KBWB-voorzitter: “Aantal motoren moet ingeperkt worden”
foto: Nick Doup/WielerFlits
maandag 28 maart 2016 om 15:15

KBWB-voorzitter: “Aantal motoren moet ingeperkt worden”

De noodlottige aanrijding van Antoine Demoitié heeft geleid tot een discussie over motoren. Volgens velen zouden er te veel zijn in de koers. Belgisch bondsvoorzitter Tom Van Damme beaamt dat en wil het aantal motoren verminderen, maar benadrukt ook dat het incident van zondag om een tragisch ongeval gaat.

“De motard had 30 jaar ervaring en was een van de meest betrouwbare en voorzichtige rijders”, stelt hij tegenover Radio 1. “Hij had geen uitwijkmogelijkheid. Hij heeft de renner niet aangereden, maar is zelf ook gevallen met het tragische gevolg.”

In andere gevallen zijn echter wel degelijk fouten gemaakt. “Maar we mogen niet alles op één hoop smijten. Gisteren was een tragisch ongeval. In het geval van Stig Broeckx in Kuurne heeft de motard een duidelijke fout gemaakt. De Disciplinaire Commissie van de UCI roept hem ook op. Gelukkig waren de gevolgen daar niet zo dramatisch.”

“Zulke zaken kunnen niet en daar moet werk van gemaakt worden. Ook het aantal motoren moet voor een stuk ingeperkt worden. Dat is duidelijk. We moeten gaan naar een systeem van poolwerking bijvoorbeeld voor de fotografen. Het kan niet dat er 12 meerijden in wedstrijden op kleine banen. Daar moet absoluut iets aan gedaan worden.”

Van Damme heeft concrete plannen over vervolgstappen. “Van de verschillende motoren die nu in de koers zijn, moeten we motor per motor nagaan of ze daar echt werkelijk nodig zijn en zijn ze daar wel op de juiste plaats. Wij voeren die besprekingen nu met de internationale vereniging van organisatoren. Wij willen zo vlug mogelijk een beslissing.”

RIDE Magazine
72 Reacties
Sorteer op:
28 maart 2016 21:12
Quote:
Wat is dat voor ‘ik ben voor stilstand’ redenering?

Hakkie2, grappig dat je dat zegt want dat vind ik van je opmerking minder ploegauto's kan niet. Waarom niet dan?

Wat dacht je van helemaal geen ploegleiders meer in het peloton. Lekker vanuit een hokje ergens meekijken en aanwijzingen geven over de oortjes, zorgen voor universeel materiaal en een paar neutrale materiaalwagens oid en klaar. Geef mij één echt goede reden waarom ze er bij moeten zijn. Ik ben hard aan het nadenken maar kan niet zo snel een sport verzinnen waar de coach of entourage van de sporter over het speelveld laveert omdat dat zgnd. nodig is. Dát is juist een overblijfsel uit het wielrennen van vroeger. Wielersport is sowieso de meest conservatieve sport die er is.
Weg met de ploegleiders, dat is écht vanuit het oogpunt van veiligheid. Maar daar gaat het helemaal niet om joh. Wil je het echt hebben over veiligheid? Pak dan alles aan. Maak er desnoods baanwielrennen van en stel vervolgens vast dat daar ook met enige regelmaat helaas doden vallen.

Voor de duidelijkheid, ik bestrijd enkel bepaalde argumenten. Want minder motards, niets mis mee om dat eens te bekijken. Volkomen logisch. Maar ook zo inconsequent als de neten en symboolpolitiek.
28 maart 2016 21:17
Broeckx, Wyss en Sagan hebben allemaal heel erg veel geluk had dat ze niet ernstige gevolgen hebben overgehouden aan hun aanrijdingen. Een renner die zomaar door een motor geschept wordt is op geen enkele manier goed te praten, en als dat vaker gebeurt dan moet er iets aan gedaan worden. Niet het gedrag van de motards, maar het feit dat ze daar überhaupt met zoveel rijden ligt er aan ten grondslag.

Ik heb ook steeds gezegd dat het incident van gisteren niet het juiste incident was om aan te grijpen als reden tot verandering, dat had al moeten gebeuren en dan was dit (misschien!) niet gebeurd.

Dan beginnen met iets over valpartijen doet gewoon niet echt ter zake. Evidence-based? Er zijn gewoon te veel incidenten met motards geweest, dat kan je zelf zien/tellen en is dus helemaal geen onderbuikgeval. Vallen hoort bij de koers, onderuit gereden worden door motards die niet in het wieler(!)peloton horen is uit den boze.

