Giro-baas Vegni staat open voor discussie over grote rondes van twee weken
foto: Sirotti (archief)
zondag 5 november 2017 om 17:39

Giro-baas Vegni staat open voor discussie over grote rondes van twee weken

Mauro Vegni staat open voor een gesprek om grote rondes in te krimpen tot twee weken. Dat vertelt de baas van de Giro d’Italia in een interview met Cyclingnews. “Ik ben niet voor of tegen dat voorstel, maar ik wil eerst de feiten op tafel”, zegt de Italiaan.

“Het is een mogelijkheid, maar het moet eerst geanalyseerd worden en op basis van cijfers gebeuren”, geeft Vegni aan. “We moeten de voors en tegens van dit idee evalueren. Wat duidelijk is, is dat elke verandering moet gelden voor alle drie de grote rondes. Ik sta open voor de discussie, maar natuurlijk betekent inkrimping naar twee weken ook dat we een week van geweldige koers verliezen, wat ook tv-uitzendingen scheelt.”

De Vuelta heeft sommige aspecten van een grote ronde verloren.

De afgelopen Giro d’Italia was spectaculair en tot de laatste dag spannend, met uiteindelijk Tom Dumoulin als eindwinnaar. In de andere rondes ging Chris Froome met de eindzege lopen. “In de Tour denk ik dat Froome en zijn team de wedstrijd dood hebben gemaakt. Dat voelde een beetje mat”, aldus Vegni. “Ik denk dat de Vuelta sommige aspecten van een grote ronde heeft verloren. Ze doen veel om spektakel te creëeren, maar ze leveren ook enkele belangrijke aspecten in.”

“Ik denk niet dat het goed is dat een grote ronde nauwelijks sprintetappes heeft. Dat betekent dat je niet de beste sprinters van de wereld aan de start hebt en dit gebeurt de Vuelta nu al een paar jaar”, zegt de Italiaanse koersdirecteur. “Je moet denken aan wat de mensen willen zien. Fans willen niet tien dagen saaie etappes zien, ze willen elke dag iets anders zien. Je moet de juiste balans tussen sport en spektakel vinden.”


[poll id=”630″]

RIDE Magazine
25 Reacties
Sorteer op:
5 november 2017 17:45
Ik dacht dat deze idiote 'innovatie' allang in de vergetelheid was geraakt. De ASO gaat dit gelukkig toch nooit doorvoeren.
5 november 2017 17:54
Als het 17 etappes op rij zijn (vr t/m zo zonder rustdagen), ben ik voor. Dan betreft het toch zes dagen minder dan het de huidige opzet met start op zaterdag en ritme van 9-6-6 etappes met rustdagen op de 2de en 3de maandag.
5 november 2017 17:57
En toch hoop Ik dat grote rondes van 2 weken een feit worden: Het opent de weg voor atractiever koersen, kopmannen in Meerdere grote rondes en eventueel grote rondes in de USA en andere opkomende landen (China, Duitsland, oost Europa.) Landen waar een hoop geld verdient kan worden als de sport een platform krijgt.
5 november 2017 18:02
@KnightBiker
Ja lekker overal nieuwe 'grote rondes' uit de grond stampen. Nivelleren met die hap. Grote koersen zijn groot omdat ze zo'n rijke geschiedenis hebben. Dat kan je niet nabootsen.
5 november 2017 18:29
Kan best iets leuks opleveren maar als ze twee weken duren zijn het geen "grote" rondes meer natuurlijk.
5 november 2017 18:34
Maak de rondes twee weken en iedere vergelijking met prestaties in het verleden kan de prullenbak in. Ook kunnen de Kruijswijks van deze wereld een andere job gaan zoeken. Attractiviteit valt op genoeg andere manieren te stimuleren meneer Vegni, daar weet u alles van. Zeggen dat de Vuelta aspecten van grote rondes heeft verloren en zelf naar twee weken toe willen: Koekoek.
5 november 2017 18:35
Mijn vriendin is voor.
5 november 2017 18:52
Kan... maar niet door de tour, giro en Vuelta te downgraden. Het lijkt me beter om wat diversiteit te creëren omtrent de overvloed aan week rondjes... maak van Zwitserland en parijs-nice bijvoorbeeld 2 weken. En maak van down-under, China en Polen bijvoorbeeld een vierdaagse.
5 november 2017 18:54
Mijn vriendin ook, maar ik niet. Laten ze al die overbodige rondjes en exotische uitstapjes maar eens afschaffen. Daar niet namelijk niemand op te wachten, een derde week van een grote ronde juist wel. Dat is historie, dat is koers, zo moet het zijn.
5 november 2017 19:09
15 dagen koers: zaterdag beginnen , 9/10 dagen , 1 rustdag ( wellicht de maandag) , en dan 6 finaledagen (mogen kort zijn) .Impliceert dan wel zo weinig mogelijk verplaatsingen tussen de ritten en goede/professionele slaapplaatsen voor de renners .Lijkt me best aantrekkelijk
5 november 2017 20:01
Ik stel voor:
- de Giro uitbreiden naar 4 weken (speciaal voor Steven)
- de Tour blijft 3 weken
- de Vuelta naar 2 weken
- de ToC uitbreiden naar 1,5 tot 2 weken
5 november 2017 20:06
Quote:
Fans willen niet tien dagen saaie etappes zien


