De Montjuïc kent een rijke historie en is veel meer dan een toeristische hotspot
Remco Evenepoel en Primoz Roglic vechten het uit op de Montjuïc tijdens de slotrit van de Ronde van Catalonië 2023 - foto: Cor Vos

De Montjuïc kent een rijke historie en is veel meer dan een toeristische hotspot

Fietstoerisme De heuvel staat bij vakantiegangers vooral bekend om het eeuwenoude verdedigingsfort en het mooie uitzicht over de stad Barcelona, maar doet wielerliefhebbers direct denken aan de Ronde van Catalonië. De Montjuïc is de absolute scherprechter in de traditionele slotetappe van de Spaanse rittenkoers.

In het zuidwesten van Barcelona, grenzend aan de haven, ligt de Montjuïc. Met een hoogte van 173 meter, is de heuvel eenvoudig te spotten vanaf veel plekken in de Catalaanse miljoenenstad. Het is wellicht daarom dat de berg tot de meest populaire toeristische hotspots van de Spaanse kustplaats behoort. Door een 750 meter lange kabelbaanrit, waarin een hoogte van 84,5 meter wordt overbrugt, krijg je als bezoeker de kans om al tijdens het bestijgen van de berg te genieten van het panoramische uitzicht over de stad en de Middellandse zee.

Andreas Kron won de tweede etappe van de Ronde van Spanje door aan te vallen op de Montjuïc – foto: Cor Vos

Historie
Eenmaal boven is, naast de vergezichten over de stad, ook het kasteel van Montjuïc te bewonderen. Het bouwwerk dat zijn ontstaan te danken heeft aan de Catalaanse opstand in de jaren veertig van de 17e eeuw, diende in eerste instantie als verdedigingsfort. De vesting moest de Catalanen verdedigen tegen de aanwezige Castiliaanse troepen tijdens de Dertigjarige oorlog tussen Frankrijk en Spanje.

Later in de geschiedenis diende het verdedigingsfort vooral als gevangenis. Tijdens de Spaanse Burgeroorlog van 1936 tot 1939 werd het kasteel gebruikt door de Republikeinen om de Nationalisten gevangen te houden. Na deze oorlog, wanneer Francisco Franco het voor het zeggen krijgt, draaien de rollen om en worden opstandige Republikeinen gevangen genomen en zelfs geëxecuteerd tegen de buitenmuren van het historische bouwwerk.

Claude Criquielion wordt in 1984 Wereldkampioen na 19 beklimmingen van de Montjuïc. Claudio Corti en Steve Bauer worden respectievelijk tweede en derde – foto: Cor Vos

Koersgeschiedenis
Hoewel de berg een rijke historie kent en inmiddels een toeristische trekpleister is, kennen veel wielervolgers de Catalaanse heuvel vooral van de Ronde van Catalonië. Sinds jaar en dag dient de beklimming als absolute scherprechter tijdens de slotrit van de éénweekse rittenkoersEr zijn twee klimmogelijkheden om naar de top van de heuvel te komen. De Alt del Castell de Montjuïc en de Alt de Montjuïc. 

Met name de eerste mogelijkheid, via het kasteel van Montjuïc, is vaak onderdeel van het parcours van verschillende wielerkoersen. Want de beklimming maakt niet alleen deel uit van de traditionele slotrit in de Volta a Catalunya, maar was ook al vijfmaal onderdeel van het parcours van de Ronde van Spanje. In 2023 won Andreas Kron voor Lotto-Dstny de tweede etappe van de grote ronde door op de top van de klim voor de aanval te kiezen.

In 1984 was de beklimming zelfs 19 keer (!) onderdeel van het WK-parcours. De Belgische renner Claude Criquielion bleek de sterkste op de laatste passage van de Montjuïc en soleerde naar de overwinning. Hij zegevierde voor Italiaan Claudio Corti en Canadees Steve Bauer.

Alt de Castell de Montjuic, Barcelona, Spain

• Distance: 2.6 km, Elevation: 138 m, Avg. Grade: 7.6 %

De beklimming
De Alt del Castell de Montjuïc is een beklimming met een lengte van 2,6 kilometer en een gemiddeld stijgingspercentage van 7,6 procent. De klim begint met twee onregelmatige kilometers. Al vrij snel word je als renner namelijk geconfronteerd met percentages rond de tien procent, terwijl het middenstuk van de beklimming dan weer vijfhonderd dalende meters telt. 

Het is belangrijk om genoeg over te houden voor de laatste 600 meter. De stijgingspercentages komen in deze finale namelijk niet meer onder de tien procent. Met een maximaal percentage van 13,1 procent moeten de meesten wel even op de pedalen gaan staan. Wanneer je het asfalt onder je fiets ziet veranderen in kleine klinkers, weet je dat je boven bent en een hoogte van 138 meter hebt overbrugd.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.