Giro 2018: Voorbeschouwing bergetappe naar de Monte Zoncolan
foto: Sirotti
vrijdag 18 mei 2018 om 19:00

Giro 2018: Voorbeschouwing bergetappe naar de Monte Zoncolan

De veertiende dag van de Giro d’Italia belooft het nodige spektakel. De rit eindigt namelijk op de gevreesde Monte Zoncolan, een van de zwaarste beklimmingen van Europa. Hier gaat ongetwijfeld met minuten gesmeten worden in de top van het klassement. Is Simon Yates nog steeds de beste renner onder de favorieten en weet hij Tom Dumoulin hier op meer achterstand te zetten richting de tijdrit van dinsdag? WielerFlits blikt vooruit.

Parcours
Aan de voet van de Monte Zoncolan – gelegen in de Karnische Alpen – wordt de fietser gewaarschuwd voor wat komt. Hij opent er de deur naar de hel. Al vanaf het middeleeuwse stadje San Vito Al Tagliamento stappen de renners de fiets op met als eindbestemming die ene top. Vier beklimmingen zijn er om in het ritme te komen. Welk ritme, dat is nog maar de vraag, maar aan het klimmen kunnen de grote mannen in ieder geval wennen. Het gaat om achtereenvolgens de Monte di Ragogna (top op 43 km, derde categorie), Avaglio (top op 106 km, derde categorie), Passo Duron (top op 142 km, tweede categorie) en Sella Valcalda Ravascletto (top op 165 km, derde categorie).

Vooral de laatste twee van die reeks kunnen al zorgen voor de nodige pijn in de benen. De Passo Duron is 4,4 kilometer lang met gemiddelde stijgingspercentages tussen de 8,8% en 10,8% en maxima van 18%. De Ravascletto is volgens het routeboek 7,6 kilometer lang met passages rond de 7,5% en een maximale stijging van 12%. Maar dat alles is niets, vergeleken met wat komen gaat…

Vanuit het kleine Ovaro, zo’n 1800 inwoners groot, stijgt het wegdek in 10,1 kilometer maar liefst 1203 meter, goed voor een gemiddelde stijging van maar liefst 11,9% procent. Van kilometerpaal twee tot en met zes is de stijging zelfs 15,4%. Als hier de Giro niet ontploft, dan ontploft hij nergens. Op zijn steilst is de Zoncolan 22%. Dat punt ligt vier kilometer na de voet; twee kilometer later volgen nog hellingen van 20%.

De laatste winnaar op de Monte Zoncolan luistert naar de naam Michael Rogers. Hij wist in 2014 als vluchter de klassementstoppers voor te blijven. Igor Antón (2011), Ivan Basso (2010) en Gilberto Simoni (2003 en 2007) gingen de Australiër voor. Bekijk hieronder de beelden van die bewuste etappe van Rogers.

Start: 11.55 uur
Finish: Tussen 16.54 en 17.37 uur

Favorieten
Dat de Monte Zoncolan slachtoffers in het klassement gaat eisen, is haast onvermijdelijk. De verschillen in de strijd om de roze trui zijn nog dermate beperkt dat er nog van alles mogelijk is. Op de steile flanken van de Zoncolan kunnen de tijdsverschillen flink oplopen. Niet in seconden, maar in minuten.

Foto Gian Mattia D'Alberto - LaPresse<br /> 15/05/2018 GUALDO TADINO (Italia)<br /> Sport Ciclismo<br /> Giro d'Italia 2018 - edizione 101- tappa 10<br /> PENNE - GUALDO TADINO<br /> Nella foto: YATES Simon Philip (GBR) (MITCHELTON - SCOTT) , maglia rosa<br /> Photo Gian Mattia D'Alberto - LaPresse<br /> 2018-05-15 GUALDO TADINO (Italy)<br /> Sport Cycling<br /> Giro d'Italia 2018 - 101th edition - stage 10<br /> PENNE - GUALDO TADINO<br /> In the pic: YATES Simon Philip (GBR) (MITCHELTON - SCOTT) , maglia rosa