Gaat hij nu zelf zijn eigen Giro sprint ( vlakke ) etappes schrappen dan ? Dan ben ik voor. ;)
5 november 2017 20:30
Aan de ene kant ben ik met Vegni eens dat een grote ronde een balans moet hebben tussen vlakke etappes en bergetappes, maar aan de andere kant is het ook juist weer mooi dat elke ronde zijn eigen karakter heeft: Giro met lange opeenvolgende bergetappes, Tour met vaak wat meer kansen voor sprinters of klassieke renners en de Vuelta met oneindig veel muurtjes van maximaal 3 kilometer aan minstens 15 procent gemiddeld.
5 november 2017 21:03
@tikkethor
Lekker he conservatief zijn! Het zal niet snel gebeuren dat de tour zijn 3 weken op geeft, dus ... Maar de Stelvio is na 17 dagen is net zo spannend als na 23 dagen, de Giro/vuelta gaan hun mythische aantrekkingskracht echt niet verliezen. En denk eens na aan hoeveel mythische Bergen we er bij kunnen krijgen, in andere landen heeft men ook behoefte aan wielrennen op het hoogste niveau, die potentie wordt niet waargemaakt als we het wielrennen Alleen in Europa houden. #ridethefuture
5 november 2017 21:38
@KnightBiker
Als je er toch maar 4 dagen afhaalt wat heeft het dan überhaupt voor zin? Die vier dagen gaan echt het verschil niet make qua spanning. Ik zie sowieso niet in hoe de duur van een ronde invloed heeft op de spanning. Maak dan de etappes korter.
5 november 2017 23:03
Per direct invoeren ! Lucht de kalender op, de toppers kunnen de '3' rijden, het verlost ons van die veel te vele slaapverwekkende en voorspelbare sprint-etappes... alleen maar voordelen, had al jaaaren geleden moeten gebeuren...
5 november 2017 23:48
Vuelta begint langzaam maar zeker mijn favoriete ronde te worden. Juist vanwege minder sprint etappes
5 november 2017 23:51
Giro is mijn favoriete rondekoers ... liever 3 of meer weken duimen en vingers aflikken, dan maar 2 weken ;)
5 november 2017 23:56
Tsja dat meneer giro iets vind van de tour en vuelta. Wat denkt zo'n man dat ie daar wat over moet zeggen? Beetje gelul.
Zn verhaal over 2 weken lijkt niet echt getuigen van visie. Alleen als hij het ook doet is een nogal kinderachtig schoolplein riedeltje. Hij vind 2 weken eigenlijk maar niks dus? Als hij zou benoemen dat hij niet korter wil zijn omdat prestige bij hem aan de lengte hangt zou ik het iig nog waarderen dat hij dat gewoon toegeeft.
Waarom trouwens niet 1 grote ronde van Europa? Etappes in alle grote landen en roulerende in kleine, 5 dagen per week 6 weken lang. Voor klassementen moet je hele tijd rijden maar verder mag je elke week 3 ploeggenoten wisselen.
5 november 2017 23:57
Bij verkorten zijnde tour of langkawi en Portugal ook al bijna grote ronde. Lol
6 november 2017 00:55
@ KnightBiker "En toch hoop Ik dat grote rondes van 2 weken een feit worden: Het opent de weg voor attractiever koersen". Als je deze logica vervolgt, kun je stellen dat elke dag minder de potentie heeft om meer spektakel op te leveren. Vertaal je dat door in het extreme dan zou een eendagskoers ultiem spektakel op moeten leveren. We weten allemaal dat vele eendagskoersen ook zaaddodend kunnen zijn.

