Wietse Bosmans over nieuw WB-reglement: “Dit is een kaakslag”
foto: Cor Vos
vrijdag 7 februari 2020 om 14:29

Wietse Bosmans over nieuw WB-reglement: “Dit is een kaakslag”

Dan trok veldrijder Wietse Bosmans een seizoen lang naar het buitenland om zich in de top vijftig van de UCI-ranking te knokken en zo startrecht te verkrijgen in de Wereldbeker, dan blijken alle investeringen zinloos te zijn. Met dank aan de nieuwe regelgeving die de UCI invoerde.

Bosmans reageerde op zijn twitteraccount. “Onze sport had nood aan vernieuwing”, begint Bosmans zalvend. “Dus vond ik de kalenderhervormingen positief. Ik ben de eerste om innovaties toe te juichen. Maar de nieuwe regel die zegt dat voortaan enkel de acht beste Belgen mogen starten, aangevuld met vier renners geselecteerd door de bondscoach, vind ik niet de juiste stap.”

“Ik heb de laatste jaren veel tijd, geld en energie gestoken om in de top vijftig te geraken. Het is een kaakslag om te merken dat, nu ik daar net in geslaagd ben, die reglementen plots veranderen. Ik weet, ik zit in de specifieke positie waarbij deze regel mij op een ongunstige manier infecteert, maar ik wil deze situatie niet enkel op mezelf betrekken. Ook renners die met ziekte of een blessure te kampen hebben, wordt het hiermee erg moeilijk gemaakt.”

Bosmans roept tot slot op tot overleg. “Ik wil niet aanzetten tot polemiek, maar ik hoop dat we constructief kunnen zoeken naar een oplossing. Ik ben alvast bereid om mee te denken over een oplossing. Per slot van rekening wil ik het beste voor onze sport en een eerlijke kans voor elke ambitieuze en gepassioneerde renner.”

“Anti-Belgisch”
Ook Daan Soete en Sven Nys uitten eerder hun bezorgdheid via social media. “Voor heel wat Belgische crossers is dit een slechte zaak. Als je het niveau hebt om deel te nemen aan de Wereldbeker, waarom kan dat dan niet? Dit voelt anti-Belgisch”, zegt Soete.

Sven Nys, teammanager van Telenet-Baloise is nog heftiger. “Het is hoog tijd dat de Belgische Wielerbond opkomt voor zijn veldrijders. Met winst pronken is plezant, maar wat als morgen de helft van de renners afhaakt? Er is nood aan overleg!”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.