UCI denkt aan ploegen van zes renners in grote rondes
foto: Sirotti
dinsdag 31 juli 2018 om 19:58

UCI denkt aan ploegen van zes renners in grote rondes

De internationale wielerunie speelt met het idee om teams in de drie grote rondes nog verder in te krimpen. Dit laat UCI-voorzitter David Lappartient weten in een uitgebreid interview met het Zwitserse Le Temps. “Ik denk dat een inkrimping naar zes renners pas echt effect heeft”, zo is de Fransman van mening.

Sinds dit seizoen rijden er in de Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España teams van acht renners in plaats van de gebruikelijke negen. De UCI hoopte hiermee de spektakelwaarde te vergroten, maar in de voorbije Tour de France zwaaide Sky nog altijd de scepter.

In een nimmer aflatende poging om de voorspelbaarheid tegen te gaan, denkt Lappartient aan een verdere inkrimping. Mochten de plannen doorgang vinden, dan zou een kopman slechts de beschikking hebben over vijf ploeggenoten. “Een vermindering naar zes renners per ploeg zal pas het beoogde effect hebben, omdat een team als Sky blijft domineren met bijvoorbeeld zeven coureurs.”

“Met zes renners heeft een kopman nog maar vijf ploeggenoten waarop hij kan rekenen, waardoor hij sneller vermoeid is. Daarnaast kunnen er dan meer ploegen meedoen”, zo schetst de grote baas de voordelen van een dergelijke beslissing.

UCI kijkt naar andere manieren om wielersport aantrekkelijker te maken
In zijn missie om de wielersport aantrekkelijker te maken, kijkt Lappartient niet alleen naar de inkrimping van ploegen. “We zijn op dit moment bezig met een onderzoek, waarin we van alles analyseren. We stellen daarbij de nodige vragen. Moeten we het aantal etappes heroverwegen? En moeten we de oortjes en wattagemeters verbieden?” aldus de Fransman.

RIDE Magazine
73 Reacties
Sorteer op:
31 juli 2018 21:14
@leegloper

Waren de feestje echt zoveel mooier vroeger?

Us postal deed toch precies hetzelfde?
31 juli 2018 21:20
Met alle respect voor Lappartient, maar wat een belachelijk plan.
Wat je dan gaat krijgen is dat renners in een vlakke etappe door mee te zitten in de vlucht al veel tijd kunnen pakken omdat een vlucht dan bijna niet meer te controleren is. Zal dit even toelichten; Kijk naar de 3 beste sprinters deze Tour (Groenewegen, Gaviria, Sagan).
Zij hadden allen ook klassementsrenners in de ploeg dus konden max 5 man voor de sprintvoorbereiding (inclusief controleren kopgroep) gebruiken.
Als je nog maar 6 renners per ploeg hebt word de vlucht vd dag wel heel erg moeilijk te controleren en ga je krijgen dat renners met een voorsprong van 20 minuten op het peloton binnen komen. Dit zal ook gelden voor de midden gebergte etappes en dan kan je dus uiteindelijk renners in de top 5 van het eindklassement krijgen die daar niet horen (denk aan Izagirre, Pantano, Barquil, Alaphilippe).
31 juli 2018 21:25
I c m afschaffen wattage meters en oortjes een goed plan. Zo kunnen meer kopmannen de strijd tegen elkaar opnemen i.p.v. in een team te rijden voor veel geld. Maar denk niet dat dit er door komt. De daadkracht van de uci is niet zo groot. Praktisch probleem: hoe om te gaan met de volgwagens?
31 juli 2018 21:30
bij 6 man, 7 man etc. blijft het wedstrijdbeeld hetzelfde. Sky kan met 5 man nog steeds gecontroleerd rijden als ze in het bezit zijn van de leiderstrui (anders vallen ze gewoon aan).
De andere ploegen hebben ook 1 man minder, dus die kunnen ook minder kaarten uitspelen.
Iedereen wordt net zo snel moe of niet, en SKY blijft gewoon de sterkste ploeg houden.
De verschillen zouden met 6 man misschien zelfs nog wel groter kunnen worden in het voordeel van SKY. Gewoon een waardeloos plan.
31 juli 2018 21:31
Dit zou volledig in het voordeel van Sky werken.

Zij hebben 1 filosofie; Al onze kopmannen voor 1 kopman.

Andere ploegen zullen gedwongen zijn hun dure sprinters te omringen of te kiezen voor een klassement van de plaatsen 2 of zelfs 3 tot ergens plek 15 en daar hun hele ploegje van 5 renners op in te delen.

Gevolg is dat er minder ploegen zullen zijn die de strijd met Sky aandurven en daarmee wordt de overmacht van Sky dat al haar kopmannen netjes over 3 grote ronden kan verdelen alleen maar groter...
31 juli 2018 21:33
De UCI ideeën worden met de dag slechter.

Ze denken zeker dat ploegen dan gaan kiezen tussen 6 man voor klassement of 6 voor sprints, waarvoor het minder dringen wordt en de kans op valpartijen verminderd.

Dat gebeurt natuuurlijk nooit, want elke ploeg blijft zijn winstkansen spreiden. Bovendien blijft er dan helemaal niemand meer over die in de vlucht van de dag wil zitten, want ze hebben alle 6 een taak of zijn kopman!

