Visma | Lease a Bike schaafde aan tijdrit Cian Uijtdebroeks: “Schade beperken tot een minuut”
Foto: Cor Vos
vrijdag 10 mei 2024 om 12:39

Visma | Lease a Bike schaafde aan tijdrit Cian Uijtdebroeks: “Schade beperken tot een minuut”

De beste tijdrijder is Cian Uijtdebroeks nooit geweest en hij zal dat allicht ook niet meer worden. Maar bij Visma | Lease a Bike doen ze er wel alles aan om het maximale uit hun Belgische kopman te halen. Uijtdebroeks verdedigt vanmiddag zijn top 5-plaats in de Giro in een 40,6 kilometer lange rit tegen de klok, maar dat boezemt de ploeg geen angst in.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Op basis van de twee tijdritten die Uijtdebroeks dit jaar al afwerkte – 109e in O Gran Camiño en 129e in Tirreno-Adriatico – zou je het niet zeggen, maar Visma | Lease a Bike ging wel degelijk fors met de Belgische klassementsman aan de slag, specifiek met de tijdritten in het achterhoofd.

“Het eerste wat we deden, was alle tijdritten die hij al had gereden analyseren”, zegt performance manager Mathieu Heijboer aan Het Nieuwsblad. “Dan kijk je verder dan de uitslagen en ga je ook de vermogens die hij reed bestuderen. Dieper ingaan op bepaalde segmenten van die tijdritten en welke feedback hij daarbij had. Ten tweede keken we naar zijn positie op de fiets, al was die niet zo slecht. We zijn daarop verder gegaan en hebben hier en daar licht aangepast. Na die voorfitting zijn we nog in december een eerste keer met hem naar de piste van Alkmaar gegaan voor testen. Daar keken we hoe we hem zo snel mogelijk zo aerodynamisch mogelijk op de fiets kregen.”

Al zal dat voor Uijtdebroeks nooit gemakkelijk worden. “Van nature uit is Cian een ranke en stijve atleet. Als klimmer is dat prima, maar als tijdrijder moet je jezelf zo klein mogelijk kunnen maken en in zo’n positie toch veel vermogen leveren. Dat was voor Cian een moeilijke oefening. Sterker en stabieler worden, daar zit voor hem de grootste progressiemarge. Vandaag is hij fysiek al een andere renner dan vier maanden geleden. Door meer trainingsuren in zijn tijdritpositie te klokken raakt hij er beter aan gewend en gaat hij er ook krachtiger op rijden. Dat is in deze fase belangrijker dan aerotesten doen om halve wattjes te winnen.”

Eén minuut?
In de Girotijdrit volgt dus een eerste echte test, weet Heijboer. “Pogacar is van een ander niveau, Thomas is ook een betere tijdrijder, en ook ten opzichte van rechtstreekse concurrenten zoals Arensman en Tiberi gaat hij in principe tijd moeten toestaan. Als hij op die jongens het verlies tot een minuut kan beperken, dan tekenen we daarvoor.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.