UCI reduceert wedstrijdselecties naar zeven renners
De UCI verkleint de maximale grootte van wedstrijdselecties van acht naar zeven renners. De internationale wielerunie schrijft in een persbericht dat het hiermee de veiligheid in het peloton wil verbeteren. De regel gaat vanaf volgend seizoen in en geldt niet voor de grote rondes. Eerder werd al bekend dat er vanaf 2018 in de Tour, Giro en Vuelta maximaal acht renners per ploeg geselecteerd mogen worden.
De maximale grootte van een peloton wordt vastgesteld op 176 renners. Bij eendagskoersen van de UCI Women’s WorldTour mogen er nog maar zes rensters per team geselecteerd worden. Bij meerdaagse wedstrijden zijn dat er zeven.
Aanvankelijk waren de organisatoren van de grote wedstrijden al een jaar eerder van plan om de maatregel door te voeren. De UCI verzette zich destijds nog hiertegen. Na goedkeuring van de Professional Cycling Council (PCC) kan de wens nu alsnog uitgevoerd worden.
Ben het eens met horsm. De uci kan niet met 1 maatregel alle problemen oplossen. Ben van mening dat dit bijdraagt aan zowel de attractiviteit alsmede de veiligheid. Hoop dat ze hiernaast ook nog het aantal motoren verminderen, maar dat hoeft toch niet te zeggen dat ze dit niet moeten doen?
Mijn vermoeden is dat wanneer er 4 sprinttreintjes zijn en 4 treintjes van klassementsmannen die allemaal voorin willen zitten, dat het scheelt of dit 8*8 renners zijn of 8*7. Zelfde lijkt het mij dat wanneer er 176 renners in het peloton rijden het minder druk is in de buik van het peloton en daardoor minder snel valpartijen zijn dan wanneer er 198 renners in het peloton rijden.
Je zult komend jaar zien dat het in finales nog steeds hetzelfde is.
Nu wil er ook geen heel peloton op de voorste rijen rijden, enkel de sprinttreinen en de klassementsrenners, en die zullen er ook gewoon met evenveel renners zitten.
En ja, als je minder grote of bezette koersen al vele jaren volgt zie je dat er op precies dezelfde manier valpartijen gebeuren en dergelijke. Als je op Youtube op valpartijen zoekt valt je op dat grote valpartijen tijdens de koersen (ongeacht de grootte van het peloton) gebeuren in de sprint of al gereduceerd peloton omdat deze onder druk staat en kleine foutjes door e1n of twee renners vrij vooraan (lichte zwiepers of tegen elkaars wiel rijden) hard worden afgestraft. Vergeet niet door de druk heb je minder overzicht. Goed voorbeeld is: https://www.youtube.com/watch?v=Y5O3VVNxxHU Ja die obstakel sowieso niet sterk zichtbaar maar het is door de druk dat de renners dat ze ondanks maar met een kleine groep het zicht erop hebben verloren. Men volgt de eerste vrij blind. (overigens was die koers met 140 renners)
En soms kan je de pech hebben dat de eerste renner valt van een totaal peloton van 166 renners: https://www.youtube.com/watch?v=8vq8MKpsbww
Er worden meer renners werkloos
Ploegen bouwen een ploeg om een sprinter of klassementsrenner met een renner minder wordt de aanvaller thuis gelaten
De koersen worden later opgebroken omdat ploegen zich langer sparen voor de finale.
en zo kan je er nog wel een paar zeggen
Ze kunnen beter een snelheid limiet voor de autos en motoren geven en de motoren flink verminderen.
Verder een verbod op meerennen met renners of plubliek die naar de camera willen zwaaien
Daarnaast zullen aan andere koersen (.1 en .2) weer meer WT teams mee gaan doen. Worden dus meer koersen aantrekkelijker.
Ik ben er echter ook van overtuigd dat er bij wegversmallingen ed waar trechtervorming ontstaat, het uitmaakt wanneer er 20 renners minder in het peloton zitten. Mijn vermoeden is dus dat door deze maatregel het aantal valpartijen beperkt (5%??) zullen afnemen. Al jouw voorbeelden zullen nog steeds kumnen voorkomen. Ik zie het als een stapje id goede richting. Hoop dat er nog veel zullen volgen.
Mijn punt is dat minder renners echt wel toegevoegde waarde gaat hebben, minder renners op dezelfde weg is gewoon meer ruimte en meer zicht, en dat betekent minder kans op een massale valpartij wanneer er iemand niet op zit te letten. Waar daar gaat het volgens mij om, een renner die alleen zichzelf tegen een lantaarnpaal parkeert doe je niets tegen.
Tot slot, ten aanzien van het wringen, dat maakt idd niets uit, er zijn nog net zoveel renners die voorin willen zitten, en er zijn nog steeds evenveel knechten die daarbij gaan helpen. Of iedere ploeg moet uit 1 of 2 man gaan bestaan, maar dat lijkt mij niet de bedoeling.
Dan is het eindelijk zover en komen er alleen maar negatieve reacties.
Ik snap het niet meer...