Ik zeg terug naar 9!
31 juli 2018 21:33
Als je ziet met hoe weinig sommige ploegen de Tour uitrijden lijkt mij 8 toch wel een wenselijk aantal.
31 juli 2018 21:36
Ik denk zelf in duo's, dat is misschien ook wat voor de UCI.
31 juli 2018 21:48
Deze tour was eigenlijk het aankijken niet waard. door de overheersing van sky. En het argument van meer werkloze wielrenners is een non argument. Het doel van de wielersport is niet het zorgen voor zoveel mogelijk profrenners. En als er meer kleinere ploegen starten en nog steeds 180 man. Dan is daar zelfs geen sprake van. Of 6 renners nu de oplossing is weet ik niet. Maar het zou kunnen.
31 juli 2018 21:51
Ik had gehoopt dat ze juist terug gingen naar 9 man. Ik vond 8 man geen succes, met name voor de sprinters die minder steun hadden om op tijd binnen te komen. Voor het verdere koersverloop maakte het niks uit.

Misschien is de Tour rijden in kleine ploegjes ook wel te zwaar, wat dopinggebruik in de hand zou werken?
31 juli 2018 21:56
Enige wat er dan gebeurt is dat de top smaller wordt. Sponsoren die veel betalen doen dat enkel wanneer de garantie op succes groot is. Dus de besparing van 2 renners en minder personeel in z'n algemeen gaat bij Sky gewoon naar een nog beter team van 6. Desnoods kopen ze de concurrentie leeg. Dit gebeurt bij het voetbal al jaren, even opletten UCI.
31 juli 2018 22:07
Ik wil het toch wel eens een keer zien hoor. Meer ploegen betekent op langere termijn toch ook dat de toppers over meer ploegen verspreid zullen zijn. Op kortere termijn vergroot dit de kansen voor teams als Roompot, die alle belang bij aanvallen hebben en de vlakke ritten misschien interessanter worden omdat er ipv 3 bv 8 teams mee willen zitten.
31 juli 2018 22:16
De beste oplossing is hier al een paar keer geopperd: een salarisplafond. Zolang Sky een knechtentreintje in kan zetten die qua salaris bij elkaar al dicht bij het totale budget van een aantal kleinere WT-ploegen komen gaat dit niet opgelost worden.
31 juli 2018 22:20
Een salarisplafond kan je niet invoeren. Heeft te maken met de Europese regels. 6 renners per ploeg is op zich zo geen slecht idee, maar dan MOETEN er wel extra ploegen zijn zodat het aantal renners even hoog blijft. Maar vermogenmeters en hartslagmeters en dergelijke mogen ze zo snel mogelijk verbieden in koers.
31 juli 2018 22:22
Dit gaat wel heel erg over 1 ding; hoe kunnen we Sky niet meer laten winnen...een visie is breder dan dat en gaat over de lange termijn. Eerst nadenken lapartient. En dan roepen.
31 juli 2018 22:22
@ Hollow Night: integendeel. Je helpt met deze maatregel Sky alleen maar. Als je Sky echt wilt pesten, moet je een budget plafond inzetten. Maar met die wijsheid komt onze Fransoos natuurlijk niet
31 juli 2018 22:23
Een salarisplafond is een utopie. Het is hartstikke ilegaal wanneer een groep bedrijven (teams) afspreken om werknemers (renners) een maximaal bedrag te betalen. Dan moet minimaal de hele structuur op de schop.
31 juli 2018 22:24
Het verbod van dokters attesten of verplichte transparantie over wie, wanneer en waar met welk attest rijdt lijkt me zinvoller.
31 juli 2018 22:27
Ingezet wordt op 6, om misschien op 7 uit te komen
31 juli 2018 22:35
@ David Lappartient ... Ik denk dat we nu een beetje doorslaan!
31 juli 2018 23:00
Ander idee, sta de ploegen toe met 8 man naar een gt te komen, maar ze mogen er maar 5 per etappe opstellen. Als je 1 etappe mist doe je niet meer mee voor de eindoverwinning of de andere klassementen. Klassementsmannen, Sprinters met ambitie voor groen en renners met ambitie voor de bollen moeten alles rijden. De rest van het team zou kunnen rusten/herstellen van een val + ritten kapen. Controle met 5 is lastig maar met dagelijks de juiste opstelling niet onmogelijk
31 juli 2018 23:06
Lekker aan de vooravond van de transferperiode vertellen dat teams misschien van 8 naar 6 terug moeten gaan in grote rondes. Teams die meerdere speerpunten hebben, bijvoorbeeld klassement en sprinter, moeten serieus nadenken over zich op 1 van de twee richten. Enkele toppers kunnen misschien beter tekenen bij een ander (kleiner) team, als de plannen doorgaan, omdat er dan meer teams worden uitgenodigd. Maar misschien gaan de plannen niet door. Tsja.

@mus,
Klopt. Maar vroeger was alles beter schijnt. Voor US Postal dan. En dus moet nu blijkbaar Sky institutioneel gepest worden.
31 juli 2018 23:09
Ik lees trouwens een aantal keer dat kleinere ploegen het nog erger maken om naar te kijken. Nog voorspelbaarder. Wat nu als we de teams vergroten naar 10 of 11 renners? Is dat beter? Het zal op korte termijn wel gedoe en verschuivingen geven.
31 juli 2018 23:29
Verbod op metertjes ben ik voor, dan mogen de oortjes eventueel wel blijven.
Of metertjes wel toestaan, maar voor de renner niet afleesbaar tijdens de koers, oortjes moeten dan wel verboden worden.
Geen idee of nog kleinere ploegen de attractiviteit verhoogt, eerst maar even goed evalueren hoe het is met de huidige 8 man per ploeg.

@ Bertvd
Als je de moeite had genomen even de bron te raadplegen had je kunnen lezen dat “onze fransoos” wel degelijk voorstander is van het invoeren van een budgetplafond voor ploegen. Hij is tegenstander van een salarisplafond voor renners.
31 juli 2018 23:38
Wat een vreemde timing. Dit brengt veel onzekerheid onder ploegen en renners.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.