Bauke Mollema luidt noodklok over veiligheid in het peloton
Foto: Marcel Koch
dinsdag 30 juni 2015 om 13:00

Bauke Mollema luidt noodklok over veiligheid in het peloton

Bauke Mollema pleit voor meer veiligheid voor de renners in het wielerpeloton. De Nederlander wil duidelijk maken dat er te veel valpartijen zijn en dat deze deels voorkomen kunnen worden. “Sommige dingen moeten echt veranderen.”

“Soms kan je valpartijen gewoon niet vermijden en het hoort ook (deels) bij het wielrennen”, zegt de renner van Trek Facory Racing in een blog op Cyclingnews. “Maar als we kijken naar de eerste week van de Tour van vorig jaar, dan was het gewoon te veel.”

Eén van de oorzaken van de valpartijen is volgens de klassementsrenner stress. “Renners vechten veel meer voor een top tien-positie dan in het verleden. Als je tien à vijftien jaar teruggaat in de tijd was er een veel groter verschil in kwaliteit tussen de toppers in het peloton en de rest van de jongens. Het niveau is gestegen en alles ligt dichter bij elkaar.”

Kleinere ploegen
Een oplossing voor het probleem is volgens Mollema het peloton verkleinen. “Ik denk dat het beter zou zijn om met kleinere ploegen en minder teams aan de start te verschijnen, in het bijzonder in grote rondes en andere grote wedstrijden. Waarom moet er bijvoorbeeld in de Amstel Gold Race met tweehonderd renners gestart worden met al die smalle wegen?”

Kleinere ploegen zouden volgens de nummer tien van de Tour de France van 2014 ook de attractiviteit van de wedstrijden vergroten. “Kijk maar naar de Europese Spelen in Baku, met die kleine ploegen en een kleiner peloton was de wedstrijd veel opener.”

Radio communicatie
Mollema pleit ook voor het afschaffen van radio’s in de koers. “Sommige mensen zeggen dat radio’s de veiligheid verhogen, maar het heeft alleen een voordeel als je een lekke band hebt of het moment dat er een ambulance in tegengestelde richting komt. Maar voor de rest? Ploegleiders zorgen voor alleen maar meer stress door te zeggen dat ploegen bij elkaar moeten blijven op bepaalde momenten in je oor.”

Het is beter om meer verantwoordelijkheid te geven aan de renners

“Het is beter om meer verantwoordelijkheid te geven aan de renners”, vervolgt de Groninger zijn verhaal. “Laat renners hun eigen beslissingen nemen als ze in het peloton rijden. Ze kunnen ook het parcours van te voren verkennen om te kijken waar alle beklimmingen zijn zonder dat ploegleiders dat door de radio moeten zeggen tijdens de wedstrijd.”