En nogmaals, gisteren was dus niet het incident om de discussie op te laten laaien, nu is het te laat. Maar als we het er dan toch over hebben snap ik niet dat mensen naar andere zaken wijzen. Dit is een behoorlijk probleem, en het feit dat er ook andere problemen zijn doet daar niet aan af.
28 maart 2016 22:22
Stel dat je de macht hebt om één wijziging door te voeren voor de veiligheid van de renners. Zou je dan opteren om het aantal motoren te verminderen, of zou je een andere variabele beïnvloeden die voor veel meer valpartijen zorgt?
28 maart 2016 22:28
@Orakel: onzinnige vraag. Er is niemand met zo'n soort macht. Er zijn wel mensen die wat aan meerdere variabelen kunnen doen, waaronder motoren. En aan sommige variabelen (afdalingen, wegversmallingen, e.d.) kun je niets doen.

Motoren zou trouwens wel hoog in mijn prioriteiten lijst staan. Makkelijk wat aan te doen en bewezen van invloed op de koers en een bewezen oorzaak voor hele nare valpartijen.
28 maart 2016 22:29
@Orakel
Enerzijds is dat suggestieve vraagstelling. Anderzijds red je het zelfs met die suggestie niet. Want een andere factor die mogelijk voor meer valpartijen zorgt (welke?), is wellicht minder eenvoudig te beïnvloeden en/of er is minder draagvlak voor beïnvloeding. Dat laatste is namelijk een groot voordeel voor het reageren op incidenten: er is groot draagvlak voor maatregelen. Dat kan het verschil maken, ongeacht andere factoren en hun betekenis.
28 maart 2016 22:30
Meer windturbines plaatsen, zodat het niet zo idioot hard waait.
28 maart 2016 23:25
Ze zijn toch ook aan het praten over minder renners in wedstrijden? Dat is niet alleen om het aantrekkelijker te maken, maar ook om valpartijen te verminderen.

Daarnaast moet dit probleem aangepakt worden.

Het kan toch allebei, ik snap echt serieus het punt niet van één probleem niet aanpakken omdat er ook anderen problemen zijn. En niemand dwingt iemand te kiezen, die ongelukken met die motards moeten gewoon stoppen, daar gaat het hier om.
29 maart 2016 08:22
Ah, daar hebben we het verschil. Jij wilt het aantal ongelukken met motoren verminderen. Terwijl ik een gedegen onderzoek wil om het aantal valpartijen te verminderen.
Incidentenpolitiek versus beleid.
Wanneer het argument 'het kan toch allebei' geopperd wordt dan vraag ik mij af wie er voor de gek wordt gehouden.
Incidentenpolitiek kenmerkt zich door de case zelf aan te pakken met een symbolische maatregel om het boek daarna te sluiten.
Wat ook op incidentenpolitiek wijst is de veel mindere ophef na zware crashes, zoals Van Garderen en Boeckmans in de Vuelta, of Malori in San Luis. Dat wordt dan (misschien onterecht, niemand die het onderzoekt) een gewoon koersongeval genoemd en we gaan weer verder. Zo gauw er een motor bij betrokken is dan is de beer los. Wie die verschillende reacties op een crash niet ziet, die zal ook moeite hebben met mijn standpunt, dat snap ik.
29 maart 2016 09:13
@Orakel: ik wil graag alle kansen op valpartijen verminderen. En dan begin ik graag met de makkelijk aan te pakken zaken, zoals de motoren.

Er is geen oorzaak van valpartijen zo makkelijk weg te nemen als dat. Dat argument ga jij steeds niet op in. Jij vergelijkt motoren met verkeersdrempels, alsof het een optie is om verkeersdrempels te verwijderen voor een wielerkoers (en dan vervolgens veel te hard rijdende auto's kinderen laten scheppen?). Dat is het essentiële verschil: jij wil niet in zien dat het verminderen van het aantal motoren makkelijk is en alle andere aanpassingen voor de veiligheid een stuk moeilijker. En dat valpartijen met motoren over het algemeen zeer ernstig zijn.

Kortom: duidelijk beleid van aanpakken tegen bureaucratische moeilijkdoenerij waarbij niet eens wordt gekeken of iets mogelijk of onmogelijk is.
29 maart 2016 09:47
Waarom de discussie beperken tot veiligheid? Motoren hebben overduidelijk meer kwalijke bijverschijnselen dan de al genoemde tuimelpartijen. Van Avermaet (DDV), Thomas (P-N) en een heel peloton (Catalonië) worden op sleeptouw genomen met in meer of mindere mate beïnvloeding van het koersverloop. De 'historische' motorzeges van Wellens (Eneco Tour) en Mattan (Gent-Wevelgem) hebben we ook nog wel op ons netvlies, afhankelijk van leeftijd en geheugen.

