Ridley komt met X-Night RS als nieuwe crossfiets
foto: Ridley
vrijdag 2 februari 2024 om 11:37

Ridley komt met X-Night RS als nieuwe crossfiets

Materiaalzone Ridley heeft een nieuwe versie van haar veldritfiets gepresenteerd. Het Belgische fietsenmerk heeft de X-Night RS aangekondigd als volgende crossfiets in de X-Night-dynastie, zoals Ridley het zelf noemt. Onder meer Pauwels Sauzen-Bingoal gaat vanaf de winter van 2024-2025 op deze crosser rijden.

In de aankondiging zegt Ridley dat met de X-Night RS, de vijfde crossfiets die het merk heeft ontwikkeld, is ingezet op aerodynamica, waarmee het voor elke prof en ‘ambitieuze amateur’ een goede veldritfiets moet worden. “De X-Night RS heeft aerodynamische buisvormen die gebaseerd zijn op die van de succesvolle Falcn RS. Daarnaast valt ook de D-vormige zadelpen op. Bij een val zal het zadel altijd in de juiste positie blijven. Deze zadelpen is ook meer aerodynamisch dan een rond model”, stelt Ridley.

Wendbaar en technisch
Daarnaast heeft de X-Night RS een hogere trapas, een steile hoek van de balhoofdbuis en een kortere wielbasis. Dit is om de wendbaarheid en de techniek optimaal te benutten. Ook is de achtervork ruimer om modder makkelijk weg te kunnen halen. “De X-Night RS heeft een speciale bovenbuis voor de loopstroken in het veld. Dat is typerend voor een echte crossfiets, want met een rechte vorm en een afgeplatte onderkant wordt het gemakkelijker om de fiets op de schouder te dragen”, valt te lezen.

Ridley noemt ook nog enkele details ‘die het verschil maken’ op dit nieuwe type crossfiets. “Zo is de voorderailleurklem gemakkelijk te ver- wijderen bij het gebruik van een 1x aandrijving. Daarnaast beschikt de fiets over een universele derailleurhanger (UDH), waardoor je altijd en overal een andere hanger zal kunnen vinden omwille van de nieuwe universele standaard. Wanneer men kiest voor een 2x aandrijving, zal schakelen altijd elektronisch verlopen”, aldus Ridley.

De eerste uitgaves van de Ridley X-Night RS zijn vanaf september 2024 te leveren.

foto: Ridley

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.