RIDE Magazine
53 Reacties
Sorteer op:
30 juni 2015 13:03
Mollema's argument voor aantrekkelijkheid van de koers wordt al gelijk onderuit gehaald door het NK afgelopen zondag.
30 juni 2015 13:04
Helemaal mee eens. Misschien alleen een oortje voor de wedstrijdjury, zodat die eventueel voorsprong kan doorgeven van de kopgroep, of die een auto naar voren kan sturen bij een lekke band en obstakels kan doorgeven onderweg.
@TomRey.
Heeft ook deels te maken met het parcours.
30 juni 2015 13:07
Ik ben pro een wedstrijdjury oortje. Evt als middenweg nog een oortje voor de teamcaptain en de ploegleider. Maar daar houd het op. Voor de rest mogen er van mij strakkere voorwaarden komen aan hoe de laatste 5km van een etappe eruit zien. (Breed genoeg, soort bochten etc etc).
30 juni 2015 13:09
@Sepiroth.
Oortje voor de teamcaptain gaat niet werken, want dan zeg je gewoon me kopman is de teamcaptain.
30 juni 2015 13:11
Bauke for UCI president!
30 juni 2015 13:11
Waarom noemt hij speciaal de Amstel Gold Race met zijn gevaarlijke smalle wegen.In de Ronde van Vlaanderen,vind je net zo'n smalle wegen!En we kunnen nog wel meer wedstrijden noemen met smalle wegen!!Kleinere ploegen zou inderdaad 'n mogelijke oplossing zijn.
30 juni 2015 13:13
@Tom Rey
ALs ik jouw argumentatie volg dan heeft het ontbreken van oortjes ook ervoor gezorgd dat het een stuk veiliger is geworden? Beide geen valpartijen.
30 juni 2015 13:15
@spiderh,
Quote:
bijvoorbeeld in de Amstel Gold Race
30 juni 2015 13:18
nickdt, das prima, het mag je kopman zijn. Dan is het zijn verantwoordelijkheid om zn ploeg te rallyen. Extra werk, maar dan is er maar 1 fietser per team die het plan kan doorgeven en dus uiteindelijk krijg je misschien net iets minder stress... Liever enkel met wedstrijd jury(inc timegaps)
30 juni 2015 13:18
@Spiderh.
Ronde van Vlaanderen rijdt hij niet, dus logisch dat hij AGR als voorbeeld neemt.
30 juni 2015 13:18
@tom Rey
Ik snap je argumentatie niet op het NK waren juist hele grote teams of 1 of 2 renners van 1 team en niet gelijke teams van bijvoorbeeld 6 renners
30 juni 2015 13:37
wijze woorden van bauke! kleinere ploegen & geen oortjes!
30 juni 2015 13:39
@dumo, precies! nergens zulke grote teams als bij het NK
30 juni 2015 13:41
Alles ligt dichter bij elkaar, zou dus juist contoleerbaarder moeten zijn. Dat het materiaal er ook schuldig aan is mag ie vast niet zeggen vd sponsor.
30 juni 2015 13:45
Minder teams betekent waarschijnlijk een saaiere koers. De kleinere teams die dan geslachtofferd worden, zijn vaak de teams die de koers kleur geven.
30 juni 2015 13:48
Kleinere ploegen in de eendagskoersen lijkt me een goede zaak en het afschaffen van de oortjes ook. Maar als je met veel kleinere ploegen een grote ronde gaat doen is de kans dan niet dat je straks als kopman alleen door ziekte e.d.?
30 juni 2015 13:55
Mollema luidt noodklok voor zijn veiligheid waarschijnlijk. Nu al bang voor de kasseienrit!
Stress hoort ook bij het vak. Het verschil tussen de top en de rest is inderdaad kleiner geworden en iedereen wil van voren rijden, daar verander je met een kleiner peleton volgens mij niets aan. De renners zullen hierin gewoon hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, zij maken de koers.
Deze verantwoordelijkheid kan je niet afschuiven op de parkoersbedenkers/organisatie.
M.b.t. oortjes deze kan hij ook gewoon uit doen als hij het "getetter" van de ploegleider niet wil horen.
30 juni 2015 13:58
Gewoon iedereen een bel op zijn fiets.
30 juni 2015 14:00
Bauke kan het weten en is geen watje. Serieus te nemen dus zijn argumenten (die niet nieuw zijn). Alleen collectief kunnen dingen ten goede veranderen. Experimenteren maar.
30 juni 2015 14:06
kleinere ploegen betekent minder goed kunnen controleren. ik denk dat de ploegen van de grote 4 er weinig voor voelen.
minder ploegen betekent juist die ploegen er uit die altijd lekker aanvallen, dus minder aantrekkelijke koersen.
dan blijft over de oortjes er uit. ik ben eigenlijk wel voor. lijkt me ook een stuk prettiger rijden voor die jongens als er niet continue iemand in je oor loopt te tetteren.
30 juni 2015 14:19
@Robotour dit vind ik te gemakkelijk. Bauke spreekt zich niet uit voor zijn eigen veiligheid maar voor de sport in het algemeen en geeft ook niet alleen de organisaties de schuld. Maar ziet het juist als een collectief probleem. Hij komt ook met oplossingen aan en dat vind ik te prijzen. Ik vind dat dit soort geluiden vanuit het peloton serieus genomen moeten worden en dat de UCI zich hier ook echt mee moet bezig houden.
30 juni 2015 14:26
Prima plannen van Mollema. Ik begrijp alleen de timing niet: focus op de Tour.
30 juni 2015 14:29
@Bettinwel. Inderdaad, prima plannen! Wat betreft de focus: die ligt heus wel op de Tour, maar je weet niet in welke context zijn uitspraken zijn gedaan (wat waren de exacte vragen). Misschien wilde de interviewer eens wat anders horen dan: "ik ga ervoor, de eerste week wordt stressvol, maar ik hoop met de besten mee te kunnen".
30 juni 2015 14:34
@Bettinwel Net alsof ie met een spandoek naar het Malieveld gaat om te protesteren. Zoveel tijd en energie kost dit niet hoor. En overigens, juist wel een goede timing aangezien de Tour eraan komt, de wedstrijd die bekend staat om zijn gedrang, nervositeit en valpartijen.
30 juni 2015 14:37
Als je kleinere teams hebt is het voor de teams moeilijker om een wedstrijd te controleren, daardoor dus meer kansen dat een ontsnapping succesvol is. Hierdoor zullen subtoppers eerder in een ontsnapping meezitten. Dit maakt het nog weer moeilijker om een wedstrijd te controleren, omdat de kwaliteit van de kopgroep omhoog gaat. Dat maakt het dat meer reners aan gaan vallen. Dus dat het weren van kleinere ploegen het aanvallend rijden tegen gaat is wat mij betreft onzin. De grote ploegen doen eerder aan kansberekening, daarom dat nu voornamelijk de kleinere ploegen het van aanvallen moeten hebben.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.