Vuelta 2015: BMC wint merkwaardige ploegentijdrit, Peter Velits pakt rood
BMC heeft de ploegentijdrit in de Ronde van Spanje gewonnen. Voor de 7,4 kilometer van Puerto Banús naar Marbella hadden ze 8.10 minuten nodig. Omdat Peter Velits zijn wiel als eerste over de streep drukte, is hij de eerste drager van de rode leiderstrui. LottoNL-Jumbo werd knap vierde, maar omdat de verschillen niet meetellen in het algemeen klassement, heeft de ploeg daar weinig profijt van.
Gemotiveerd LottoNL wordt vierde
LottoNL-Jumbo moest al vroeg aan de bak en zette als eerste ploeg een echte richttijd neer. De Nederlandse équipe raffelde de afstand af in 8.18 minuten. Die prestatie verschafte het negental tijdelijk toegang tot de hotseats. Ruim een halfuur mochten ze daarvan genieten, toen kwamen de renners van Orica-GreenEDGE (8.11) hun plaatsen opeisen.
Zij bleken echter niet de enigen die op de smalle, zanderige straatjes een gemiddelde snelheid van boven de 54 kilometer per uur wisten te halen. Tinkoff-Saxo dook een paar tienden onder de tijd van de Australiërs en even waande Peter Sagan zich de eerste drager van het rood. BMC, dat met Peter Velits ook een Slowaak als eerste over de streep loodste, was echter nog wat sneller.
Movistar, Astana en Sky houden zich rustig
Met de wetenschap dat de tijdsverschillen niet zouden meetellen in het algemeen klassement (wel in het ploegenklassement) bleken veel teams niet bereid om de maximale risico’s te nemen. Movistar, vooraf gezien als een van de topfavorieten, werd slechts negende. Astana (dertiende) en Sky (twintigste) deden het nog rustiger aan.
Europcar spande de kroon. De Franse formatie maakte er een veredeld trainingstochtje van en was over ruim zeven kilometer maar liefst 2.15 minuten langzamer dan BMC. De Belgische ploegen spanden zich wel maximaal in en eindigden in de top tien. Etixx-Quick-Step (waar Niki Terpstra na de finish misbaar maakte tegen een ploeggenoot) werd vijfde, Lotto Soudal achtste. Giant-Alpecin, rijdend op een Duitse licentie, werd slechts negentiende.
Martijn Keizer morgen in de combinatietrui
Niet alleen de rode, maar ook de andere leiderstruien werden na afloop uitgereikt. Deze gaan naar de eerste vier ploegen in de rituitslag. Goed nieuws voor Martijn Keizer, die als eerste van LottoNL-Jumbo over de streep kwam en morgen in de witte combinatietrui mag rijden. Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) krijgt de groene puntentrui, Cameron Meyer (Orica-GreenEDGE) mocht de bergtrui ophalen.
Vuelta a España (2.UWT)
Uitslag etappe 1: Puerto Banús – Marbella (ploegentijdrit, 7,4 kilometer)
1. BMC in 8m10s
2. Tinkoff-Saxo op 1s
3. Orica-GreenEDGE op 1s
4. LottoNL-Jumbo op 8s
5. Etixx-Quick-Step op 10s
6. Trek Factory Racing op 12s
7. Caja Rural – Seguros RGA op 18s
8. Lotto Soudal op 18s
9. Movistar op 24s
10. Cofidis op 27s
Volledige uitslag
Verschillen tellen niet mee voor algemeen klassement
Jouw volgorde klopt, maar op het podium kreeg Keizer de bergtrui omgehangen, terwijl Meyer de combi-trui kreeg. Klein foutje dus
ok, de prijsuitreiking heb ik niet afgewacht dus dat heb ik gemist. Bizar inderdaad, ze moeten misschien af van die truien, geen idee. Hopelijk gaat het vanaf morgen allemaal wat beter en kunnen we ons concentreren op waarom het gaat: de koers.
Het zal ook wel met sponsorcontracten te maken hebben. Die truien moeten gewoon drie weken lang te zien zijn.
Gelukkig voel ik me niet persoonlijk aangesproken. Uit jouw reactie van 23u12 maak ik eerder op dat jij je wat irriteert aan het feit dat sommigen jouw mening niet als feit accepteren. Helaas voor jou is jouw mening nu eenmaal geen feit, net zoals mijn mening geen feit is. Je reageert op de reacties over Sky, die niet bij jouw mening past en geeft daarover geïrriteerd aan: "Sky is slecht ... Hoor ik nu een beetje thuis op deze website? Ik ken de regels hier nog niet zo goed. Ik was even vergeten dat je hier geen eigen mening mag hebben."
Niemand heeft echter volgens mij aangegeven dat je geen eigen mening mag hebben. Dat maakt nu juist een forum, een forum. Je eigen mening verwisselen voor een feit, is natuurlijk iets anders, zoals ook SolitaryShell je probeert uit te leggen.
