Unzué hekelt leiderstruien en nationale shirts
Het tenue van vorig seizoen, toen er nog een beetje aandacht voor de nationale vlag was - foto: Sirotti
vrijdag 26 februari 2016 om 17:41

Unzué hekelt leiderstruien en nationale shirts

Eusebio Unzué is niet blij met leiderstruien en landentricots na het winnen van een nationale titel. “We moeten de belangen van ons merk verdedigen”, vertelt de ploegleider van Movistar aan Ciclo21. “Het winnen van het Spaans kampioenschap is een straf voor de sponsor.”

Begrip voor fans
Veel wielerfans vinden het onbegrijpelijk dat er op het shirt van Alejandro Valverde slechts aan een paar kleine details valt op te merken dat hij de Spaanse kampioen is. “Iedereen denkt dat we de trui niet willen dragen. Ik vind het prachtig om het Spaans kampioenschap te winnen. Maar laat er geen twijfel over bestaan dat we leven in een tijd waarin we de belangen van diegene die ons betaalt moeten behartigen. Het winnen van een nationaal kampioenschap is een straf voor een sponsor, omdat je er een jaar lang aan vast zit. Ik ben niet tegen de traditie van het dragen van zo’n nationale trui, maar het is toch iets waar de verschillende bonden eens over na moeten denken. Wij proberen te laten zien dat Alejandro de Spaanse kampioen is, maar dat hij ook nog altijd te herkennen is als Movistar-renner. Ik begrijp de kritiek van de fans, maar zo is het wel.”

Straf voor sponsor
“Begrijp me niet verkeerd”, gaat Unzué verder. “We zijn erg trots dat de Spaanse kampioen in onze ploeg rijdt. Ik zou echter hetzelfde doen als een renner van ons wereldkampioen zou worden. De regenboogtrui is een soort vergiftigd geschenk, omdat het aan bepaalde regels moet voldoen. Krijg je de wereldkampioen in de ploeg, dan moeten alle kleuren van de sponsor daarvoor wijken. Dat is de realiteit. We leven op dit moment in een sport waarin we financieel heel afhankelijk zijn van sponsoren. Er is geen andere geldbron om te overleven. Daarom zijn leiderstrui en nationale outfits in het wielrennen een straf. Als je een etappe wint en je de leiderstrui krijgt omgehangen, verdwijnt de sponsor ook al snel naar een heel klein vakje op die trui. Ik zou enorm blij zijn wanneer ik ooit de gele trui naar Parijs mag brengen. Maar dan pak ik hem het liefste pas op de slotdag.”

RIDE Magazine
25 Reacties
Sorteer op:
26 februari 2016 17:45
Pfft, er gaat net meer aandacht naar die truien omdat ze zo lekker opvallen.
26 februari 2016 17:48
Ben het met hem eens. Ik vind de truien een mooie traditie, maar niet meer van deze tijd.
26 februari 2016 17:58
Kan hem wel begrijpen. Ben niet bekend met de precieze regels waar hij op doelt, maar zoals dat bij Valverde is opgelost lijkt mij prima. Spaanse kampioenstrui viel redelijk goed op, zonder dat het de sponsor heel erg in de weg zit.
26 februari 2016 18:05
Je zou eens moeten kijken naar het Spaanse tenue die Purito droeg ten tijde van zijn periode als Spaans kampioen. Dat is pas een kampioenenoutfit. Je maakt mij niet wijs dat dit minder publiciteit voor de ploeg met zich meebrengt.

Misschien ben ik een te romantische wielervolger, maar een kampioenoutfit hoort all the way te gaan. Dat hebben ze bij FDJ wel begrepen.
26 februari 2016 18:05
De keerzijde is wel dat een nationaal kampioen en wereldkampioen vaak veel meer aandacht krijgt van camera's en commentatoren, waarbij de sponsornaam vaak genoeg wordt genoemd.

Dat je nog iets van de originele sponsorkleuren terug wil zien snap ik, maar het verdwijnen van kampioenstruien zou ik erg jammer vinden.
26 februari 2016 18:05
Laat me niet lachen, rijden in een regenboogtrui levert oneindig veel meer promotie op voor de sponsor dan rondrijden in je onopvallende truitje in het midden van een grijsgrauw peloton. En ja, ook landskampioentruien trekken veel meer aandacht. Mits ze opvallen.
26 februari 2016 18:07
Wat een mafkees. Juist een extra mogelijkheid tot profilering, en extra interessant voor een sponsor. Een net afwijkend shirt trekt juist de aandacht.
26 februari 2016 18:09
Ben het totaal met hem oneens. Juist de kampioentruien vallen altijd op ergo meer aandacht voor de sponsor. De truien van Terpstra en Jungels zijn schitterend om te zien èn geven de naam van de sponsor goed weer.

