UCI reduceert wedstrijdselecties naar zeven renners
dinsdag 19 september 2017 om 20:18

UCI reduceert wedstrijdselecties naar zeven renners

De UCI verkleint de maximale grootte van wedstrijdselecties van acht naar zeven renners. De internationale wielerunie schrijft in een persbericht dat het hiermee de veiligheid in het peloton wil verbeteren. De regel gaat vanaf volgend seizoen in en geldt niet voor de grote rondes. Eerder werd al bekend dat er vanaf 2018 in de Tour, Giro en Vuelta maximaal acht renners per ploeg geselecteerd mogen worden.

De maximale grootte van een peloton wordt vastgesteld op 176 renners. Bij eendagskoersen van de UCI Women’s WorldTour mogen er nog maar zes rensters per team geselecteerd worden. Bij meerdaagse wedstrijden zijn dat er zeven.

Aanvankelijk waren de organisatoren van de grote wedstrijden al een jaar eerder van plan om de maatregel door te voeren. De UCI verzette zich destijds nog hiertegen. Na goedkeuring van de Professional Cycling Council (PCC) kan de wens nu alsnog uitgevoerd worden.

RIDE Magazine
43 Reacties
Sorteer op:
19 september 2017 21:55
@horsm Vergeet niet dat er veel meer koersen zijn dan alleen de grote BC/WT-koersen waar al met minder wordt gereden en ook daar vinden regelmatig valpartijen plaats en andere incidenten.
19 september 2017 22:25
@horsm: Ik denk inderdaad dat het bericht 'UCI lost honger in de wereld op' ook negatieve reacties had gehad...
19 september 2017 22:29
Minder renners per wedstrijd houdt in dat er minder renners per wedstrijd kunnen vallen.....
19 september 2017 22:38
stap in de goede richting om wielrennen aantrekkelijker en individueler te maken. 6 renners in een ploeg is ook goed, geeft ruimte aan meer ploegen/kleinere ploegen on ook mee te doen. Nu nog even algeheel verbod op oortjes, zodat slimme renners weer zelf nadenken .
19 september 2017 22:42
@ dolfi, als renners alleen trainen kunnen ze ook vallen. Wat is precies je punt?

Ben het eens met horsm. De uci kan niet met 1 maatregel alle problemen oplossen. Ben van mening dat dit bijdraagt aan zowel de attractiviteit alsmede de veiligheid. Hoop dat ze hiernaast ook nog het aantal motoren verminderen, maar dat hoeft toch niet te zeggen dat ze dit niet moeten doen?
19 september 2017 22:55
@Harm Euh, het ging om de verbetering van de veiligheid van het peloton tijdens een koers. Draagt een kleiner veld daar direct aan toe is de vraag.Je mag uiteraard wel mening had dat je denkt dat dat wel het geval is. In koersen met een kleiner deelnemersveld is dat niet gebleken in ieder geval.. Maar zoals jezelf aangeeft, en ook andere speelt er meer dan alleen grootte van een peloton.
19 september 2017 22:57
Minder fotograven lijkt me een beter idee. Echt teveel van die lui op de weg.
19 september 2017 23:15
Heb je hier ook bewijs voor, of is dit slecht je onderbuik gevoel? Ik heb zelf geen bewijzen, dus ben erg benieuwd waaruit dit gebleken is volgens jou.

Mijn vermoeden is dat wanneer er 4 sprinttreintjes zijn en 4 treintjes van klassementsmannen die allemaal voorin willen zitten, dat het scheelt of dit 8*8 renners zijn of 8*7. Zelfde lijkt het mij dat wanneer er 176 renners in het peloton rijden het minder druk is in de buik van het peloton en daardoor minder snel valpartijen zijn dan wanneer er 198 renners in het peloton rijden.
19 september 2017 23:20
Het aantal renners in koers wordt wel heel karig op deze manier. Begint een beetje op baanwielrennen te lijken. Minder renners is minder verhalen, dus ook minder interessent. Jammer.
19 september 2017 23:58
@harm

Je zult komend jaar zien dat het in finales nog steeds hetzelfde is.
Nu wil er ook geen heel peloton op de voorste rijen rijden, enkel de sprinttreinen en de klassementsrenners, en die zullen er ook gewoon met evenveel renners zitten.
20 september 2017 00:48
@Harm Dat maakt dus juist weinig verschil. Het klinkt heel 'calculatief' maar de massa in combinatie met de factoren veranderd nauwelijks omdat de druk om van voren te zitten hetzelfde is. Vergeet ook niet dat eentje minder ook een keuze kan zijn voor bepaalde hardere keuzes te maken oftewel voor het ene of het andere gaan waardoor de druk om op juiste plek te zitten weer groter kan worden. Het is ook hetzelfde probleem als het pogen met alleen meer asfalt files proberen op te lossen omdat het 'calculatief' kan. Soms werkt dat een jaar of twee maar daarna loopt toch alles weer even vol, en soms creëer je op andere plekken ook nog eens extra volle aanloop.