In mijn eerste reactie gaf ik net als jij al aan dat ook een paar andere ploegen aan de hetze tegen het parcours meededen. De foto's en tweets van Froome waren echter het dieptepunt in deze soap, vandaar dat ik hen aanhaal. En dat er een band is tussen Cookson en Sky, is een publiek geheim.
Ook geef ik niet aan dat ik 'moe word' van het Sky-imperium. Je rukt een paar passages uit zijn verband, geloof ik. Als ik het over het Sky-imperium heb, dan doel ik op meer dan enkel de wielerploeg, het hele imperium is zeer invloedrijk, binnen en buiten de sport.
Verder geef ik nergens aan dat ik 'moe word' volgens mij. Wel vind ik dat de wielersport geen wetenschap is, en dat je toeval niet zoveel mogelijk moet willen uitsluiten, zoals Sky lijkt te willen doen, maar je moet aanpassen aan de omstandigheden. De omstandigheden zijn in de wielersport immers vaak erg bepalend. Denk bijvoorbeeld aan Johan van der Velde over de Gavia-pas. Dat zie ik Froome en Sky niet doen. Die zouden al bij het eerste beste sneeuwvlokje gaan zitten zeuren over de onmenselijke omstandigheden. Ik zie daar een kanteling in de wielersport. Dat vind ik jammer voor de wielersport.
RefleX - 22 augustus 2015 om 23:40
Maargoed alle gekheid op een stokje, ik zal even inhoudelijk reageren op de persoonlijke aanvallen op mijn reeds beargumenteerde mening.
Ha ha. Kun je ook een voorbeeld geven van zo'n vermeende persoonlijke aanval?
Van Movistar had ik ook meer verwacht, die zouden hier toch de Spaanse eer moeten verdedigen. Maar ze zitten dan ook weer met het klassement in hun hoofd, dus willen geen risico nemen.
Inderdaad: “goed lezen is blijkbaar ook een vak”.
De UCI heeft niet ingegrepen. Volgens Wielerflits is de uiteindelijke beslissing (tijden tellen niet mee voor het AK) genomen na, “koortsig overleg tussen de ploegen, de UCI en de organisatie”.
Zelfs al zou de UCI hebben ingegrepen dan nog betreft het haar, dus “een” mening aangaande het parcours waar je het eens of oneens mee kan zijn. Een feit is echt wat anders.
Schaamvertoning.
Inderdaad is Sky een ploeg die alles tot in de puntjes voor mekaar heeft en liefst volledige controle over de koers en alles er omheen zou willen hebben. Vanuit de investering die ze in de sport doen misschien begrijpelijk, maar aan de andere kant ook niet bevorderlijk voor de sport. Je hoort heel veel WF volgers zich positief uitlaten over spectaculaire ongecontroleerde koersen omdat dat veel leuker is om te volgen dan die strak geregisseerde koersen. Dodelijke controle over alles maakt koersen minder interessant. Ik denk dat jouw punt absoluut waar is.
Reacties goed lezen is blijkbaar ook een vak.
Das een mooie quote die jezelf misschien ook eens zou kunnen toepassen. Zoals ik aangeef, leg jij mij allemaal dingen in de mond, die ik helemaal niet opschrijf. Een beetje vreemd dat je elke keer zo geprikkeld reageert als je van een aantal anderen wat tegengas krijgt op je eigen mening. En ik vind helemaal niet dat jij je mening moet terug nemen. Dat is jouw mening en ik heb de mijne. Die kunnen verschillen. Zo vind ik (en zo te lezen ook anderen) het helemaal geen feit dat het parcours erover is. Dat de UCI is gezwicht onder de druk van een paar klagende ploegen, maakt het nog geen feit dat dit parcours erover is.
Je hebt wel gelijk dat bij veel zeges later al gauw vergeten wordt hoe die tot stand kwam, maar dat is bij deze misschien inderdaad toch wat anders door de heisa vooraf en achteraf. Wel moet gezegd dat de vraag gesteld kan worden wie verantwoordelijk is voor de heisa. Je kunt de Vuelta organisatie een verwijt maken dat ze (misschien om het spektakel) gekozen hebben voor een bijzonder parcours wat niet alledaags is. Je kunt renners verwijten dat ze niet moeten zeuren over de risico's en gewoon moeten rijden en zo nodig de snelheid aanpassen. Waar ligt de grens en hoe gevaarlijk was het nu echt. Er waren ook renners die vooraf aangaven er zin in te hebben (Mike Teunissen)
Vandaag gaan we echt beginnen en hoe!
Ze kunnen het nooit iedereen naar de zin maken. Alleen het gedoe met de tijdmeting en AK na dag 1 is een aanfluiting wat mij betreft. Of je slaat de hele rit over of je doet de tijdmeting en AK zoals het hoort.
En w.b. Terpstra. Tja, altijd de schuld van anderen en zal dat ook laten horen ook, zo kennen we hem.
Ha, ha mooie woordspeling, creatief gevonden!! Laten we inderdaad maar gaan kijken wat de rit van vandaag te bieden heeft.