Thomas een spelletje moest spelen met de concurrenten, wist hij – zij het met wat hulp van Daniel Martin – het gat met Tom Dumoulin te dichten. Dat hij op de streep nog bonificaties verloor, zal hem niet veel deren. De achterstand op Thomas is 1 minuut en 25 seconden. De eerste vraag is of hij dat mág gaan dichten (volgens de ploegleiding is hij nog steeds de uitgesproken kopman) en de tweede vraag is of hij dat kán gaan dichten.

Tom Dumoulin – foto: Sirotti

De Nederlandse hoop werd in de tweede Alpenrit tot grote hoogte gestuwd door Tom Dumoulin. Met een indrukwekkende aanval, opgezet in een gevaarlijke afdaling, zette hij de concurrentie onder druk. Hij wist zich op te werken naar de derde plek in het klassement, terwijl ook de ploegtactiek hem vertrouwen moet geven. De inzet van Søren Kragh Andersen vanuit de vroege vlucht was niet voor niks en ook andere ploegmaats bleven redelijk lang bijeen. Het tempo van de Sky-trein is koren op de molen van Dumoulin. Slaagt hij erin om na 29 jaar Nederland weer te laten juichen op de Alpe d’Huez?

De andere Nederlander die een goede indruk maakte is Steven Kruijswijk. Hij zag ploegmaat Primoz Roglic het beter doen op La Rosière en die gaf na afloop aan niet over goede benen te beschikken. Dat belooft! De kopmannen van LottoNL-Jumbo behoren tot de beste tien klimmers van deze Tour de France en staan vijfde en zesde in het klassement. Zij hebben meerdere kaarten om uit te spelen en Kruijswijk voelt zich ook niet groot genoeg om kopwerk te doen voor Rogla.

Nairo Quintana – Foto: Sirotti

Nog voor de groep-Roglic finishte Daniel Martin. De explosieve Ier durft aan te vallen en laat zich door niemand de mond snoeren. Dat kan hem de ruimte geven, maar zou ook in zijn nadeel kunnen werken. Elke dag aanvallen doet wat met je benen. Nu staat Martin tiende, maar weet hij nog meer te klimmen in het klassement? Romain Bardet, Nairo Quintana en Vincenzo Nibali bleven bij elkaar op La Rosière. Ze hadden geen antwoord op de demarrages van Thomas, Froome en Martin. Vooral voor Movistar, dat eerder al Mikel Landa en Alejandro Valverde af zag haken, was dat een hard gelag. De Spanjaarden moeten hoe dan ook aanvallen, maar de vraag is of ze dat kunnen. Quintana klokte overigens in de voorbije twee keer dat de Tour Alpe d’Huez aandeed steeds de snelste beklimming, zonder de etappe daadwerkelijk te winnen.

Wanneer we rekening houden met een scenario waarin de vluchters voorop blijven, dan komt Julian Alaphilippe weer in beeld. De Fransman zal mee willen om nieuwe punten voor de bollentrui te veroveren. Alaphilippe beschikte de laatste twee dagen over goede klimbenen, maar liep op weg naar La Rosière tegen een muur aan. Ook Warren Barguil zal wanneer hij het puntenklassement wil prolongeren ten aanval moeten trekken.Een andere Franse klimmer waar rekening mee gehouden moet worden is Pierre Rolland. De knecht van Rigoberto Urán heeft meer ruimte om te gaan, nu zijn kopman tijd verloren heeft. Er zijn maar weinig wielrenners die kunnen zeggen te hebben gewonnen op de Alpe d’Huez en Rolland is er een van. In 2011 was hij de beste vluchter, terwijl achter hem een strijd om het geel losbarstte tussen Andy Schleck en – jawel – Thomas Voeckler. De Fransman verloor het geel aan de Luxemburger die dag. Bij Groupama-FDJ zijn Rudy Molard en David Gaudu klimmers om rekening mee te houden. Daarnaast mag het Franse klimtalent Guillaume Martin niet over het hoofd gezien worden.