En ja, als je minder grote of bezette koersen al vele jaren volgt zie je dat er op precies dezelfde manier valpartijen gebeuren en dergelijke. Als je op Youtube op valpartijen zoekt valt je op dat grote valpartijen tijdens de koersen (ongeacht de grootte van het peloton) gebeuren in de sprint of al gereduceerd peloton omdat deze onder druk staat en kleine foutjes door e1n of twee renners vrij vooraan (lichte zwiepers of tegen elkaars wiel rijden) hard worden afgestraft. Vergeet niet door de druk heb je minder overzicht. Goed voorbeeld is: https://www.youtube.com/watch?v=Y5O3VVNxxHU Ja die obstakel sowieso niet sterk zichtbaar maar het is door de druk dat de renners dat ze ondanks maar met een kleine groep het zicht erop hebben verloren. Men volgt de eerste vrij blind. (overigens was die koers met 140 renners)

En soms kan je de pech hebben dat de eerste renner valt van een totaal peloton van 166 renners: https://www.youtube.com/watch?v=8vq8MKpsbww :)
20 september 2017 01:59
Minder toeschouwers op bepaalde bergjes lijkt me ook wel wat voor de veiligheid. ✌
20 september 2017 07:49
Dit heeft een aantal nadelen:
Er worden meer renners werkloos
Ploegen bouwen een ploeg om een sprinter of klassementsrenner met een renner minder wordt de aanvaller thuis gelaten
De koersen worden later opgebroken omdat ploegen zich langer sparen voor de finale.
en zo kan je er nog wel een paar zeggen
Ze kunnen beter een snelheid limiet voor de autos en motoren geven en de motoren flink verminderen.
Verder een verbod op meerennen met renners of plubliek die naar de camera willen zwaaien
20 september 2017 08:26
Je kan het ook anders zien: Als de UCI nou meteen vaststeld dat een Worldtourteam minimaal 28 renners moet hebben, een procontinentaal team bijvoorbeeld minimaal 18, en een continentaal team minimaal 12, dan is het probleem mbt werkloze renners ook meteen opgelost.
Daarnaast zullen aan andere koersen (.1 en .2) weer meer WT teams mee gaan doen. Worden dus meer koersen aantrekkelijker.
20 september 2017 08:32
Ik zeg ook niet dat hierdoor geen valpartijen meer zullen komen en ik ben er ook van overtuigd dat we beide zeer veel voorbeelden kunnen noemen waar het aantal renners in de koers wel of niets uit maakt.

Ik ben er echter ook van overtuigd dat er bij wegversmallingen ed waar trechtervorming ontstaat, het uitmaakt wanneer er 20 renners minder in het peloton zitten. Mijn vermoeden is dus dat door deze maatregel het aantal valpartijen beperkt (5%??) zullen afnemen. Al jouw voorbeelden zullen nog steeds kumnen voorkomen. Ik zie het als een stapje id goede richting. Hoop dat er nog veel zullen volgen.
20 september 2017 09:17
Men heeft het altijd over het wringen en dat het daar altijd mis gaat. Nu geloof dat dit zeker een factor is, maar volgens mij is nog altijd de grootste factor dat iemand gewoon even niet scherp genoeg is. Een motorrijder of toeschouwer die op een idiote plek gaat stil staan, een renner die per ongeluk een ander aanstoot, iemand die een paaltje of bocht mist, etc.
Mijn punt is dat minder renners echt wel toegevoegde waarde gaat hebben, minder renners op dezelfde weg is gewoon meer ruimte en meer zicht, en dat betekent minder kans op een massale valpartij wanneer er iemand niet op zit te letten. Waar daar gaat het volgens mij om, een renner die alleen zichzelf tegen een lantaarnpaal parkeert doe je niets tegen.
Tot slot, ten aanzien van het wringen, dat maakt idd niets uit, er zijn nog net zoveel renners die voorin willen zitten, en er zijn nog steeds evenveel knechten die daarbij gaan helpen. Of iedere ploeg moet uit 1 of 2 man gaan bestaan, maar dat lijkt mij niet de bedoeling.
20 september 2017 11:40
we zullen zien of er een effect is tbv de veiligheid. mijn gevoel is dat het wel kan werken, maar ze moeten natuurlijk wel goed evalueren.
20 september 2017 13:24
Serieus? Er wordt hier al jarenlang geroepen dat we naar minder renners per ploeg moeten.
Dan is het eindelijk zover en komen er alleen maar negatieve reacties.
Ik snap het niet meer...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.