De trui van Sagan bij Cannondale en die lullige streepjes en nu die bandjes van Valverde vind ik echt enorm sneu.
26 februari 2016 18:09
Als je geen zin hebt om deze truien te dragen dan doe je aar niet mee met de kampioenschappen. Probleem opgelost.
26 februari 2016 18:10
Design van de trui vastleggen en dan de naam van de sponsor er groot op. Ik zie het nadeel niet.
1. Beter herkenbaar in een groot peloton
2. Meer aandacht voor-tijdens-na de koers
3. Niks leukers voor een sponsor dan een kampioen, daar kan je qua marketing lekker mee los
26 februari 2016 18:10
Laat de sponsor lekker crea zijn met zo kampioenstrui waardoor de kampioen wel opvalt ook voor de sponsor. Kom tot mekaar.
26 februari 2016 18:19
Ja, dat movistar dat niet pruimt zien we al langer aan hun sh*ttricots ja.
26 februari 2016 18:20
FDJ kreeg juist heel veel aandacht met een kampioenstrui waar geen enkel sponsorvakje op stond. De hoofdsponsor blijft ook naamgever van de ploeg, dat is meer opvallend dan het logo op het shirt. Volgens mij slaat hij commercieel de plank volledig mis.
26 februari 2016 18:25
Bij Astana hebben ze het beter gedaan dan bij Movistar. Een streep over de buik met de kleuren, van het land. En dan nog het astana blauw. En op de oude truien, van Movistar, was het toch ook duidelijk de sponser te zien of heb ik het nou mis... Net als de leiderstruien. Het kan soms beter, maar ik zie de sponser duidelijk.
26 februari 2016 18:39
Hier Dowsetts kampioenstrui van 2013. Ik moest inderdaad wel twintig keer kijken voordat ik de sponsor ontdekt had.
26 februari 2016 18:45
Lijkt me ook dat je met iemand met de gele trui in de ploeg veel meer media-aandacht krijgt dan met welk shirt met sponsor erop dan ook..

Vind de kampioenspakjes prachtig, zou zonde zijn als die verdwijnen.
26 februari 2016 19:13
Lekker simpele gedachte van Unzue. Leiderstruien, kampioenstruien en vooral de gele trui en WK-tricot levert zoveel publiciteit op voor de ploeg dat nooit never kan opwegen tegen het basisshirtje waar het logo van de ploeg opstaat.
26 februari 2016 19:14
Wat een onzin! Het Caisse d'Erpagne tenue in de Spaanse kleuren en het Italiaanse Katusha tricot van Pozatto zijn fantastische voorbeelden van prachtige kampioenstruien waarin de sponsor nog meer dan prima zichtbaar was!
26 februari 2016 19:43
Hij is vast verkeerd geciteerd ;)

ON: wat een malloot.
26 februari 2016 20:51
Rijdt Valverde bij Movistar??? Dat was door die kampioenstrui amper te zien!
26 februari 2016 22:00
ik weet wel zeker dat iedere sponsor meteen tekent om een renner te laten rondrijden in een WK trui! betere sponsoring kan je toch niet krijgen?
26 februari 2016 23:03
Ik denk dat hij wel een punt heeft. Hoofdsponsoren komen genoeg in beeld bij kampioens- en leiderstruien. De naam is daarnaast ook aan de ploeg verbonden, maar een tweede of derde sponsor delft toch echt het onderspit. Leuk en aardig die extra publiciteit, maar als jou naam niet genoemd of gezien wordt heb je er niets aan. Met name in een tijd waarbij grote hoofdsponsoren bijna niet meer te vinden zijn en je steeds meer cosponsoren nodig hebt denk ik dat er wel over nagedacht moet worden.
26 februari 2016 23:30
Ik snap zijn punt wel, maar een kampioenstrui geeft ook juist aanzien. Nationale truien zijn vaak de mooiste in het peloton.
26 februari 2016 23:33
Terpstra en Van Hecke bijvoorbeeld, die hebben toch prachtige shirts waardoor ze juist opvallen. Jungels en daarvoor de Schlecks hebben ook altijd zo'n mooi tenue.
21 maart 2016 10:36
Volgens mij kijken mensen juist meer naar de mensen in een afwijkende trui en dan zie je vanzelf ook (onbewust) wat erop staat...

Ploegen kunnen beter goed opletten dat ze geen 'universeel' shirt ontwerpen.. vanuit de helikopter kun je nauwelijks zien of het Katusha, Lotto-Soudal, BMC of Androni is dit jaar; dat opgaan in de massa lijkt me veel kwalijker voor de sponsor...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.