WielerFlits Test: Trivio carbon pedalen
maandag 24 september 2018 om 15:00

WielerFlits Test: Trivio carbon pedalen

Een opfrisbeurt voor je pedalen. Iets waar je niet snel aan denkt wanneer je jouw fiets een upgrade wil geven. Maar wat te denken van een schone nieuwe glimmende set pedalen. Zonder krassen en al helemaal geen scherpe braampjes. Als ze dan ook nog eens van carbon zijn dan kun je daar best blij van worden. Van Trivio, een Nederlands merk uit het Limburgse Geleen dat ook onder meer brillen, gereedschap en zadels in het assortiment heeft, ontvingen we een setje pedalen van hun eigen merk. In het rood-zwarte doosje zit alles wat je nodig hebt. De set is compleet met schoenplaatjes, schroeven en uiteraard de pedalen.

Trivio carbon pedalen TRV-PD-026

Als ik snel op de website van Trivio snuffel, dan valt mij direct iets op. Zij vermelden een nogal laag gewicht van de pedalen. De “set”, zoals zij het noemen moet 174 gram wegen. Uit de keuken haal ik de weegschaal tevoorschijn. Beide pedalen samen wegen 266 gram. De schoenplaatjes wegen 48 gram en de schroefjes doen er nog eens 30 gram bovenop. Een simpele rekensom leert mij dat dat het totaal 344 gram weegt en zo kun je dus zeggen dat een enkel pedaal plus plaatje en schroefjes 172 gram weegt. Toch 2 gram lichter dan online beschreven staat.

Het klikmechanisme van de pedalen is gelijk aan die van LOOK Keo. Daar zijn ze dus mee uitwisselbaar. Houd hier rekening mee als je nu standaard SPD-SL plaatjes hebt. Deze dien je dan door de meegeleverde plaatjes te vervangen.

Montage

Voor wie wel eens een set pedalen vervangen heeft weet dat dit een fluitje van een cent is. Een simpel klusje waar je echt niet voor naar de fietsenmaker hoeft. De oude pedalen demonteer ik met een inbussleutel en de flitsende Trivio pedalen komen hiervoor in de plaats. Na 10 minuten liggen de oude pedalen opgeborgen in de schuur en blinken de Trivio pedalen op mijn testfiets. Kijk goed naar het verschil tussen links en rechts. Het klikt vrij beroerd in als je ze verkeerd om hebt zitten. Oftewel: dit lukt niet!

Afstelling

Of je strak of los in de pedalen vastzit, bepaal je zelf. Je kunt door middel van een inbussleutel de weerstand aanpassen waarmee je in- en uitklikt. Tijdens mijn eerste testrit zet ik het linker pedaal vrij los en het rechter pedaal lekker stevig. Hiermee ervaar ik het verschil in kracht wat er nodig is om uit te klikken. Persoonlijk ga ik voor de veilige stand zodat ik snel los ben. Eenmaal thuis stel ik beide pedalen gelijk in op de makkelijke stand. Zo kan ik met dezelfde kracht de schoenen uit de pedalen losmaken. Wel zo overzichtelijk. Het pedaal steekt 8,3 cm uit vanaf de crankarm. Daarmee lopen ze niet uit de pas bij hun concurrenten.

Onderweg

Tijdens de tochtjes op de fiets heb ik de pedalen eens flink onder druk gezet. Het brede vlak waar je schoen in vast zit voelt prettig om kracht over te brengen. Hierdoor heb je het gevoel dat je met de gehele bal van je voet power kunt leveren. Zeker op het moment dat je het fietsen naar een serieus plan wilt tillen, is het van belang dat de overbrenging van de kracht optimaal is. De Trivio’s doen waar ze voor gemaakt zijn. De stilte van nieuwe spullen brengt doorgaans een grijns op mijn gezicht. Geen gepiep of gekraak, ze draaien soepel onder mijn benen. Een genot om met nieuwe pedalen te peddelen.

Vergelijken, we doen het zo graag. Als ik de Trivio’s afzet tegen een SPD-SL pedaal dan komt er geen winnaar uit de bus. Beide varianten zijn uitgerust met het brede oppervlak waar je aanzienlijk kracht op kunt zetten. Kijk je naar de duurdere SPD-SL pedalen dan kun je nog iets aan gewicht winnen, of in dit geval eigenlijk verliezen. Dit moet je portemonnee wel toestaan en dat is niet voor iedereen weggelegd.

Prijs

De pedalen hebben een adviesprijs van 74,99. Als je even je best doet zijn ze voor minder dan 60 euro te vinden bij diverse webshops. Voor deze prijs heeft Trivio prima pedalen op de markt gezet. Ze zijn licht, hebben een fijne krachtoverbrenging en zien er ook nog eens flitsend uit.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.