Ik hoop dat je bedoelt dat drie weken niet direct nodig is voor een mooie koers. Dat je wil zeggen dat alleen de lengte van een koers niet alles zegt. Hoe langer een ronde, hoe behoudender de insteek van een hoop klassementrenners kan zijn.

Daarentegen is de vermoeidheidsfactor wel belangrijk. Zonder die vermoeidheid zou een Fuente De misschien niet plaatsvinden en een Kruijswijk niet komen bovendrijven. In het huidige wielrennen is het ook maar de vraag dat met de insteek en conditie van de SKY-mannen (en hun concurrenten) of twee weken een vooruitgang brengt.

Ikzelf ben niet per se conservatief, maar in twee weken koersen op de wijze waarop nu veel parkoersen worden vormgegeven ga ik niet warm voor lopen. Dat zou ik dan toch als een devaluatie zien van de prestatie. Bovendien zien we, zoals het wielrennen is vormgegeven, dat er mensen zijn voor rondjes van een paar dagen, mensen voor en rondje van een week a anderhalve week en mensen voor drie weken. Dat natuurlijke onderscheid zou je niet zomaar moeten opheffen, er valt dan een 'discipline'op zich weg. Zoals een 10-km onterecht in en verdomhoekje is gekomen bij het schaatsen.

Waar ik misschien wel wat voor zou zien is om bijna nergens meer een 'traditionele' sprintetappe uit te tekenen, zo'n vlakke rit of met ergens zo'n nutteloze puist van 4de categorie. Als ze dan komen met meer etappes met een klassiekerkarakter (afwisseling van etappes met glooiingen over hele etappe, over delen van etappe of met een paar tactisch gelegen zones die aanvallen uitlokken, 1 etappe met enkele strade bianchi achtige zaken) dan komt er misschien meer strijd en is alles minder controleerbaar. Er zullen dan alsnog de nodige sprints plaatsvinden, maar vergt het meer inspanning van die ploegen. Evenzo moeten de klassementrenners dan meer dagen alert zijn. Er zouden meer mensen kunnen meesluipen in een vlucht op een puist. Nu moeten ze vele etappes enkel alert zijn om niet te vallen. In zo'n geval zou ik wel eens een experiment willen zien van 14-16 koersdagen.
6 november 2017 01:44
Inkorten is lulkoek. Leg het dan 2dagen stil bij een verplaatsing en maak het 20 etappes. Je moet gewoon nieuwe tijd- en puntensystemen bedenken waardoor niet-podiumpretendenten en meesters van de vlucht wat meer kunnen bereiken.
6 november 2017 05:15
begin eerst met het standaard invoeren van bepaalde ritten. bijvoorbeeld altijd in elke ronde 1 korte tijdrit (20km) en 1 lange tijdrit (50km). 1 team tijdrit van een km of 30. en dan de rest proberen te verdelen om een mooi overzicht te maken van verschillende facetten in het wielrennen, bijvoorbeeld lange rit (250km), korte rit (125km), kasseien, heuvels, bergen, sprint.. dat degene die wint een soort allrounder is. wil je nu winnen moet je sowieso een klimmer zijn. zeker in de tour waar ze maar 20 km aan tijdrijden stoppen.
6 november 2017 11:52
Het karakter van de grote rondes is steeds veranderd. Kijk maar eens naar de lengte van de ritten vroeger of de lengte van de tijdritten. Ook het aantal etappes is geëvolueerd. Het is logisch dat die evolutie en de discussie doorgaan. Het beste is denk ik, om eens een keer met een kortere lengte te experimenteren. Kijken hoe het uitpakt. Kandidaat nummer een voor zo'n experiment? De Tour.
6 november 2017 16:36
Mijn vriendin is ook voor.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.