foto: SirottiAlpe d’Huez staat in Nederland bekend als de Nederlandse berg. Veel activiteiten vinden er gedurende het jaar plaats, maar als de Tour er passeert (en bij voorkeur finisht) kleur een groot deel oranje. In bocht 7 zullen alle Nederlanders en renners van LottoNL-Jumbo iets harder toegejuicht worden. Tijd voor een van de klimmers van de Nederlandse ploeg om aan te vallen: Robert Gesink en Antwan Tolhoek zijn daarvoor de aangewezen namen. Gesink zal zich op deze langere cols meer thuis voelen dan dinsdag, terwijl het met de vorm van Tolhoek wel snor zit. Op de Colombière zat hij nog lang bij de favorietengroep en ook op weg naar La Rosière maakte de Zeeuw indruk. Toen koos LottoNL-Jumbo ervoor om geen pion mee te sturen in de vlucht. Wellicht is dat naar Alpe d’Huez wel handig.

Renners als Jakob Fuglsang, Adam Yates, Rafal Majka, Ilnur Zakarin kenden op weg naar La Rosière een mindere dag. Het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat zij in deze etappe weer een rol van betekenis zullen spelen. Voor de Belgische volgers is het uitkijken naar Serge Pauwels, die al een paar keer alert mee was in de vlucht. Bij Lotto Soudal beschikt men niet over een uitgesproken kopman voor de bergen, waardoor Jelle Vanendert, Tomasz Marczynski en Thomas De Gendt zich kunnen laten zien voordat er vrijdag weer vlakke etappe op het programma staat.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Geraint Thomas
*** Chris Froome, Tom Dumoulin
** Daniel Martin, Nairo Quintana, Primoz Roglic
* Vincenzo Nibali, Pierre Rolland, Romain Bardet, Steven Kruijswijk

Deelnemerslijst Tour de France 2018

[poll id=”873″]

Weer en tv
Het is mooi weer op de Alpe d’Huez. De Alpencol stroomt de laatste dagen vol met fans, die kunnen genieten van een zonnetje. Donderdagmiddag wordt het ruim twintig graden Celsius, al schuift zo nu en dan ook wolkendek voor de zon. De wind komt met kracht drie uit het noordwesten.

De etappe wordt integraal uitgezonden door de NOS (om 12.20 uur op NPO1), Sporza en Eurosport 1 (beide om 12.00 uur).

RIDE Magazine
99 Reacties
Sorteer op:
19 juli 2018 09:20
De doping die Sky gebruikt heet geld (en een pufje hier of daar). Alleen Geraint Thomas presteert momenteel uitzonderlijk, maar we gaan zien of hij het 3 weken volhoudt, en of de Pyreneeën hem ook zo goed liggen.
19 juli 2018 09:21
@Djoop wat jij zegt!

'De rest is angsthaas en traint niet hard genoeg', 'Dan ook Dumoulin en hij kon eerst ook niet klimmen', 'ik ben ook geen fan maar ...' of 'Denk je echt dat ze op grote schaal gebruiken? Weet je wel hoe vaak ze worden gecontroleerd, onder het vergrootglas?'

Nog geen Wielerflits toen maar (begrijpelijke) kop in 't zandreacties zijn identiek. Sky ademt US Postal, inclusief doofpotten, slaafse knechten, geoliede juridische afdeling. Enige dat nog ontbreekt zijn de gele Livestrong-bandjes. Hoewel; het plasticfantastic red de orca-verhaal, is een goed begin. Doen ze goed. Ik ben een fan: Sky wint de Tour!
19 juli 2018 09:33
Landa, Quintana en D.Martin in de aanval vanaf de voet!
19 juli 2018 09:36
@montventoux

Je vergeet gemakshalve even dat in de tijden van U.S. postal praktisch iedereen aan de dope zat. (En toch waren ze beter)

