Tadej Pogacar kijkt anders naar gravelrit in Giro: “Dit is geen Strade Bianche”
foto: Cor Vos
donderdag 9 mei 2024 om 12:45

Tadej Pogacar kijkt anders naar gravelrit in Giro: “Dit is geen Strade Bianche”

Tadej Pogačar tempert de verwachtingen voor de zesde etappe van de Giro d’Italia, die in het teken staat van drie gravelstroken. Volgens de klassementsleider van de Giro is de rit niet te vergelijken met Strade Bianche, de beroemde voorjaarsklassieker over Toscaanse grindwegen. “Ik moet gefocust blijven, zodat ik daarna kan overleven tot de finish”, aldus Pogačar.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Dit is geen Strade Bianche, om eerlijk te zijn”, blikte de kopman van UAE Emirates in de mixed zone vooruit na de etappe naar Lucca. “Het is een niet leuke etappe, maar dan bedoel ik het goed. Het is een etappe waarin we heel geconcentreerd moeten zijn, net als in de rit naar Lucca. We moeten als ploeg bij elkaar blijven en samen de gravelsectors aanvallen.”

Pogačar weet dat elke etappe een hindernis is op weg naar naar de eindzege. “De gravelrit wordt ook weer een heel ander verhaal”, zegt hij. Als tweevoudig winnaar van Strade Bianche wordt veel verwacht van Pogi in de gravelrit. Toch waarschuwt hij zichzelf en de kijkers. “Je denkt vooraf ‘gravel, gravel, gravel’, maar je kan ook in de lead-out naar de gravelstrook al over slechte wegen rijden.”

“Een valpartij kan altijd gebeuren, zoals met Christophe Laporte gebeurde. Dan kan je al op de grond liggen nog voor je op het gravel komt. Daarvoor moeten we heel goed opletten”, aldus Pogačar, die geen bijzondere fiets gaat gebruiken. “Ik ga niets aanpassen. In Strade Bianche rijden we ook alleen maar met iets bredere banden en iets minder bandendruk, maar in Strade zijn veel meer gravelkilometers. Voor deze rit ga ik niet heel veel veranderen aan mijn fiets.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.