‘Dubbel gevoel’ voor Boogerd na La Doyenne
Huub Duyn (l) en Michael Boogerd (r) - foto: Marcel Koch
maandag 27 april 2015 om 09:05

‘Dubbel gevoel’ voor Boogerd na La Doyenne

Roompot Oranje Peloton kon haar stempel niet drukken op Luik-Bastenaken-Luik. In de vroege vlucht had de oranjeploeg niemand mee, waarna voor hen ook de grote valpartij een bepalend moment was. “Helemaal tevreden kunnen wij ook niet zijn”, stelt ploegleider Michael Boogerd na afloop op de ploegsite.

“Ik sta hier een beetje met een dubbel gevoel. Twee man in de top vijftig van de zwaarste klassieker van het seizoen is natuurlijk niet slecht voor onze ploeg, maar helemaal tevreden kunnen wij ook niet zijn”, vertelt Boogerd. De vlucht van de dag werd niet gehaald, al was Sjoerd van Ginneken op een gegeven moment los met een groepje. “Maar omdat een aantal renners dat niet goed had meegekregen bleven wij voorin volle bak meedraaien. Niet slim natuurlijk. De groep met Sjoerd werd teruggepakt en direct daarna kregen de volgende vluchters wel de ruimte.”

Reinier Honig probeerde nog de oversteek te maken, maar dat draaide uit op de chasse patate van de dag. De beste mannen van van de ploeg (Maurits Lammertink, Johnny Hoogerland, Huub Duyn en Mike Terpstra) kenden echter pech bij de massale val op veertig kilometer. “Maurits viel, Huub had lek en Johnny gaf hem een wiel. Daarna was het achtervolgen en weet jij dat het lastig gaat worden tegen de wereldtop.”

Huub Duyn werd uiteindelijk de beste renner van de ploeg op een 45e plek. “Ik baal echt enorm. Voel mij al weken beresterk. Ik had heel graag willen zien hoever ik had kunnen komen zonder die lekke band”, zegt de routinier.

RIDE Magazine
15 Reacties
Sorteer op:
27 april 2015 09:19
Hoogerland gaf zijn wiel aan Duyn? Eerstgenoemde is werkelijk onzichtbaar tot nu toe en zo iemand moet de jongere sturen?
27 april 2015 09:29
@team: de logica ontgaat mij ook.
27 april 2015 09:39
Quote van Boogie:
Sjoerd van Ginneken was op een gegeven moment los met een groepje. Maar omdat een aantal renners dat niet goed had meegekregen bleven wij voorin volle bak meedraaien. Niet slim natuurlijk.

"You had ONE job..."

Je zou voor minder een dubbel gevoel hebben. Daar valt die sjas patat van Honig bij in het niet, want die had op zich nog wel een kansje kunnen hebben zonder het gedram van Europcar.
27 april 2015 10:11
Zwaarste klassieker van het seizoen? Laat me niet lachen ;)
27 april 2015 10:22
Hij zegt blij te mogen zijn met 2 man in top 50 en dan is duyn de beste op de 45e plek.
Daar mag je idd heel blij mee zijn.
27 april 2015 10:23
Gent -Wevelgem was inderdaad zwaarder dit seizoen.
27 april 2015 10:46
Roompot is natuurlijk een nieuwe ploeg met een klein budget. We mogen niet te veel van ze verwachten. Ik vind persoonlijk dat ze een aardig voorjaar hebben gereden. M. Lammertink deed het goed in de Brabantse Pijl en Amstel Gold Race en ze zaten vaak mee in de aanval. Ze kunnen mannen als Honig, Duyn en Terpstra kunnen dan laten gaan.

Voor volgend jaar moet Roompot flink doorselecteren en veel meer jong talent in de ploeg opnemen. Jongens als Tusveld, S. Lammertink, Korevaar en Hofstede lijken me wel goede talenten voor de ploeg. Verder kunnen ze misschien Van Winden en Bol als wat ervarenere wielrenners aantrekken.
27 april 2015 11:14
Roompot heeft het dit jaar geprobeerd in de klassiekers maar is voorlopig nog veel te licht bevonden. Maar dat is niet zo vreemd, want de voorwaarde om louter Nederlanders onder contract te hebben maakt het op papier ook tot één van de zwakkere PCT-teams. Als ze volgend jaar niet flink versterken hebben ze hier nog niks te zoeken.
27 april 2015 11:25
Er finishten er in ieder geval nog 4. Cult kreeg slechts 1 renner aan de streep.
Het is een mooie ervaring voor deze ploeg om bijna alle klassiekers te rijden in het voorjaar.
Lammertink reed goed, Wesley en Raymond sprintten naar wat ereplaatsen. Maar de andere ervaren mannen vallen tegen: De Maar, Hoogerland en Michel Kreder (deze week weliswaar ziek).
Een aantal jonge renners heeft zich goed laten opmerken in kopgroepen.
De meeste renners zijn een ervaring rijker en maken hopelijk ook een stap voorwaarts, want in de komende periode staan de koersen op het programma waar Roompot wel resultaat kan behalen: Duinkerken, Bayern, Noorwegen.
27 april 2015 11:27
@123poetertjes