foto: LaPresse

Eén renner steekt er deze ronde met kop en schouders bovenuit. Hij draagt daarom ook terecht de roze leiderstrui. Simon Yates heeft, zeker bergop, nog geen momenten van zwakte getoond. De Britse kopman van Mitchelton-Scott is voorlopig heer en meester en daarom ook voor de rit naar de Monte Zoncolan de topfavoriet voor de ritzege. Zijn ploeg behoort tot de sterkste van deze Giro, al zal het op de Zoncolan een man-tegen-man-gevecht worden.

foto: Sirotti

Op een voorlopig vierde plek is Domenico Pozzovivo een van de smaakmakers tot nu toe. In meer dan de helft van het aantal verreden ritten (zeven keer) finishte hij in de top-10 van de daguitslag. De Italiaan moet echter wel steeds zijn meerdere erkennen in de concurrentie. Net als Tom Dumoulin lijkt hij naarmate de wedstrijd vordert beter te worden. Als pocketklimmer is de steile Zoncolan een kolfje naar zijn hand. Advies voor de tegenstanders: verlies hem niet uit het oog.

foto: Sirotti

Miguel Ángel López moet rekenen op een wonder voor een goede uitgangspositie voor het algemeen klassement. De kopman van Astana staat, voornamelijk door pech, op een teleurstellende elfde plek op ruim drie minuten achterstand. Om zijn klassement nog enigszins te redden, moet hij ten aanval trekken. Diezelfde strategie maakt hem ook kansrijk voor de ritzege, want bergop heeft hij op dit soort bergen een streepje voor op de andere klassementsmannen.

foto: Sirotti

Tom Dumoulin, de nummer twee in het klassement, komt met name goed voor de dag op de zogenoemde ‘lopende klimmen’. Lange beklimmingen met een geleidelijk stijgingspercentage. De Zoncolan is lang en héél steil. Op papier een klim die Dumoulin minder zou liggen, maar de Nederlander heeft vriend en vijand al vaker weten te verrassen. Nu hij iedere dag beter lijkt te worden, is het absoluut niet uitgesloten dat hij de concurrentie veel pijn kan doen. Herinner je de finish van vorig jaar op Oropa? De klimmen zijn weliswaar niet te vergelijken, wat wel overeenkomt zijn de steile slotmeters. Dumoulin wist toen zelfs rasklimmer Nairo Quintana te lossen. Zijn tweede plaats in Osimo zal hem daarnaast veel vertrouwen geven.

foto: LaPresse

Movistar ging zonder klassementsambities naar deze Giro, maar is met Richard Carapaz alsnog in de top (vijfde) van het klassement vertegenwoordigd. De jonge Ecuadoraan is de trotse leider in het jongerenklassement. Met al een prachtige ritzege opzak is zijn ronde al dik geslaagd. Met winst op de mythische Zoncolan zou hij zijn Giro nu al met een gouden rand omlijsten.

foto: Sirotti

George Bennett kon op de Gran Sasso en ook in Osimo niet met de besten mee. Desondanks ligt hij op koers voor zijn geambieerde top-5-notering. De kopman van LottoNL-Jumbo is desondanks voortvarend aan de Giro begonnen. Het is echter de vraag of hij nog de benen heeft die hij had op de Etna, of dat die iets mindere resultaten van eerder deze week een voorteken waren.

