Bardiani-CSF ruilt in 2019 Cipollini-fiets in voor stalen ros van Guerciotti
Giulio Ciccone bedwingt Monte Zoncolan op een Cipollini tijdens de jongste Giro d'Italia - foto: Sirotti
vrijdag 14 september 2018 om 14:00

Bardiani-CSF ruilt in 2019 Cipollini-fiets in voor stalen ros van Guerciotti

Bardiani-CSF rijdt na de winterstop op fietsen van Guerciotti. De renners van het #GreenTeam hebben nu nog een Cipollini onder hun achterwerk, het merk dat in 2009 werd opgericht door de excentrieke voormalig topsprinter Mario Cipollini. “We willen hen bedanken voor de vele succesvolle jaren op een Cipollini-fiets”, zegt teammanager Bruno Reverberi.

In totaal reed de Italiaanse ploeg zes seizoenen op een Cipollini, dat ook Italië’s grootste vrouwenploeg van fietsen voorziet: Alé-Cipollini. Door de overstap van Bardiani-CSF, is het fietsenmerk vooralsnog niet terug te vinden in het profpeloton in 2019. Het team van Bruno en Roberto Reverberi stapt over op de fietsen van het eveneens Italiaanse Guerciotti. Dat merk levert nog tot het einde van dit jaar de knaloranje fietsen van CCC Sprandi Polkowice. De Poolse ploeg neemt de WorldTour-licentie van BMC over en stapt naar verluidt over op Giant. Dat gerucht zingt al enkele maanden rond, maar tot op heden blijft dat stil.

“We zijn blij dat we de krachten kunnen bundelen met een solide bedrijf als Guerciotti, waarop we kunnen bouwen”, gaat Bruno Reverberi verder. “Dankzij hun product, kunnen wij onze renners een fiets leveren van de allerhoogste kwaliteit. Met Paolo en Alessandro Guerciotti delen we dezelfde waarden: ambitie, verbondenheid en ontwikkeling. We zijn zeker dat we samen prachtige resultaten zullen neerzetten.” Alessandro Guerciotti kijkt ook uit naar de samenwerking: “Ons merk groeit constant. We zijn blij om in zee te gaan met zo’n ambitieus project.” Verder details rondom de fiets maakt de ploeg op een later moment bekend.

Geschiedenis Guerciotti (1964-heden)
Guerciotti werd groot in het veldrijden. In de jaren zeventig en tachtig was het merk zelfs leidend en behaalde diverse renners in totaal tien wereldtitels – waaronder Roland Liboton – op de Italiaanse fiets. Daarna volgden ook profploegen op de weg, maar na een aantal jaren verdween het merk uit de scene. Na de millenniumwissel besluit de Italiaanse firma opnieuw ploegen op de weg te gaan sponsoren. Het begint in de jeugdcategorieën bij de mannen en de vrouwen, om meer visibility te creëren.In 2004 keert Guerciotti bij LPR terug in het profpeloton.

De grootste sportieve successen volgden in 2007 en verder, toen Guerciotti een partnership aan ging met het Serramenti PVC Diquigiovanni-Androni Giocattoli van Gianni Savio. Gek genoeg reed er na 2000 geen enkele Italiaanse ploeg op Guerciotti. LPR reed namelijk op een Ierse licentie, Savio’s team reed onder de vlag van Venezuela, Miche-Guerciotti ‘kwam’ uit San Marino en CCC Sprandi Polkowice heeft haar thuisbasis in Polen. Met Bardiani-CSF (dat alleen Italianen onder contract heeft) gaat het in zee met een puur Italiaans team.

Tot afgelopen winter was Guerciotti ook terug te vinden in de hoogste rangen van haar roots. Steylaert-Verona crosste op Guerciotti-fietsen, maar onder de nieuwe noemer 777.be rijden Wietse Bosmans, Adam Ťoupalík, Gianni Vermeersch en Annemarie Worst deze winter op crossers van Stevens.

CCC Sprandi Polkowici op Guerciotti’s – foto: Sirotti

RIDE Magazine
4 Reacties
14 september 2018 14:20
Dat is ook wel een stap terug zeg. Naar een frame van staal.....
14 september 2018 14:30
Hele mooi spul altijd van Guerciotti, werd alleen de laatste jaren altijd overschaduwd door de oerlelijke uitrusting van CCC en de overvloed aan sponsors bij Savio...
14 september 2018 19:41
Zeg je Guerciotti, dan zeg je gelijk Daniele Pontoni en natuurlijk de doordeweekse wielercross in Milaan Papa & Mama Guerciotti
14 september 2018 23:02
De eerste crossfietsen van aluminium (70’s!) maar waren eigenlijk van Alen, die maakten toen al frames waarvan de buizen in de lugs gelijmd werden. Later deed Vitus hen dat na... was toen redelijk revolutionair, en mooi ook...,

Om te reageren moet je ingelogd zijn.