Als je dat zou vergelijken met sky nu, betekent dat dat nu ook iedereen aan de dope zit?
19 juli 2018 09:45
Tom heeft Sky gisteren toch danig ontregeld, hij kan menselijk gezien nog twee keer zo’n aanval doen deze ronde, een staat vast das de eennalaatste dag in de tijdrit maar die telt maar half als aanval, en een keer als hij een kans ziet. Mooi dat hij -eigenlijk immer bescheiden- gister zei dat hij heel goed de koers kan lezen, beter dan de anderen en dat als de kans zich aandient.. Vandaag wordt de chaos hem op zeker aangeboden op de Alpe, hoe zal hij lezen en analyseren? Wachten op de twee Sky honden en er op het eind van de ronde met het gele vot vandoor gaan? Koersen als gisteren alsof Sky niet bestaat, kost veel kracht maar brengt wel de Sky hierarchie aan het wankelen, stort die in mekaar bij nog een keer of maakt ze dat juist sterker? Kan hij naast kansen ook mensen lezen? Wie kan hij meekrijgen? Kruijswijk zegt zelf dat hij al blij is dat hij aan kan haken en geldt dat niet voor iedereen buiten de top 3? Dit wordt voor ons de mooiste tour ooit, alleen al dat je gisteren als fan mag beleven, het belooft wat!
19 juli 2018 09:59
@Merlinappa; Nee, hij heeft het Usada rapport waarschijnlijk gelezen en weet dat US postal veel verder ging dan de rest. Onder andere door tijdens de verplaatsingen bloed transfusies uit te voeren in de bus. Het zijn van die typische reacties die alleen uit onwetendheid gemaakt kunnen worden.
19 juli 2018 10:04
Wat ik hoop: een mooie kopgroep met Gesink en Tolhoek, en Kruijswijk en Roglic die in de finale weer sterk zijn. Daarnaast hoop ik dat de heren die gisteren tegenvielen (Nibali,Majka,Movistar) vandaag weer/wel ten strijde trekken.

Wat ik vrees: weer een ontknoping waar het Sky-wit domineert.
19 juli 2018 10:06
@djoop en hoe doet SKY het volgens jou nu dan en wat gebruiken ze precies, want het schijnt dat jij het allemaal wel weet en wij, de ontwetenden niet!
19 juli 2018 10:11
Als je Gesink en Tolhoek naast elkaar ziet lijkt het wel of Robert met z'n zoontje een eindje aan het fietsen is.
19 juli 2018 10:15
@floris, weet niet wie van de kopstukken je naast Thomas en Froome mag verwachten.
Alleen Dan Martin zag er het strijdlustigst uit. Verwacht dat Thomas het vandaag ook lastig gaat krijgen, net als vermoedelijk Dumoulin, die zijn eigen tempo zal moeten kiezen, want ik verwacht wel een hoop demarrages, alleen de vraag is welke draagt het verst. Misschien toch Quintana als een van de betere klimmers.
19 juli 2018 10:16
Las net om mijn vaderlands bloed met meer kracht door de aders te voelen pompen een Engelse krant over de etappe van gisteren wordt geschreven met geen woord over Tom, dit plaatst het wel in perspectief. Is Tom die speelse zeehond waarmee twee orca’s aan het campingbadmintonnen zijn geslagen niet het vermelden waard of is het niet de bedoeling het Albion lezersvolk schrik aan te jagen voor deze voorbeeldige sportman?
19 juli 2018 10:34
"Djoop - 19 juli 2018 om 08:32
Blijkbaar zijn sommigen te jong om de periode 1999-2005 bewust meegemaakt te hebben. Dezelfde onzinnige verklaringen zijn weer in de rebound, nu betreft het Sky."

En wat kunnen we met de kennis van nu zeggen? US Postal deed het misschien het meest geraffineerd en had er het meeste profijt van, maar reden de renners van Telekom, Rabobank, Festina enz. allemaal schoon?

Als je echt 100% overtuigd bent van eenzelfde periode, dan zal je ook moeten toegeven dat Dumoulin de volgende Michael Boogerd is.
19 juli 2018 10:35
@Skylimit; Als ik daar kennis van zou hebben zou ik die informatie gelijk met jullie delen. Het is meer zo dat je het gewoon niet uit kan sluiten, en al helemaal niet op basis van de argumenten die jij en vele anderen hier aandragen.
19 juli 2018 10:37
@Djoop

Please enlighten me. Hoe doet Sky het nu doen, als jij het zo goed weet?!