Als je alleen afgaat op resultaten dan kunnen ze Roompot volgend jaar wel opdoeken en kun je sowieso een team dat als opleidingsteam een brug wil slaan tussen continentale ploegen en WT ploegen wel schrappen want de kans dat ze top 10 rijden in een klassieker is vrij klein. De intentie is om renners de kans te geven zich te ontwikkelen door ook aan deze wedstrijden op het hoogste niveau mee te doen. Of er renners tussen zitten die uiteindelijk op WT niveau mee kunnen zullen we in de toekomst zien. Misschien wel, misschien niet, maar ik vind het in elk geval een loffelijk initiatief dat meer waardering verdiend dan jouw kritiek. Na 4 maanden is het wat mij betreft wat vroeg om ze al af te schrijven.
27 april 2015 12:21
@alsjewint
+1
27 april 2015 12:21
Misschien moet Huub eens met de nr 2 gaan praten, had ook een lekke band.
27 april 2015 13:34
Mijn kritiek was niet bedoeld om het initiatief af te kraken, maar wel om aan te geven hoe lastig het is om een nationaal team van de grond te krijgen, zeker met nog een concurrerende ploeg uit eigen land dat ook nog een opleidingsteam op continentaal niveau rond heeft rijden. Het is een nobel streven en het wekt zeker sympathie op, maar je zit wel vast aan wat er uit eigen land komt.

Ik denk dat ze vooral moeten kijken naar Bardiani, het voorbeeld dat ze de komende jaren moeten nastreven. Die ploeg werkt nauw samen met de Zalf-opleidingsploeg, en plukt daar de grote talenten van uit. Velen van hen groeiden uiteindelijk uit tot gewaardeerde renners (Battaglin, Boem, Bongiorno, Colbrelli, Modolo, Pozzovivo, Pirazzi, Brambilla, Canola). De eerste jaren hadden ze echter ook nog wat buitenlanders met ervaring in dienst (de gebroeders Richeze en Guillermo Bongiorno), om de jaren te overbruggen. Een aanwas aan talent is immers niet in één jaar gecreëerd. Die drie Argentijnen behaalden in 2008 samen acht zeges, hetgeen ertoe leidde dat de ploeg door kon groeien.

Op zich zit er best wat visie bij Roompot, door langs te gaan bij Metec, Jo Piels en ook nog een paar van Rabo. Er zit echter nog geen winnaar bij, wat toch essentieel is voor zo'n eerste jaar. Van een ProContiploeg wordt de laatste jaren ook wat meer gevraagd dan een brug te zijn tussen Conti en WT, vele PCT-ploegen doen niet meer onder voor wat er in de World Tour rondrijdt.
27 april 2015 16:03
@123poetertjes

Ik ben het met je eens dat je meer kans maakt om grote talenten te vinden als je je internationaal gaat orienteren. Maar ik vind die focus op Nederlandse renners ook voordelen hebben. Het biedt meer Nederlandse renners kansen en het past beter bij de filosofie van de huidige sponsoren denk ik. Uiteindelijk richt Topsport Vlaanderen zich ook op de Vlaamse renners. Wat het belang betreft van die overwinningen heb ik een iets andere visie dan jou. Ze hebben nu als nieuwe ploeg al heel veel wedstrijden mogen rijden en dat is denk ik niet in de laatste plaats door de connecties van Breukink, van Poppel en Boogerd. Als ze attractief koersen zonder te winnen zullen ze ook wel hun uitnodigingen voor koersen blijven krijgen zonder dat ze veel winnen.
27 april 2015 19:07
Voor veel renners is dit een prima leerjaar en nu oorelen is wat moeilijk. Belangrijk is dat ze volgend jaar stappen maken. De oudjes hebben in mijn ogen wel gefaald maar de jongere renners en debutanten rijden niet onverdienstelijk.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.