Thibaut Pinot – foto: Sirotti

Thibaut Pinot is qua voorkeur van beklimmingen te vergelijken met Dumoulin. De Fransman heeft echter wel een iets vinnigere versnelling. Het leverde hem deze Giro al ereplaatsen op in de ritten naar de toppen van de Etna (derde), Montevergine di Mercogliano (derde) en Gran Sasso (tweede). Met iets meer dan minuut achterstand heeft hij nog altijd een mooie podiumplaats in het vooruitzicht.

foto: Sirotti

Naast Pozzovivo zijn er nog drie Italianen om in de gaten te houden voor de ritzege. Davide Formolo heeft na een gevoelige tik op de Etna zich goed herpakt. De Italiaanse klimmer van BORA-hansgrohe staat inmiddels op meer dan zes minuten, waardoor hij geen grote bedreiging meer is voor de klassementsmannen. Op de Grans Sasso (zesde) en op Osimo (derde) flirtte hij al met de ritzege. Kan hij raak schieten op Zoncolan?

Fausto Masnada – foto: Sirotti

Valerio Conti is met ruim dertien minuten achterstand geen grote bedreiging meer voor het klassement. Hij kan op de Zoncolan de eer hooghouden voor zijn ploeg UAE Emirates, want de prestaties van kopman Fabio Aru (tiende op meer dan drie minuten) vallen ietwat tegen. Een renner die zijn naam deze Giro goed weet te vestigen is de onvermurwbare Fausto Masnada. De 24-jarige renner van Androni Giocattoli-Sidermec heeft een neusje voor de goede vlucht, maar een ereplaats heeft hem dat nog niet opgeleverd. Hij is in staat het kunststukje van Michael Rogers uit 2014 te herhalen door vanuit de vroege vlucht te zegevieren.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Simon Yates
*** Domenico Pozzovivo, Miguel Angel López
** Tom Dumoulin, Thibaut Pinot, Richard Carapaz
* George BennettDavide Formolo, Valerio Conti, Fausto Masnada

Deelnemerslijst (WielerFlits)
Parcoursinformatie

Weer en TV
De weersomstandigheden kunnen een belangrijke rol gaan spelen tijdens de beklimming van de Monte Zoncolan. Volgens de voorspellingen is er een grote kans op regen. Op de top zal temperatuur niet boven de tien graden uitkomen. De rechtstreekse uitzending op Eurosport 1 begint om 13.15 uur. Bespreek via de Volg Hier op WielerFlits het verloop van de etappe.

[poll id=”798″]

RIDE Magazine
117 Reacties
Sorteer op:
1 3 4 5
19 mei 2018 10:19
Ik las niet zo lang geleden een verhaal dat Dumoulin, heeel veeel zwaarder dan vroeger (90+) en op veel oudere leeftijd nog als een powerhouse een Pyreneencol opreed als begeleider. Prachtig.

Qua vermogen, als ik m niet vergis gaat bij een hoek van tien graden ongeveer 17% van het vermogen verloren aan het overwinning van de zwaartekracht.
Yates is 13 kg lichter dan Tom, dus Tom verliest dan 130*0,17 = 22,6 J/s =22,6 W meer dan Yates aan de zwaartekracht. Bij is een hogere hoek wordt dit meer. Gemiddeld over de klim zou dat misschien 30W kunnen zijn.
Dit verschil lijkt me weinig, dus ik zou goed een fout gemaakt kunnen hebben.


Dus Tom moet dan 117/100 keer het vermogen van Yates leveren. Dus, als Yates gemiddeld 350 levert, dan moet Tom 410
19 mei 2018 10:25
Bij Sunweb weten ze al dat een verlies van dertig seconden van Tom op Yates al een topprestatie zou zijn. Hij hoort misschien bij de vijf beste klassementsrenners op deze berg, en daar mogen we het mee doen. Daarom verbaast het mij dat in de poll Tom op 2 staat bij de potentiële winnaars.
19 mei 2018 10:29
@Assen

Leuk rekensommetje! Alleen graden staat niet gelijk aan percentage. 10 graden is al bijna 20% (http://www.faqt.nl/trivia/uncategorized/hoe-steil-is-een-10-helling/)