Dat de discussie inmiddels serieus is, blijkt niet alleen uit de opstelling van de Belgische Bond (da's immers toch vaak voor de bühne), maar vooral uit krampachtige reacties vanuit het motorenpeloton. Renaat: "Elke motor heeft zijn taak!". Raymond: "Motoren horen bij de koers!". Nu doorpakken in deze discussie, zou ik zeggen.
29 maart 2016 11:37
Ik heb het niet over verkeersdrempels, Hakkie, maar over andere zaken. Ik kan er enkele noemen, maar een goed onderzoek moet maar eens aantonen in hoeverre zaken een rol spelen bij het aantal en de ernst van valpartijen:
- gebruik van sufmakende pijnstillers in volle finale.
- parcoursbouwers die onoverzichtelijke bochten en wegversmallingen mooi vinden in de laatste kilometer.
- publiek die op de weg staat en renners die buiten de weg rijden.
- volgauto's die in een tijdrit het liefst de renner aanduwen, zo dicht zitten ze er op.
- sprintaantrekkers die zich als een levende chicane met enorm snelheidsverschil laten afzakken en chaos creëeren.
- ja, daar staat ook de opleiding van een motard in (snappen hoe je een koers veilig begeleidt).
Zo kan ik nog wel even door gaan met voorbeelden.

Het aantal crashes waarbij een motor betrokken is, is 1 op 500 maximaal. Het is een symbool van de onveiligheid geworden.

Maar niemand weet of het probleem van de motoren zit in het aantal motoren, de opdrachten aan de Motards vanuit de organisatie, gebrek aan koerskennis van de Motards. Mag je bijvoorbeeld in koers meerijden wanneer je een rijbewijs hebt, of zijn er meer eisen? Er zijn zo veel vragen. Maar zonder exact te weten wát er mis is met de Motards wordt en straks een statement gemaakt en ergens een beperking aan de Motards opgelegd en dan verdwijnt het weer in een diepe la...
Daarom pleit ik voor fatsoenlijk onderzoek en een beleid, geen incidentenpolitiek.
29 maart 2016 11:58
Quote:
Incidentenpolitiek: Politiek die gericht is op het oplossen van een actueel probleem, maar die een langetermijnvisie ontbeert


Wat ontbeert er precies aan langetermijnvisie bij het willen oplossen van de vele problemen die motards de afgelopen twee jaar hebben opgeleverd?

Je gebruikt hier als enige het woord incidentenpolitiek, maar een permanente oplossing voor het probleem (niemand zegt hier dat een onderzoek niet geschikt zou zijn, dat had alleen afgelopen winter al moeten gebeuren!) is helemaal geen incidentenpolitiek.

Quote:
Het aantal crashes waarbij een motor betrokken is, is 1 op 500 maximaal. Het is een symbool van de onveiligheid geworden.


Dit is ook helemaal niet waar. Het is de afgelopen jaren gegaan over pijnstillers als oorzaak van valpartijen, te veel renners als oorzaak van valpartijen, oortjes als oorzaak van valpartijen. Er wordt zoveel genoemd. Als het over motards gaat dan gaat het over de invloed van motards op de veiligheid van renners, en op de koers zelf.

Je blijft doen alsof het een slechte zaak is om een losse oorzaak apart aan te pakken en wil alles in één keer rigoreus tegelijk doen. Dat is ambitieus, en niemand hier vindt dat dat niet gedaan zou moeten worden. Ik vind echter, en blijkbaar vele met mij, dat na het zoveelste incident met een motard (die géén onderdeel van de koers zijn) dat probleem wel eens aangepakt mag worden. Dat roep ik niet na dit "incident" voor het eerst, maar dat had al moeten gebeuren na alles van het afgelopen najaar, en daarvoor..

Quote:
Jij wilt het aantal ongelukken met motoren verminderen. Terwijl ik een gedegen onderzoek wil om het aantal valpartijen te verminderen.


En wederom maak je een grove fout in je aanname, en verwijt ons dan vervolgens het bovenstaande. Ik herhaal het nog één keer: Het één sluit het ander helemaal niet uit. Maar gaat niet alleen om motards die valpartijen veroorzaken, het gaat om de gehele invloed van motards op koers en veiligheid, en hoe je dat kan verminderen. Daar mag zeker een onderzoek naar gedaan worden, maar dat had (ook dat herhaal ik steeds) al deze winter gedaan moeten worden. Een gedegen onderzoek naar de oorzaak van de vele valpartijen in het algemeen mag absoluut, maar het doet in deze discussie simpelweg niet terzake.