Ik heb verder ook absoluut niks met sky en zet er sterk mijn vraagtekens bij, maar die hetze hier zonder bewijs slaat ook nergens op natuurlijk. Dumoulin is net zo goed verdacht als je het doortrekt naar andere ploegen.
19 juli 2018 10:38
Wat zou het voordeel van EPO en andere medische begeleiding geweest zijn bij US Postal: 10%, de rest 8%?
En nu heeft Sky een medisch voordeel van 3% en de rest 1%?
Verhoudingen blijven daarmee hetzelfde.
19 juli 2018 10:48
Kan ik nu ook al geen reacties onder een voorbeschouwing lezen zonder dat doping gelul?
19 juli 2018 11:03
@ONCE
Kan ik nu ook al geen reacties onder een voorbeschouwing lezen zonder die retorische vragen?

:)
19 juli 2018 11:05
Barguil, Flip, Gesink, Calme, G(reipel) en Pauwels in de ontsnapping. Laat Tolhoek lekker knechten. Benieuwd of Dylan de dag draaglijk doorkomt.
19 juli 2018 11:05
Even een andere dopingvraag: Wat voor stof wordt er bij sommigen door het lichaam aangemaakt / welk orgaan zorgt voor die enorme onophoudelijke productie / er moet in het eerdere leven heel wat van soortgelijke middelen al zijn ingenomen en afgestoten om: zulke omwelriekende negatieve zure kwaliteitsarme ellende telkens weer uit te kunnen storten. Waarschijnlijk ziet Dumoulin het als gier waardoor hij zo toch tot bloei is gekomen? Laten wij wielerliefhebbers het ook zo zien, al is het wel gaddarrie om er in de reacties doorheen te moeten waden. Kan er weer een aparte dopingtopic mesthoop worden aangemaakt?
19 juli 2018 11:15
@Skylimit@mezelf :misschien de kopstukken die ik noemde. Nibali zette jandorie twee sterkte knechten op kop en deed zelf niks, Valverde liet iemand op hem wachten die zich vervolgens helemaal naar de galemiezen reed en was vervolgens zelf leeg, Quintana deed niks en dan waren er nog de jongens die snel moesten lossen. Ik zie voldoende volk dat vandaag met revanchegevoelens zou moeten rijden.
19 juli 2018 11:18
Ik stel voor om onder de volgende voorbeschouwing een discussie over de dopingpraktijken bij Quickstep te voeren. Een geschiedenis die dwars door de hoogtijdagen van de dopeurs loopt, uitzonderlijke prestaties over de hele breedte, en een ploegleider die met rechtzaken kritische journalisten de mond snoert.
19 juli 2018 11:19
Kopgroep gaat het alleen halen als ze met 5min + aan de alp beginnen. Naar mijn idee wordt er een straf tempo gereden richting de Alp en zullen de klassementmannen voor de etappe gaan.

Mocht er een kopgroep ontstaan dan zie ik Tj, Majka en gesink als grootste kanshebbers.
19 juli 2018 11:42
De afdaling van de Croix de Fer is geen feestje. Vooral laatste stuk is echt steil en redelijk technisch. Daarom zou ik als durfal(Nibali&Dumoulin..Froome?) bovenop de Croix de Fer graag een klein gaatje hebben met een knecht of andere kopman(nen) dan plankgas afdaling in en 30sec tot 1 min pakken en dan hopen dat je er nog iets bij kan rijden op de Alpe. Dat is in principe 45minuten knallen ongeacht of je nu vooruit rijdt of niet.
19 juli 2018 11:49
Hoop dat er iemand uit de rijdende Sky trein kan springen op Croix de Fer en dan een spartelende Froome en Thomas in de lastige afdaling op een hoop kan fietsen waarbij ze plichtmatig getweeen schurend gaan samenwerken wat resulteert een een lijdensweg > leiders weg.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.