De exacte wiskunde zou ik niet beter weten dan jij, maar ik denk dat je het eerder over 6/7 graden moet hebben. Dan zou het wattage wat er verloren wordt aan het overwinnen van de zwaartekracht een stukje minder zijn.
Ik denk sowieso dat deze klim nog wel eens in het voordeel van Tom kan zijn.
19 mei 2018 10:32
Wellens start vandaag niet meer.
19 mei 2018 10:35
Even in herinnering roepen wie vorig jaar de veertiende etappe won, en iedereen bergop verbaasde: Tom Dumoulin. Op herhaling vandaag?
19 mei 2018 10:46
Herriner mij nog als de dag van gister. Giro d’italia 2010, etappe 15. Arroyo staat minuten voor in het klassement door de monstervlucht naar L’Aquila. De Zoncolan breekt aan, de poorten naar de hel gaan open voor de renners. Basso, Evans en wijlen Scarponi rijden na 3 km weg bij de rest. Scarponi moet als eerste lossen, Evans is een kat met 7 levens en komt telkens terug tot Basso. Tot ongeveer 4 km voor de meet, Basso versneld van uit het zadel en komt met gebalde vuist als eerste boven op de Zoncolan. Wat een brute etappe was dat toen, vergelijkbaar met vandaag.
19 mei 2018 10:48
*** Lopez
** Chaves Henao
* Betancur Pantano Torres
Zoncolombian
19 mei 2018 11:17
Wat denken jullie van woods kan hij dit een beetje?
19 mei 2018 11:43
Woods is niet in topvorm zo lijkt het. In principe is Pozzovivo de klimmer voor dit soort bergen, maar Yates zal veel vertrouwen hebben dus dat zou wel eens gelijk kunnen opgaan, net als Tom en Pinot.
19 mei 2018 11:45
Woods haalt de finish niet eens lijkt me
19 mei 2018 12:13
SUNWEB moet keihard die voorlaatste berg oprijden. De kleine vedergewichten zijn beter op steile stukken maar ook zij kunnen geen 7km op die steile stukken gas geven en alleen rijden. De bedoeling is om er al zoveel mogelijk energie uit te laten vloeien voor de Zoncolan om ze te ontmoedigen vroeg aan te gaan.
19 mei 2018 12:43
Eens met een aantal, wat betreft Pinot. Die legt in deze etappe de basis voor de overwinning AK
19 mei 2018 13:09
Quote van assen:
Qua vermogen, als ik m niet vergis gaat bij een hoek van tien graden ongeveer 17% van het vermogen verloren aan het overwinning van de zwaartekracht.

Je vergist je dan wel gebruikt niet de juiste formules. Zoals ik al eerder zei is het bij een steile helling zoals vandaag zo dat meer dan 90% vh vermogen dat je levert nodig is om de zwaartekracht te overwinnen.
De luchtweerstand (hangt met de derde macht vd snelheid af), rolweerstand en interne weerstanden en verliezen zijn bergop relatief gering. Deze mag je eerste orde zelfs verwaarlozen.

Gaat iets te ver om dat nu in alle details en met formules uit te leggen.

Rij je op het vlakke waar uiteraard je geen zwaartekracht hoeft te overwinnen bij hoge snelheid zeg 45-50 km/u dan is juist de luchtweerstand dominant en nog wat rolweerstand.

Zie dit grafiekje dat een ander fraai illustreert:
http://i.imgur.com/5Pfp0jY.jpg

Dus bergop op een steile helling is bijna al het vermogen dat je levert nodig om de zwaartekracht te overwinnen.
Op het vlakke zeker bij hoge snelheden moet je vooral de luchtweerstand overwinnen.
19 mei 2018 16:04
Interessante grafiek!
19 mei 2018 16:17
Dank voor de info over de wattage !
19 mei 2018 16:25
"Karsten klep dicht" geschilderd op het wegdek. Hilarisch!
Karsten kon er zelf ook wel om lachen.
19 mei 2018 17:26
En anderhalve minuut in de tijdrit is genoeg.
1 3 4 5

Om te reageren moet je ingelogd zijn.