En nou ophouden met het woord "incidentenpolitiek", want je maakt er je stokpaardje van en het is gewoon niet toepasbaar in deze situatie ;)
29 maart 2016 14:33
Het is zéker incidentenpolitiek, want jouw oplossing "iets aan die motoren doen" is niet gestaafd op enig onderzoek. Dat het er te veel zijn en dat je het aantal crashes verminderd met minder Motards is niets meer dan jouw eigen subjectieve visie (die dus fout kan zijn). Je weet niet welke Motards betrokken waren bij diverse ongelukken. Je weet niet of er een order van boven kwam om de renners 'per direct' in te halen. Je weet niet of Motards betrokken bij het gros van de crashes ervaren of onervaren waren in wielerwedstrijden, je weet niet of secundaire zaken een rol speelde bij crashes (denk aan uitwijken voor toeschouwer). Je weet niet of crashes veroorzaakt zijn door Motards met een echte functie of Motards met een fotograaf achterop. Kortom: je weet helemaal niets. En omdat je niets weet kom je met de meest rigoreuze maatregel om dan maar het aantal rijders drastisch te beperken. Niet eens wetende dus, of dit het probleem oplost.

Ik zal je een voorbeeld geven. Nog meer dan door Motards worden er valpartijen veroorzaakt door het publiek. Wanneer je dit vaststelt zou jouw 'oplossing' zijn om dan maar het publiek drastisch te verminderen. Terwijl ik vind dat je moet onderzoeken welke facetten tot die valpartijen leiden (publiek met wapperende flyers, meerennend publiek, publiek op een vluchtheuvel, etc).

Daarom zeg ik: geen incidentenpolitiek, of symbolische maatregelen, maar onderzoek en vervolgens een fatsoenlijk veiligheidsbeleid presenteren.
29 maart 2016 15:30
Incidentenpolitiek is iets heel anders dan niet genoeg van een probleem af weten, hou toch eens op met die term. Je gebruikt hem niet eens goed..

Ik heb het bovendien de hele tijd over onderzoek doen en een winter lang nadenken over een oplossing, wat dus al lang gedaan had moeten zijn. Wat begrijp je nou niet? Nergens(!) geef ik aan dat er niet eerst grondig onderzocht mag worden. Ik zeg simpelweg dat het nu dus te laat is, en eigenlijk al was met de ongevallen van Broeckx en Wyss.

Quote:
Ik zal je een voorbeeld geven. Nog meer dan door Motards worden er valpartijen veroorzaakt door het publiek.


Mij verwijten dat ik aannames doe die nergens op gebaseerd zijn en dan zelf hiermee komen... Dit is gewoon uit de lucht gegrepen. En áls het zo is dan moet daar ook een oplossing voor gevonden worden. Als jij blijft doorzagen met dat ik alleen maar motards wil aanpakken, dan wil je het gewoon niet zien.. Pak de factoren aan die tot gevaarlijke situaties leiden; motards, auto's, idiote finales, en wat mij betreft publiek met flyers. Maar voor de allerlaatste keer, het wil blijkbaar niet doordringen: het feit dat er meer oorzaken zijn betekent niet dat je dan één van die oorzaken niet gewoon moet aanpakken! Minder motards zou een goed begin zijn, maar ik juich een goed onderzoek toe. Al een half jaar geleden. Jouw idee om niks te doen totdat je álles hebt onderzocht is alleen pure stilstand. Misschien geen incidentenpolitiek, maar bijna échte politiek ;)
29 maart 2016 16:40
Je geeft nu alweer aan dat minder Motards een oplossing is.
Ik zeg dat het niets meer dan jouw subjectieve visie is (niet gestaafd door feiten).
Omdat jij er zo van overtuigd bent dat minder Motards de zaak oplost, zie jij mij (omdat ik twijfel aan jouw mening) als iemand die het probleem dus in stand houdt.
Ik heb al op verschillende manieren uitgelegd dat er ten eerste grotere problemen zijn dan Motards, en ten tweede dat het motorenprobleem misschien helemaal niet in de aantallen zit maar wellicht in een andere variabele (dat mag wel eens onderzocht worden).
Jouw voorgestelde werkwijze heeft alle kenmerken van een symbolische maatregel en incidentenpolitiek.
Een niet bewezen simpele oplossing voor een complex probleem.
Waarschijnlijk wordt jouw voorgestelde maatregel ook uitgevoerd (minder motoren in RVV), met als doel de publieke opinie te beïnvloeden en de rust te laten wederkeren.
Over een jaar zijn we vervolgens geen stap verder (een ander kenmerk van incidentenpolitiek).
29 maart 2016 17:07
Nou het helpt duidelijk voor geen meter, maar nog één keer: ik zeg nergens dat minder motards dé oplossing is.

