Liv lanceert nieuwe uitgave van EnviLiv aerobike
foto's: Liv
dinsdag 21 februari 2023 om 18:00

Liv lanceert nieuwe uitgave van EnviLiv aerobike

Materiaalzone Liv heeft een nieuw model van haar aerobike EnviLiv gelanceerd. De nieuwe fiets is voorzien van verschillende updates. Die verbeteringen zijn voornamelijk op het vlak van aerodynamica, maar ook het gewicht is niet uit het oog verloren.

Voor de eerste uitgave van de EnviLiv moeten we alweer terug naar 2013, toen de fiets werd gepresenteerd als een aerodynamische allrounder. Begin 2019 werd het jongste model gepresenteerd, maar nu is er dus weer een nieuw model gepresenteerd en draait de fiets volledig om performance en snelheid.

De fiets is niet ontwikkeld voor een koffieritje, maar als echte racer; voor criteriums, wegwedstrijden en voor triatlons van Olympische afstand. Onder andere Liv Racing TeqFind, Team Jayco AlUla, triatlete Lisa Tertsch en Liv Racing Collective coureur Tessa Neefjes gaan gebruikmaken van de fiets.

Om de fiets zo aerodynamisch mogelijk te maken, heeft Liv alle buizen van het frame ontworpen om gecombineerd zo aerodynamisch mogelijk te zijn. De buizen zijn dus niet alleen afzonderlijk ontwikkeld, maar er is vooral gekeken naar de interactie als de buizen aan elkaar bevestigd zijn. Dat is mede gebeurd aan de hand van een proces wat Liv AeroSystem Shaping Technology noemt.

Deze AST kennen we ook van de vorige zomer opnieuw gelanceerde Giant Propel. Dit houdt in dat alle buizen, verbindingen en componenten afzonderlijk én als geheel geanalyseerd worden om te kijken waar aerodynamische winst, of winst op het gebied van gewicht valt te behalen. Op basis van simulatiesoftware van luchtstromen (Computational Fluid Dynamics, ofwel CFD) worden berekeningen gemaakt over de aerodynamica die worden vertaald naar fysieke vormen. Hier rollen eerste prototypes uit, die in de windtunnel worden getest en bijgeschaafd worden tot er een eerste fiets van de band rolt voor real-life tests.

Ook de balhoofdbuis heeft een make-over gekregen, wat heeft geleidt tot een nieuwe D-vormige buis. In combinatie met corresponderende stuurspacers zorgt dit niet alleen voor verbeterde aerodynamica, maar ook voor een overzichtelijk en goed te onderhouden systeem om de bekabeling intern te laten lopen. Hierdoor is het een stuk makkelijker geworden om de hoogte van het stuur aan te passen, of een nieuwe stuurpen te monteren.

Naast de aerodynamische winst is er op verschillende onderdelen gewicht bespaard. Zo ontwikkelde Liv een aerodynamisch stuur dat 40 gram lichter is dan zijn voorganger en een stuurpen die 55 gram lichter is dan zijn voorganger. Het geheel aan verbeteringen leidt tot een verbetering van de efficiëntie (het stijfheid-gewichtratio) van de fiets van maar liefst 13,67%. Als het frame gecombineerd wordt met de nieuwe Giant SLR 50 wielen betekent dat een verlaging van 9.2 watt, of maar liefst 40 seconden winst over 40 kilometer bij een snelheid van 40 kilometer per uur.

Om de fiets optimaal te maken voor vrouwen is er ook aandachtig gekeken naar de geometrie. Daarbij is enkel gebruik gemaakt van data over vrouwelijke lichaamsafmetingen en wensen van vrouwelijke wielrensters. Zo is er nauw samengewerkt met onder andere coureurs van profploegen Liv Racing Teqfind en Jayco AlUla.


Volgende week verschijnt op Materiaalzone een uitgebreid verhaal over de ontwikkeling van vrouwenfietsen door Liv

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.