UCI reduceert wedstrijdselecties naar zeven renners
De UCI verkleint de maximale grootte van wedstrijdselecties van acht naar zeven renners. De internationale wielerunie schrijft in een persbericht dat het hiermee de veiligheid in het peloton wil verbeteren. De regel gaat vanaf volgend seizoen in en geldt niet voor de grote rondes. Eerder werd al bekend dat er vanaf 2018 in de Tour, Giro en Vuelta maximaal acht renners per ploeg geselecteerd mogen worden.
De maximale grootte van een peloton wordt vastgesteld op 176 renners. Bij eendagskoersen van de UCI Women’s WorldTour mogen er nog maar zes rensters per team geselecteerd worden. Bij meerdaagse wedstrijden zijn dat er zeven.
Aanvankelijk waren de organisatoren van de grote wedstrijden al een jaar eerder van plan om de maatregel door te voeren. De UCI verzette zich destijds nog hiertegen. Na goedkeuring van de Professional Cycling Council (PCC) kan de wens nu alsnog uitgevoerd worden.
Een puntje is wel dat er minder renners per team nodig zijn en dat het dus ten koste gaat van de werkgelegenheid... heeft de UCI daar over nagedacht? Krijgen we meer races op de kalender? (ik zie nu al het bos door de bomen niet meer met al die dubbele wedstrijd dagen...)
@redactie, vergeet de Ronde van China II niet, vandaag gestart, solo van Rivera.
Ja, de koers wordt aantrekkelijker. Dat wordt echter niet als reden gegeven van het inkrimpen.
Veiligheid in het peloton. Er zal eerst gekeken moet worden naar die idioten die een rit uittekenen. Een haakse bocht op 300 meter van de meet of wegversmalling waar je 200 man doorheen stuurt veroorzaken vaak de nerveusiteit. Dan hebben we het nog niet over het onacceptabel gedrag van motors en auto's tijdens de koers. Claxonerend door het wielerpeloton alsof ze deel uitmaken van de koers.
In bepaalde koersen kan dat laatste misschien het eerste jaar of twee helpen maar daarna zal het bijna allemaal weer terug in plooi vallen zoals altijd. Vergeet niet dat er vaak meerdere ploegen zijn die hetzelfde doel nastreven. Sagan krijgt het misschien zelfs nog wat lastiger...
ieder jaar moeilijker te ontvangen is voor de teams.
Dat er zodoende voor minder renners ook nog eens 16% minder betaald hoeft te
worden.
Het lijkt er op dat de maatregel alleen maar ten doel heeft kosten te besparen want
een peloton van 196 man te korten met 20 renners heeft niets met veiligheid te maken.
Dan heeft Froome volgend jaar nog maar 2 a 3 renners om zich hern op de slotklim ipv 3 a 4.
Ze kunnen beter minder motoren in de koers toelaten om de veiligheid te vergroten
On: als je met minder renners de veiligheid wilt vergroten moet iedereen op de eerste 2-3 rijen kunnen zitten in een smalle passage. Dat wordt een lekker 'peloton'. Kleinere teams is alleen het gevolg als het aantal koersen gelijk blijft, maar ik heb sterk de indruk dat er steeds meer koersjes komen in het kader van de internationalisering. Denk dat eerder eerder zo iets achter zit.
In grote rondes gaat het van 9 naar 8, maar dat was al bekend.
En attractiviteit? Dream it. Sky reed 2/3 van de Tour met 8. Waren ze minder dominant dan andere jaren? Dacht het niet. Je maakt