Ik zeg dat het een deel vd oplossing is, eentje die redelijk gemakkelijk al ingevoerd kan worden. Je zegt het zelf tenslotte: dat kan voor zondag al. Nou, doen dus. Maar het is niet de end-game, en dat heb ik nergens gezegd. Waarom je daar in hemelsnaam steeds naar blijft terug grijpen is me oprecht een raadsel!
29 maart 2016 18:04
Ik weet niet of je leidt aan tunnelvisie, of dat je doet alsof, maar ik schrijf toch echt in begrijpelijk Nederlands.

De kern van mijn punt richting jou is iets heel anders. Jij zegt dat er "iets mis is met motoren in koers" en dat de oplossing dus is om "iets met motoren te doen" (bijvoorbeeld hun aantal verminderen). Oorzaak-gevolg redenatie. Het een (de crashes) heeft volgens jou van alles te maken met het ander (aantal motoren). Je hebt echter geen enkel bewijs voor dit verband. Daarom pleit ik voor bewijs zoeken en daarna doelgerichte maatregelen (voor allerlei oorzaken van valpartijen en te beginnen bij de grootste boosdoener).
Jij pleit er voor om jouw "oplossing" hoe onbewezen ook, maar gewoon toe te passen, dan gebeurt er tenminste iets. Ik noem dat incidentenpolitiek.

Je kunt mij niet overtuigen met herhaling, enkel met aannemelijk maken dat het aantal motoren in koers de belangrijkste oorzaak is van de crashes tussen renner en Motards.
29 maart 2016 18:16
Quote:
Het een (de crashes) heeft volgens jou van alles te maken met het ander (aantal motoren)..


Aaahh nu snap ik het. Op deze aanname is je hele betoog dus gebaseerd. En als die aanname niet klopt, dan is het logisch dat wat daaruit volgt ook geen hout snijdt. Althans, niet als argumentatie richting mij. Ik zal het even voor je verbeteren:

Het een (de crashes door aanrijdingen met motards heeft van alles te maken met het ander (aantal motoren). En eigenlijk klopt het dan nog niet, want ik heb ook al meermaals bijvoorbeeld het rijgedrag genoemd. Voor valpartijen in het algemeen zijn uiteraard meer oorzaken, ook al honderd gezegd dat die onderzocht dienen te worden en wat er aan gedaan kan worden, moet vooral worden gedaan. Maar in discussies over de motards doet dat er gewoon totaal niet toe.

Maar nu snap ik het.. Je hebt mijn stukjes niet gelezen en blijft op je eigen aanname van wat ik zou vinden voortborduren. Dan schiet het niet op nee ;)
29 maart 2016 18:48
Kijk eens naar de topictitel en jouw eigen quote van gisteravond.

"Niet het gedrag van de motards, maar het feit dat ze daar überhaupt met zoveel rijden ligt er aan ten grondslag".

Toch niet zo vreemd dat ik met dit citaat en een topictitel die puur gaat over inperking van aantal motoren, dat ik dat als kernpunt maak van mijn reacties in dit topic?
29 maart 2016 19:49
Maar je pakt een quote van mij erbij die gaat over gevallen met motards.. Ja sorry hoor, zo kan ik ook iemand ergens heen lullen waar ie het helemaal niet over heeft.
29 maart 2016 19:54
https://twitter.com/WalterBeneteau/status/714748555563499520
Getuige het twitter bericht waarbij een artikel uit lequipe.fr wordt genomen blijkt dat er nog veel verbetering is voor de motards. De ervaren oud-renner en ervaren motard mocht in eerste instantie niet bij de ronde van Catalonië rijden omdat het was vergeven aan een motorclub zonder wielrenervaring. Die mochten rijden.
Ook de soort motoren die er rijden kunnen veel beter gekozen worden. Etc....
29 maart 2016 20:37
Lalsacien: dat gerucht gaat vaker. Als je maar betaalt en een motorrijbewijs hebt, dan mag je meerijden in de koers.
De hele wielerwereld moet maar eens om tafel of dat wenselijk is.
Nu zeggen de renners natuurlijk dat het een belachelijke situatie is, maar als morgen verteld wordt dat 5% van hun inkomen hier mee gemoeid is dan zijn de geluiden als snel wat genuanceerder.
De hele club samen moet maar eens in overleg en een kosten-baten analyse maken.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.